Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde ikke trodd at Rift S skulle gi meg samme WOW opplevelsen som min første runde med CV1 ga meg. Men oppgradering i klarhet og bedre billedkvalitet er virkelig merkbar. Har brukt mye av tiden siste dager på å spille igjennom spill jeg hadde på CV1 for å se på forskjellene og angrer ikke et sekund :D

 

Men Rift S er litt buggy firmware, drivere og software ennå så vil du ha en Rift S er det bedre å vente noen uker eller når det kommer meldinger om at det meste er løst. Følg med på Reddit og Discord, der kommer status fortløpende.

 

 

Typiske bugs (kjekt for andre å vite)

- Tracking slutter å fungere og kontrollerne fryser.
  (ikke det samme som at du mister midlertidig tracking ved hodet).

- Du får "black screen of death" i noen krevende scener

- Om du ved en feil slår av lyset i rommet mens kittet er aktivt må du sette opp play area på nytt.

 

Jeg omgår disse bugsa lett og de vil bli fikset. Måten de oppstår viser klart preg av rushet programvare som bare vil bli bedre. Men har fått timesvis med spillmoro hver dag nå, så er bra mett :D

 

Jeg har også vært i kontakt med Oculus for å gi de en del informasjon om hva som skjer ifb. med flere av disse. Hva som kanskje trigger det, feillogger osv. Utrolig service innstilte og interessert i å få informasjon fra de som feilsøker.

 

Hva må du huske på

- Styr unna Nec og Renesas USB kontrollere  (Selv om det lar seg løse også for S)

- Win10 1903

- Nvidia 27. mai drivere

- Deaktivere antivirus realtime når du installerer oculus

- Oppgrader til Beta i settings "Public Test Channel". Løser de fleste bugs men ikke alle ennå.

- Vet ikke om "G-sync compat" påvirker det men jeg slår det av når jeg bruker Rift S.

 

Hva er noen av de virkelig gode tingene med Rift S (vs CV1)

- Komfort er helt overlegen CV1, dette har de løst knallbra. Elsker Halo'en.

- Det meste er utskiftbart som facial interface (paddingen), hodestrapen/halo osv.

- Å ta det av og på går som en lek. Terskelen er lavere for å "ta en halvtime".

- Slippe ekstern sensor mas er deilig. Inside Out tracking er virkelig bra.

- Klarheten er mange hakk bedre og det jeg følte jeg manglet på CV1 har kommet her.

- Prisen er meget spiselig for et highend kit.

- Jeg orker mye lengre sesjoner enn jeg gjorde i CV1.

- Fysisk dybdejustering er helt konge for folk med briller. I CV1 traff brillene mine noen ganger linsene men aldri her.

- Oculus Support har vært helt konge :)

 

For det meste sittet å studert detaljer og blitt litt stum over hvor ekte ting føles når billedkvaliteten er bedre enn CV1 og tekst som før var håpløst er nå klart.

 

Så, bør du oppgradere fra CV1 til S?

Vel, jeg ville gjort det igjen!

 

Men er du fornøyd med CV1 og foretrekker eksterne sensorer etc. så er det ikke så mye vits. Men etter å ha prøvd Rift S er jeg ennå mer sikker på at jeg har gjort rett valg for mine preferanser og behov.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først og fremst, har brukt det med både briller og linser.

 

SDE (Screen Door Effect)

 

Definitivt ikke så fremtredende som på CV1 og det er nok hovedsaklig fordi den har et LCD panel med subpixles kontra Pentile OLED. Du kan se det hvis du går inn for det men her glemmer jeg det helt mens jeg spiller mens på CV1 tok jeg meg i å irritere meg over det.

 

 

Jeg innbiller meg at jeg så "SDE noe enklere" med lesebrillene på enn kontaktlinsene men mine lesebriller er supersterke på nært hold så jeg foretrekker kontaktlinser når jeg spiller.

 

 

God Rays

Dette har jeg så langt ikke sett i Rift S, men det kan være jeg ikke har spilt mørke nok titler. Men det man ser i CV1 i eks. Henry er helt borte.

 

Se eksempelbildet for CV1 her.

https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4i47cp/a_pretty_exact_rendering_of_the_god_rays_i_see_in/

 

Når jeg  laster den mørke skjermen med bare Oculus logo ser jeg heller ikke God Rays men som sagt jeg har ikke spilt nok mørke titler ennå til å uttale meg godt nok om det.

 

 

Synes denne karen også forklarer godt hvorfor Rift S gjør livet enklere enn CV1. Eks, fra 15:05.

 

NB

En annen ting som er verdt å nevne er at Rift S virker å ha mye bedre koll på høyden din da den vet nøyaktig hvor gulvet er så jeg har mindre issues med hvor høy eller lav jeg er i VR. Jeg hadde 2 sensorer på CV1 og hadde de ikke montert i taket som noen gjør.

 

Begge er 6DOF.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Min personlige mening er at ingen burde vurdere noe annet enn Oculus Quest og Valve Index akkurat nå. Kjøp Quest nå og så Valve Index senere når den kommer hit til lands. Disse VR settene vil utfylle hverandre godt.

 

De andre VR settene på markedet ser jeg ikke poenget med. Men folk er forskjellige og har ulike prioriteringer og behov joda jeg ser den. Likevel... Utvikleren av Climbey snakker tankene mine :p

 

Lenke til kommentar

Er det bekreftet at Index vil selges i Norge? er vel et stort poeng her.

Nope ingen som vet foreløpig.

 

Men regner med at det skjer før eller siden.

Valve has historically done a US/EU rollout first with their own supply chains before using services like Amazon to expand to other countries. Supply chains are expensive and Valve as a manufacturer should not be expected to roll out global supply chains because they are not primarily a retailer of physical goods. Be patient.

Sitat - person på nettet jeg diskuterte med i går :wee:

 

I mellomtiden kjøp Quest :)

Lenke til kommentar

Robo Recall: Unplugged er gratis å down load for Oculus Quest.

Ja så det. Har hørt at det ikke er så bra på Quest. Men er jo gratis da så må jo testes.

 

Liker også at det er demoer på veldig mange spill så man kan teste før man kjøper.

 

Testet demoen av Journey of the Gods i dag, synes den var veldig bra så det skal kjøpes. Minnet meg en del om Zelda.

 

Testet også Space Pirate Trainer men syntes ikke det var noe særlig. Bedre på PC. Syntes det var for stygg grafikk og litt for dårlig ytelse, for min smak i hvert fall.

Lenke til kommentar

Fin IPD test når man først har en HMD å teste med.

 

Here is a "how to" guide for eye relief with a Free IPD Test and overall "comfort zone" app. Good for long term relief of headaches and eye stress.

 

https://www.reddit.com/r/oculus/comments/bwnxnu/here_is_a_how_to_guide_for_eye_relief_with_a_free/

knob2001, 1 day ago
Hi! I'm the creator of this app... a couple years ago. I'm about to release a better version with some upgrades very, very soon. Oh, and some feedback will be much appreciated as well.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...