Gå til innhold

Forslag til oppgradering av PC?


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk

 

Har nett kome gjennom ein kjip periode i livet og tenkte å belønna meg sjølv litt.

 

Har omtrent 10.000kr til rådighet og tenkte eg ville oppgradera PCen min frå 2012. Då brukte eg rundt 13.000kr på heile pakka, utan skjerm, mus og slikt.

 

Eg tenkte å oppgradera skjermkortet og ein gaming-skjerm. Då eg oppfattar skjermkortet som ein flaskehals i oppsettet mitt, og skjermen min er dritt (måtte bytta skjerm etter flytting og brukar  2 random 19" lcd)

 

Kan eg i det heiletatt oppgradera? Eller må eg bytta ut så mykje at det omtrent er ein ny PC? Kva kan/bør eg isåfall behalda? 

 

 

Dette er PCen min:

 

16gb ram
2x      Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240

GTX 570 PCI 2.0
Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX PCI-Express 732MHz

Hovudkort:
400 645915 Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3, Socket-1155 ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, 6Gb/s,FW,USB3.0, VGA,DVI,HDMI,DP

Prosessor:
Intel® Core i5-2500K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan

 

SSD Harddisk:
700 648573 Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" SATA 6Gb/s (SATA3.0) 520MB/320MB/s read/write, Desktop Kit
 
Straumforsyning:
800 657685 XFX ProSeries Core Edition 550W PSU ATX 12V V2.31, 80 Plus Bronze, Standard, 1x 6pin PCIe, 1x 6+2pin PCIe, 6x SATA

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

De tenker på eit av korta her då? https://www.komplett.no/search?q=970%20gtx

 

Er det eit spesifikt 970 kort å anbefala meg?

 

Det ser ut som dei fleste her er PCI-express 3.0, men mitt hovudkort har berre PCI-Express 2.0

Er denne standarden bakoverkompatibel? (Og er det forsåvidt verdt det om eg berre har PCI-E 2.0?)

 

Tenkte ikkje så mykje på overklokking, men det er jo absolutt verdt å testa ut. Eg kjøpte faktisk ei betre prosessorvifta i etterkant, så er kanskje noko å henta ut der allereie. 

 

Sikla over BenQ sin 27" gaming-skjerm. Kanskje eg går for den.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

De tenker på eit av korta her då? https://www.komplett.no/search?q=970%20gtx

 

Er det eit spesifikt 970 kort å anbefala meg?

 

Det ser ut som dei fleste her er PCI-express 3.0, men mitt hovudkort har berre PCI-Express 2.0

Er denne standarden bakoverkompatibel? (Og er det forsåvidt verdt det om eg berre har PCI-E 2.0?)

 

Tenkte ikkje så mykje på overklokking, men det er jo absolutt verdt å testa ut. Eg kjøpte faktisk ei betre prosessorvifta i etterkant, så er kanskje noko å henta ut der allereie. 

 

Sikla over BenQ sin 27" gaming-skjerm. Kanskje eg går for den.

 

PCIE er bakoverkompatibel ja.

En x16 2.0 slot holder det.

 

Overclocking er et must. Du henter lett ut titalls prosent ytelse der.

 

Hva bruker du skjermen til? Er det FPS spill du er ute etter eller er det mer fokus på godt bilde / høy oppløsning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg brukar skjermen til FPS-spel, og den vil bli TV-en min og arbeidsskjermen min framover. Men tenker at om den er god til FPS/Spel så er den vel god nok til det meste anna?

 

 

Eg testa no og overklokka CPUen til 4.0ghz, med stock kjøler. Det virka stabilt. Skal sjå kva eg finner av gode kjølarar så kan gje meg dei ekstra prosentane.

 

 

Kyrre:

Så det er ikkje 'bortkasta' å kjøpa eit PCI-E 3.0 kort når eg har 2.0 x16? Det gjer det isåfall langt meir praktisk :)

Endret av CasualVims
Lenke til kommentar

Nei - en monitor er ikke automatisk god på alt hvis den er god på spill. Langt der i fra faktisk.

Det finnes unntak - skjermer som er gode til spill og absolutt akseptable som arbeidsskjerm/TV men de koster en arm og et bein.

 

Gitt ditt budjsett så må det vel bli GTX 970 og en 144hz G-Sync monitor eller R9 390 med en 144hz Free-Sync monitor. 24 - 27 tommer, TN panel. Går du AMD og Free-Sync så får du vel råd til R9 390X faktisk, siden Free-Sync er billigere.

 

Er det luftkjøler du vil ha? Hva kabinett har du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

De tenker på eit av korta her då? https://www.komplett.no/search?q=970%20gtx

 

Er det eit spesifikt 970 kort å anbefala meg?

 

Det ser ut som dei fleste her er PCI-express 3.0, men mitt hovudkort har berre PCI-Express 2.0

Er denne standarden bakoverkompatibel? (Og er det forsåvidt verdt det om eg berre har PCI-E 2.0?)

 

Tenkte ikkje så mykje på overklokking, men det er jo absolutt verdt å testa ut. Eg kjøpte faktisk ei betre prosessorvifta i etterkant, så er kanskje noko å henta ut der allereie. 

 

Sikla over BenQ sin 27" gaming-skjerm. Kanskje eg går for den.

 

Som Belphegor er inne på kan den PSU'en fort bli i minste laget. Men den holder til et GTX970 og sannsynligvis en moderat overklokking av CPU. Det vil være en rimelig fornuftig, og ikke minst billig oppgradering.

 

Men når du snakker om å oppgradere skjerm også, så dukker det opp et nytt spørsmål. I løpet av de siste 2 årene har det kommet nye skjermer med "adaptive sync". En liten revolusjon for gaming om man liker god grafikk. Disse skjermene gjør at man kan spille med V-Sync på, uten å få hakking og økt input-lag. Og da også tearing fritt bilde grunnet v-sync på. Rett og slett et kinderegg av fordeler sammenliknet med tidligere skjermer. Om dette frister, og du ser for deg at du skal ha en god skjerm nå, som skal vare noen år. Så bør du rett og slett kjøpe en skjerm med adaptive sync.

 

Problemet er at adaptiv sync finnes i 2 versjoner, og hvilken versjon du skal velge er avhengig av hvilket skjermkort du velger. Nvidia skjermkort krever G-Sync skjerm, og AMD skjermkort krever FreeSync skjerm.

 

Min mening når det kommer til det valget, er at når du skal ha både skjermkort og skjerm. Så er det AMD/FreeSync man bør gå for. Skjermkortene R9 390 og GTX970 koster omtrent det samme, og gir veldig lik ytelse. Uten overklokking er R9 390 bittelitt raskere i gjennomsnitt i 1080p men ytelsesfordelen øker når man går opp i oppløsning. På 4K er vel R9 390 rundt 12% raskere i gjennomsnitt. Noe som man faktisk får utnyttet om man bruker DSR/VSR og en skjerm med adaptive sync. R9 390 krever en del mer strøm en GTX970. Litt av det er på grunn av at R9 390 har 8GB minne, mot GTX970s 4GB. Men i hovedsak er det fordi GTX970 har en mer strømeffektiv arkitektur.

 

Med ditt budsjett ville jeg gått for et R9 390, en god PSU og denne skjermen. Tilsvarende skjerm med G-Sync koster minst 2000Kr mer, og er altså grunnen til at jeg mener AMD/FreeSync er et overlegent valg. Ser man på innsparingen bare på skjerm og GPU kan du faktisk få et R9 Fury og FreeSync kombinasjon til samme pris som GTX970 og G-Sync. Men AMD valget krever større PSU, så litt av innsparingen forsvinner jo der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gode specs det til en grei penge, men ikke forvent høy FPS i 1440p med single 390.

Man kan alltids skru ned til 1080p da...

 

Og personlig ville jeg aldri kjøpt av CD ON.

 

Uansett .. Med den skjermen + skjermkort

https://www.komplett.no/product/846401/datautstyr/skjermkort/pci-express/sapphire-radeon-r9-390-8gb-gddr5-nitro

og en god PSU

https://www.komplett.no/product/858087/datautstyr/stroemforsyning/enheter/corsair-rm750x-750w-psu

 

Så har du fortsatt rom i budsjettet opp til 10K. Holder til en kjøler det og vel så det.

 

Slenger opp en alternativ skjerm, 1080p

https://www.komplett.no/product/862759/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-27-led-freesync-g2770pf#

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Kyrre S., CDON har værste kundeservicesen jeg har vært bort i. Når jeg skulle bestille ny skjerm fra dem (for litt siden), fikk jeg beskjed en uke etter jeg hadde betalt at de hadde gjort feil på lager, og at de ikke kunne sende meg varen likevell. Som plaster på såret skulle jeg få 30 kroner som kompensasjon dersom jeg handlet ny vare innen 14 dager hos dem. Makan til useriøs bedrift, styrer bevisst unna CDON, elendig service.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en sak gående med dem selv .. Det har gått til inkasso, og CD ON har blandet inn 3dje part inkasso firma.

Dette er på en artikkel jeg avbestilte like etter bestilling (fikk bekreftelse på at det var avbestilt), likevel fikk jeg den i posten og så retunerte jeg den til dem med deres egen returseddel. Allikevel er det inkasso og hurramegfaenmedrundt. Det har pågått i månedvis nå, og de har null kontroll virker det som.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det veldig mykje nyttig informasjon og gode råd. Tusen takk, følar meg mykje tryggare.

 

Så om eg skal ha skjermkort og skjerm, så bør eg passa på AMD/Freesync eller Nvidia/G-sync.

 

Og at eg kanskje burde ha ein ny PSU.

 

Mitt kabinett er:
Cooler Master CM 690 II Lite Midi Tower

 

Kyrre:

Vil Corsair PSUen du lenkjer passa i mitt kabinett?

 

 

Har ikkje hatt noko dårleg erfaring med CDon sjølv, men aldri handla meir enn spel og CDer der. Aldri hatt problemer med Komplett eller multicom osb. 

 

 

Det eg peilar meg inn mot akkurat no:

Skjermkort:

https://www.komplett.no/product/846401/datautstyr/skjermkort/pci-express/sapphire-radeon-r9-390-8gb-gddr5-nitro#productinfo

Skjerm:
Ser den har fått greie reviews, er desse 'ok' til internett og enkelt kontorarbeid? 
https://www.komplett.no/product/862759/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-27-led-freesync-g2770pf#
Eventuelt denne?
https://www.komplett.no/product/835555/datautstyr/skjermer/skjermer/benq-27-led-freesync-xl2730z

 

PSU:

Eg må dermed ha ny PSU, då fungerer t.d. denne i min?
https://www.komplett.no/product/858087/datautstyr/stroemforsyning/enheter/corsair-rm750x-750w-psu

 

Kjøling CPU:

Og skal eg presse nokre gode prosentar ut av overklokking så bør eg ha ei ny vifta som passer mitt hovudkort. Ser denne grei ut?
https://www.komplett.no/product/657094/datautstyr/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/cooler-master-hyper-tx3-evo-cpu-kjoeler#productinfo
 

Endret av CasualVims
Lenke til kommentar

CasualVims : Før du kaster deg ut og oppgraderer , hvor fornøyd er du med det systemet du har akkurat nå?

Kan du greie deg litt lengre med pcen din og vente til det kommer nye skjermkort fra Nvidia og Amd?

 

Årsaken til dette er at akkurat nå er det en del usikkerhet rundt hvor bra Nvidia og ikke minst Amd kortene for nåværende generasjon kommer til å yte i spillene som nå snart kommer ut , fortrinnsvis ser det ut som 390X kortene til Amd greier å ta knekken på både 970 og 980ti kortene til Nvidia i noen DX12 og Vulkan titler ( Igjen dette er tidlige Alpha tester så mye kan fortsatt endre seg ) og personlig hadde jeg selv ventet litt til før jeg hadde oppgradert den maskinen du har.

 

Jeg har tro på at neste gen med Nvidia kort vil få en kraftig ytelseløft på DX12 og Vulkan, samme med Amd selvsagt og at dette kan bli ganske kraftige saker , såpass at det kan være lurt å vente litt til før man bruker penger på noe som plutselig kan være utdatert bare om noen måneder.

 

 

Men hadde du oppgradert hadde jeg trolig gått for anbefalningen til Gabriel ovenfor.

Lenke til kommentar

Takk for kalddusjen, trenger også det iblant, Malvado.

 

Systemet mitt er ikkje direkte dårleg, men underpresterar i spel eg har det kjekt med for tida, som Rainbow Six Siege og Overwatch. (Skjerm må eg uansett ha.)

 

Eg følar det konstant er eit eller anna banebrytande rundt neste hjørne, det blir iallfall presentert slik. Men er dette du siktar til noko spesielt som er nytt i den samanhengen?

Lenke til kommentar

Ja, selv sitter jeg på et FX 8350 og R9 280 kort , greit nok , men har kunnet fått trolig alt fra 50% til 75% ytelse om jeg skiftet ut disse delene i dag , men jeg føler at det kan være verdt å vente denne gangen på neste generasjon fra Amd og Nvidia i skjermkort da man fort kan risikere å bli sittende på utstyr som faller kraftig i verdi og som kan gi lavere ytelse enn det man hadde fått om man ventet.

 

Siden det heller ikke er helt avklart hvordan ytelsen til kommende DX12 og Vulkan spill vil bli ( Nvidia anbefaler selv overgang til Vulkan fra OpenGl ) så tror jeg at det å vente litt til ikke skader om du faktisk kan greie deg med enten lavere oppløsning eller senker innstillingene til spillet til noe som er akseptabelt.

 

En ting er sikkert , Freesyng og G-sync er svært gode alternativer for å få en langt bedre FPS opplevelse har man kraftig nok skjermkort til det.

 

En annen fordel med å vente er jo at du kan gradvis øke budsjettet ditt og dermed kanskje ha råd til en langt bedre pc oppgradering når den tid kommer.

Lenke til kommentar

Man kan vente til man dauer. Det er bare tull. Det vil alltid være noe nytt på gang og ryktene går. Vi får se da hva dette blir til. Håper ikke det er like stor flopp som skylake som var hypa opp til taket, alle gikk å ventet på dette.

 

Trenger man mer ytelse oppgrader.

Er man fornøyd så kan man vente.

 

Eller hvis man er entusiast så bytter man hvert år uansett

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig, både Dkylake og Radeon 300 ble skrytt så til de grader opp i skyene, og vi har ingen garanti for at Zen, Polaris eller Pascal vil innfri. Derfor sier jeg meg enig med Kyrre S., trenger man nytt i dag så er det bare å kjøpe. Nye (og forhåpentligvis bedre) produkter er alltid rundt neste hjørne. Skal man vente på det neste beste, så kan man som Kyrre S. sier likegreit vente til man dør, bokstavelig talt.

 

Skylake viste seg å være verre og nedgradering fra Haswell-E, og R9 390 var spådd til å knuse Titan X fra nVidia, noe selv Fury X viste seg å ikke klare (etter release). Rykter må man som oftest ta med en stor grøtsleiv salt (ikke klype), da disse ryktene som oftest er ønsketenkning om hva man håper skal komme. Og  det med at R9 390X vil ta knekken på 980 ti med DX12 er så til de grader bygget på et luftslott at jeg ikke engang orker å kommentere det punktet. Og håper inderlig ikke noen trekker "nVidia fanboy" kortet, fordi jeg er realist og skjønner at DX12 ikke kun går til AMD i favør alene. Husk vi sammenligner her to skjermkort i vidt forskjellige prisklasser, 980 ti er enthusiast kort som i snitt ligger 2500-3k over 390X. 

 

Nå sier jeg ikke at de kommende produktene ikke blir bra, men det vil nok koste der etter. Skal man ha 980 ti ytelse med Polaris eller Pascal så må man nok fremdeles ut med 7k, og kommer det noe bedre så vil nok det bli priset deretter og oppover. Så egentlig er det vel bare å kjøpe i dag, med mindre man ønsker noe som yter bedre enn dagens 5960X og 980 ti/Fury X, eller rett og slett bare ønsker noe som er mer energi effektivt. 

Lenke til kommentar

Nå er det ikke kun pga nye produkter at man bør vente med oppgradering , men uklarheter innenfor hva som vil være lurt å investere i , eksempelvis i den siste testen av DX12 demoen Ashes of Singularity :

 

 

One thing we can say is that AMD wins this round. Its R&D team, which implemented functionality that nobody really paid attention to until now, should be commended.

With asynchronous shading/compute, AMD has a clear winner on its hands. At least for now. But where are the games that take advantage of the technology? It will be a long time until developers use DirectX 12 to its full advantage. By then, GPU architectures like Fiji or Maxwell might already be history, instead of the flagship designs they are now.

 

Pascal : http://www.ecumenicalnews.com/article/nvidia-pascal-gpu-release-date-news-next-generation-gpus-rumored-to-debut-at-2016-gpu-technology-conference-this-april/38903.htm

 

Jeg mener at om man kan greie seg litt til med det man har så hvorfor ikke vente litt til? Det er jo som sagt mye bra som nå kommer og vi vet jo alle at både 970 og 980 hos Nvidia vil få en erstatter snart , vi kan allerede i løpet av Aprill få vite hva som kommer i form av Pascal og dette vil jo også være med på å øke spenningen kraftig.

 

Men er man en ivrig gamer og erger seg over det man har så sier jeg bare løp og kjøp :)

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...