Gå til innhold

Nytt tunnelsystem skal fjerne lastebiler fra sveitsiske veier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som Geir sier vil det ikke være så effektivt i Norge, men har hatt en idé jeg og faren min har kokt ned de siste årene. Det går ut på at vi bygger bro mellom Horten og Moss og bygger en ny stor havn i området der enten på vest eller øst siden av fjorden. Da holder du de store frakteskipene ute av Oslo og vil med det hjelpe mye på forrurensing og trafikk i fjorden. Men da er spørsmålet hvordan få ting inn til Oslo og omheng. Da kom et lignende konsept inn med at tog/vogner frakter varene inn til et samlingspunkt for videre formidling. F.eks bygge om Alnabru terminalen for dette. I fremtiden vil da fler og fler lastebiler bli el/hydrogen slik at vi fjerner forrusensningen fra byen. Vis vi da kjører på med thorium anlegg vil vi dekke kraft behovet og få en renere by.

 

-En litt ivrig 10.klassing som vil ha et godt miljø i mine eldre dager

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som Geir sier vil det ikke være så effektivt i Norge, men har hatt en idé jeg og faren min har kokt ned de siste årene. Det går ut på at vi bygger bro mellom Horten og Moss og bygger en ny stor havn i området der enten på vest eller øst siden av fjorden. Da holder du de store frakteskipene ute av Oslo og vil med det hjelpe mye på forrurensing og trafikk i fjorden. Men da er spørsmålet hvordan få ting inn til Oslo og omheng. Da kom et lignende konsept inn med at tog/vogner frakter varene inn til et samlingspunkt for videre formidling. F.eks bygge om Alnabru terminalen for dette. I fremtiden vil da fler og fler lastebiler bli el/hydrogen slik at vi fjerner forrusensningen fra byen. Vis vi da kjører på med thorium anlegg vil vi dekke kraft behovet og få en renere by.

 

-En litt ivrig 10.klassing som vil ha et godt miljø i mine eldre dager

 

Høres interessangt ut det er. Jeg håper vi får opp thorium kraft selv snart men nåværende hastighet på den forskningen så ser det nesten ut som tyskerne finner opp fusjonskraft først...

Lenke til kommentar

Tror vi har for små byer her til lands, kombinert med stor avstand imellom til at dette kommer til å lønne seg.

 

Dog hadde det vært en perfekt løsning mellom godsterminalen på Ganddal og godshavna i Risavik... (Hvorfor de la godsterminalen på Ganddal i stedet for i Risavika er det ingen som har kunnet gitt et fornuftig svar på - fører bare til at ting som skal fra tog til båt må transorteres et par mil på lastebil på allerede overbefolkede veier...)
Lenke til kommentar

Kul idé. Tog egner seg nok best for større gods som konteinere og lange avstander, men dette ser ut til å skulle erstatte mindre lasting som i dag typisk gjøres med varebiler i varierende størrelser. Det kan fungere bra dersom det bygges såpass ut at man slipper et ekstra omlastingsledd. Ypperlig for bysentra som sliter med mye varestransport på veinettet.

 

Dybden og størrelsen er jeg derimot skeptisk til. Det bør ikke være en konkurrent til tog, men til lokaltransport. Da synes jeg det bør holde med mindre godsstørrelser. Selv én palle hørtes litt for stort ut til å kunne få ned byggekostnadene så mye at byer kan dekkes med stopp i hvert kvartal. Kanskje eskestørrelse 40 x 40 x 60 cm hadde vært nok til et slikt selvkjørende rørpostsystem. Det vil nok rense byene for 80% av varetransporten. Det aller meste av gods er mindre enn det eller lar seg dele opp til å passe i slike esker.

Lenke til kommentar

Kul idé. Tog egner seg nok best for større gods som konteinere og lange avstander, men dette ser ut til å skulle erstatte mindre lasting som i dag typisk gjøres med varebiler i varierende størrelser. Det kan fungere bra dersom det bygges såpass ut at man slipper et ekstra omlastingsledd. Ypperlig for bysentra som sliter med mye varestransport på veinettet.

 

Dybden og størrelsen er jeg derimot skeptisk til. Det bør ikke være en konkurrent til tog, men til lokaltransport. Da synes jeg det bør holde med mindre godsstørrelser. Selv én palle hørtes litt for stort ut til å kunne få ned byggekostnadene så mye at byer kan dekkes med stopp i hvert kvartal. Kanskje eskestørrelse 40 x 40 x 60 cm hadde vært nok til et slikt selvkjørende rørpostsystem. Det vil nok rense byene for 80% av varetransporten. Det aller meste av gods er mindre enn det eller lar seg dele opp til å passe i slike esker.

 

Eining, fra konteinere på tog til paller kjørt ut av autonome biler når dei ikke kjører pasasjerer. Gjerne med luke du låser opp med telefonen.

At 4-5 selskap ikke kjører rund med høgt marktrykk, og akkurat samme strekka vil også hjelpe på.

Det holder lenge med en full stander europalle med varer pr pers. Kjedene har jo hatt felles distrubusjon av varer lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...