Gå til innhold

Endelig kom Canon EOS 80D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da Canon inviterte oss til å se på de nye kameraene deres, forventet vi kanskje den nye 1D X Mark II og noen nye kompaktkameraer av IXUS-typen; altså ikke fryktelig spennende, men helt OK.

 

Helt uenig,1Dx mkII er like uinteressant for oss hobbyfotografer som foreksempel Ferrari for en bilentusiast, Rex Rodney  for en travinteressert, Air Force One for en flyspotter, etc.

 

foto video/tec.no er nok ikke for oss entusiaster lengre på samme måte som Akam.no var.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor store er Sony i kameraverden, og er de like gode eller bedre?

 

Jeg kunne f.eks. aldri tenkt meg å kjøpe Canon igjen, da jeg hadde et familiekamera med stor zoom, som ikke holdt mål med sine 4 AA-batterier (noen år siden). Ellers synes jeg kamerahusene til Canon er sykt store, altså nok en uting. Nå er sikker AA-batteri erstattet med lithiumbatteriblokker for lenge siden da, men det tyder på lite gjennomtenkthet fra Canon sin side med den kameramodellen jeg var borti (fikk ikke liv i kamera, selv med sprellferske batterier). Nå var ikke kamera som jeg viser til på bildet under, like bulkete og stort som Canons speilreflekskameraer da, men..

 

Ellers var det et veldig godt kamera på den tiden, de månedene det varte:

 

31354064-2-440-overview-1.gif

Endret av G
Lenke til kommentar

Her er en lenke der kameraet omtales. Det finnes sikkert flere...

http://www.dpreview.com/reviews/history-repeating-olympus-pen-f-first-impressions-review

 

Jo det finnes flere av de på nettet, men tek.no har ikke nevnt Pen F med et ord tidligere. Tidligere var gamle akam alltid frampå med nyheter på kamerasiden. Slik er det ikke lenger, frontsakene på tek.no/foto har vært uendret lenge.

 

 

Ikke et vondt ord om Canon, men oss m43 entusiastene har ventet lenge på en artikkel om Olympus Pen F... 

Vi håper å komme med en test av Pen F i neste uke :-)

 

 

Veldig glad å høre det og ser fram til testen  :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor tar dere crop faktoren med i brennvidde, men ikke på blenderåpning?

 

Dette er ingen rask linse, og den går fra f/4,9 - 7,6

 

"altså et objektiv med en effektiv brennvidde på 24-100 millimeter, og en forholdsvis stor blenderåpning på maks f/1.8 - 2.8 (vidvinkel og tele)."

Lenke til kommentar

Hvorfor tar dere crop faktoren med i brennvidde, men ikke på blenderåpning?

Fordi f/1.8 er og blir f/1.8 kanskje? 

 

Jeg tror at grunnen til at de tar med ekvivalent brennvidde er at brennvidde på filmkamera har de fleste et forhold til, også de som ikke er fotoentusiaster. "Effiktiv blender" derimot, det tror jeg kun spesielt interesserte er opptatt av.

Lenke til kommentar

Dette er ingen rask linse, og den går fra f/4,9 - 7,6

 

"altså et objektiv med en effektiv brennvidde på 24-100 millimeter, og en forholdsvis stor blenderåpning på maks f/1.8 - 2.8 (vidvinkel og tele)."

Hvorfor kaller du det linse når det heter objektiv? Et objektiv består (som regel) av flere linseelementer. Et objektiv er heller ikke "raskt", men "lyssterkt". En "fast lens" er altså et "lyssterkt objektiv". Minst like viktig.

 

Og jo - dette objektivet er lyssterkt. Det er et veldig lyssterkt objektiv - det er f/1,8-2,8, og i forhold til størrelsen og brennviddeomfanget er faktisk dette meget lyssterkt.

Lenke til kommentar

 

Dette er ingen rask linse, og den går fra f/4,9 - 7,6

 

"altså et objektiv med en effektiv brennvidde på 24-100 millimeter, og en forholdsvis stor blenderåpning på maks f/1.8 - 2.8 (vidvinkel og tele)."

Hvorfor kaller du det linse når det heter objektiv? Et objektiv består (som regel) av flere linseelementer. Et objektiv er heller ikke "raskt", men "lyssterkt". En "fast lens" er altså et "lyssterkt objektiv". Minst like viktig.

 

Og jo - dette objektivet er lyssterkt. Det er et veldig lyssterkt objektiv - det er f/1,8-2,8, og i forhold til størrelsen og brennviddeomfanget er faktisk dette meget lyssterkt.

Vilket objektiv är det som är 1,8-2,8?

 

Edit, såg nu.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

Canon er jo skuffende treige med 4k. Venter på ett speilrefleks med 4k og minimum 60 frames. Helst 120. Blir det Panasonic GH 5?

 

Enig i at 80D burde hatt 4K, særlig med tanke på hvor rettet mot video det ser ut til å være, men Canon ønsker vel å gi neste versjon av 5D 4k først. Canon 1DX II har allerede 4K og 60 bilder i sekundet, men koster en del.

 

Panasonic lager ikke speilreflekskameraer lenger, men antar du med GH5 tenker på en erstatning for GH4. Ingen vet hva GH5 vil klare, men 4K med 60 bilder i sekundet ville være et naturlig oppgradering i forhold til GH4. Båndbredde til minnekortet (hvis man ønsker lav komprimering) kan være et problem med SD-kort, men blir spennede å se.

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...