Gå til innhold

Summelyd fra høyttaler med effektforsterker - normalt?


Anbefalte innlegg

Etter reparasjon nummer to i løpet av høsten uten forbedringer, så tok jeg med forsterkeren til butikken for å få den testet. Summelyden ble bekreftet der. Fikk melding på mandag at jeg kunne komme innom å bytte forsterkeren. Har hentet den nye nå og ingen ulyd i høyttalerene lenger! Tydeligvis har ikke det faktiske problemet blitt reparert til tross for å ha vært på reparasjon to ganger... Selv om ulyden ikke var høy, akuratt nok til å høre det fra sofaen som er 3 meter fra høyttalerene, så føltes det som en pixelfeil. Når man først har lagt merke til det, så er det alltid der. Godt å endelig ha fått orden på det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt å høre at du fikk løst problemet.

 

Jeg har faktisk vært borti lignende, men da var løsningen å snu strømstikka til forsterker. Det er kun i europa man har en støpsel som tillater at man setter pluggen feil vei (+ på - og omvendt). Den ene effektforsterkeren jeg bruker nå på bakhøytalere (Bryston 4B SST2) gir sterk durelyd fra strømforsyningen (ikke høytalerne) om man koblet inn kontakten feil vei (derfor har jeg begynt å måle dette på pluggen som går inn i forsterkere/sub'er/Dac'er osv).

 

Sier ikke dette var problemet hos deg, men det kan forklare årsaken til at det ikke ble fikset når den var til reperasjon; det er ikke sikker de som skulle fikse problemet hadde problemet hos seg. Kan godt være om du snur stikka at du får samme problem nå.... alt kan bunne ut i tilfeldigheter ;) Husk det er 50/50 sannsynlighet for å sette inn stikk-kontakten feil vei.

 

Sjekk på nett hvilken pinne som skal gi + og hvilken som skal gi 0 eller - (jord er fast uansett vei) ved brumming fra høytaler eller strømforsyning er mitt hete tips.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Er vel fare for at dette forvirrer mer enn det forklarer. + og - er jo begreper som hører til likestrøm. På nettet er det vekselstrøm. Det er ingen 'feil vei' å sette inn støpslet.

 

At man kan oppleve det du beskriver er sikkert riktig, det er beskrivelsen jeg finner noe problematisk. 

Jeg vil tro det kan ha noe med lokale forhold på strømnettet å gjøre. Fant en tråd på hifisentralen hvor dette diskuteres. 

Lenke til kommentar

...Jeg har faktisk vært borti lignende, men da var løsningen å snu strømstikka til forsterker...

 

Ja, skjønner hva du mener. Kan hende jeg glemte å nevne det tidligere, men det ble også prøvd. Har opplevd samme fenomen tidligere.  :)

 

Mye rart som kan skje, spesielt med amerikansk utstyr om kontakten er tilkoblet "feil vei". Har sett forsterkere hvor chassis var koblet til nulleder (og spenningssatt når støpselet var satt i "feil vei"), samt surge protection kretser som har blitt en brannfare (spesielt ved bruk av billige omformere). Har hørt en amerikaner si "this is exactly why the polarized plugs were invented; to avoid hazards like that." :p Aldri skjønt hvorfor dem har polarisering på kontaktene, men tydeligvis blir ting koblet litt rart der borte...

Endret av samaron
Lenke til kommentar

Så langt jeg har fått med meg så bygges alt nytt opp med TN-nett; og det "oppgraderes" stadig fra IT og TT til TN.

 

Aldri vært borti at de oppgraderer til TN i eldre nett. Det vil kreve for mye, da alle skap må bygges om på den trafokretsen før de setter strøm på.

 

Hadde brumming på min Emotiva for noen år siden, og det funket ikke å snu, dette var på TN nett. Så det har nok mer med nettet i område å gjøre enn snuingen. Min bror som var på samme trafokrets fikk det samme på sin når han kjøpte en annen Emotiva.

Lenke til kommentar

 

Så langt jeg har fått med meg så bygges alt nytt opp med TN-nett; og det "oppgraderes" stadig fra IT og TT til TN.

 

Aldri vært borti at de oppgraderer til TN i eldre nett. Det vil kreve for mye, da alle skap må bygges om på den trafokretsen før de setter strøm på.

 

Hadde brumming på min Emotiva for noen år siden, og det funket ikke å snu, dette var på TN nett. Så det har nok mer med nettet i område å gjøre enn snuingen. Min bror som var på samme trafokrets fikk det samme på sin når han kjøpte en annen Emotiva.

 

Her jeg bor ble det oppgradert i 2005 faktisk. 

Lenke til kommentar

I Trondheim bygde de om til TN nett i noen boligfelt på 90 tallet men det blei ingen braksuksess så ingen flere ombygginger her i byen.

Valget falt på 2 fase TN med L1-L2-PEN og fordelt slik i skapene.

Tomannsboliger fikk 1 fase pr. leilighet.

Ingen av boligene måtte bytte til jorda stikk over alt men det blei montert en felles jordfeilbryter på hvert anlegg, altså en skikkelig kvasiløsning spør du meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...