Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Komfyr smallt - Varmer ikke lenger


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Flyttet akkurat inn i ny leilighet (leier) og har allerede fått fikset både tette rør, varmekabler og intercom systemet i løpet av en uke. Nå smallt det i komfyren, og den varmer seg ikke opp lenger. Jeg måtte i sikringsskapet for å slå på sikringa igjen, og da får komfyren strøm, men den varmer ikke. De 4 platene oppå fungerer. Det er også en liten "grill" over ovnen, den fungerer også.

 

Er litt redd for å gå til huseier med enda et problem på så kort tid, så lurer på hva jeg kan gjøre for å feilsøke eller fikse dette selv, og hva det vil koste.

Endret av mental
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den komfyren er det bare å kaste tenker jeg. Det er bedre og fikse alt første måneden enn å utsette det til du flytter ut. Brukt komfyr koster mellom 500-1500, men det er avhengig av omstensighetene hvem som betaler for den. Stod den på kjøkkenet på visning og var inkludert (og står i kontrakt) så er det vel huseier som må erstatte.

Lenke til kommentar

Den komfyren er det bare å kaste tenker jeg. 

Serriøst?

Platene og "grillen" fungerer.. Det er såpass alvorlig at den må kastes?

 

Er ganske redd for å be om enda en ting fikset da huseier prøvde å få meg til å betale for den siste tingen, varmekablene..

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle du betale for dem? Hva var argumentet hans?

Jeg er veldig klar over at jeg ikke skal betale for noe av det, men argumentene hans var "Det har ikke vært noen problemer frem til nå, det må være du (altså jeg, TS) som missbruker tingene..". Så ramser han opp at man selvsagt ikke hiver mat/oljer i vasken, hopper på varmekablet gulv og lignende. Virker som han er veldig overbevist om at jeg gjør noe feil her.

 

Sist gang hadde han gitt beskjed til håndverkerene om at de skule kreve betaling av meg (noe de sa på vei ut døra da de var ferdige..). De skulle ha et par tusen, og jeg nektet selvsagt og sa det var utleier som hadde leid dem inn. Det var en veldig ubehagelig situasjon synes jeg, da arbeiderene ikke ville gå uten å få mine ELLER utleier sine konto detaljer, men samtidig forstod dem at jeg ikke ville betale..

 

Jeg skal egentlig ikke betale for dette heller, men ville gladelig betalt noen hundrelapper om jeg kunne slippe å gå gjennom enda en kranglerunde.. Jeg har minst 11 måneder igjen på kontrakta mi, så hadde vært veldig trivelig å være på talefot med utleier..

 

Blir det over et par hundre kroner for å fikse det må jeg dog bare ta turen til huseier..

Endret av mental
Lenke til kommentar

Jeg visste ikke at man ikke skal hoppe på badegulvet om man har varmekabler..?

Dikter han opp unnskyldninger fordi han er en gnien drittsekk, så skal du ikke skamme deg for å kreve din rett.

Dess sleipere han er, dess mer fortjener han disse uforutsette utgiftene.

 

Si fra om ovnen med en gang. Han finner det ut uansett, og du er uten ovn inntil det er fikset.

I tillegg får du et forklaringsproblem hvorfor du har utsatt å si fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir det over et par hundre kroner for å fikse det må jeg dog bare ta turen til huseier..

Et par hundre? Kanskje, hvis du gjør alt sjøl og bare trenger kjøpe én del. Men det virker ikke som du er kompetent til det? En reparatør tar flere hundre bare for å si goddag. 

Har du varebil eller tilhenger, kan du ofte få gratis brukt komfyr, om du er fornøgd med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fikset komfyr tidligere. Det var en 40 år gammel Electrolux eller noe slikt. Byttet ut skrubryterne så den fikk leve i en del år til.

Den er på dynga nå, flere år senere.

 

Jeg er ikke kompetent til å si hva som feiler din ovn. Mulig den har skrusikringer på baksiden.

Du kan sjekke om de er røket, og evt. bytte dem. Men det er sannsynligvis en grunn til at de røk, og du er ikke nærmere å finne årsaken.

 

Om du kjenner noen med varebil / tilhenger, kan du levere den gamle ovnen på dynga og hente en pent brukt sak på Finn.no. Avklar i så fall med huseier.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

Blir det over et par hundre kroner for å fikse det må jeg dog bare ta turen til huseier..

Et par hundre? Kanskje, hvis du gjør alt sjøl og bare trenger kjøpe én del. Men det virker ikke som du er kompetent til det? En reparatør tar flere hundre bare for å si goddag. 

Har du varebil eller tilhenger, kan du ofte få gratis brukt komfyr, om du er fornøgd med det.

 

Jeg hadde ikke følt meg trygg på reprasjonen med mindre det gikk ann å finne ut helt klart hva som var galt, kjøpe en del og følge en guide. Regnet litt med at det var som å bygge en stasjonær pc..

Lenke til kommentar

Jeg visste ikke at man ikke skal hoppe på badegulvet om man har varmekabler..?

Dikter han opp unnskyldninger fordi han er en gnien drittsekk, så skal du ikke skamme deg for å kreve din rett.

Dess sleipere han er, dess mer fortjener han disse uforutsette utgiftene.

 

Si fra om ovnen med en gang. Han finner det ut uansett, og du er uten ovn inntil det er fikset.

I tillegg får du et forklaringsproblem hvorfor du har utsatt å si fra.

Jeg skammer meg ikke, men jeg er redd det vil eskalere til noe mer..

Ja, jeg har loven på min side og jeg er trygg sånn sett. Jeg er ikke redd utleier, men det går ann å være jævlig nok uten at man egentlig har mulighet til å annmelde forholdet.. 

 

Det er ingen som krever at jeg utfører arbeidet, det er noe jeg ville foretrukket fremfor å ta kontakt med huseier igjen.

Endret av mental
Lenke til kommentar

Komfyrer er ikke gjør-det-selv-saker. Enten er det en kortslutning eller ødelagte varmeelementer/termostat. Slik på fikses av fagfolk, men ofte er det billigst å bytte ut. Oppgir ikke hva slags komfyr eller alder. På gamle/godt brukte komfyrer er det ofte mye morken isolasjon på kablene innvendig, og da må man kansje bytte ut masse kabling i tillegg til selve feilen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... Mulig den har skrusikringer på baksiden.

Du kan sjekke om de er røket, og evt. bytte dem. Men det er sannsynligvis en grunn til at de røk, og du er ikke nærmere å finne årsaken ...

Ingen komfyrer har sikringe som kan ha noe med oppgitt feil å gjøre. Noen gamle komfyrer har sikringer på baksiden, men det er modeller med stikkontakt på bryterpanelet og sikringene sikrer kun denne stikkontakten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en komfyr som er 6 år gammel, i følge huseier selv.. (ble sagt på visning at den var 5-6 år).

 

Jeg tenkte ærlig talt at dette var noe "de fleste" praktiske mennesker kunne fikse selv, og at symptomene jeg ga ville få alle til å skrike ut problemet i kor.. Siden det ikke er slik så får jeg heller bite i det sure eplet og ringe huseier i morgen.

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Huseier ser jo ut til å være et minst like stort problem som komfyren spør du meg. Uansett, det er opp til han å bevise skyld dersom han vil unngå regning på det som fulgte med i avtalen. Og han kommer til å bli ledd av dersom han kommer med "hoppet på varmekablet gulv". Jeg synes også det høres noe merkelig ut av de som har utbedret feil der, virket de seriøse ellers? Det virker rart på meg at de ikke har fastslått hvem som skal betale regningen før oppmøte. Bare et sånn obs, ikke være redd for å si ifra angående det elektriske anlegget heller, da du som bruker har et medansvar for at anlegget er i orden. Ikke at du som ufaglært skal være oppdatert på regler og normer, men dersom det var samme typen som fikset avløpet og varmekabelen eller andre åpenbare skurringer så ville jeg sjekket opp litt.

Endret av El-Ateisten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huseier ser jo ut til å være et minst like stort problem som komfyren spør du meg. Uansett, det er opp til han å bevise skyld dersom han vil unngå regning på det som fulgte med i avtalen. Og han kommer til å bli ledd av dersom han kommer med "hoppet på varmekablet gulv". Jeg synes også det høres noe merkelig ut av de som har utbedret feil der, virket de seriøse ellers? Det virker rart på meg at de ikke har fastslått hvem som skal betale regningen før oppmøte. Bare et sånn obs, ikke være redd for å si ifra angående det elektriske anlegget heller, da du som bruker har et medansvar for at anlegget er i orden. Ikke at du som ufaglært skal være oppdatert på regler og normer, men dersom det var samme typen som fikset avløpet og varmekabelen eller andre åpenbare skurringer så ville jeg sjekket opp litt.

Joda, det var to unge karer som virket serriøse. Avløp var en annen person, igjen, virket veldig serriøs.

Elektrikerene innrømmet forsåvidt at de burde ha sjekke dette med meg før de gjorde arbeidet, og skylte mest på seg selv etter hvert som jeg fikk forklart min versjon av saken.

Lenke til kommentar

Hadde en toppmatet halvautomat vaskemaskin på min første sokkel i "byen". Altså vaskedel og sentrifugedel var to separate kammer. Denne tror jeg tok kvelden 3 ganger. Huseier hadde samme maskin selv pluss en delemaskin. Hadde jeg bodd der i dag hadde jeg nok krevd at den ble byttet ut når den ble reparert for tredje gang.

 

Mange utleiere er kun ute etter penger og vil gjøre minst mulig på leilighet/sokkel/hybel når det gjelder reparasjoner/vedlikehold og andre kostnader. Det er skummelt av og til for det kan gå ut over sikkerheten og helsa til de som bor der dersom ikke nødvendige tiltak blir gjort.

 

Nå kan det hende at du har et annet bruksmønster på komfyr, varmekabelbruk og kanskje du skyller ned mer matrester enn tidligere beboer. Samtidig kan det ha vært en svakhet/slitasje på utstyr som ble synlig når du tok det i bruk. Det kan ha vært en nesten tett sluk fra før av når du flyttet inn og kanskje tidligere beboer ikke brukte komfyren så mye og kun hadde på kokeplatene/micro. Det skal ikke du få skylden for!

 

Kan forresten være greit å ha en flaske med avløpåpner liggende. Det koster ikke veldig mye, og du slipper flere rørleggere på besøk og en irritert huseier. Bilig og preventivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vil gjøre minst mulig på leilighet/sokkel/hybel når det gjelder reparasjoner/vedlikehold og andre kostnader. Det er skummelt av og til for det kan gå ut over sikkerheten og helsa til de som bor der dersom ikke nødvendige tiltak blir gjort.

Jeg visste ikke at å bruke en reparert vaskemaskin kunne gå ut over sikkerheten og helsa til brukeren. Mange nyttige opplysninger en kan plukke opp på dette forumet! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...