Gå til innhold

sluttkontroll


lawiet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utover "5 sikre" så pleier man gjerne å loop-teste signalanlegget før funksjonstest. Altså at man sjekker at de rette signalene er koblet til de rette inn- og utgangene til PLS. Hvis mulig, og hvis det er fare for å ødelegge noe, så kan man også injisere analoge kontrollsignaler og måle utgående analoge signaler.

 

Når man vet at alt er koblet i henhold til tegning og ikke minst i henhold til PLS-program så kan man funksjonsteste det.

Lenke til kommentar

Utover "5 sikre" så pleier man gjerne å loop-teste signalanlegget før funksjonstest. Altså at man sjekker at de rette signalene er koblet til de rette inn- og utgangene til PLS. Hvis mulig, og hvis det er fare for å ødelegge noe, så kan man også injisere analoge kontrollsignaler og måle utgående analoge signaler.

 

Når man vet at alt er koblet i henhold til tegning og ikke minst i henhold til PLS-program så kan man funksjonsteste det.

kan man faktisk bruke megger med 500v på en anlegg med frekvensomformer, omformer, PLS?

Lenke til kommentar

Ikke på svakstrømmen (12/24 V etc).

 

En frekvensomformer tåler fint å bli megget, men på motorsiden bør du koble fra kablene slik at du ikke lader opp DC-linkkondensatoren gjennom friløpsdiodene.

åja, selv om motoren trekker 230v?

 

da kan jeg vel megge fra sikringen, gjennom 230v rele og til slutt frekvensomformeren. ( og jeg kobler fra motor kablene på frekvensomformeren, selv om den mates med 230)

 

Tenker jeg riktig nå?

Lenke til kommentar

Megging er definitivt under kategorien sluttkontroll i min bok.

 

 

Det er forøvrig dioder på inputen til en frekvensomformer også, så du vil sikkert se på måleresultatet ditt at ohm-verdien stiger i takt med at du lader opp kondensatoren i DC-linken. Dette gjør ingenting, men er ment som informasjon slik at du skjønner hva du ser når du måler.

Du kan sikkert måle med 1000VDC også ettersom dioder har en  veldig høy reverse blocking voltage og at megging ikke foregår mer enn i noen få sekunder slik at du ikke rekker å lade opp til full spenning over kondensatoren.

 

Dette står det kanskje noe om i manualen for den aktuelle omformeren også

Lenke til kommentar

Megging er definitivt under kategorien sluttkontroll i min bok.

 

 

Det er forøvrig dioder på inputen til en frekvensomformer også, så du vil sikkert se på måleresultatet ditt at ohm-verdien stiger i takt med at du lader opp kondensatoren i DC-linken. Dette gjør ingenting, men er ment som informasjon slik at du skjønner hva du ser når du måler.

Du kan sikkert måle med 1000VDC også ettersom dioder har en  veldig høy reverse blocking voltage og at megging ikke foregår mer enn i noen få sekunder slik at du ikke rekker å lade opp til full spenning over kondensatoren.

 

Dette står det kanskje noe om i manualen for den aktuelle omformeren også

Åja, Tusen takk, veldig simpel forklart :D

 

Men er det noe annet jeg kan gjøre enn bare det for slutt kontroll? jeg har i tillegg en pls i styrestrømmen.

Lenke til kommentar

Hvis man tror at "megging av en CE merket komponent" er det samme som "sluttkontroll av en elektrisk installasjon på en maskin", da tar man nok feil.

 

"Sluttkontroll av elektriske installasjoner i bygninger" er ikke "5 sikre" men et nokså omfattende kapittel i NEK400:2014.

 

"Sluttkontroll av elektriske installasjoner på en maskin" er et tilsvarende men noe mindre avsnitt i NEK-EN-60204-1. Temaet står også nevnt i Maskinforskriften.

 

Hvis man skal gå opp til en fagprøve eller noe slikt, så er det utrolig viktig at man har en basic forståelse av regelverket og det som går på ansvarsfordeling, prinsipper for dokumentasjon og gjennomføring av sluttkontroll osv.

 

Når jeg tenker meg om så finnes det faktisk en gratis "bok" som gir en korrekt og riktig oversikt:

http://www.moeller.no/cgi-bin/ME_WebApp.exe/Top?NODE=1,1009,20563,0,0&URL=HTTP://WWW.MOELLER.NO/WEBAPP/HANDBOK/MH2012.pdf

 

Sluttkontroll på "elektriske anlegg på maskiner" er styrt ut i fra NEK-EN-60204-1:

 

  • 18.1 Generelle krav. Krav til samsvar med dokumentasjon. (S.98)
  • 18.2 Beskyttelse ved automatisk utkobling av strømtilførsel. (S.98)
  • 18.3 Prøving av isolasjonsresistans. (S.101)
  • 18.4 Spenningsprøving. (S.102)
  • 18.5 Beskyttelse mot restspenninger. (S.102)
  • 18.6 Krav til funksjonsprøve. (S.102)
  • 18.7 Omprøving. (S.102)

 

Normen beskriver jo ikke en arbeidsprosedyre men der i mot generelle prinsipper for hvordan sluttkontroll skal gjennomføres. Så må man lage arbeidsprosedyre på bedrifts eller verkstedsnivå. Ellers så er det jo "den elektriske installasjonen" som skal sluttkontrolleres og ikke en enkelt CE merket komponent. ( CE merkingen betyr jo at frekvensomformeren allerede er sluttkontrollert. ) 

 

Hvis spørsmålsstiller er fornøyd med svaret så langt da er jo problemstilingen avsluttet. Hvis ikke så bør spørsmålet opprettes på nytt og da kan vi jo eventuelt diskutere hva en sluttkontroll etter NEK-EN-60204-1 innebærer og hvordan de normgitte kravene kan omformes til en praktisk arbeidsprosedyre. Det i seg selv kan nok være en omfattende diskusjon. I så fall så bør vel spørsmålet opprettes på nytt, ettersom det står "bokført" som avsluttet.

Lenke til kommentar

 

Hvis man tror at "megging av en CE merket komponent" er det samme som "sluttkontroll av en elektrisk installasjon på en maskin", da tar man nok feil.

 

"Sluttkontroll av elektriske installasjoner i bygninger" er ikke "5 sikre" men et nokså omfattende kapittel i NEK400:2014.

 

"Sluttkontroll av elektriske installasjoner på en maskin" er et tilsvarende men noe mindre avsnitt i NEK-EN-60204-1. Temaet står også nevnt i Maskinforskriften.

 

Hvis man skal gå opp til en fagprøve eller noe slikt, så er det utrolig viktig at man har en basic forståelse av regelverket og det som går på ansvarsfordeling, prinsipper for dokumentasjon og gjennomføring av sluttkontroll osv.

 

Når jeg tenker meg om så finnes det faktisk en gratis "bok" som gir en korrekt og riktig oversikt:

http://www.moeller.no/cgi-bin/ME_WebApp.exe/Top?NODE=1,1009,20563,0,0&URL=HTTP://WWW.MOELLER.NO/WEBAPP/HANDBOK/MH2012.pdf

 

Sluttkontroll på "elektriske anlegg på maskiner" er styrt ut i fra NEK-EN-60204-1:

 

  • 18.1 Generelle krav. Krav til samsvar med dokumentasjon. (S.98)
  • 18.2 Beskyttelse ved automatisk utkobling av strømtilførsel. (S.98)
  • 18.3 Prøving av isolasjonsresistans. (S.101)
  • 18.4 Spenningsprøving. (S.102)
  • 18.5 Beskyttelse mot restspenninger. (S.102)
  • 18.6 Krav til funksjonsprøve. (S.102)
  • 18.7 Omprøving. (S.102)

 

Normen beskriver jo ikke en arbeidsprosedyre men der i mot generelle prinsipper for hvordan sluttkontroll skal gjennomføres. Så må man lage arbeidsprosedyre på bedrifts eller verkstedsnivå. Ellers så er det jo "den elektriske installasjonen" som skal sluttkontrolleres og ikke en enkelt CE merket komponent. ( CE merkingen betyr jo at frekvensomformeren allerede er sluttkontrollert. ) 

 

Hvis spørsmålsstiller er fornøyd med svaret så langt da er jo problemstilingen avsluttet. Hvis ikke så bør spørsmålet opprettes på nytt og da kan vi jo eventuelt diskutere hva en sluttkontroll etter NEK-EN-60204-1 innebærer og hvordan de normgitte kravene kan omformes til en praktisk arbeidsprosedyre. Det i seg selv kan nok være en omfattende diskusjon. I så fall så bør vel spørsmålet opprettes på nytt, ettersom det står "bokført" som avsluttet.

 

har du en Norsk version av 60204-1? finner bare engelsk på nettet.

Lenke til kommentar

Det som er det utrolig dumme med disse normene det er at de koster ganske mange penger og så er det forbudt å kopiere eller distribuere dem. Det gjelder i alle fall de norske oversettelsene som gis ut av standard.no

 

NEK-EN-40204-1 er jo både europanorm i regi av EU og verdensstandard i regi av IEC slik at den finnes vel kanskje og forhåpentligvis i gratis utgave på nett. "Dagens utgave" tror jeg er 2006. (Det har i ettertid kommet en liten oppdatering som et tillegg til den norske utgaven.)

 

NEK400:2014 som i prinsipp er en "norsk norm bygget over andre europeiske normer" finnes i praksis ikke i internasjonale utgaver, fordi det er gjort forholdsvis omfattende endringer i den norske utgivelsen. NEK-EN-60204-1 skal være nær identisk lik EU utgaven som en av følgene av EØS avtalen.

 

Om en "maskin" eller "et automatisert anlegg" er produsert i Norge, Tyskland eller i Frankrike, så skal produksjon og sluttkontroll skje ut i fra de samme normkravene.

Lenke til kommentar

Tja si det .. Skulle ikke spørsmålet handle om "sluttkontroll"?

 

 

Megging er definitivt under kategorien sluttkontroll i min bok.

 

 

 

 

Hvis man tror at "megging av en CE merket komponent" er det samme som "sluttkontroll av en elektrisk installasjon på en maskin", da tar man nok feil.

 

 

Har jeg skrevet at megging er HELE sluttkontrollen noen steder?

 

Du pirker på at megging ikke er forenelig med trådens tema, sluttkontroll, mens jeg påpeker at megging definitivt hører til dette temaet.

 

Skjerpings, Arne.

Lenke til kommentar

For å bestå en fagprøve for automatiker så bør man nok forstå sånn helt grunnleggende og basic hva en sluttkontroll er for noe og hva som er "gangen" i det hele. 

 

Jeg forsøkte å google litt for å finne en gratis utgave av IEC eller EN 60204-1:2006. Fant det ikke men fant en brukbar oversikt over det norske regelverket og litt om NEK-EN-60204-1.

 

http://www.tavleforeningen.no/fileadmin/Dokumenter/3-Kurs/aarsmote2012/8-DSB-informerer.pdf

 

Det som hadde vært en bra løsning det hadde jo vært å diskutere fram en helhetlig og bra rutine for sluttkontroll som oppfyller de tingene man normalt kikker etter for eksempel i forbindelse med en fagprøve.

 

Man må ha en oversikt over regelverkt og man må kunne utføre en riktig sluttkontroll, og de to tingene henger jo til dels sammen.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Den gang jeg gikk opp til fagprøve som automatiker, riktig nok for noen år siden, så megget jeg faktisk ikke installasjonen i det hele tatt. Jeg forklarte i stedet sensor hvorfor jeg valgte å ikke megge. Det gikk bra. I stedet så gjennomførte jeg selvfølgelig de andre sentrale og viktige delene av sluttkontrollen.

 

For en del andre elektrofag som kanskje ligner litt på automatikerfaget, så har jeg når jeg tenker meg om lagt merke til at det er vanlig å droppe megging ifb med fagprøven. (Selv om megging så vidt jeg kan huske er et krav iht NEK-EN-60204-1)

 

Hvis det er interesse for det så kan vi godt forsøke å få til en helhetlig beskrivelse av hva som er en relevant framgangsmåte for en helhetlig sluttkontroll for automatikerfaget for et litt mindre automatisert anlegg. (For eksempel 1 reguleringssløyfe, 1 styringssystem og 4 målemetoder.) 

 

Da bør tråden opprettes på nytt og vi bør fokusere på "fag". Det vil også være nyttig om de som har fagbrev som automatikere kommenterer ut i fra de erfaringer som de har.

Lenke til kommentar

Den gang jeg gikk opp til fagprøve som automatiker, riktig nok for noen år siden, så megget jeg faktisk ikke installasjonen i det hele tatt. Jeg forklarte i stedet sensor hvorfor jeg valgte å ikke megge. Det gikk bra. I stedet så gjennomførte jeg selvfølgelig de andre sentrale og viktige delene av sluttkontrollen.

 

For en del andre elektrofag som kanskje ligner litt på automatikerfaget, så har jeg når jeg tenker meg om lagt merke til at det er vanlig å droppe megging ifb med fagprøven. (Selv om megging så vidt jeg kan huske er et krav iht NEK-EN-60204-1)

 

Hvis det er interesse for det så kan vi godt forsøke å få til en helhetlig beskrivelse av hva som er en relevant framgangsmåte for en helhetlig sluttkontroll for automatikerfaget for et litt mindre automatisert anlegg. (For eksempel 1 reguleringssløyfe, 1 styringssystem og 4 målemetoder.) 

 

Da bør tråden opprettes på nytt og vi bør fokusere på "fag". Det vil også være nyttig om de som har fagbrev som automatikere kommenterer ut i fra de erfaringer som de har.

Jeg kan godt lage en tråd på det, men kommer med annet oppgave, men det skal gå ut på slutt kontroll. Jeg kaller det for  automasjon 60204-1 i samme tema som her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...