Gå til innhold

[Løst] CPU Temp 97 grader rett etter oppstart


NoPain74

Anbefalte innlegg

Hei,

 

når jeg starter maskinen og går inn i bios, bruker den under 1 minutt på å nå 97 grader og der blir den.

Jeg har en 2600K og en corsair H60.

 

Når den er varm virker maskinen treg helt fra oppstart. Skrur jeg av maskinen og lar den bli kald, virker den mer normal en liten periode, men når den er varm går den veldig tregt.

 

Har byttet kjølepasta for å se om det hjelper, men det gjorde det ikke.

Vet ikke om det er H60 det er noe galt med, cpu temp måleren eller monteringen.

 

Viften til H60 rapporterer ca 4500rpm og jeg kan høre at den starter opp hvis jeg tar ut/inn kontakten.

Jeg vinner kanskje ikke vm i kjølepasta, men så lenge jeg har på noe så er det kanskje ikke her det største problemet er?

Jeg vet ikke hvor god kontakt kjøleren har med cpu, men har skrudd den godt fast

 

Vurderer å kjøpe en annen for å se om det er H60 som ikke fungerer. Vurderer https://www.komplett.no/product/657097/datautstyr/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kjoeler#

 

Noen gode tips?

 

Prøvd å legge ved bilde av Cpuid Hwmonitor, men gikk dårlig.

Her er link : https://drive.google.com/file/d/0Bw4yJGD_I4lpZV8taWVySHJGWU0/view?usp=sharing

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke like ille som første eksemplet ditt LMH1 :-)

La vel en liten (mindre enn bilde 2) i midten, og i hjørnene.

 

Jeg kan prøve en gang til Fenri. Prøve å bruke som like mye som nederste bilde.

 

Men hvor mye kan man forvente at temp går ned på korrekt pasta vs feil pasta?

Tror du må ha gjort noe alvorlig feil med kjølepastaen visst du skal klare å få sånne temperaturer. 

Kan jo være pumpa som er gåen eller at du har koblet den til CPU fan på hovedkortet?

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Den var koblet til cpu fan på hovedkortet, men har prøvd sysfan1 og 2 før jeg startet denne tråden. Det var mest fordi at jeg visste at disse virket og at jeg da fikk opp rpm i bios og hwmonitor.

 

Har nå byttet kjølepasta igjen, og det ble ikke så mye bedre.

Vasket bort det jeg klarte med blå rens og la på nytt : https://drive.google.com/file/d/1MpoySix04gdIgRp_cAXyfmbqqDEezizyPg/view?usp=sharing

 

Den brukte et lite minutt eller to, så var den tilbake på 97 grader. Innbiller meg at maskinen henger bittelittegrann mindre, så kanskje det hjalp litt? :-) (eller kanskje den bare ikke har blitt like varm enda...)

Lenke til kommentar

Du har ikke strammet kjøleren for stramt? En som hadde et lignende problem strammet sin så hardt at selve motherboardet var kurvet som en banan. Løsnet på festene og temp gikk ned. Hvis det ikke er det, så er nok pumpa gåen, som tidligere nevnt. Evo luftkjøleren er legendarisk for å gi god ytelse for en slikk og ingenting, så det er et godt valg hvis det viser seg at du må skifte kjøler.

Lenke til kommentar

Du har ikke strammet kjøleren for stramt? En som hadde et lignende problem strammet sin så hardt at selve motherboardet var kurvet som en banan. Løsnet på festene og temp gikk ned. Hvis det ikke er det, så er nok pumpa gåen, som tidligere nevnt. Evo luftkjøleren er legendarisk for å gi god ytelse for en slikk og ingenting, så det er et godt valg hvis det viser seg at du må skifte kjøler.

Så ikke denne i sted :-)

 

Jeg skal løsne litt å se om det hjelper, men jeg tror ikke at jeg har skrudd så hardt...

Hvis det ikke hjelper så bestiller jeg den viften etterpå hvis ingen andre har noen bedre forslag

Lenke til kommentar

De står til 100 ja. Gode anbefalinger bortsett fra den jeg linket til i første innlegg?

 

Selv uten kjølepasta så skal ikke temperaturen bli så høy så fort. Du klarer heller ikke å gå fra normaltemperatur (si 50 grader) til 90+ selv om du nesten fyller kabinettet med kjølepasta.

 

Ta av viften på H60'en og hør om pumpa går, det er ikke noen kjøleeffekt uten (mr obvious :p ). Min gamle PC så koblet jeg av vifta for å teste, luftkjøler, og den kom opp i typ 90 grader når jeg spillte litt. Koblet raskt på vifta igjen selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Du har ikke en stock-kjøler liggende og slenge da? Bare for å teste....  :)

 

Har tittet selvsagt. Fulgte jo med en når jeg bestilte den i 2011, men å finne den igjen nå... 

 

 

 

De står til 100 ja. Gode anbefalinger bortsett fra den jeg linket til i første innlegg?

 

Selv uten kjølepasta så skal ikke temperaturen bli så høy så fort. Du klarer heller ikke å gå fra normaltemperatur (si 50 grader) til 90+ selv om du nesten fyller kabinettet med kjølepasta.

 

Ta av viften på H60'en og hør om pumpa går, det er ikke noen kjøleeffekt uten (mr obvious :p ). Min gamle PC så koblet jeg av vifta for å teste, luftkjøler, og den kom opp i typ 90 grader når jeg spillte litt. Koblet raskt på vifta igjen selvfølgelig.

 

 

Har plugget den ut og inn og hører at viften starter opp, men pumpe... Hører ingen andre lyder enn viften

Lenke til kommentar

 

Du har ikke en stock-kjøler liggende og slenge da? Bare for å teste.... :)

Har tittet selvsagt. Fulgte jo med en når jeg bestilte den i 2011, men å finne den igjen nå...

 

 

De står til 100 ja. Gode anbefalinger bortsett fra den jeg linket til i første innlegg?

Selv uten kjølepasta så skal ikke temperaturen bli så høy så fort. Du klarer heller ikke å gå fra normaltemperatur (si 50 grader) til 90+ selv om du nesten fyller kabinettet med kjølepasta.

 

Ta av viften på H60'en og hør om pumpa går, det er ikke noen kjøleeffekt uten (mr obvious :p ). Min gamle PC så koblet jeg av vifta for å teste, luftkjøler, og den kom opp i typ 90 grader når jeg spillte litt. Koblet raskt på vifta igjen selvfølgelig.

Har plugget den ut og inn og hører at viften starter opp, men pumpe... Hører ingen andre lyder enn viften

da er den død. Hvor mye har du lyst til å bruke på en kjøler? Hvis du ikke har lyst til å bruke mer enn 400, så er evo 212 det beste alternativet.
Lenke til kommentar

Tviler på at du hører forskjell. Du har vel høyst sannsynlig et grafikkort som overdøver disse veldig stille kjøleviftene.

Ikke umulig.

Har akkurat byttet til Geforce gtx 970 fra Gainward, men hørtes så mye ut med 17,6 vs 31. Har selvsagt ikke så mye å si hvis skjermkortet "knuser" dem uansett selvsagt :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...