Gå til innhold

Bruker en milliard dollar på å bygge spøkelsesby


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er tullete. Det som utvikles her fungerer i en liksom-by og ikke i en virkelig by. Merkostnadene forbundet med å først utvikle teknologien i en liksom-by, og så videreutvikle teknologien til å fungere i en virkelig by vil antakeligvis overgå omkostningene til de mest vellykkede aktørene som går rett på å utvikle løsninger i den virkelige byen.

Lenke til kommentar

Dette er tullete. Det som utvikles her fungerer i en liksom-by og ikke i en virkelig by. Merkostnadene forbundet med å først utvikle teknologien i en liksom-by, og så videreutvikle teknologien til å fungere i en virkelig by vil antakeligvis overgå omkostningene til de mest vellykkede aktørene som går rett på å utvikle løsninger i den virkelige byen.

 

På samme måte som det er tullete å teste medisiner på rotter først, før man tester de på mennesker?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er tullete. Det som utvikles her fungerer i en liksom-by og ikke i en virkelig by. Merkostnadene forbundet med å først utvikle teknologien i en liksom-by, og så videreutvikle teknologien til å fungere i en virkelig by vil antakeligvis overgå omkostningene til de mest vellykkede aktørene som går rett på å utvikle løsninger i den virkelige byen.

 

Merkelig utsagn. Her skal man altså teste effekten av ulike tiltak, nettopp for å unngå å måtte gjøre smertefulle feil i områder man ikke kan tillate dette. Og så er det også feil?

Hvordan skal man vite hva som fungerer og ikke uten å gjøre storstilte tester, og uten at reelle bedrifter og virksomheter må ta skade av testingen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dette er tullete. Det som utvikles her fungerer i en liksom-by og ikke i en virkelig by. Merkostnadene forbundet med å først utvikle teknologien i en liksom-by, og så videreutvikle teknologien til å fungere i en virkelig by vil antakeligvis overgå omkostningene til de mest vellykkede aktørene som går rett på å utvikle løsninger i den virkelige byen.

 

På samme måte som det er tullete å teste medisiner på rotter først, før man tester de på mennesker?

 

AtW

Hvis en ekte by er et menneske så vil jeg på ingen måte sammenligne denne "byen" med en testrotte. Hvis hensikten med å bygge en samling testområder er å tilføre kompleksitet og likhet i virkemåte, på samme måte som en rotte har kompleksitet og likhet i virkemåte som et menneske, så er dette mer som en tøyrotte. Da kan vi like godt fortsette å gjøre det som vi gjør det i dag. Testing i kontrollerte omgivelser har selvfølgelig noe for seg, hvis målet er å finne ut hvordan en faktor isolert påvirker virkemåte, men det er selvfølgelig langt unna virkeligheten hvor du har tusenvis av faktorer, og uberegnelige elementer som mennesker. Nytten av å stue disse testområdene sammen er sterkt overdrevet, og det kommer antakeligvis til en langt høyere pris enn alternativene.

Lenke til kommentar

 

 

Dette er tullete. Det som utvikles her fungerer i en liksom-by og ikke i en virkelig by. Merkostnadene forbundet med å først utvikle teknologien i en liksom-by, og så videreutvikle teknologien til å fungere i en virkelig by vil antakeligvis overgå omkostningene til de mest vellykkede aktørene som går rett på å utvikle løsninger i den virkelige byen.

 

På samme måte som det er tullete å teste medisiner på rotter først, før man tester de på mennesker?

 

AtW

Hvis en ekte by er et menneske så vil jeg på ingen måte sammenligne denne "byen" med en testrotte. Hvis hensikten med å bygge en samling testområder er å tilføre kompleksitet og likhet i virkemåte, på samme måte som en rotte har kompleksitet og likhet i virkemåte som et menneske, så er dette mer som en tøyrotte. Da kan vi like godt fortsette å gjøre det som vi gjør det i dag. Testing i kontrollerte omgivelser har selvfølgelig noe for seg, hvis målet er å finne ut hvordan en faktor isolert påvirker virkemåte, men det er selvfølgelig langt unna virkeligheten hvor du har tusenvis av faktorer, og uberegnelige elementer som mennesker. Nytten av å stue disse testområdene sammen er sterkt overdrevet, og det kommer antakeligvis til en langt høyere pris enn alternativene.

 

 

Hensikten er vel presumptivt det det sto i artikkelen, å teste ting som er vanskelig gjennomførbart og utrygt å teste i ordentlige byer, slik som man bruker rotter for å teste istedet for mennesker, fordi det er mindre farlig. Det er derfor man bruker rotter, fordi det er enklere og tryggere enn mennesker, ikke fordi det er likere mennesker eller like komplekse som mennesker.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er tullete. Det som utvikles her fungerer i en liksom-by og ikke i en virkelig by. Merkostnadene forbundet med å først utvikle teknologien i en liksom-by, og så videreutvikle teknologien til å fungere i en virkelig by vil antakeligvis overgå omkostningene til de mest vellykkede aktørene som går rett på å utvikle løsninger i den virkelige byen.

 

På samme måte som det er tullete å teste medisiner på rotter først, før man tester de på mennesker?

 

AtW

Når det har vert i bruk på mennesker noen år uten for mye bivirkninger blir det også brukt på dyre travhester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt poenget med å bygge en hel by, og ikke la folk bo i den.

Når Mythbusters skal teste farlige ting i et bymiljø, bruker de en forlatt marinebase.

Der er masse hus og gater, og de trengte ikke å bygge noe. Den stod jo der fra før.

 

Mythbusters hadde bl.a. en episode der de fyllekjørte med en blind sjåfør.

Det finnes også andre spøkelsesbyer. Youtube har noen lister over top 10 abandoned cities og slikt.

 

Jeg vet ikke hvor grundig arbeidet vil bli utført. Skal de bygge ekte hus med strøm, vann og kloakk? Tapet på veggene? TV og hvitevarer i husene?

Eller skal de bare bygge kulisser slik som "byen" Kijong-dong i Nord-Korea på grensen mot sør?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke dimensjonerer byer for fremtiden. De burde prosjektere byer med noe under "dekk" altså ha infrastruktur under gateplan, istedenfor bare jord. Det er så mye kostnader involvert med fremtidige utvidelser som kreve at man må grave i gatene. Så jeg stemmer for å bygge ut fremtidige byer med en underetasje

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke dimensjonerer byer for fremtiden. De burde prosjektere byer med noe under "dekk" altså ha infrastruktur under gateplan, istedenfor bare jord. Det er så mye kostnader involvert med fremtidige utvidelser som kreve at man må grave i gatene. Så jeg stemmer for å bygge ut fremtidige byer med en underetasje

 

Du må huske på at det ikke bygges så mange nye byer av en viss størrelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt poenget med å bygge en hel by, og ikke la folk bo i den.

Når Mythbusters skal teste farlige ting i et bymiljø, bruker de en forlatt marinebase.

Der er masse hus og gater, og de trengte ikke å bygge noe. Den stod jo der fra før.

 

Mythbusters hadde bl.a. en episode der de fyllekjørte med en blind sjåfør.

Det finnes også andre spøkelsesbyer. Youtube har noen lister over top 10 abandoned cities og slikt.

 

Jeg vet ikke hvor grundig arbeidet vil bli utført. Skal de bygge ekte hus med strøm, vann og kloakk? Tapet på veggene? TV og hvitevarer i husene?

Eller skal de bare bygge kulisser slik som "byen" Kijong-dong i Nord-Korea på grensen mot sør?

De tilpasser vel etter behov vil jeg tro.

Er neppe tapet på veggene, hvitevarer osv, men vil anta at de fungerer som vanlige hus med isolasjon, vegger osv, altså, ikke kulisser men heller ikke innflyttningsklare.

Om det skal ha noe for seg bør det være "ekte" hus som kan forbruke vann, strøm, varme osv. som en vanlig by, men dette kan gjøres på enklere og bedre måter enn å sette inn tv, kjøleskap, micro osv. i hvert hus.

Tipper byggene vil bli såpass smarte at man kan styre strømforbruk og vannforbruk slik at det simulerer ett vanlig forbruk, eller f.eks langt mer eller mindre alt etter hva de vil sjekke.

 

Det bør være spekket med sensorer over alt og fleksible løsninger i både strømnett og vann og evt. annen infrastruktur, noe de neppe finner i en ferdig spøkelsesby.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...