Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, ATi9800Pro said:

Bestilte første dagen den ble tilgjengelig (8 april).

@Gunfreak Du burde teste timespy i 3dmark for å utelukke at noe er feil med oppsettet ditt. Du skal merke å gå fra 3090 til 5090 UANSETT spill så her er det noe galt. Har du gammel CPU?

i7 13700k

Videoannonse
Annonse
Skrevet
24 minutes ago, Gunfreak said:

i7 13700k

Prøv 3Dmark. Får du lav score der så må du sjekke om du har riktige innstillinger i BIOS.

Skrevet
4 hours ago, Gunfreak said:

i7 13700k

For referanse gir samme cpu meg dette på ikke-overklokket 5090
image.png.c53b2dca19a60819f2d2233d556f93d7.png

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, ps5 said:

For referanse gir samme cpu meg dette på ikke-overklokket 5090
image.png.c53b2dca19a60819f2d2233d556f93d7.png

Den bruker jo nesten ikke no CPU da, type 17% gjennom hele saken

benchmark.jpg

Skrevet
5 minutes ago, Gunfreak said:

Den bruker jo nesten ikke no CPU da, type 17% gjennom hele saken

Typisk kjører spill dessverre på en tråd i hovedsak, men ser ikke ut som du er spesielt cpu limited (mer enn jeg er og jeg klarer meg fint i eks fs2024)

Skrevet
5 minutes ago, ps5 said:

Typisk kjører spill dessverre på en tråd i hovedsak, men ser ikke ut som du er spesielt cpu limited (mer enn jeg er og jeg klarer meg fint i eks fs2024)

Jeg så jeg hadde max frame rate satt til 72FPS global på Nivida, dette er for å kjøre DCS i 72, men trodde ikke det hadde blitt global, så undret meg litt når jeg bare fikk 72 på 3dmark, men når jeg fjerne FPS limit fikk jeg jo da 138, det er mulig at B&S kjørte dårligere fordi jeg hadde throttla GPU, vet jo om GPU ikk jobber til sitt idielle kan det påvirke CPU ytelsen, mer blir flyttet over til CPU, så skal prøve igjen nå som 72 er fjernet.

Skrevet

Ved å justere noen ting i nvidia control panel fikk jeg 140fps average. Hvorfor du har 2 fps mer enn meg vet jeg ikke.

Har prøvd å finne ut om my OC er OC by default. Eller om jeg på aktivere det på noen måte. Men alt google gir meg er videoer om hvordan man manuelt over clocker eller undervolter.

Skrevet
38 minutes ago, Gunfreak said:

Ved å justere noen ting i nvidia control panel fikk jeg 140fps average. Hvorfor du har 2 fps mer enn meg vet jeg ikke.

Har prøvd å finne ut om my OC er OC by default. Eller om jeg på aktivere det på noen måte. Men alt google gir meg er videoer om hvordan man manuelt over clocker eller undervolter.

Du vil har masse variasjoner på minne / cpu konf / gpu konf / månefaser / dagsform / temp etc så helt faste verdier får man ikke (som med c64).

Men med lett overklokking får jeg eks dette stabilt, så det er litt å hente:
image.png.c28528a560b8cfee5f2d83fe5ab05266.png

Ikke mye å hente på å øke voltage da man når 600w uansett.

image.png.cb5603560d75683f7fde80cdccef26db.png

Skrevet (endret)
On 5/6/2025 at 8:36 AM, ps5 said:

Siden DMAS nå ikke er mulig å få kjøpt og Reverb G2 ikke engang selges til 900 på finn, lurte jeg på å prøve gjenbruk av DMAS og hive resten. Ingen som har forsøkt dette med hell på Crystal Light?  https://www.xrtropolis.one/t/hp-reverb-g2-speakers-on-crystal/3290

Da fikk jeg min frankenstein crystal light reverb g2 dmas klar. Benyttet philips #0 skrutrekker og en litt grovere neglefil. Ca en times filing må påregnes men kan kanskje klare det med en dremel om man er forsiktig med hastigheten (risk for smelting).  Benyttet 2x4 små skiver for å unngå filing av skruer.

Fantastisk lyd naturligvis og et finfint alternativ om man har en reverb g2 som ikke er mulig å selge bakerst i skapet.

image.png.8e62cb685bffceb472e866636a9277f1.png

Endret av ps5
  • Liker 1
Skrevet
ps5 skrev (På 8.5.2025 den 19.52):

Du vil har masse variasjoner på minne / cpu konf / gpu konf / månefaser / dagsform / temp etc så helt faste verdier får man ikke (som med c64).

Men med lett overklokking får jeg eks dette stabilt, så det er litt å hente:
image.png.c28528a560b8cfee5f2d83fe5ab05266.png

Ikke mye å hente på å øke voltage da man når 600w uansett.

image.png.cb5603560d75683f7fde80cdccef26db.png

Jeg fikk dette uten noen klokking av GPU. Tror det er innafor.

steelnomad.jpg

Skrevet
Trene Arnholdt skrev (På 7.5.2025 den 11.43):

Last ned GPU-z og verifiser at du har alle ROP's du skal ha. 176 er vel det du skal ha på 5090 kortet. Det var noe feil og en del kunder fikk kort med for lite antall ROP's. Har ikke hørt status på om dette er fikset, men vel verdt en sjekk. Kortet mitt hadde alle. 💪

Sjekk også PCIe lanes i samme slengen. Har sett flere 5090-kort som plutselig kjører PCIe 8x istedenfor 16x uten at man har funnet ut helt hvorfor. Ser det lett i GPU-z om den kjører "@ 8x" eller "@ 16x" (Skal ikke ha stor påvirkning av ytelse å kjøre i 8x istedenfor 16x, men er noen få prosenter).

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
9 hours ago, Dr.Peedee said:

Jeg fikk dette uten noen klokking av GPU. Tror det er innafor.

Klarte du dette uten overklokking av gpu? Hvordan? (Eller, hvilken cpu/gpu?)

Endret av ps5
Skrevet
ps5 skrev (3 timer siden):

Klarte du dette uten overklokking av gpu? Hvordan? (Eller, hvilken cpu/gpu?)

Rtx 5090. ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC.   Heter jo OC på slutten der så mulig det er noe fabrikk klokking i bildet. Men jeg har ikke gjort noe selv. 

• Liker 1
Skrevet

Da har Crystal Super allerede gått ut på dato før den en gang er i butikkene. Går unna i vr utviklingen nå - samme med prisene dessverre..

• Liker 1
Skrevet
ps5 skrev (17 minutter siden):

Da har Crystal Super allerede gått ut på dato før den en gang er i butikkene. Går unna i vr utviklingen nå - samme med prisene dessverre..

Super er ikke gått ut på dato før de greier levere dette nye. Og ut fra andre videoer om det, hvor mye arbeid som faktisk står igjen før de har et fullt fungerende headset… og med Pimax sin historie for hvor mye lengre tid de bruker enn de først oppgir…. Tidligst neste sommer hvis de pre-order nå. Venter man til de første ferdige enhetene er ute på testing før du bestiller så ikke før neste høst.

Skjønner at Pimax vil konkurrere mot Big Screen Beyond 2 og meganex og lage mindre headset. Og at de derfor starter kampanjen sin så tidlig fordi de 2 andre allerede er på markedet. Men…. Dette gjør de gang etter gang, kommer med totalt usannsynlige lanseringsdatoer for å få folk på kroken. 

Skal jeg bestille et? Ja. Men gjør som med Crystal Super, venter til det har vært ute til testing av ferdig modell. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, Gunfreak said:

Den har vel langt lavere oppløsing enn noen av Crystal variantene. 

To utgaver, toppmodellen (med pris som matcher) har nesten samme som super:

• Superior Visuals: 102° FOV(H) on 27 million pixels: 3840 x 3552 pixels per eye at 90 Hz refresh rate, on micro-OLED panels.
Skrevet
3 minutes ago, ps5 said:

To utgaver, toppmodellen (med pris som matcher) har nesten samme som super:

• Superior Visuals: 102° FOV(H) on 27 million pixels: 3840 x 3552 pixels per eye at 90 Hz refresh rate, on micro-OLED panels.

For liten FOV for meg, derfor det blir Super :)

Med mindre disse Micro-OLED-headsetene får betydelig større FOV så holder jeg meg til Crystal Super en god stund.

• Liker 1
Skrevet

De har visst nylig fått litt bedre fov og langt bedre paneler. Man får aldri nok fov men med formfaktor og vekt her blir jeg kun skremt av prisen.

image.thumb.png.4c1a1da792d9414d298590a296b0ed7b.png

Skrevet
ATi9800Pro skrev (39 minutter siden):

For liten FOV for meg, derfor det blir Super :)

Med mindre disse Micro-OLED-headsetene får betydelig større FOV så holder jeg meg til Crystal Super en god stund.

Enig.

Jeg har nå Pico 4, og der er oppløsningen er "god nok" for min del. (Det er PC'en som begrenser meg i hvor bra det ser ut. Bedre oppløsning hadde nok ikke hjulpet så mye i praksis.)

Men bedre FOV hadde vært fint.
Skal jeg erstatte min P4 vil det nok primært være for å få bedre FOV for å minimere "dykkermaskefølelsen".

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...