Gå til innhold

Depositum etter avbrutt avtale


Anbefalte innlegg

For to uker siden så skrev jeg under på en avtale for en hybel. Første gangen jeg var å så den tenkte jeg ikke stort over hvordan den var. Bare at den var veldig liten, men leia var gunstig. Men etter at jeg signerte kontrakten og betalte depositumet så begynte jeg å tenke.

 

Hva om det blir brann. Kort info om hybelen. Et lite 5 kvm rom i kjelleren i et større bygg. Ingen vindu og en bitteliten ventil midt over døra.

 

Men jeg tenkte jeg kunne overleve i 3-4 måneder der. Men så ble utleieren amper når jeg ringte tidlig på dagen for å si ifra at jeg ikke hadde mulighet til å flytte inn med sakene mine før etter jobb og at han ikke trengte å vente oppe på meg for jeg kunne innlosjere meg selv. Jeg hadde jo trosalt fått egen nøkkel og kunne låse meg inn selv.

 

Så når jeg kom sto han å ventet, det første han tok fram var at han måtte på jobb tidlig og jeg hadde ødelagt søvnen hans fordi han måtte vente på meg. Så sa han at klokken var over tolv og at pengene for leia, som han også skulle ha kontant, skulle vært i hendene hans før klokka tolv og det ble litt amper stemning. Jeg så på lommeboka mi, så nøklene. Bestemte meg for å legge nøklene i hånda hans å gå i og med alt jeg hadde opplevd der virket veldig fishy. Alt fra avtalesignering til betaling av ting i kontanter.

 

Det jeg lurer på nå er hvem jeg må snakke med for å hjelpe meg med å kanskje få depositumet tilbake. Men det verste av alt er om han faktisk tjener penger på å leie ut små kjellerhybler som ikke er lovlig å leie ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontrakten er standard leiekontrakt. Så nei, egentlig ikke.

 

Jeg hadde skjønt det om hybelen hadde fulgt forskriftene, men kan ikke tenke meg at den hybelen var lovlig etter et dykk i lover og regler om utleie av hybel.

 

Som igjen burde gjøre leiekontrakten ugyldig. Er det noen som kan guide meg til hvem kontor jeg skal rådføre meg med?

Lenke til kommentar

Du har vel streng talt to muligheter her:

 

1) Finn ut om hybelen er ulovlig, da har du krav på å heve kontrakten på dagen (og få pengene igjen). Dette kan ta litt tid, bare sånn at du vet det. Du får ikke pengene tilbake imorgen hvis ikke eieren frivillig gir deg pengene tilbake.

 

2) La han ha pengene og angre over hva du har gjort. Du hadde muligheten til å takke nei, men du tenkte ikke over det slik som du selv sa. Etter selve kontrakten kan han nok stikke av med pengene dine lovlig siden du ikke betaler leie i oppsigelsestiden. 

Lenke til kommentar

Kontrakten er standard leiekontrakt. Så nei, egentlig ikke.

Jeg hadde skjønt det om hybelen hadde fulgt forskriftene, men kan ikke tenke meg at den hybelen var lovlig etter et dykk i lover og regler om utleie av hybel.

Som igjen burde gjøre leiekontrakten ugyldig. Er det noen som kan guide meg til hvem kontor jeg skal rådføre meg med?

Men du så hybelen før du leide, og viste om alle feil før du signerte kontrakten?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kontrakten er standard leiekontrakt. Så nei, egentlig ikke.

Jeg hadde skjønt det om hybelen hadde fulgt forskriftene, men kan ikke tenke meg at den hybelen var lovlig etter et dykk i lover og regler om utleie av hybel.

Som igjen burde gjøre leiekontrakten ugyldig. Er det noen som kan guide meg til hvem kontor jeg skal rådføre meg med?

Men du så hybelen før du leide, og viste om alle feil før du signerte kontrakten?

Det var ikke før etter jeg hadde signert kontrakten at jeg begynte å tenke. Først og fremst var jeg bare glad for å få et sted å bo fordi sist gang tok det litt tid før jeg fikk kontrakt og det er stress å sove rundt på sofaer.

 

Men så begynte jeg å tenke litt på hva om det faktisk begynner å brenne. Da er jeg fucked. Jeg har en greie om at man bør stole på mennesker, men her har jeg gått i fella. For det depositumet tok han antakeligvis rett i lomma. Den depositumkontoen må vel begge være en del av om han skal kunne få ut pengene?

 

Burde jo lyst en varsellampe når all betaling skulle foregå kontant :/

Lenke til kommentar

Hybelen / leiligheten er helt klart ikke lov å leie ut.

 

http://www.nrk.no/rogaland/denne-er-ulovlig-_-finn-en-feil-1.8192431 Nå er dette en stund siden og jeg vet ikke hva som skjedde med saken, men det sier litt om hva slags krav som gjelder. Det er nok utrolig mange som leier ut ulovlig i Norge, rapporter!

 

http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/utleie-av-bolig/

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

1) Finn ut om hybelen er ulovlig, da har du krav på å heve kontrakten på dagen (og få pengene igjen). Dette kan ta litt tid, bare sånn at du vet det. Du får ikke pengene tilbake imorgen hvis ikke eieren frivillig gir deg pengene tilbake.

 

Avtalefriheita gjer at du ikkje berre kan heve ein slik leigeavtale på dagen. Skal du heve avtalen så må du kunne vise til mislighold av avtalen. Som f.eks. at utleigaren har gitt feil opplysningar. Slike ting som brannsikkerheit er slikt som du måtte eller burde ha funnet ut på visninga.

 

Så med mindre utleigaren har lurt deg så kan du ikkje berre heve leigeavtalen. At du angrer i ettertid gir deg ikkje hevingsrett.

 

Men dersom hybelen blir meldt inn til kommuna, og kommuna enten via bygningsetaten eller brannvesenet nedlegger bruksforbud så vil dette sjølvsagt gi hevingsgrunn då utleigaren ikkje lenger kan stille bolig til disposisjon etter avtalen.

 

Enkelte utleigarar vil gi etter og gi leigetakaren muligheit til å trekke seg frå avtalen for å sleppe å måtte gå runda via kommunen dersom hybelen blir klaga inn, men dette er ikkje noke som du har rett på.

 

 

Det trådstartaren må gjere no er å sjå kva avtale han har inngått. Dersom utleigaren har gitt opplysningar om at boligen er bygd etter forskriftene og i forsvarlig stand så vil du ha ei sak i forhold til heving, men dersom du har fått dei opplysningane du trengte og hadde grunn til å forvente, samt at du har fått muligheit til å gjere dine eigne undersøkelser så skal det mykje til for å kunne heve leigeavtalen.

Det å leige ut boligar utan formell godkjenning er forholdsvis vanlig, då spesielt sidan leigeprisen ofte avspeiler at boligen ikkje er heilt slik som den skal. Og sidan mange (særlig studentar) prioriterer billige sentrumsnære boligar framfor langt dyrare boligar som er etter forskriftene.

Lenke til kommentar

 

 

100% ulovlig kott

Bolig MÅ ha vindu(er)

Kun for å dekke kravet til dagslys. Med tanke på brann og rømningsvegar så treng ein ikkje vindu som kan åpnast i ein bolig. Det er nok med ein utgang som leder direkte til det fri (minimumskrav).

 

Soverom må ha vindu av en viss størrelse

 

 

Kun for å tilfredsstille krav til dagslys i oppholdsrom. Sidan soverommet er definert som oppholdsrom så skal glassflata være lik minst 10 % av golvarealet. Men det er/var ikkje krav om at vinduet skal kunne åpnast. 

 

Kravet til rømningsveg er:

 

 

Fra branncelle skal det minst være én utgang til sikkert sted, eller utganger til to uavhengige rømningsveier eller én utgang til rømningsvei som har to alternative rømningsretninger som fører videre til uavhengige rømningsveier eller sikre steder.

 

I tillegg kom det i tek10 nokre ekstra krav slik at det blei krav om ein rømningsveg per etasje i tillegg, men dette får ikkje virkning for boligar på eit plan.

 

 

Eit soverom utan eller med for små vindu vil ikkje være i henhold til preakseptert byggteknisk løysning, men ein kan vanskelig hevde at eit slikt soverom er direkte farlig, og at ein dermed må ha rett til å heve leigeavtalen.

Det at det manglar vindu slik at det er dårlig med dagslys på soverommet er definitivt noke som leigetakaren måtte ha oppdaga på visninga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...