Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Ny jobb,ny bil! trenger hjelp. Budsjett ca 200k!


DEEEJ

Anbefalte innlegg

Heisann! 

 

 

Har nettop fått meg ny jobb som service-ingeniør i Oslo området og det innebærer mye reisevirksomhet. Jeg er dermed på utkikk etter en solid og driftsikker bil som tåler å bli kjørt mye til daglig, men har ikke særlig peiling på bil, så kanskje jeg kan få noe hjelp her?

 

Noen sjekkpunkter 

  • Budsjett 200.000, maks 230.000. Under 200.000 går også fint :)
  • Solid og driftsikker, ønsker ikke bruke mye penger/tid på verkstedbesøk
  • Ikke stasjonsvogn eller alt for liten. Sedan er fint :)
  • Automat  (er ikke glad i manuell, oi da, nå smeller det)
  • Er 23, ung og sprek, - en bil som reflekterer det? Fint om den ser litt fresh/sporty ut :)
  • Bensin, hybrid, ikke full-elektrisk, ikke/kanskje Diesel; da det er mye snakk dieselforbud.
  • selvfølgelig pluss om den er litt drivstoff gjerrig, men ikke et must da man får kjøregodtgjørelse.
  • Nyere enn 2011 og ikke mer enn 100k km. 

 

Har sett på følgende biler

  • Toyota Avensis 2013 (vurderes sterkt), Prius hybrid 2013, Auris hybrid 2014
  • Volvo S60 2013, Volvo V40 2014
  • Mercedes Benz C klasse C200, 2011/2012
  •  

Takker for hjelp! Spanderer kebab/sushi+drikke for beste tips :)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mercedes C-klasse, Volvo S60 og Volvo V40 finnes ikke på finn.no med kriteriene du har satt (>230k kroner, >100k km, automat, bensin eller hybrid, 2011 og nyere).

 

Drivstofforbruk er i aller høyeste grad aktuelt når du kjører mye. Kjøregodtgjørelse får du uavhengig av om bilen bruker 0,5 eller 1,5 liter på mila. Kjøregodtgjørelsen er høyere for elbiler, men det er selvfølgelig ikke et alternativ for alle enda.

Lenke til kommentar

Her åpner det jo fort for et valg noe utenom det vanlige.

 

http://m.finn.no/car/used/search.html?make=0.795&year_from=2011&mileage_to=100000&price_from=100000&price_to=250000&body_type=2&body_type=3&engine_fuel=0%2F11111&transmission=2&sort=2

 

Dette er en bil utenom det vanlige, og produsenten mener det er en elbil med rekkeviddeforlenger.

 

Med dette mener de at den faktisk drives av elmotoren, mens bensinmotoren brukes til å drive elmotoren når det er lite strøm igjen på batteriene.

Den lades fra stikkontakt.

 

En test av bilen:

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/biltest/test-av-opel-ampera-genial-drivlinje-en-del-rusk/a/10049447/

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Verkstedsbesøk må du ha på alle biler...  :w00t:

 

Jeg ville gått for noe litt småtøft om jeg var deg. Typ Audi A3. Liten, men ikke for liten. Kjører du den pent, vil jeg tro den ikke vil koste deg for dyrt. Garantien er gjerne opp til 100k km.

 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70950760

 

På den f.eks har du mye digg utstyr og luksusfølelsen av et et tysk merke! :)

 

Kan kjøpe kebaben min selv.

Endret av Trouble
Lenke til kommentar

Skal du ha med utstyr i bilen?

BMW/Audi er ikke det rene skrik for lommeboken da? (BMW med forsikring, Audi med feil?) (Vet ihvertfall det at det er manko på audi deler på skraphandlerene rundt om kring)

<-- Ikke mye peiling på bil utenom det ovenfor, føler den behagelig å kjøre. Go for it! det er tross alt du som skal sitte i saken.

 

Eddit:

 

Ford Mondeo Sporty samt Romslig (forhold til andre biler postet her)

Har en eldre Mondeo som jeg har kommet oppe i 110k km uten noen problemer 

Endret av Woltox
Lenke til kommentar

Audi, BMW, Volvo, Mercedes osv er selvmord når det kommer til verksted.

Jeg antar at du har eid 0 Audi, 0 BMW, 0 Volvo, 0 Mercedes, 0 osv, og noen kjipe biler fra KIA, Toyota osv..

 

Faktum er at det ikke trenger å være dyrt med noen av ovennevnte merker.

Den bilen jeg har hatt med lavest driftsutgifter totalt sett var en Volvo, den hadde ikke gått mer enn 373kkm da jeg kjøpte den.

Bilen jeg har nå har vært den dyreste jeg har hatt i drift, men den er også en spesiell modell med mye utstyr.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

 

Audi, BMW, Volvo, Mercedes osv er selvmord når det kommer til verksted.

Jeg antar at du har eid 0 Audi, 0 BMW, 0 Volvo, 0 Mercedes, 0 osv, og noen kjipe biler fra KIA, Toyota osv..

 

Faktum er at det ikke trenger å være dyrt med noen av ovennevnte merker.

Den bilen jeg har hatt med lavest driftsutgifter totalt sett var en Volvo, den hadde ikke gått mer enn 373kkm da jeg kjøpte den.

Bilen jeg har nå har vært den dyreste jeg har hatt i drift, men den er også en spesiell modell med mye utstyr.

 

Vi har eid en Mercedes 1999 stasjonsvogn. Når  den skulle til verkstedet skulle de ha 50 000 for to nye deler. I tillegg kjenner jeg folk som forteller det samme. Faktum er at de holder ut da.

 

Kia er ingen kjipe biler.

Endret av flamethower1234
Lenke til kommentar

Vi har eid en Mercedes 1999 stasjonsvogn. Når  den skulle til verkstedet skulle de ha 50 000 for to nye deler. I tillegg kjenner jeg folk som forteller det samme. Faktum er at de holder ut da.

 

Kia er ingen kjipe biler.

En Mercedes 1999 stasjonsvogn er alt fra en kjip C-klasse til en E-klasse AMG..

 

50k for to nye deler? Hvilke to deler var det? Og hva for en bil var det?

Selv til bilen min er det sjelden man ser slike delepriser, jeg har faktisk kun en gang sett så høye delepriser og det var for ny fordelingskasse til 4Maticen, den kostet 75k+MVA i Norge og 23k inkl. alt og bytte i Tyskland.

 

Jo, KIA er kjipe biler. Jeg har testet noen av de og har et klart syn på saken.. De føles rett og slett veldig billige og simple. (Mulig de har modeller som ikke selges i Norge som har en annen følelse da)

Lenke til kommentar

Mitt tips er å kjøpe en bil som ikke er gått så veldig langt, max 30.000km og så ny som mulig så du slipper de store utgiftene. Selv kjører jeg en '14 Skoda Octavia og er godt fornøyd med den på alle måter. Denne og f.eks Golf får du med en liten og kvikk bensinmotor og DSG-kasse som ikke er så alt for dyr i drift. Min Octavia med 4x4 DSG og 1,8TSi med 180 HK kjører jeg på ca 0,75 blandet og det synes jeg er helt greit. Regner med de mindre motorene uten 4x4 er rimeligere i drift.

 

Finn deg noen biler som du liker og prøvekjør disse. Det er ikke sikkert du vil like alle du prøvekjører, og i og med at du sikkert blir å kjøre endel er det greit å ha en bil man trives i.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor du begrenser deg til 100K km på telleren, og ikke Diesel. 100.000km er lite på en BMW/Mercedes dersom den ikke har vært grisekjørt, samt at alle serivicer er fulgt. Dieselfilter må byttes hver 30/40K, bremseklosser byttes på 60-70K osv. Er dette gjort, sammen med oljeskift hvert år, har du dieselbil leeeenge!

Den beste forsikringen du kan gjøre, er å følge servicer.

 

Nå er jeg relativt ny-frelst på BMW fronten, men jeg har funnet meg godt til rette i BMW`s comfortseter.

 

3-serie sedan er jo pen?

 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=69725765

Lenke til kommentar

Mitt tips er å kjøpe en bil som ikke er gått så veldig langt, max 30.000km og så ny som mulig så du slipper de store utgiftene. Selv kjører jeg en '14 Skoda Octavia og er godt fornøyd med den på alle måter. Denne og f.eks Golf får du med en liten og kvikk bensinmotor og DSG-kasse som ikke er så alt for dyr i drift. Min Octavia med 4x4 DSG og 1,8TSi med 180 HK kjører jeg på ca 0,75 blandet og det synes jeg er helt greit. Regner med de mindre motorene uten 4x4 er rimeligere i drift.

 

Finn deg noen biler som du liker og prøvekjør disse. Det er ikke sikkert du vil like alle du prøvekjører, og i og med at du sikkert blir å kjøre endel er det greit å ha en bil man trives i.

Å begrense seg til max 30kkm vil redusere utvalget dramatisk, og føre til at mange skikkelige godbiter havner utenfor kriteriene.

Det er bare tull å sette grensa for kjørelengde så lavt, det er nemlig ikke slik at biler plutselig går i oppløsning ved passerte 100kkm..

Lenke til kommentar

Bmw 3 serie fra 2009-2012 er pene samtidig som du får mye for pengene, koster fra 120/130k og oppover. 3 serie 2012 modell og oppover er heller ikke å forakte og du klarer akkurat å få deg en i rimelig stand med ditt budsjett.

 

Ellers er jo helt klart 5-serien fra 2011/12 og oppover helt råsexy, men det overstiger budsjettet ditt littegrann

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70759745http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70759745

Se på skjønnheten, får du satt på noen felger som ikke skriker kebab så finner du ikke penere bil. De er forøvrig mye penere i virkeligheten en de blir fremstilt på disse bildene. Fy som det frister å selge 3 serien fra 2009 for å kjøpe denne.

Endret av Purehate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...