Gå til innhold

SNIKTITT: Samsung slipper hele tre nye serier med HDR-TV-er


Anbefalte innlegg

 

Det å sammenligne en monitor og en TV blir jo noe misvisende. For det første så er en monitor noe som i utgangspunktet skal bli brukt av en enkelt person, og sitteavstanden er ofte veldig kort. En TV derimot er det jo ganske umulig å dimensjonere riktig med tanke på bue i og med at antallet personer som skal se på, sitteavstand, sofa/stolløsning og alt mulig rart vil spille inn i en eller annen grad og det aller meste taler imot buet TV.

 

Legg merke til at jeg sa med rett vinkel. Vinkelen blir annerledes når du er nærme, enn når du er langt vekke. Altså blir det ikke noe feil i sammenligningen min. Jeg går bare utifra vinkel. Det inkludere alle slags buede skjermer, så lenge en sitter rett sted med rett avstand.

 

Du tenker kun fra et perspektiv. Hvorfor må scenarioet være slik du beskriver? Selvfølgelig, om du har 4 personer som sitter i en sofa 3 meter vekke og skal se på en buet 55" så blir det jo teit. Det funker ikke. Men er det det alle TVer brukes til?

 

Hva med en person som sitter alene i sofaen og nyter sin buede 65" TV i all sin prakt? Føler det blir veldig diskriminerende mot folk som er alene, eller par f.eks om en skal si buede TVer er tull, fordi når du har mange personer og skal se fra siden så fungerer det dårlig. Folk er forskjellige, situasjoner er forskjellige. For noen er buede Tver bedre enn flate, for andre er det ikke. 

 

Hvis du ikke liker buede TVer, ikke kjøp dem. Så enkelt er det. Og hvis du mener du ikke har noe valg, fordi Samsung sin toppmodell er buet, vel da sier jeg, det kan ikke være så ille. Til tross for at den er buet vil du altså kjøpt den over alle andre konkurrenter uansett. Da kan det ikke være veldig mye å klage over.

 

Si fra når disse begynner å nærme seg det å være egnet for gaming. F.eks. Playstation 4 med flere.

Vent, ser jeg Playstation og 4K i samme setning?

 

Men det er jo bare input-lag som har noe å si. Det har lite å gjøre med HDR, buede skjermer osv. Egentlig så betyr generelt mindre greier bedre input-lag. Det er jo grunnen til at TVer har så mye input lag, de behandler bildet så mye på forhånd som skaper delayet. En PC skjerm viser stort sett bildet slik det er. Så hvorfor behandler TVen bildet så mye?

 

Fordi folk ser på TV og spiller PS4 ol på TVen. Og for å være ærlig så er ofte contentet av svært lav kvalitet. Filmer, TV program PS4 bilder ol har svært lav kvalitet. Så om det skal se bra ut må det etterbehandles av TV. Framerates er og veldig lave så TVen må kompensere ved å kopiere og legge inn flere frames.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildet til 7-serien, så står det: SUHD.

Hva betyr det? Var ikke dette snakk om HDR TV?

For LCD TVer er teknologien bak SUHD betegnelsen (quantum dot) et must om du skal ha HDR.

 

Det teknologien i korte trekk gjør er å gi deg økt fargedybde. Altså du har mer nyanserte farger, nærmere virkeligheten. Så farger vil oppleves langt bedre på SUHD TVer kontra de som ikke har. Som trengs for HDR. TVer uten Quantum dot mangler fargedybden til å få til HDR.

 

Samtidig så betyr ikke SUHD at den har HDR.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

 

Bildet til 7-serien, så står det: SUHD.

Hva betyr det? Var ikke dette snakk om HDR TV?

For LCD TVer er teknologien bak SUHD betegnelsen (quantum dot) et must om du skal ha HDR.

 

Det teknologien i korte trekk gjør er å gi deg økt fargedybde. Altså du har mer nyanserte farger, nærmere virkeligheten. Så farger vil oppleves langt bedre på SUHD TVer kontra de som ikke har. Som trengs for HDR. TVer uten Quantum dot mangler fargedybden til å få til HDR.

 

Samtidig så betyr ikke SUHD at den har HDR.

Okey, så hvordan vet jeg at den har HDR da?

De fleste som ikke vet så mye om teknologien bak dette kan jo fort bli lurt til å kjøpe en TV som i utgangspunktet ikke har det de trodde hadde.

Lenke til kommentar

 

Okey, så hvordan vet jeg at den har HDR da?

De fleste som ikke vet så mye om teknologien bak dette kan jo fort bli lurt til å kjøpe en TV som i utgangspunktet ikke har det de trodde hadde.

 

HDR merkingen kommer fra UHD alliansen. Så det er en sertifisering som gis av dem, ikke noe Samsung gjør selv, så hvis den har denne sertifiseringen fra UHD alliansen så har den det. Jeg ser ikke helt hva du mener med at folk blir lurt til at noe har HDR når det ikke har? Samsung har aldri påstått at SUHD er HDR.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Folk kjøper vel buede TV-er fordi de beste modellene dessverre er buet, og ikke fordi de ønsker buet TV? Det er nå mitt inntrykk, men mulig jeg er på jordet.

 

Vel, jeg kjøpte nylig en buet TV fordi modellene jeg var interessert i kun var tilgjengelig i buet utgave. Så du er nok ikke helt på jordet :-)

 

Det er OK at skjermen er buet nå jeg sitter rett foran, men når jeg sitter litt på siden i sofaen er det bare irriterende!

Lenke til kommentar

Leser man overskriftene på forsiden så høres det ut som de skal klage over at toppmodellen koster 50.000,-. Så viser det seg at den koster 45.000,-, noe jeg ser på som positivt, da det faktisk er 15-20.000,- billigere enn toppmodellen fra året før. Regner med at de nok ikke har gjort altfor mange endringer til i år på at akkurat den modellen.

 

Hadde vært aktuell om det ikke hadde vært buet, derfor var ikke engang Samsung i mine tanker når jeg kikket etter ny TV. Brodern hadde hadde fjorårets toppmodell i 3 uker før den ble levert tilbake. God TV, men eksremt irriterende gjenskinn pga buingen.

Lenke til kommentar

Kan ikke fatte og begripe hvorfor ikke Samsung er en større pådriver for OLED på TV-er? Er vel nesten bare LG som ser ut til å pushe det, også har vel også Panasonic kastet seg litt på bølgen de også?

 

Det har enkelt og greit med at de ikke greier å produsere OLED panelene sine med høyt nok antall brukbare skjermer. Samsung og Sony/Panasonic startet med OLED utvikling med lik type teknologi, som var å ha 3 forskjellige farger på pixelene for hver pixel. Mens LG tok den enkle og "dårligere" løsningen med å kun lage panel med hvite pixler, og legge ett fargesikt over. Dette tok de patent på, og deler tydeligvis ikke dette med Samsung.

 

LG har fått ned antall skjermer de må kaste, nok til at de kan levere 4K skjermer til en spisbar pris fra i år av, mens Samsung ser ut til å ha stoppe utviklingen, ihvertfall for noen år.

 

Man skulle tro det var enkelt å overføre de knøtte små pixlene fra telefon over til TV produksjon, men det er vist ikke det.

Lenke til kommentar

Og du kan bare glemme Panasonic. De satser ikke på OLED i det hele tatt. De kjøper bare paneler. De tar bare rollen som 3. part reseller. Panasonic kommer ikke til å komme med noe spennende. De kan lage versjoner av LG sin TV som er forbedret på noen områder helt klart, men den grunnleggende teknologien vil det alltid være LG som står for. Når de nå går for LG sine paneler så betyr det: "Vi har ikke sjanse, vi har ikke teknologien eller muligheten, dette er det eneste vi kan gjøre for å fortsatt overleve".

 

Det er jo litt synd da, da Panasonic lagde veldig gode Plasma skjermer.. Fattern jobba i elektrobutikk på 70-80-90 tallet og husker Panasonic som et merke med veldig lite feil og lite reklamasjoner..

 

Jeg tror nok Panasonic hadde vært i stand til å utvikle OLED på høyde med hvilken som helst annen produsent som LG f.eks.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

"... innfrir kravene som alliansen har satt for å kunne vise deg ekte HDR-innhold"

 

Hva menes med 'ekte' HDR-innhold?

Kommer TV-ene med 8-bit panel (men med software-oppskalering til 10-bit), native 10-bit panel eller 12-bit?

 

Mulig jeg husker feil, men mener AVSForums skrev at det er native 10 bit, ihvertfall på toppmodellene.

 

Tipper kravspesifikasjonene til Premium også sier noe om dette, i tillegg til lysstyrke mm.

Lenke til kommentar

 

"... innfrir kravene som alliansen har satt for å kunne vise deg ekte HDR-innhold"

 

Hva menes med 'ekte' HDR-innhold?

Kommer TV-ene med 8-bit panel (men med software-oppskalering til 10-bit), native 10-bit panel eller 12-bit?

Mulig jeg husker feil, men mener AVSForums skrev at det er native 10 bit, ihvertfall på toppmodellene.

 

Tipper kravspesifikasjonene til Premium også sier noe om dette, i tillegg til lysstyrke mm.

 

 

Premium kravene sier ingenting om at selve panelet må være 10-bit, kun at TVen kan ta i mot og behandle 10-bit.

Men som du sier så har Toppmodellene som regel 10-bit paneler:

 

http://www.trustedreviews.com/opinions/ultra-hd-premium

Lenke til kommentar

Ingen flat variant av 9-serien. Alt for dårlig...

Håper de slutter med buet skjerm. Tror det kommer til å floppe akkurat som 3D (selv om noen fortsatt bruker 3D i stuen).

Så lenge Samsung tjener mye penger på det, og selger mange TVer så er det ikke en flopp. Samsung tjener mye på det og selger mange TVer. Altså ikke en flopp. Samsung har som oppgave å selge. Det er forbrukeren som må velge ut riktige produkter som de synes er gode. Det kan være de velger feil, men det blir i så fall en flopp for forbrukerne, ikke Samsung. Hvis det blir slik at folk finner ut at: "nei, buede TVer er så dumt", så kommer neste Samsung serie utelukket med flate TVer, og de fortsetter å selge. Ingen skade skjedd.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...