Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kinkig situasjon ift. jobb


temetnosce

Anbefalte innlegg

Vil prøve å ikke avsløre personlige detaljer her.

 

Min sak er kort sagt slik at jeg for kort tid siden fikk avskjed fra arbeidsplassen min på grunn av mistanke om tyveri og underslag. Sjefen kalte meg inn til et møte og konfronterte meg med beskyldninger om underslag over en periode på et par måneder.Dette er snakk om en varehandel, og det skal visstnok ha forsvunnet et par tusenlapper ( beløpet fikk jeg først vite senere i en telefonsamtale med sjefen).. Jeg ble helt tatt på sengen, da jeg aldri har tatt en krone fra denne arbeidsplassen og kunne aldri funnet på å stjele penger og risikere både stilling og lønn. Sjefen ba meg forklare hva som var årsaken til dette manglende pengebeløpet, noe jeg ikke kunne forklare da jeg ikke kan redegjøre for tapte penger som jeg ikke har tatt. 

 

Det skal nevnes at jeg aldri fikk se noen beviser på dette, og sjokkert som jeg var over anklagen falt det meg heller ikke inn å spørre. Jeg har aldri vært i en slik situasjon før, og klarte ikke holde hodet kaldt.

 

Utfallet av saken ble til slutt at sjefen etter vurdering mente tilliten var brutt, og at jeg måtte gå fra stillingen med umiddelbar virkning. Jeg fikk valget mellom å si opp selv eller bli sagt opp.Uansett ville utfallet bli det samme.  Jeg valgte å si opp selv, da jeg ikke ville ha på meg å bli sagt opp og få et forklaringsproblem ift. videre jobbsøking.

 

Jeg har nå engasjert en advokat for å ta saken videre, da jeg føler det er mye som skurrer. 

 

 Men mtp. beskyldningene er det ikke mulig for meg å bruke denne personen som mulig referanse. Hvordan skal jeg gjøre dette ved videre jobbsøking? 

 

Det skal også nevnes at jeg før dette arbeidsforholdet gikk delvis arbeidsledig i nesten to år og var veldig takknemlig for å få jobben og føler jeg har gjort mitt beste på arbeidsplassen. Mtp dagens jobbmarked, denne situasjonen og at jeg ikke har noe særlig utdannelse å vise til, er jeg med god grunn rett for fremtiden.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skulle ikkje ha sagt opp jobben. Det er arbeidsgiver som har bevisbyrden for å begrunne ein oppsigelse.

Hadde du likevell blitt oppsagt så ville du kunne hatt ein sak i forhold til søksmål for ubegrunna oppsigelse.

 

Du kan sjå eksempel på forskjellige saker for eksempel i linken her: http://www.juridiskabc.no/arbeidsrett/oppsigelse-og-avskjed/underslag-som-avskjedsgrunn/

 

 

Du vil fortsatt kunne vinne fram sjølv om du har sagt opp, men då må du fyrst vinne fram med at arbeidsgiver i regi av sin sterke posisjon i arbeidsavtalen har misbrukt sin posisjon og utnytta din uvitenheit for å lure deg til å seie opp jobben frivillig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden du har engasjert advokat og kommer til å gå videre med saken anbefaler jeg deg at du ikke bruker denne arbeidsgiveren som referanse, du vet ikke hva tidligere arbeidsgiver kan fortelle om deg og om dem kommer til å bruke det mot deg i usaklige argumenter. Det beste å gjøre mens du har en sak gående mot dem er å kutte all kontakt med bedriften frem til det har kommet en løsning. Om du kommer til å stevne din tidligere arbeidsgiver for usaklig oppsigelse hadde jeg ikke kommet til å brukt dem som referanse da arbeidsgivere kan være hårsår.

 

Ønsker deg lykke til da dette kan komme til å være en lang og j**** prosess. 

Lenke til kommentar

Enig med de over, at du sa opp var nok et feilgrep. Men jeg forstår godt at det er ubehagelig og virker som det beste alternativet. Jeg har en kompis som jobber med å avdekke denne type kriminalitet (underslag/stjeling fra bedrift) og prosessen han beskriver er mye ryddigere enn du beskriver. En ting jeg lurer på, er at arbeidsgiver ikke har gjort noe forsøk på å få pengene som du er beskyldt å stjele tilbake (noe som er vanlig; gjeldsbrev/trekk av lønn eller feriepenger) 

 

Når det gjelder referanse, så kan man ikke si noe negativt eller hvorfor et arbeidsforhold opphørte. Men de fleste som sjekker referanser vil lese mellom linjene hvis referansen bare oppgir oppgaver og hvor lenge du jobbet der :) Mtp du sa opp selv etter å feil blitt beskyldt for å stjele, så kan ikke tidligere arbeidsgiver oppgi dette. 

Lenke til kommentar

 Men mtp. beskyldningene er det ikke mulig for meg å bruke denne personen som mulig referanse. Hvordan skal jeg gjøre dette ved videre jobbsøking? 

Spørsmålet ditt er slik jeg forstår det: Hvor går veien videre ?

Du sa opp stillingen under press, det er det for sent og gjøre noe med..

Nå vet jeg ikke hva advokaten din har gjort med saken, men jeg ville fått han/hun til og legge press på din tidligere arbeidsgiver når det gjelder beviser for det påståtte underslaget. Når det det da viser seg at tidligere arbeidsgiver ikke kan eller vil legge frem beviser ville jeg brukt dette i et dokument som du og din advokat utarbeider i samarbeid.

Dette dokumentet må forklare hele situasjonen og kan da brukes som en slags attest på arbeidsforholdet.

Jeg forstår hvis du er litt skeptisk til en slik løsning, men poenget er at så lenge du ikke har noe og skjule så skal du heller ikke gjøre det.

En arbeidsgiver vil stille spørsmål ved et «tomrom» i CV`n, da er det bedre og utarbeide noe som forteller hva som har skjedd.

Endret av Fritto
Lenke til kommentar

Når det gjelder referanse, så kan man ikke si noe negativt eller hvorfor et arbeidsforhold opphørte. Men de fleste som sjekker referanser vil lese mellom linjene hvis referansen bare oppgir oppgaver og hvor lenge du jobbet der :) Mtp du sa opp selv etter å feil blitt beskyldt for å stjele, så kan ikke tidligere arbeidsgiver oppgi dette. 

...hehe. Hvor er dette hjemlet?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil prøve å ikke avsløre personlige detaljer her.

 

Min sak er kort sagt slik at jeg for kort tid siden fikk avskjed fra arbeidsplassen min på grunn av mistanke om tyveri og underslag. Sjefen kalte meg inn til et møte og konfronterte meg med beskyldninger om underslag over en periode på et par måneder.Dette er snakk om en varehandel, og det skal visstnok ha forsvunnet et par tusenlapper ( beløpet fikk jeg først vite senere i en telefonsamtale med sjefen).. Jeg ble helt tatt på sengen, da jeg aldri har tatt en krone fra denne arbeidsplassen og kunne aldri funnet på å stjele penger og risikere både stilling og lønn. Sjefen ba meg forklare hva som var årsaken til dette manglende pengebeløpet, noe jeg ikke kunne forklare da jeg ikke kan redegjøre for tapte penger som jeg ikke har tatt. 

 

Det skal nevnes at jeg aldri fikk se noen beviser på dette, og sjokkert som jeg var over anklagen falt det meg heller ikke inn å spørre. Jeg har aldri vært i en slik situasjon før, og klarte ikke holde hodet kaldt.

 

Utfallet av saken ble til slutt at sjefen etter vurdering mente tilliten var brutt, og at jeg måtte gå fra stillingen med umiddelbar virkning. Jeg fikk valget mellom å si opp selv eller bli sagt opp.Uansett ville utfallet bli det samme.  Jeg valgte å si opp selv, da jeg ikke ville ha på meg å bli sagt opp og få et forklaringsproblem ift. videre jobbsøking.

 

Jeg har nå engasjert en advokat for å ta saken videre, da jeg føler det er mye som skurrer. 

 

 Men mtp. beskyldningene er det ikke mulig for meg å bruke denne personen som mulig referanse. Hvordan skal jeg gjøre dette ved videre jobbsøking? 

 

Det skal også nevnes at jeg før dette arbeidsforholdet gikk delvis arbeidsledig i nesten to år og var veldig takknemlig for å få jobben og føler jeg har gjort mitt beste på arbeidsplassen. Mtp dagens jobbmarked, denne situasjonen og at jeg ikke har noe særlig utdannelse å vise til, er jeg med god grunn rett for fremtiden.

 

 

Jeg ser det har gått en tid, siden dette ble postet, men oppsigelser gitt i affekt eller under trusler om anmeldelse og lignende, kan i noen tilfeller trekkes tilbake. Dette må imidlertid gjøres så snart arbeidstaker skjønner effekten av oppsigelsen. se http://www.virke.no/virkehjelperdeg/juridiskbistand/juridiskefagartikler/Sider/Tilbakekall-av-oppsigelse-fra-arbeidstaker.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...