Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutes ago, Dr.Peedee said:

Fortsettelse følger….  😁

Jeg kan tilby Crystal Light i innbytte. Lite brukt og feilfri optikk :D 

Lykke til med testingen!

Skrevet (endret)

PIMAX CRYSTAL SUPER - ET FØRSTE FØRSTEINNTRYKK

Da har jeg fått testet litt med Pimax Crystal Super. Og med litt så mener jeg Litt. Kun flydd litt rundt i Microsoft Flight Simulator 2024 - som suger kraften ut av enhver PC i VR - nesten uansett hva slags headsett man har. Så - så veldig høy framerate fikk jeg ikke i denne testen, jeg døttet ting opp mot full pupp og dreit i fps. Jeg ville se hva panelene og linsene var gode for når det gjaldt field of view, skarphet, chromatic aberration, moira, støvkorn i optisk enhet og gud vet hva folk har klaget på. Sikkert med rette, hva vet jeg. 

Men - virker som Pimax har fått opp kvaliteten - i hvert fall på mitt headsett. Første som møtte meg da jeg åpnet var et A4 ark skjema, med en haug med punkter for deler på headsettet der to forskjellige personer hadde haket av og datert og signert for. Mine kontroller var gjort 22. juli. Så dette virker betryggende. I tillegg var selve esken lukket med forseglingstape - slik at når de har signert og lukket pakken så er det den jeg får. Nice. 

Fordi jeg bestilte tidlig fikk jeg med følgende gratis (som andre senere må betale for): DMAS speakers (88 euro), Crystal Comfort Topstrap (18 euro) og Facial Foam for Comfort kit (18 euro). Alle disse tingen var lagt oppe i esken, og var ikke ferdig montert. Så det vil at det var standard høytalerne som satt på da jeg åpne. Jeg skal montere top strap og DMAS speakerne selv i morgen, tenker jeg. 

Comfort kit foam dingsen kommer jeg nok ikke til å bruke uansett.

Jeg lastet ned og installerte siste Pimax Play, logget meg inn der. Og deretter koblet jeg til USB kabel og Display port kabel fra Supern til PC, og koblet til strømkontakten - og Vipps så var jeg i gang. Headsettet og kontrollerne ble oppdaget umiddelbart. Easy - ikke som med Crystal OG som jeg har var trøblete i starten. Og deilig å slippe batteri styret også!

Jeg stilte inn IPD manuelt. Auto IPD gir feil verdi hos noen har jeg lest, så brukte ikke den. Testet Eye-tracking og den fungerte perfekt allerede før kalilbrering. Noe rom oppsett gjorde jeg aldri. Jeg sitter rolig og flyr eller kjører bil.

Headsettet så ut til å tracke bra i mine omgivelser. Håndkontrollerne brukte jeg ikke. Headsettet kom med siste firmware, mens håndkontrollerne lastet ned en firmware oppdatering.

Jeg brukte full oppløsning for headsettet og 72 fps i første omgang. Anga Pimax OpenXR som min OpenXR. 

Så, fyrte opp Microsoft Flightsim 2024 - og kom meg ut på rullebanen. Og du og du. Dette var skarpt! Jeg valgte en flyplass i Lofoten, Leknes tror jeg, satte midt på dagen og klar blå himmel. Har den noe moira - så ser jeg det lett! Moira er spørsmålet, ikke sant? Og evt Chromatic aberration?

Jeg tok av - dog med ikke all verdens frame rate - men... flygbart hvis jeg ser litt stort på det. Og så ble jeg flygende og bare titte rundt. Glemte se etter moira og andre feil - for: Ja, alt i cockpiten var sylskarpt. Og det kan man si om Pimax Crystal OG og Light også forsåvidt. Ikke like skarpt - men skarpt. Men her i Supern - her var faen døtte meg ting laaangt unna i landskapet også skarpt! Det var rått! Trærne i MSFS 2024 har mer varisjon og ser bedre ut enn i 2020 - og det var så lett å se på de enkelte trærne selv fra høyden! Stjeler FPS selvsagt, men jeg pumpa opp trærne til ULTRA i MSFS 2024 settings bare av den grunn.

Panelene er veldig lyssterke. 

Moira ja. Nei altså... Glem det. Pimax har enten vært picky på disse panelene de har mottatt fra fabrikanten etter siste kvalitets oppdatering, de sier så selv i hvert fall. Og det er grunnen til at alle har fått sine headsett forsinket utover sommeren. Eller så har det hele vært blåst fullstendig ut av proposjoner. Men Moira kan man glemme - hvis mitt headsett sier noe om hva andre har. Jeg er ikke blogger eller Youtuber, bare så det er nevnt. Fritt for Moira? Aner ikke. Jeg kan titte mer etter det i morra hvis dere vil. Men det blir tull. Da må jeg gå igjennom alle mine headsett. Og bare så det er sagt - på min HB Reverb G2 så jeg det lett, selv uten å lete. Det var der. Samme med min Playstation VR 2 - den har masse Moira. Og man bare ser det. 

Jeg vet noen som fikk headsett tidlig - før de begynte siste kvalitetskontroller og sortering - har hatt tydelig moria. Men - altså - tror ikke det skal være noe å bekymre seg over lenger altså. 

Chromatic abberation - Denne Supern er det beste headsettet jeg har hatt i så måte. Jeg ser det lett på min Crystal OG og den Light jeg hadde. Men her - niks!! Ja, hvis jeg vrir øyeepla laaangt mot siden kanskje jeg kan se det på noen hvite bokstaver på mørk bakgrunn. Men det er ikke sånn jeg titter på ting i det virkelige liv. Chromatic aberration bekymring = 0! I MSFS på mine andre headsett kan jeg se det på de hvite stripene på rullebanen. Hvitt skarp kant mot sort, ikke sant? Men her - niks!

Så langt har jeg vunnet i linse lottoen og panel lottoen. 

Den ekstra wide field of view moden som er "experimental" i Pimax Play for Crystal Super som jeg har - glem den. For meg er den ubrukelig. Ble svimmel. Bildet ble warped - husker ikke hva det heter på norsk. Men - den standard Field of Viewen er klart bedre enn på noen andre headsett jeg har brukt. Veldig nice.

Negativt ? Jobber med saken. Jeg får testet mer i morra, samt prøve å få frame rate opp. Og kanskje installere DCS selv uten en cockpit her på hytta. Men jeg har med spaker i hvert fall. 

Endret av Dr.Peedee
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Alltid noe nytt å prøve. 

Jeg fikk smaken på "skikkelig kjøring" med de road track modsa Asetto Corsa.

Og kom over Euro Truck Simulator 2. Et spill jeg faktisk hadde satt på ignore på steam (noe jeg ikke husker å ha gjort en gang) så kjøpte den og Skandinavia DLC.

Den funker veldig bra i VR(må bare velge beta mode) 

Kjører knirkefritt i openxr mode. 

Jeg aner jo så klart ikke hvordan man kjører en trailer, men jeg kon meg fra Oslo til Oslo og leverte motor olje, med bare et dødsfall på samvittigheten.

Endret av Gunfreak
  • Liker 4
Skrevet
Gunfreak skrev (6 timer siden):

Alltid noe nytt å prøve. 

Jeg fikk smaken på "skikkelig kjøring" med de road track modsa Asetto Corsa.

Og kom over Euro Truck Simulator 2. Et spill jeg faktisk hadde satt på ignore på steam (noe jeg ikke husker å ha gjort en gang) så kjøpte den og Skandinavia DLC.

Den funker veldig bra i VR(må bare velge beta mode) 

Kjører knirkefritt i openxr mode. 

Jeg aner jo så klart ikke hvordan man kjører en trailer, men jeg kon meg fra Oslo til Oslo og leverte motor olje, med bare et dødsfall på samvittigheten.

Må få deg sånn trailer ratt og da! Og ølmage. Ølmage har jeg, men ikke trailer ratt. :) Kun ett dødsfall vitner om talent i hvert fall :)

Skrevet

Kjapp update om min nye Pimax Crystal Super...

Jeg visste ikke at man i Pimax Play (kontroll programmet for headsettet) må skru av QuadViews og Foveated rendering for å få dette til å funke i MSFS 2024! MSFS 2024 har visst sin egen QuadViews foveated rutine som skal kjøres istedet for Pimax sin. Så skal teste MSFS 2024 på nytt med det etterpå. Bør gi økt ytelse.

Og - kjører nå DCS i full pupp grafikk i full Crystal Super oppløsning i stabil 72fps! (native headset refresh) som gir veldig flytende følelse altså! Så sylskarpt så sylskarpt!! Dette takket være god eye tracking og Quadviews i DCS! F-16 i lav høyde med så skarp grafikk og så god FOV gir fantastisk fartsfølelse! 90hz støttes av headsettet også selvfølgelig, man valgte sette det til 72 for å ha litt overhead når det skjer ting. Full render oppløsning på Crystal Super er 6240x6280 pr øye! (Fysisk oppløsning er 3840x3840). Hvilket gir 78 million piksler å flytte på pr frame! Sykt mye. Men altså, takket være god Quadviews støtte i DCS så får jeg dette der øyet ser og resten rendres da i lavere oppløsning selvsagt. Eye trackingen funker såpass godt at den lave oppløsningen rundt der jeg ser merker jeg ikke. Imponerende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...