Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Det må da gå and å ha en diskusjon om standarder uten at en skal prøve å bli påklistret et strådman stempel. Du presenterte en ny standard fra microsoft i ett innlegg jeg responderte på det med å vise til en annen standard som jeg mener er en minst like god standard. Kastet inn oculus rift sin standard som noe jeg personlig missliker og mener de fleste bør misslike. Jeg viste ikke engang at du eide en rift før du selv sier det nå. Og igjen, det var du som spurte hva jeg mente med det jeg skrev om oculus, som ikke var rettet mot deg på noen måte, det var dette som sparket igang diskusjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg presenterte ingenting, jeg linket til at Microsoft også satser på VR. At du misforsto har vi oppklart (Det gjorde sikkert jeg også underveis  :))
At du gikk til angrep på et såpass frittstående innlegg med masse greier mot Oculus var noe jeg stusset litt over og dermed ville undersøke. For det er ofte slik at en "tilhenger" av én side ofte overser noe eller at det foregår ting bak kulissene som vi ikke får høre om.

 

Og som jeg informerte om tidlig, som bruker og kjøper opplever jeg akkurat den samme problematikken du mener kun andre opplever.

Men å si at jeg prøver å svartmale Valve var i beste fall god fantasi.

 

EDIT:

Og når det er sagt, jeg ser helt klart saken med historikken på kickstarter og oppkjøpet fra facebook osv. Jeg hadde egentlig tenkt til å vente veldig mye lenger for å se hvordan alt utviklet seg, men så sørget Cohhcarnage for at jeg ble heltent på VR og bare måtte ha en løsning i jula ;).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg presenterte ingenting, jeg linket til at Microsoft også satser på VR. At du misforsto har vi oppklart (Det gjorde sikkert jeg også underveis  :))

Du skrev i innlegget at dette vil gjøre VR mer tilgjengelig for massene da de tilbyr VR briller i både lav og høy prisklasse, mitt eneste poeng er at dette er fult mulig i dag ved bruk av OpenVR hvor utviklerene kan bruker hvilket som helst headsett de vil da standarden er åpen. Jeg ønsket en informert diskusjon om denne VR satsingen til microsoft og hva som skiller denne fra valve sitt grensesnitt både i positiv å negativ forstand. 

 

At du gikk til angrep på et såpass frittstående innlegg med masse greier mot Oculus var noe jeg stusset litt over og dermed ville undersøke. For det er ofte slik at en "tilhenger" av én side ofte overser noe eller at det foregår ting bak kulissene som vi ikke får høre om.

Jeg gikk ikke til angrep på noen, det er snakk om grensesnitt/APIer her, å slik markedet er i dag så har vi 2 store, på den ene siden Valve sin OpenVR og på den andre Oculus sin lukkede, det er jo derfor naturlig å inkludere i en diskusjon. 

Lenke til kommentar

Ja, er du uenig at et større utvalg VR briller i et spekter av prisklasser vil gjøre VR mer tilgjengelig for massene? Det er jo akkurat dette Microsoft vil forsøke å få til. Priser fra 2-3000,- og opp. Jeg har ingensteder der snakket om APIer.

Hvis du har informasjon om Microsoft sine APIer ift. VR så må du gjerne dele de.

 

EDIT:

Og når vi først er inne på APIer. Hvorfor ville det være galt av Microsoft å inkludere VR i sine eksisterende APIer? Det er jo rimelig mange millioner på Windows10 og Xbox One som benytter disse allerede?

Windows 10 støtter mitt eldgamle Logitech G25, supergamle flightsticks osv. så jeg ser ingen grunn til at de skal låse ut Vive og Rift ute fra sine plattformer.

 

Men ift. APIene de ønsker å benytte så ser jeg ikke problemet at de ønsker å integrere VR funksjonalitet i sine eksisterende APIer. Det ville jo vært helt naturlig å gjøre for enhver slik aktør. At Steam/Valve har lagt tilrette med OpenVR bør ikke være noen hindring for at Microsoft kan velge å videreutvikle sine eksisterende APIer.

 

EDIT2:

At Google Earth har valgt å skreddersy seg mot HTC Vive er vesentlig mer brukerfiendtlig for "VR massene" selv om det er deres fulle rett som du her da er opptatt av. Det er hvertfall rimelig hyklerisk å mene at man man er en aktør som støtter OpenVR og alt det innebærer for så å skreddersy seg mot kun én hardware leverandør ;)

 

EDIT3:

Oculus har selv sagt at de ønkser å støtte alle hardwareleverandører av VR utstyr og briller. Derav støtter de bla. Samsung Gear. At HTC velger å avstå fra denne muligheten må stå for deres regning. Den situasjonen er nok neppe så sort/hvitt som fanatikerne liker å mene. For en del hardbarkede OpenSource tilhengere er sjelden pragmatiske slik Oculus her har forsøkt å være. Dette i seg selv er en "eksluderende" holdning.

 

EDIT4:

Oculus fjernet også HMD DRM fra sin store i juni 2016 for å være mer 0kompatibel. Skulle gjerne sett Valve fjerne DRM fra Steam. Dette er ikke noe de har "patchet" tilbake (edit:såvidt jeg vet).

https://arstechnica.com/gaming/2016/06/oculus-reverses-course-dumps-its-vr-headset-checking-drm/

https://motherboard.vice.com/en_us/article/oculus-steps-back-drm

 

(dette sitatet er nå lagt til lenge i etterkant for å fremheve det viktige i ovenstående linker)

Update: Oculus has confirmed to Motherboard that it will not use hardware checks going forward. "We won't use hardware checks as part of DRM on PC in the future," an Oculus spokesperson told Motherboard.

 

 

PS.

Siden dette temaet er nytt for meg så må man gjerne informere meg om dette er noe de har gått tilbake på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Project CARS 2 is expected to enhance VR support on PC, but a potential PSVR mode for the PS4 version has not been confirmed at this stage. The original game was once due to support the headset, but the chances of it happening diminished over time

 

Slightly Mad Studios CEO Ian Bell recently hinted at a September 2017 release date, and while it could slip like the first game, it sounds like they’re readying a marketing push very soon, with the real trailer due early this month. Bell has boldly stated that the title, which is still in development, has already ‘raised the bar for simulation’, with new rendering, physics, force feedback, drivetrain, differential and tyre modelling systems. Fingers crossed it can deliver, and continues with support for multiple VR headsets.

Lenke til kommentar

Mest sansynelig dumt spørsmål, men jeg regner med at VRChat ikke finnes til PSVR eller vill komme dit?

Har ikke hørt noe om det nei. Det samme gjelder lignende tjenester som Altspace og RecRoom. Utrolig dumt egentlig. Jo flere folk jo bedre. Men kanskje det dukker opp i fremtiden. Det er jo mulig med cross plattform på VR spillene til Ubisoft som Eagle Flight og Wherewolves Within så burde ikke være noe i veien for at andre spill kan ha det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mest sansynelig dumt spørsmål, men jeg regner med at VRChat ikke finnes til PSVR eller vill komme dit?

Har ikke hørt noe om det nei. Det samme gjelder lignende tjenester som Altspace og RecRoom. Utrolig dumt egentlig. Jo flere folk jo bedre. Men kanskje det dukker opp i fremtiden. Det er jo mulig med cross plattform på VR spillene til Ubisoft som Eagle Flight og Wherewolves Within så burde ikke være noe i veien for at andre spill kan ha det også.

 

Jeg har lyst på vr, men det er ting jeg har lyst på som bare er på pcvr og andre ting som bare er på psvr :(

Blir for dumt med 2 headsets, får vell vente til psvr headsettet fungerer på pc :p

Lenke til kommentar

 

 

Mest sansynelig dumt spørsmål, men jeg regner med at VRChat ikke finnes til PSVR eller vill komme dit?

Har ikke hørt noe om det nei. Det samme gjelder lignende tjenester som Altspace og RecRoom. Utrolig dumt egentlig. Jo flere folk jo bedre. Men kanskje det dukker opp i fremtiden. Det er jo mulig med cross plattform på VR spillene til Ubisoft som Eagle Flight og Wherewolves Within så burde ikke være noe i veien for at andre spill kan ha det også.

 

Jeg har lyst på vr, men det er ting jeg har lyst på som bare er på pcvr og andre ting som bare er på psvr :(

Blir for dumt med 2 headsets, får vell vente til psvr headsettet fungerer på pc :p

 

Nå finnes det hacks som gjør at du kan bruke psvr på pc og med steam. Jeg googlet det kjapt nå, og jeg kan ikke egentlig si hvor godt det fungerer. Tipper det er mye trøbbel med å få det til fungere skikkelig. Men det er jo verdt et forsøk for de som har psvr og gidder å teste det.

 

PSVR på pc:

https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/5at71n/ps_vr_on_pc_step_by_step_guidetutorial_crosspost/

 

PCVR på steam:

https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/5hbxo1/steamvr_on_psvr_tutorial/

Lenke til kommentar

Fikk en skikkelig WOW av Landfall demoen. Aldri har isometrisk strategi vært så gøy. Tilstedeværelse og oversikt er unmatched. Og som jeg har merket med alle titler og demoer siden jul er hvor mye mer man verdsetter alle detaljene de tar seg bryet med, det får helt nytt liv i VR.

Kjøpte også Eagle Flight i dag og selv om det er et veldig snevert spill så er det fantastisk gøy og når man brukte hele kroppen fremfor bare hodet var det ganske aktivt også.

Lenke til kommentar

 

 

 

Mest sansynelig dumt spørsmål, men jeg regner med at VRChat ikke finnes til PSVR eller vill komme dit?

Har ikke hørt noe om det nei. Det samme gjelder lignende tjenester som Altspace og RecRoom. Utrolig dumt egentlig. Jo flere folk jo bedre. Men kanskje det dukker opp i fremtiden. Det er jo mulig med cross plattform på VR spillene til Ubisoft som Eagle Flight og Wherewolves Within så burde ikke være noe i veien for at andre spill kan ha det også.

 

Jeg har lyst på vr, men det er ting jeg har lyst på som bare er på pcvr og andre ting som bare er på psvr :(

Blir for dumt med 2 headsets, får vell vente til psvr headsettet fungerer på pc :p

 

Nå finnes det hacks som gjør at du kan bruke psvr på pc og med steam. Jeg googlet det kjapt nå, og jeg kan ikke egentlig si hvor godt det fungerer. Tipper det er mye trøbbel med å få det til fungere skikkelig. Men det er jo verdt et forsøk for de som har psvr og gidder å teste det.

 

PSVR på pc:

https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/5at71n/ps_vr_on_pc_step_by_step_guidetutorial_crosspost/

 

PCVR på steam:

https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/5hbxo1/steamvr_on_psvr_tutorial/

 

Den fant jeg også rett etterpå, hehe.

og den her http://www.trinusvirtualreality.com/psvr/

Lenke til kommentar

Koser meg enormt med Minecraft for tiden i form av (Vivecraft). 

http://www.vivecraft.org/server-listings/

 

Og så kom jeg tilfeldigvis over denne filmen nå nettopp. Har ikke nødvendigvis så mye med VR å gjøre. Men den var ganske fin så tenkte jeg ville dele den og samtidig anbefale alle å sjekke ut Vivecraft som også fungerer med Rift og Touch på tross av navnet.

 

 

Jeg spiller for tiden på denne serveren. Helt konge! Føles som et skikkelig MMORPG. Sjekk ut det dynamiske kartet over serveren her:

http://nornsvrcraft.net:8123/#

 

Server info:

Nornia 

Address: mc.nornsvrcraft.net OK
Notes: Survival PvE Only, dynmap, protections, custom terrain
MOTD: §dThe Land of §lNornia§d §7| §eA §a§lViveCraft §eServer! §7Custom Terrain, MCMMO, GriefPrevention, and more!
Version Spigot 1.11.2
Players 5/42

 

 

Jeg spiller spillet stående uten teleport og merker ikke et fnugg av VR syke selv om jeg holder på i timesvis. Man kan veksle mellom hvordan man vil forflytte seg rundt ved et kjapt press med Vive sine grip buttons for å velge enten teleport eller free move.

 

 

Satan jeg er hektet! :D Dette er det beste VR spillet!!

Lenke til kommentar

Valve Bekrefter at de jobber med 3 fullverdige spill til VR. Regner med at disse også blir tilgjengelige for alle VR sett på PC (steam) og ikke bare Vive.

http://www.gamasutra.com/view/news/291222

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/5t4gnd/newell_valve_in_development_on_3_new_vr_games/

 

 

Steike! Jeg er spent på hva det er. Om det er helt nye konsepter eller basert på eksisterende. Jeg tipper en av dem er et spill satt til portal universet.

 

Her er det fulle intervjuet med Gabe Newell:

http://www.gamasutra.com/view/news/291225/Gabe_Newell_opens_up_about_Valves_VR_plans.php

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Har alltid tenkt "Hva om jeg kunne kjent lukten av skog når jeg gikk rundt her i det grønne landskapet og en duft av bekken som renner der borte". Lukt er en veldig sterk sans for opplevelsen.

 

Its here:

https://www.camsoda.com/products/ohroma/

 

Litt fishy side noen steder men var linket herfra:

http://uploadvr.com/

 

CES Upload Party 2017 kan nå oppleves i VR :)

http://uploadvr.com/upload-throws-high-flying-vr-party-ces-2017/

 

https://www.youtube.com/watch?v=k5xcrNx4yG8

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...