Gå til innhold

Egenkapital bolig


Gennaro

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å flytte på oss og oppgradere til enebolig. Lurer i den sammenhengen på om den egenkapitalen vi har i boligen (Salgsverdi-Gjeld) kan bli medregnet i en lånesøknad. Evt om banken tar noe hensyn til dette. Har hatt en takst som endte med at de trodde boligen kunne bli solgt for 700.000,- mer enn hva vi har i gjeld.

 

Har restlån på 1.300.000,- og megler mente salg på ca 2.000.000 - 2.200.000,- var veldig realistisk. De fleste hus med lik standard i området har det siste halvåret gått for mellom 1.900.000,- og 2.200.000,-.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen selvfølge at banken godtar takst/meglervurdering!

 

Meg og damen fikk ikkje godskrevet hennes takst, og dermed ingen lån. Taksten ville gitt henne en gevinst på ca 200k. Og det er selv om eg stillte med nesten 700k selv i egenkapital, og boligen vi søkte på var til 5 mill.

 

Spurte tre banker, og alle sa nei. Kjipt når en bare mangler noen tusenlapper, og damen potensielt sitter med mer enn vi trenger etter salget av hennes leilighet.

 

Og for de av dere som mistenker lav lønn så er det ikkje rett i dette tilfellet da vi har en samlet inntekt nær 1.4 mill

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

Vi vurderer å flytte på oss og oppgradere til enebolig. Lurer i den sammenhengen på om den egenkapitalen vi har i boligen (Salgsverdi-Gjeld) kan bli medregnet i en lånesøknad. Evt om banken tar noe hensyn til dette. Har hatt en takst som endte med at de trodde boligen kunne bli solgt for 700.000,- mer enn hva vi har i gjeld.

 

Har restlån på 1.300.000,- og megler mente salg på ca 2.000.000 - 2.200.000,- var veldig realistisk. De fleste hus med lik standard i området har det siste halvåret gått for mellom 1.900.000,- og 2.200.000,-.

Kan legge til at vi pr dd har en samlet inntekt på ca 1.100.000,- og oppspart 300.000,- på konto. EK kravet er vel på 15%, så for den type hus og beliggenhet vi ser for oss er vi avhengige av ca 600.00 - 700.000,- i EK bare for å dekke kravet. Ikke at det er et mål i seg selv å akkurat være innenfor det kravet....

Endret av Gennaro
Lenke til kommentar

 

 

Få en verdivurdering, send til banken, så regner de dette med på egenkapitalet.

Eller snakk med banken, det gjorde jeg og fikk litt over 350k i egenkapital i boligen, selv uten verdivurdering eller annet tull :)

 

Når gjorde du dette?

En måneds tid siden ca

Kan eg få spørre hvor i landet du bor, og kanskje det viktigste, hvilken bank? :-)

Lenke til kommentar

 

Vi vurderer å flytte på oss og oppgradere til enebolig. Lurer i den sammenhengen på om den egenkapitalen vi har i boligen (Salgsverdi-Gjeld) kan bli medregnet i en lånesøknad. Evt om banken tar noe hensyn til dette. Har hatt en takst som endte med at de trodde boligen kunne bli solgt for 700.000,- mer enn hva vi har i gjeld.

 

Har restlån på 1.300.000,- og megler mente salg på ca 2.000.000 - 2.200.000,- var veldig realistisk. De fleste hus med lik standard i området har det siste halvåret gått for mellom 1.900.000,- og 2.200.000,-.

 

Kan legge til at vi pr dd har en samlet inntekt på ca 1.100.000,- og oppspart 300.000,- på konto. EK kravet er vel på 15%, så for den type hus og beliggenhet vi ser for oss er vi avhengige av ca 600.00 - 700.000,- i EK bare for å dekke kravet. Ikke at det er et mål i seg selv å akkurat være innenfor det kravet....

Seriøse banker er streng på kapitalen pga finanstilsynet dessverre

Lenke til kommentar

Jeg er kunde i DNB og hadde ingen problem med dette.

Gjelden på nåværende leilighet er på ca 1,8M mens jeg i fjor hadde en megler på besøk som sa at boligen kan bli solgt for 2,4 - 2,6 M.

 

Dette opplyste jeg om på telefon og fikk finansieringsbevis på 5,3M innenfor 90% av verdien til neste bolig.

(Jeg har god lønn og sikker jobb. Både jeg og kommende medlåntaker er sivilingeniør)

Lenke til kommentar

Jeg er kunde i DNB og hadde ingen problem med dette.

Gjelden på nåværende leilighet er på ca 1,8M mens jeg i fjor hadde en megler på besøk som sa at boligen kan bli solgt for 2,4 - 2,6 M.

 

Dette opplyste jeg om på telefon og fikk finansieringsbevis på 5,3M innenfor 90% av verdien til neste bolig.

(Jeg har god lønn og sikker jobb. Både jeg og kommende medlåntaker er sivilingeniør)

Før juli i fjor? Kom nye regler da.

 

Men flott for de som klarer å snu seg unna, kjipt for oss andre!

Lenke til kommentar

 

Jeg er kunde i DNB og hadde ingen problem med dette.

Gjelden på nåværende leilighet er på ca 1,8M mens jeg i fjor hadde en megler på besøk som sa at boligen kan bli solgt for 2,4 - 2,6 M.

 

Dette opplyste jeg om på telefon og fikk finansieringsbevis på 5,3M innenfor 90% av verdien til neste bolig.

(Jeg har god lønn og sikker jobb. Både jeg og kommende medlåntaker er sivilingeniør)

Før juli i fjor? Kom nye regler da.

 

Men flott for de som klarer å snu seg unna, kjipt for oss andre!

 

 

Ja, lenge før.

Meglertaksten var forresten fra mai 2014 (muntlig fra megler).

Lenke til kommentar

Kan eg få spørre hvor i landet du bor, og kanskje det viktigste, hvilken bank? :-)

Nordea, ca midt i østlandet, men er faktisk kontoret i Stavanger jeg fikk lånet fra og som jeg har hatt all kontakt med ang. lånet. Vet ikke helt hvorfor min vanlige veileder ikke tok seg av det...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Ingen som kan svare konkret på det jeg lurer på med dagens regler?

Eg har jo svart deg på bakgrunn av min erfaring med dnb, danske bank og sparebanken vest.

 

De tok ikkje for god fisk at leilighetene blei solgt for takstpris, og ga dermed ikkje lån.

 

No er min solgt for over takst så vi har litt ekstra i egenkapital enn forespeilet så vi håper no at bankene gir oss lån med bakgrunn at vi får takstpris på hennes leilighet.

 

Men de enestwnsom kan svare på dette er bankene!

 

Og er du uheldig å snakker med en ny/lavrangert bankmann hsr du ett problem tror eg da de ikkje gjør noe annet enn det datamaskinen sier.

 

No har vi fått kontakt med en som er litt høyere oppe i systemet i danske bank så vi krysser fingrene

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

 

Få en verdivurdering, send til banken, så regner de dette med på egenkapitalet.

Eller snakk med banken, det gjorde jeg og fikk litt over 350k i egenkapital i boligen, selv uten verdivurdering eller annet tull :)

Når gjorde du dette?

En måneds tid siden ca

Kan eg få spørre hvor i landet du bor, og kanskje det viktigste, hvilken bank? :-)

Snakket med dnb i dag, "hvor mye tror du leiligheten din selges for"

Fantastisk :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Få en verdivurdering, send til banken, så regner de dette med på egenkapitalet.

Eller snakk med banken, det gjorde jeg og fikk litt over 350k i egenkapital i boligen, selv uten verdivurdering eller annet tull :)

Når gjorde du dette?

En måneds tid siden ca

Kan eg få spørre hvor i landet du bor, og kanskje det viktigste, hvilken bank? :-)

Snakket med dnb i dag, "hvor mye tror du leiligheten din selges for"

Fantastisk :)

 

 

Fikk du lån eller finansieringsbevis basert på den samtalen?

Lenke til kommentar

No ordnet det seg hos oss også.

 

Eg fikk som nevnt litt ekstra for min, men selv da greide vi ikkje å dekke inn egenkapitalen pluss omkostningene.

 

Men basert på likviditeten vår, så søkte vi om å få komme unna 85% kravet, og fikk ja.

 

Vi har no lånt 86% av kjøpesummen.

 

Men det var visst bare en viss prosentandel av lånene som banken gir der kravet kunne bli satt til side.

Lenke til kommentar

Fikk du lån eller finansieringsbevis basert på den samtalen?

Fikk finanseringsbevis uten problemer :)

Det hjelper tydeligvis litt å ha grei inntekt.

 

Men fint at det ordnet seg for deg også, Villfaren. Bankene er gjerne litt fleksible og finner løsninger om man f.eks mangler egenkapital men har betalingsevnen i orden. Vet flere har ordnet lån uten egenkapital også, men da med det som ett ekstra lån.

Lenke til kommentar

 

Fikk du lån eller finansieringsbevis basert på den samtalen?

Fikk finanseringsbevis uten problemer :)

Det hjelper tydeligvis litt å ha grei inntekt.

 

 

Jeg har egentlig den samme erfaringen.

Både jeg og kjæresten har grei inntekt og utdannelse, så da var ikke verdien av nåværende bolig så viktig å måle.

DNB kastet jo egentlig (mye) mer enn hva vi spurte om i finansieringsbevis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...