Gå til innhold

Brua ble kontrollert i flere ledd før kollapsen. TU-leseren fant feilen bare ved å se på bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det denne leseren har gjort er å bruke helt normalt skjønn for å nesten umiddelbart se at denne skjøten var underdimensjonert. DETTE er noe både Reinertsen og Sv skulle sett like enkelt, likeså de som satte opp brua skulle sett, basert på deres fagkunskap, at akkurat denne skjøten umulig kunne være tilnærmelsesvis like sterk som trebjelken i seg selv.

 

Jeg er sikker på at Reinertsen og Vegdirektoratet (- ikke bland SV inn i dette -) så det like raskt som denne TU-leseren. Det er det som er så fint med etterpåklokskap; man ser lett at ting er feil når skaden først har oppstått. Det vanskelige er å se feilen før den blir satt ut i livet...

 

De sikreste bruene er forøvrig de som aldri blir bygget - og da kan enhver, TU-leser eller ei, være ekspert.

Lenke til kommentar
– Vi vil bygge akkurat samme bru, men med riktige beregninger denne gangen, og de rette løsningene, sier Moshagen.

Fantastisk. Inkluderer det også lakkskader for flere millioner i året på passerende biler?

 

Om man bygger samme bru fra samme firma etter alle skandalene man har hatt, så er det ikke bare udugelighet. Det må være korrupsjon.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvalitetssikring (QA) som øyensynlig har sviktet i flere ledd. Hvorfor ikke innføre prøvebelastning som en rutine før overtagelsen av denne type bruer? Det finne mange ikkedestruktive belastningsmetoder som en hver kompetent broingeniør burde kjenne til. Bestått belastningsprøve rydder opp i ellers evt. uklare ansvarsforhold skulle noe skje senere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvalitetssikring (QA) som øyensynlig har sviktet i flere ledd. Hvorfor ikke innføre prøvebelastning som en rutine før overtagelsen av denne type bruer? Det finne mange ikkedestruktive belastningsmetoder som en hver kompetent broingeniør burde kjenne til. Bestått belastningsprøve rydder opp i ellers evt. uklare ansvarsforhold skulle noe skje senere...

 

Fordi det koster mye penger? Alt ingeniørarbeid er en kalkulert risiko vs kostand.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...