Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

 

Introversion joins the VR party! After Prison Architect, our most successful game is DEFCON - a nuclear war strategy game inspired by the 80s movie War games (If you've not seen it, do yourself a favour and check it out over the weekend)

DEFCON VR allows you to spectate DEFCON games in the comfort of your own virtual War Room. Join others and marvel at total global annihilation as nuclear missiles arc over the globe on their path to destruction.

We're giving away a prototype on steam, but if there's enough interest we may decide to carry on and build a fully playable version of DEFCON in VR - lets us know what you think in the comments of the video.

Get it from steam:

http://store.steampowered.com/app/579040/

Ja takk! Jeg tar gjerne resten av spillet i VR også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten oppdatering om Fallout 4 VR 
http://www.glixel.com/news/todd-howard-talks-fallout-4-vr-vats-in-vr-is-awesome-w467763
 
Nice! Satan jeg gleder meg!
 

Interestingly, Howard says that the studio's plan isn't to come up with just one solution, but instead will be trying everything it can. "Our plan is to ship with as many as we can, because it's different for everybody," he says. "There are a lot of indie developers and students that are working on prototypes and thinking about how to move in VR and so we're looking at a lot of those. "

Så dette betyr at vi får teleport pluss andre metoder. Jeg håper på en Onward og Vivecraft aktig løsning her hvor man sømløst kan bevege seg gjennom verdenen. Det har utrolig nok fungert veldig bra for meg uten noen kvalme. Jeg er spesielt overasket over hvor bra Vivecraft har fungert på tross av de ville bevegelsene jeg noen gang foretar meg der, som å spurte av sted ustanselig, ta fart og hoppe ned fjellskrenter med trackpad på vive kontrolleren i timesvis om gangen! :p
 
Så med dette så tror jeg vi begynner å få kontroll på hvordan fremdrift kan håndteres uten ubehag i VR :)
 
Glad jeg har ventet med å spille Fallout 4 til det kommer i VR!

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
For å forhåpentligvis få litt mer liv i de ulike VR trådene her på forumet så tar jeg meg friheten til å poste linkene til de andre her slik at vi kan få litt gjennomtrekk av brukere ;)

 

PSVR


 


 

Vive


 

 

Istedenfor å krangle om hvilket VR sett som er det "beste" så burde vi tre opp av skyttergravene og heller glede oss over at VR nå er en greie. Jeg reklamerte også litt for de ulike VR trådene her på forumet på Reddit i går og fikk bra oppmerksomhet blant flere Norske og Skandinaviske brukere. Så nå håper jeg at vi får et friskt pust av nye engasjerte virtuelle sjeler inn hit for å få litt mer fart i trådene :)

 

Hadde en irriterende diskusjon om VR med et troll her forleden på forumet og det fikk meg til å tenke litt, kanskje trollet hadde et poeng med at VR er en flopp og en meningsløs gimmick, at det vil feile slik 3D TV blablabla.. Vel det er jo en viss sjanse for at det kan skje ja men det er ikke noe vi ønsker, ihvertfall de av oss som ser potensialet i teknologien, gleder oss over den og har det gøy med spillene. Så hvis jeg kan gjøre en liten forskjell for å holde liv i en teknologi jeg digger så er det verdt det.

 

Virtuell Virkelighet! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Istedenfor å krangle om hvilket VR sett som er det "beste" så burde vi tre opp av skyttergravene og heller glede oss over at VR nå er en greie.

 

Pluss at en slik eventuell diskusjon er en diskusjon om hvilket sett som suger minst. :p

 

Jeg har hatt et Vive sett på prøve i 2 måneder nå. Gidder nesten ikke bruke det i det hele tatt. Må tvinge meg selv innimellom bare så jeg kan si til meg selv at jeg ihvertfall har prøvd det. Det blir varmt og klamt med en gang. Pixlene er så tydelige at etter en halvtimes tid i VR, så ser den virkelige verdenen ut som den er bygd av lego i 5 minutter etterpå. Så har man "Godrays" som drar en fullstendig ut av innlevelsen. For ikke snakke om at man ikke kan heve blikket mer enn et par "millimeter" inni headsettet før ting faller ut av fokus, så man må justere med nakken i stedet..

 

All ære til dem som klarer å få noe glede ut av disse settene, men jeg er dessverre ikke en av dem. Siste despo forsøk nå, er at jeg har bestilt dette 4K headsettet. Jeg håper de som sier at SDE ikke er noe problem på dette settet har rett, og at det er nok til å redde opplevelsen. Det er bare 60Hz i 4K (YCbCr 4:2:0 grunnet HDMI1.4b). Men kan visstnok klare 75Hz i 1440p, og 90Hz i 1080p som så må oppskaleres. Håper jeg får det før jeg må returnere Vive (80 dagers returrett på Lefdal), så jeg kan få testet om Vive kontrollerne kan brukes med 4K settet. Jeg leter uansett etter et par Razer Hydra på bruktmarkedet, som jeg tror nesten må fungere..

 

Det er klart, jeg hadde ikke giddet å dille med alt dette om Vive var helt håpløst. For meg er det kontrollerne som til dels redder opplevelsen. Det er skikkelig kult å kunne interagere med den virtuelle verden på en slik måte. Bare synd det for meg ser ut som søppel inni der.. :(

Lenke til kommentar

Hmm.. kjedelig at du opplever det slik. merkelig hvordan opplevelsen kan varriere slik fra person til person. Vel i værste fall så trenger du ikke vente mer enn 1-2 år før neste generasjon er ute som burde fikse en del av problemene denne generasjonen har.

 

Såklart jeg ser jo noen drawbacks her, men de er ikke store nok til at de tar noe fra opplevelsen min. Supersampling har også en del av æren for det. Og har man først funnet et par spill som gjør en hektet over lengre tid så blir det vanskelig å stoppe :p

 

Vel post gjerne her hvordan opplevlsen er med det nye headsettet. Kanskje det er redningen for noen.

Lenke til kommentar

VR event på Bergen offentlige bibliotek i morgen kl. 18.00

https://bergenbibliotek.no/arrangement/thousand-doors-vr-visning-vr-meetup-1

 

 

VR-visning: "THOUSAND DOORS"

 
Sunnhordland folkehøgskule inviterer til offisiell visning av VR-prosjekt: “Thousand Doors”. 
 
“Thousand Doors” handler om et menneske som har blitt fanget i et mørkt og ensomt sted, utenfor både tid og rom. Spilleren må ta på rollen som dette bortkomne mennesket, og reise gjennom flere mystiske verdener for å finne håp og veien tilbake til virkeligheten.
 
"Thousand Doors" et virtuelt virkelighetsspill skapt av et team på over 40 elever på Spilldesign, Game Art & Design, Musikkproduksjon, Kunst+ og Teater & Film ved skolen. Sammen med lærerne Tom Klovholt, Jan Krey og Markus Lange har elevene arbeidet innen en struktur som minner om profesjonell spillproduksjon, og fått erfart hvordan arbeidslivet i spillindustrien fungerer.
 
VR-MEETUP
 
Biblioteket og Sunnhordaland folkehøgskole invitere til å teste og utforske VR-teknologien. 
Kom og test det siste innen VR: 
- HTC VIVE
- PSVR 
- GEAR VR 
- GOOGLES DAYDREAM 
 
Med MEETUP'en håper vi at det oppstår et fellskap omkring VR-teknolgi i Bergen.
 
Velkommen!

 

Tar meg en tur å kikker :)

Lenke til kommentar

Var innom en liten tur på VR visningen beskrevet over og det var en blandet opplevelse. 

 

De slet med tracking på Vive og det slo meg ikke hvorfor før jeg kom hjem at det mest sannsynligvis var fordi de hadde satt opp 4 basestasjoner i et stort lokale uten skille mellom. Har testet dette selv og det er en veldig dårlig ide. Da oppstår det mye trøbbel. 

 

De var også dårlig på hygiene og hadde ikke noen utskiftbar beskyttelse (VR cover) Selv har jeg flere i skinn som er lett å tørke av og en del i bomull som kan vaskes i maskin.

 

Ellers brukte jeg mest tiden på å teste PSVR. Som tjaa var en blandet opplevelse av bra og dårlig, men mest bra tror jeg, jeg er igrunn veldig usikker.. :confused:  Testet i ca 15-20 minutter med undervannsopplevelse og Eve Valkyrie. Jeg tror den kan være bra hvis man bruker litt tid på å finne ut hvordan den skal sitte skikkelig. Også veldig rart at den slapp inn så mye lys og at jeg ikke kunne trekke visiret nærmere øynene for å tette med flippene rundt. Skjermen og linsene virket noe bedre enn på Vive. Tracking var helt fint hvis jeg holdt meg innenfor den lille sonen. Men jeg prøvde bare med gamepad siden den ikke hadde move. Kunne ikke se at jeg kunne stille på IPD, var greit men ikke optimalt. Uten bevegelsekontrollere og roomscale forsvinner også en del av tilstedeværelsen jeg har i Vive. Den er mye på sammen nivået som Oculus Rift DK2 her. Foreløbig inntrykk er at det er en helt grei opplevelse men at jeg foretrekker klart Vive. Men jeg skulle gjerne testet den enda mer.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Håper The Void også kommer hit til landet etterhvert.

 
Med det nye utstyret som kommer til Vive nå ganske snart så kan vi alle ha denne typen opplevelser hjemme hos oss selv men i en mindre skala. Kommer så klart an på hvor mye arbeid man legger i det men det er fult mulig. Og selv om man ikke er så dedikert så kan man likevel spille spill hvor du kan gå i det uendelige og hele tiden se noe nytt, slik som spillet Unseen Diplomacy. Det kan jeg også nå men det blir fort krøll på ledningen.

http://store.steampowered.com/app/429830/
 
Trådløst, sporebrikker, bedre komfort og mindre kabler.





Og så er det jo bare opp til fantasien og hvor praktisk og teknisk anlagt man er til å utvide til man har en mini versjon av The Void i stuen sin :)

 

Tipper vi kommer til å se mye gøy i tiden fremover hvor enkelte dedikerte folk bygger sine egne små verdener som matcher opp mot hverandre virtuelt og fysisk virkelig.

Lenke til kommentar

Håper The Void også kommer hit til landet etterhvert.

 

Med det nye utstyret som kommer til Vive nå ganske snart så kan vi alle ha denne typen opplevelser hjemme hos oss selv men i en mindre skala. Kommer så klart an på hvor mye arbeid man legger i det men det er fult mulig. Og selv om man ikke er så dedikert så kan man likevel spille spill hvor du kan gå i det uendelige og hele tiden se noe nytt, slik som spillet Unseen Diplomacy. Det kan jeg også nå men det blir fort krøll på ledningen.

http://store.steampowered.com/app/429830/

 

Trådløst, sporebrikker, bedre komfort og mindre kabler.

 

 

 

 

Og så er det jo bare opp til fantasien og hvor praktisk og teknisk anlagt man er til å utvide til man har en mini versjon av The Void i stuen sin :)

 

Tipper vi kommer til å se mye gøy i tiden fremover hvor enkelte dedikerte folk bygger sine egne små verdener som matcher opp mot hverandre virtuelt og fysisk virkelig.

Det nye lazerzone/megazone konseptet :).

 

Helt rått og jepp håper det kommer snart "to a place near you"! Benytte svære haller til å bygge inn eks. et 16+ spiller FPS map og så utstyre spillerne med dette. Mange tomme lokaler som kan brukes til slike formål.

Paintball gone digital med alle fantastiske muligheter det byr på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nytt show fra Tested med fokus på VR  :)

 

Welcome to PROJECTIONS, a new show about the latest in virtual and augmented reality. This inaugural episode kicks off with a discussion of depth in VR games, an exclusive hands-on preview of The Mage's Tale, and a spotlight on the rEvolve accessory prototype for the HTC Vive. Let us know what you think, and what you'd like to see in future episodes!

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

 

Pluss at en slik eventuell diskusjon er en diskusjon om hvilket sett som suger minst. :p

 

Jeg har hatt et Vive sett på prøve i 2 måneder nå. Gidder nesten ikke bruke det i det hele tatt. Må tvinge meg selv innimellom bare så jeg kan si til meg selv at jeg ihvertfall har prøvd det. Det blir varmt og klamt med en gang. Pixlene er så tydelige at etter en halvtimes tid i VR, så ser den virkelige verdenen ut som den er bygd av lego i 5 minutter etterpå. Så har man "Godrays" som drar en fullstendig ut av innlevelsen. For ikke snakke om at man ikke kan heve blikket mer enn et par "millimeter" inni headsettet før ting faller ut av fokus, så man må justere med nakken i stedet..

 

All ære til dem som klarer å få noe glede ut av disse settene, men jeg er dessverre ikke en av dem. Siste despo forsøk nå, er at jeg har bestilt dette 4K headsettet. Jeg håper de som sier at SDE ikke er noe problem på dette settet har rett, og at det er nok til å redde opplevelsen. Det er bare 60Hz i 4K (YCbCr 4:2:0 grunnet HDMI1.4b). Men kan visstnok klare 75Hz i 1440p, og 90Hz i 1080p som så må oppskaleres. Håper jeg får det før jeg må returnere Vive (80 dagers returrett på Lefdal), så jeg kan få testet om Vive kontrollerne kan brukes med 4K settet. Jeg leter uansett etter et par Razer Hydra på bruktmarkedet, som jeg tror nesten må fungere..

 

Det er klart, jeg hadde ikke giddet å dille med alt dette om Vive var helt håpløst. For meg er det kontrollerne som til dels redder opplevelsen. Det er skikkelig kult å kunne interagere med den virtuelle verden på en slik måte. Bare synd det for meg ser ut som søppel inni der.. :(

 

 

Siterer meg selv her så jeg slipper å repetere så mye. :)

 

Har fått 4K headsettet nå. Med "LHPIMAX" som rabatt kode kom det på rett under 3000Kr inkl. porto (Vet ikke om det kommer en regning på mva. senere?). Da valgte jeg "Expedited shipping". Bestilte klokken 15:00 på en Lørdag, og fikk det levert 15:00 på Onsdag. Slett ikke verst når det kom helt fra kina. Expedited shipping kostet ~35Kr!! :D

 

Det første man legger merke til er at 4K settet veier "ingenting" i forhold til HTC Vive. Så det er umiddelbart mye mer behagelig å ha på. Og SDE? Vel, det er dessverre ikke borte for meg.. Det er nok nesten dobbelt så bra på 4K settet som på Vive. Men jeg er dessverre blant de som leser nederste linjen på synstest plansjen.. :( Jeg tror uansett dette betyr at for de fleste så vil nok SDE med dette 4K settet ikke være et problem lenger. Og det er for meg MYE bedre enn Vive.

 

Det neste "positive" med settet er fullstendig mangel på "Godrays" da dette settet ikke bruker hybrid Fresnel linser.. "Positive" i gåseøyne fordi man i stedet for "Godrays" får en svært kraftig chromatisk abberasjon effekt. Jeg har sett en annen på Pimax forumet klage på det samme. Men vet ikke om det er en defekt, eller om det er en ny versjon av headsettet, der FW ikke passer helt enda? Settet var nemlig ikke pakket som i unboxing videoene jeg har sett på nett. Med litt optimisme kan man håpe at denne effekten kan bli korrigert for i software.

 

Man kan fint lese skrift med dette settet, og ting er i fokus selv om man beveger litt på øynene. Dessverre er den chromatiske abberasjonen veldig tydelig, veldig tidlig, når man beveger øynene litt fra sentrum.

 

Når det gjelder selve panelet så synes jeg kanskje det er litt blasst i fargene. Men det ligger ikke langt bak Vive som første inntrykk. Men sortnivå er jo dessverre ikke eksisterende. Ikke viktig kanskje til vanlig VR. Men når jeg testet Kodi versjonen som følger med, så blir det litt for tydelig synes jeg. Da ser man filmen som projisert på et "lerret" i en mørk kinosal, bortsett fra at "mørkt" er grått i stedet for svart.

 

Ellers har jeg jo tidligere blitt "dausjuk" av VR med DK2. Det var kanskje mest på grunn av oppløsningen, siden jeg med dette 4K settet selv med 60Hz ikke opplever like mye "VR syke". Men jeg er jo fremdeles utsatt. Jeg testet å sette headsettet i 1440p "mode" der det visstnok viser 75Hz i stedet. Men altså at bildet blir oppskalert til 4K. Dette syntes å hjelpe enda bittelitt på "VR syken" men jeg har ikke testet nok til å konkludere enda..

 

En del "ghosting" må dessverre påregnes med dette settet. Og jeg tror egentlig det er det som gjorde meg litt "VR syk" fremdeles. Jeg tenkte å prøve litt med "Earth VR" for å se hvor mye verre det blir. Men det fungerte dessverre kun i Vive, utviklerne støtter ikke andre headsett.

 

Ellers må Vive settet koples fra for å få bilde i Pimax settet, så da fikk jeg ikke Vive kontrollerne til å fungere. Jeg skal prøve å jukse litt. Men kan altså ikke gi noe mer tilbakemelding enda. Fant et Hydra sett på Ebay som gikk i auksjon for ~170EUR, så det var ikke aktuelt. :(

 

Vel, bare et par første inntrykk i denne omgang. Kan komme tilbake med mer etter litt mer testing. Og for all del stil spørsmål om det er noe jeg kan bidra med. :)

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snip

 

Takk for detaljert omtale :)

Men kan du bruke dette VR settet til så mye? :p Virker utifra beskrivelsene dine at på tross for den høye oppløsningen så er det flere negativer som trekker ned her. Hvordan er støtten i spill og applikasjoner?
 
 
............................................................
 
For å ikke lage en dobbelpost så legger jeg til nyheten om LGs sitt VR sett som bruker lighthouse tracking av Valve.

Dette kan være ganske stort. Hvis det er et high end sett slik som Vive med oppdatert teknologi så kan vi godt ha en ny konge på haugen her.

LG Electronics will unveil its first VR HMD prototype at this year’s GDC in San Francisco, CA. Being shown in Valve’s GDC booth, the LG HMD prototype is designed to deliver a high fidelity, next generation VR experience.
During the show, LG will be meeting with developers to collect feedback and impressions as part of its effort to define the first commercial units. Pricing, launch dates, and territories will be announced at a later date.

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/5wi9en/lg_revealing_new_vr_hmd_at_gdc/
Jeg er veldig spent nå!  :dribble:

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

EnterVR gjorde nettopp en shitload of podkast episoder tilgjengelig.

https://soundcloud.com/entervr

 

For de som ikke har hørt denne podkasten før er den kjent for å gå dypt ned i kaninhullet. Som regel er det en gjeng med folk som ganske uanstrengt diskuterer fremtidens ville scenarioer i forhold til VR på godt og vondt. Podkasten er også kjent for sin dårlige lydkvalitet, jeg tenker på det som litt av sjarmen med den :p

 

Episodene kan høres på Soudcloud: https://soundcloud.com/entervr

 

Nyeste episodene er:

1. Art imitates life in virtual reality

2. Now what?

3. The growth of virtual reality in China

4. Hope in the horizon

5. Breathe

6. The last gasps of democracy?

7. A recap of 2016 with Olivier JT

8. Silicon Valley Virtual Reality in 2017

9. Kittens, cannons and unicorns

10. The meaning of privacy

 

 

 

Var via denne podkasten jeg fikk tipset om den fantastiske boken The Metamorphosis of Prime Intellect. Skikelig god historie om en ganske sprø fremtid med VR.

 

Boken ligger gratis ute på nett her

http://localroger.com/prime-intellect/

 

In the best possible future, there will be

no war, no famine, no crime,

no sickness, no oppression,

no fear, no limits, no shame...

...and nothing to do.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

LG har vist frem en prototype av sitt VR sett som bruker lighthouse tracking av Valve.

https://uploadvr.com/gdc-2017-hands-lgs-steamvr-headset/

 

Foreløbige specs er:

  • Two panels (one for each eye) with a resolution of 1440 by 1280 each
  • OLED display from LG
  • 3.64 inches diagonal
  • 90 Hz refresh rate
  • 110 degree FOV

Dette kan forandres innen lansering om jeg har skjønt det riktig.

 

post-56355-0-44821000-1488412144_thumb.jpg

post-56355-0-24203100-1488412155_thumb.jpg

post-56355-0-60906700-1488412165_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Har Oculus nylig satt ned prisen på touch kontrollerene? Mener de kostet $199 for litt siden men nå koster de $119. Jeg la ihvertfall inn en bestilling i går. Dette gleder jeg meg til merker jeg :)

 

edit: Ja, det stemte jo.  http://itavisen.no/2017/03/02/prisen-er-en-av-bekymringene-til-vr/

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1566770&page=90

 

Jepp. 100 av på både rift og touch. 200 dollar av tilsammen. 

 

 

.......................................................................................................................

 

 

Tested the VR minute, starter 1:46:00 inn i sendingen.

 

Og episode 2 av deres nye show med fokus på VR, Projections.

 

 

Jeg vil ha dette spillet! Men er bare til Oculus :( Tested snakker om det i Projections over og det virker midt i blinken for meg. First person FTL/Mass Effect inspirert, rouge like hvor man kan spille enten singlepalyer eller multiplayer og spillet har flere former for bevegelse man kan velge mellom, bla full tradisjonell bevegelse med stikke.

 

Men satans eksklusivitet!  :hrm:

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...