Gå til innhold

Har DU bestilt HTC Vive?


Anbefalte innlegg

Kan jeg spørre her hva som var hovedgrunnen til at dere valgte Vive og ikke Rift?

 

Sitter midt i mellom begge leire for tiden, og er svært usikker på hva som skal være utslagsgivende for meg. Spillstøtte osv er jeg ikke videre bekymret over, da jeg tror begge vil få sin andel toppspill etterhvert.

 

Tested: Oculus Rift Review

 

Tested: HTC Vive Review

 

Tested er balanserte og dyktige til å anmelde. Ta en titt på de :) Og ikke stol for mye på hva enkeltpersoner på nettet sier. Er fanboys i begge leirer som vil si at den ene er bedre enn den andre. Begge har sine fordeler og ulemper.

 

 

Mine subjektive grunner er.

 

*Roomscale og håndkontrollere er viktig for meg. Vive satser stort på dette. Oculus satser mer på sittende og gamepad (Noe jeg har fått mer enn nok av all den tiden jeg hadde DK2). 

Jeg har en følelse av at fokuset til Oculus blir på sittende og gamepad denne generasjonen. Jeg er mer interessert i å bevege meg enn å sitte i VR. 

*Valve er viktig. De lager gode spill og opplevelser. (The lab viser hva vi kan ha i vente i årene fremover).

*Jeg stoler ikke på Facebook, Valve er kjent som the Good guys (i hvert fall enn så lenge).

*Jeg kjøper helt klart spillene mine på Steam fremfor Oculus Home. Oculus Home virker noe forbrukerfiendtlig (se debatten som har rast den siste tiden) 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg spørre her hva som var hovedgrunnen til at dere valgte Vive og ikke Rift?

 

Sitter midt i mellom begge leire for tiden, og er svært usikker på hva som skal være utslagsgivende for meg. Spillstøtte osv er jeg ikke videre bekymret over, da jeg tror begge vil få sin andel toppspill etterhvert.

 

Jeg har faktisk hatt og brukt begge to. 

 

- Oculus hadde litt bedre opplevd oppløsning men på Vive har man større FOV. Den egentlige oppløsningen er identisk så hva som oppelves best er subjektivt. I mitt tilfelle går jeg for FOV. 

 

- Vive har færre visuelle artifacts/"god rays" pga fresnel-linsene. Faktisk overrasket over hvor plagsomme disse kan være til tider på Oculus ettersom dette aldri var et problem på DK2. På Vive har du tilsvarende effekt men i mindre grad og litt mindre plagsomt.

 

- Oculus har litt bedre håndtering av dropped frames i tunge spill pga ATW teknikken. Men i de fleste spill har ikke dette hatt noe særlig å si for min del.

 

- Oculus er litt mer komfortabel så lenge du ikke bruker briller. Vive er overlegen på brille-bruk da det er mer plass til dem og da nærsynte i mindre grad trenger å bruke dem i det hele tatt.

 

- Vive er veldig mye bedre på lysstyrke. Det er faktisk litt som om man tar på seg solbriller om man bytter direkte fra Vive til Oculus. Dette hadde ganske mye å si for innlevelsen for min del.

 

- Oculus er litt mer komfortabel og praktisk i daglig bruk da man bare tar på seg brillene og automatisk hopper rett inn i VR uten noe mer styr. Ikke minst også fordi Oculus har innebygde hodetelefoner. Når det er sagt så har jeg litt sansen for at Vive kommer med egen hodetelefon-uttak på selve headsetet.

 

- Oculus har en ganske irriterende glippe under nesen som slipper inn lys. Jeg antar at dette er for å kunne se hvor man er eller eventuelt knappene på kontrolleren men foretrekker helt klart løsningen på Vive der man har et innebygget kamera til dette.

 

- Oculus Home er DRM-låst til headsetet. Dersom du kjøper et spill der så kan du ikke spille det om du skulle bytte til en Vive eller et annet headset i fremtiden. Dette er helt klart ikke en forretningsmodell jeg ønsker å støtte. Vive bruker bare Steam og støtter alle headset. I praksis kan du bruke Steam også med Oculus og jeg ville absolutt anbefale å kjøpe spillene der om du skulle velge dette headsetet.

 

Så i realiteten er det ingen klar vinner på selve headsetet. De har bare forskjellige trade-offs. I realiteten er opplevelsen overraskende lik og veldig bra i begge to.

 

Når det er sagt, nesten alt som er stas med VR involverer hånd-kontrollene for min del. I realiteten ble oculusen min nesten ikke tatt i bruk og jeg endte opp med å selge den til en pen fortjenste. Dersom du er veldig fokusert på flysimulator eller bilspill så er kanskje Oculus hakket mer egnet for deg.

 

Men om du skal ha hele opplevelsen i dag, og har 2x1.5 meter tilgjengelig i leiligheten så er absolutt Vive å anbefale. Det betyr ikke at den er best på absolutt alt men totalt sett er det egentlig ikke noen særlig konkurranse i øyeblikket. Når Oculus slipper Touch-kontrollere kan ting bli litt mer interressant og jeg håper virkelig Oculus fokuserer mye mer på dette i fremtiden. 

 

Her er også et par nyere sammenligninger:

 

http://www.gizmag.com/oculus-rift-vs-htc-vive-review/43301/

http://arstechnica.com/gaming/2016/05/why-vive-has-won-the-early-vr-race-in-my-house/

 

https://www.youtube.com/watch?v=LE1xOH6ZE9I

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er vel noe større problem med Vive'n, da du ikke kan sette chaperone veggene i tak osv. Det du kan gjøre, er jo å sette opp veggene slik at de kommer opp der skråtaket begynner (slik at du ikke beveger deg nær skråtaket), men da blir kanskje spill-arealet litt lite?

 

Rift'en går det nok greit med uansett, da du står for det meste stille/sitter nede med de spillene som er ute nå.

Lenke til kommentar

 

Ok. Får se an litt når komplett, Elkjøp osv tar inn rift. Veldig spennende begge to :)

Min opplevelse er at det er vanskelig å kjøpe en Rift når du har opplevd spillene og mulighetene som finnes til Vive. Sjekk denne: http://arstechnica.com/gaming/2016/05/why-vive-has-won-the-early-vr-race-in-my-house/

 

 

Nå har vel ikke artikkelen du linker til så mye med 'spillene og mulighetene som finnes til Vive' å gjøre`?

 

Den er stort sett "Ja, Rift har bedre bilde, er langt mer komfortabel og har innebygde hodetelefoner, men Steam > Oculus Home"?

 

Jeg har ingenting imot om noen baserer sitt valg på at Oculus oppfører seg som totalt idioter når det gjelder Home og våset de holder på med rundt drm og å prøve å låse brukerene sine til sitt eget eco-system. Jeg går selv for OR, men skulle egentlig ønske jeg trodde Vive kunne levere en like god opplevelse da jeg egentlig hater å støtte tullet Oculus holder på med. Steam/valve er uten tvil langt å foretrekke foran facebook.

 

Men "spill og muligheter" er intet argument - det blir omtrent det samme på begge platformer. Dog (desverre) ser det ut til å bli både mer komfortabelt og bedre kvalitet på OR.

Lenke til kommentar

Nå har vel ikke artikkelen du linker til så mye med 'spillene og mulighetene som finnes til Vive' å gjøre`?

 

 

Leste du alle tre sidene i artikkelen? (:  La meg sitere:  "Then, I’ll swap for the Vive. I’ll usually start up either Job Simulator or the Budget Cuts pre-alpha demo. Neither game is anywhere nearly as graphically impressive as the things the demo-ee has just seen, but it doesn’t matter. The moment the player reaches out their hand and flips a switch or grabs a coffee mug or whatever, the gasping starts. The fact that you can touch your environment in the Vive—the agency imparted by the fact that you can literally reach out with your hands and do things in-game that you do in real life—overpowers all the other system differences."

 

Jeg har ikke noe imot Oculus som selskap, og det er ikke poenget.  Valve/HTC har gjort noen tekniske valg som betyr enormt mye for spillene og hva du kan oppleve med produktet deres. Å inkludere sporing i i et stort rom av både deg og hendene dine gjør ufattenlig mye (tro meg, jeg kjenner begge systemene). Jeg foreslår at du tar en titt på YouTube og ser på: Holopoint, Budget Cuts, Space Pirate Trainer, Hover Junkers,  The Gallery : Call og Starseed, Vanishing Shields.  Disse opplevelsene kan du ikke få på Rift.  Det er noe helt spesielt, og det synes jeg er et veldig godt argument for å velge Vive over Rift i dag.  

Endret av K-nuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå har vel ikke artikkelen du linker til så mye med 'spillene og mulighetene som finnes til Vive' å gjøre`?

 

 

Leste du alle tre sidene i artikkelen? 

 

 

Nei, kom ikke lenger enn den første siden :)

 

Greit nok det - om en vil ha room scale med kontrollere i dag så er jo vive eneste alternativ. 

 

Men dette kommer jo snart(?) til rift også - og når en samtidig ser at de fleste sammenligninger mellom de to påpeker akkurat det artikkelen du linker til også gjør når det gjelder hvilken som er best på det som ikke går på room-scale:

 

 

 

Not to sell the Rift short—it's a hell of a device and I use it regularly. It’s got a lot of advantages over the Vive, especially ergonomically. It’s just flat-out more comfy to start. Spending more than 10 minutes in the Vive leaves my face a sweaty mess; the facial foam turns into a wet sponge of gross awfulness. The Vive’s weight is biased more heavily toward the giant clunky front, which itself looks weirdly bulbous compared to the Rift’s sleek minimalism. And the Rift’s integrated headphones crush the Vive’s janky yet-another-cable-required audio situation. In fact, the Rift's whole single-cable situation is so, so much lighter and more flexible than the Vive's bundle of wires.

 

så blir resten av konklusjonen hans merkelig. Å påpeke at roomscale/touch-kontrollere er bedre med Vive blir jo litt meningsløst da dette er nokså selvfølgelig all den tid Rift enda ikke har dette.

 

For de som har råd til (og gidder å putle med) begge to så er det jo ikke nødvendig å velge - men for de av oss som har planer om å kun gå for en, så blir ihvertfall valget for min del nokså enkelt. Jeg lever gjerne uten touch-kontrollere i noen måneder til for å slippe noe som "leaves my face a sweaty mess; the facial foam turns into a wet sponge of gross awfulness. "  etter 10 minutters bruk.

 

Men naturligvis, om 'roomscale nå' er et hovedkriterie så er vive eneste alternativ.

Lenke til kommentar

Jeg lever gjerne uten touch-kontrollere i noen måneder til for å slippe noe som "leaves my face a sweaty mess; the facial foam turns into a wet sponge of gross awfulness. "  etter 10 minutters bruk.

Det høres ikke helt bra ut...  :sick: 

 

Men dette er ikke et problem hvis man bruker VR cover:

https://vrcover.com/product/htc-vive-pre-vr-cover-waterproof-for-exhibitions-sport/

post-56355-0-40406600-1464520106_thumb.jpg

 

Har det selv på mine Vives og det er essensielt etter min mening, spesielt når jeg viser frem til andre.

Lenke til kommentar

Jeg lever gjerne uten touch-kontrollere i noen måneder til for å slippe noe som "leaves my face a sweaty mess; the facial foam turns into a wet sponge of gross awfulness. "  etter 10 minutters bruk.

 

Tror nok at om de samme spillene fantes til Rift, hadde man også der blitt ganske svett i ansiktet ;)  Når jeg spiller Elite eller et annet sittende spill er det null problem.

Endret av K-nuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg lever gjerne uten touch-kontrollere i noen måneder til for å slippe noe som "leaves my face a sweaty mess; the facial foam turns into a wet sponge of gross awfulness. "  etter 10 minutters bruk.

Det høres ikke helt bra ut...  :sick: 

 

Det er heller ikke så rart at dette bare er et "problem" med Vive, da Vive er den eneste av de to du faktisk er i fysisk aktivitet med akkurat nå. Ingen vil svette av å sitte i en stol med Vive, akkurat som ingen vil svette av å sitte i en stol med Rift. Når Touch-kontrollene til Rift kommer så skal vi nok se at folk svetter ned de brillene også. 

 

Oooooog ja. De coverne er fantastiske. Har to av dem jeg og, og de er ikke bare hjelpsomme mot svette om man er flere på rad, men de er også veldig behagelige. Så ja, vinn-vinn.

Lenke til kommentar

 

Jeg lever gjerne uten touch-kontrollere i noen måneder til for å slippe noe som "leaves my face a sweaty mess; the facial foam turns into a wet sponge of gross awfulness. "  etter 10 minutters bruk.

 

Tror nok at om de samme spillene fantes til Rift, hadde man også der blitt ganske svett i ansiktet ;)  Når jeg spiller Elite eller et annet sittende spill er det null problem.

 

Dette kan jeg bekrefte. Det er faktisk Riften som blir mest varm under bruk og tror egentlig den vil ha større probemer med svette når room scale først kommer. Ellers er det selvsagt ikke noe problem når man sitter ned med en gamecontroller. Uansett hvordan du ser på det så blir det en del svette dersom du spiller tennis i VR. Man _må_ jo ikke spille de mest intense spillene dersom dette er et problem. Greit å nevne at kondens forøvrig ikke har vært problematisk. I DK2 så ble linsene fort tåkete men det har ikke vært noe problem på Viven. 

Endret av jensbw
Lenke til kommentar

 Greit å nevne at kondens forøvrig ikke har vært problematisk. I DK2 så ble linsene fort tåkete men det har ikke vært noe problem på Viven. 

Det har jeg faktisk ikke tenkt på før du sa det. Har ikke merket noe til kondens på Vive heldigvis. Noen som vet hvordan dette er på Rift CV1? 

 

Til gjengjeld så har vi fått ett irriterende gjenskinn i linsene som man spesielt merker i mørke scener, Space pirate trainer og Elite Dangerous f.eks. Dette er vist verre i Rift CV1 enn på Vive etter det jeg hører.

Lenke til kommentar

 

 Greit å nevne at kondens forøvrig ikke har vært problematisk. I DK2 så ble linsene fort tåkete men det har ikke vært noe problem på Viven. 

Det har jeg faktisk ikke tenkt på før du sa det. Har ikke merket noe til kondens på Vive heldigvis. Noen som vet hvordan dette er på Rift CV1? 

 

Til gjengjeld så har vi fått ett irriterende gjenskinn i linsene som man spesielt merker i mørke scener, Space pirate trainer og Elite Dangerous f.eks. Dette er vist verre i Rift CV1 enn på Vive etter det jeg hører.

 

 

Vanskelig å si da jeg aldri testet noe som virkelig gjorde meg svett i CV1. Men jeg tror ikke det er noe problem der heller. Og ja, god-rays er dessverre noe man må leve med enten du velger Vive eller CV1, men jeg foretrekker nok Vive på akkurat dette området da ringene er litt mer dempet. 

 

For de av dere som har fått dere Vive så anbefaler jeg Out Of Ammo. Knallstas. Har spilt i et par timer idag. Realtime strategi-spill som lar deg hoppe ned i skyttergravene eller sniper-tårnene og delta i action der det måtte passe.

 

https://www.youtube.com/watch?v=drI_TvGNsoI

Endret av jensbw
Lenke til kommentar

 

For de av dere som har fått dere Vive så anbefaler jeg Out Of Ammo. Knallstas. Har spilt i et par timer idag. Realtime strategi-spill som lar deg hoppe ned i skyttergravene eller sniper-tårnene og delta i action der det måtte passe.

 

https://www.youtube.com/watch?v=drI_TvGNsoI

 

 

Prøvde for første gang AltspaceVR i dag.  Det var faktisk overraskende gøy å møte og prate med andre.  VR er fantastisk.

Endret av K-nuts
Lenke til kommentar

da har jeg funnet en kjøper for min vive (som jeg kjøpte fra htc direkte og hadde bare 1 års garanti) Plus at htc hadde noen helt ville skjemaer å fylle ut bare pga vi ikke er en del av EU -.-

Han overførte 800 for frakt (aner ikke vekta på vive, så jeg slår av det extra frakta koster på prisen til vive som jeg da la ut til 9000 :p)

så da bestiller jeg den hos elkjøp, da jeg heller vil vente en måned til for så å heller få 5 års reklamasjon og grei rask innlevering i tilfelle garantisak eller DOA.

 

 

 

For de av dere som har fått dere Vive så anbefaler jeg Out Of Ammo. Knallstas. Har spilt i et par timer idag. Realtime strategi-spill som lar deg hoppe ned i skyttergravene eller sniper-tårnene og delta i action der det måtte passe.

 

https://www.youtube.com/watch?v=drI_TvGNsoI

 

 

Prøvde for første gang AltspaceVR i dag.  Det var faktisk overraskende gøy å møte og prate med andre.  VR er fantastisk.

 

Enig! ^^

Endret av Gintoki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...