Gå til innhold

Samsung Galaxy S7/S7 Edge diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg brukt telefonen i hele dag, og etter en dags bruk må jeg si at dette er en helt fantastisk telefon.

Nesten ubeskrivelig god. Ytelsen er helt kanon, blir ikke mer enn lunken selv på spilling eller ved bruk av Gear VR. Gear VR fungerer forresten kjempebra i forhold til hva man kan forvente av mobil VR. Har brukt ca 3 timer i Gear VR uten problemer med varme eller ustabilitet.

 

Kameraet er også kjempebra. Som fotograf er det utrolig gøy for meg å endelig kunne ta RAW bilder med en telefon. Kamerainnstillinger kan også stilles inn manuelt.

 

Man kan ha opptil 10 sekunder lukkertid, ordentlig manuell hvitbalanse (kelvinjustering), manuell ISO og helmanuell fokus.

 

Jeg driver mye med stjernefotografering slik som dette bildet:

 

post-131058-0-81508200-1457636249_thumb.jpg

 

 

Det var til stor fornøyelse at jeg kunne gjøre noe lignende med mobilen, men selvfølgelig ikke i så god kvalitet som med systemkameraene mine. Likevel imponerer det stort.

 

Dette bildet viser hvor mørkt det faktisk var da jeg var ute nå nettopp:

 

post-131058-0-85338000-1457636394_thumb.jpg

 

 

Og dette er med 10 sekunder lukkertid på ISO 800, kun justert litt kontrast i etterbehandling:

 

post-131058-0-64815400-1457636443_thumb.jpg

 

 

 

Ganske imponerende :) :)

 

Dette var selvfølgelig tatt i farten i en rask test bare, og det var ikke ordentlig mørkt heller så man kan ikke se så mye stjerner, men jeg skal teste mer fremover og klare å ta langt bedre bilder. Noe annet jeg også skal teste er å kjøle ned telefonen til ca 0 grader og deretter knipse. Regner med jeg får litt mindre termisk støy i bildet da, som vil gjøre bildet enda bedre.

 

En mobil kan naturligvis aldri erstatte et ordentlig kamera, så dette er jo bare for lek. Men det viser også hvor potent teknologien har blitt, og hvor god den kan bli de neste årene.

 

Jeg kommer hovedsaklig til å bruke RAW funksjonen for de gangene jeg ikke har mulighet til å ha med systemkameraene, men da er det virkelig gull å kunne skyte RAW :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

IceBlitz:

Flott at du er fornøyd med telefonen! Det er ikke lett å finne noen bedre for øyeblikket. Kameraet er kanskje juvelen, siden den også tar flott bilder i dårlig belysning.

Hvordan er telefonen med hensyn til antenne (3G/4G)? Forgjengeren var ikke spesielt god. Jeg hadde selv en S6 (juni i fjor), og var strålende fornøyd helt til jeg oppdaget at den hadde elendig mottak av 4G-signaler. Jeg leste om flere som hadde problemer, og enden på visa var at jeg faktisk fikk tilbud om en tilsvarende telefon, eller pengene igjen.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

har du iso eller sony sensor?

 

Vet ikke hva slags sensor som sitter i mobilen. Det er vel ingen som har et definitivt svar på det enda?

Hva mener du med iso? Iso er en betegnelse for sensorsensitivitet.

 

 

IceBlitz:

 

Flott at du er fornøyd med telefonen! Det er ikke lett å finne noen bedre for øyeblikket. Kameraet er kanskje juvelen, siden den også tar flott bilder i dårlig belysning.

 

Hvordan er telefonen med hensyn til antenne (3G/4G)? Forgjengeren var ikke spesielt god. Jeg hadde selv en S6 (juni i fjor), og var strålende fornøyd helt til jeg oppdaget at den hadde elendig mottak av 4G-signaler. Jeg leste om flere som hadde problemer, og enden på visa var at jeg faktisk fikk tilbud om en tilsvarende telefon, eller pengene igjen.

 

Jeg føler dekningen er bedre enn det jeg har opplevd noen gang tidligere.

 

Der jeg hadde middels 4G signal med Xperia Z3+ har jeg nå sterkt signal (testet på kontoret mitt på jobb og i stuen min hjemme)  :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Noen som har testa slow-motion delen av kameraet enda? Syns lyset i filmene/bilde flimrer en del, kan så klart være en kombinasjon av belysningen her og at det er mørkt, men man ser ikke noe til dette i de andre kamera modusene..

 

Hadde det samme problemet. Men er visst borte nå. Vet ikke hvorfor. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg forhåndsbestilte edge hos Expert (hente i butikk). I går fikk jeg melding om at den var sendt.

Var hos Expert for å hente den nå. Personalet skulle til å gi meg den, men Gear VR var ikke med, så han måtte ringe (noen i Expert systemet) for å høre hvorfor den ikke var med. Da fikk han beskjed om å ikke gi ut telefonen før på fredag! Så jeg måtte gå skuffet hjem igjen.

Ringte Expert kundeservice, de sa også at de ikke hadde lov å gi ut telefonen før fredag.

 

Jeg trodde man kunne få telefonen før når man forhåndsbestilte?

Kor er logikken her? Pga at du forhåndsbestiller. Så skal du få noe før det kommer ut?

 

OK, det var nok formulert ulogisk (skrevet i et desperat øyeblikk  :) ).

 

Jeg bestilte ikke "Click&Collect", men vanlig nettbestilling med leveringsmåte: "Expertbutikk - Sendes fra lager til Expertbutikk"

Da jeg ringte Expert kundeservice igjen, fikk jeg beskjed om at det ikke skulle være noe forskjell på å hente varen i Expert buttikken eller annen levering. Derfor fikk jeg telefonen i går, på andre forsøk.

 

Synes jo ikke det er helt greit å sende melding om at "din ordre er klar til å hentes", så nekte å gi ut ordren etterpå..

 

Det er jeg helt enig i. Her syntes jeg butikken bør utlevert telefonen til deg.

Lenke til kommentar

Nå har jeg brukt telefonen i hele dag, og etter en dags bruk må jeg si at dette er en helt fantastisk telefon.

Nesten ubeskrivelig god. Ytelsen er helt kanon, blir ikke mer enn lunken selv på spilling eller ved bruk av Gear VR. Gear VR fungerer forresten kjempebra i forhold til hva man kan forvente av mobil VR. Har brukt ca 3 timer i Gear VR uten problemer med varme eller ustabilitet.

 

Kameraet er også kjempebra. Som fotograf er det utrolig gøy for meg å endelig kunne ta RAW bilder med en telefon. Kamerainnstillinger kan også stilles inn manuelt.

 

Man kan ha opptil 10 sekunder lukkertid, ordentlig manuell hvitbalanse (kelvinjustering), manuell ISO og helmanuell fokus.

 

Jeg driver mye med stjernefotografering slik som dette bildet:

 

attachicon.gifP1100335_7-s.jpg

 

 

Det var til stor fornøyelse at jeg kunne gjøre noe lignende med mobilen, men selvfølgelig ikke i så god kvalitet som med systemkameraene mine. Likevel imponerer det stort.

 

Dette bildet viser hvor mørkt det faktisk var da jeg var ute nå nettopp:

 

attachicon.gif20160310_193440_1-s.jpg

 

 

Og dette er med 10 sekunder lukkertid på ISO 800, kun justert litt kontrast i etterbehandling:

 

attachicon.gif20160310_193440-s.jpg

 

 

 

Ganske imponerende :) :)

 

Dette var selvfølgelig tatt i farten i en rask test bare, og det var ikke ordentlig mørkt heller så man kan ikke se så mye stjerner, men jeg skal teste mer fremover og klare å ta langt bedre bilder. Noe annet jeg også skal teste er å kjøle ned telefonen til ca 0 grader og deretter knipse. Regner med jeg får litt mindre termisk støy i bildet da, som vil gjøre bildet enda bedre.

 

En mobil kan naturligvis aldri erstatte et ordentlig kamera, så dette er jo bare for lek. Men det viser også hvor potent teknologien har blitt, og hvor god den kan bli de neste årene.

 

Jeg kommer hovedsaklig til å bruke RAW funksjonen for de gangene jeg ikke har mulighet til å ha med systemkameraene, men da er det virkelig gull å kunne skyte RAW :)

Fine bilder for all del, men det er ekstremt mye støy i det siste bildet. Nesten alle kameraer klarer jo å produsere fine bilder av stjernehimmelen hvis man cranker kontrast/luminance høyt nok, dog på bekostning av mye støy. Det ser du også forøvrig på det første bildet ditt. Flytter du fokuset langs bakken ser du at bildet er meget kornete i snøen. Dog ikke like kornete som de tatt med telefonen. Kunne masket bilde nederst og påført lum. smoothing/softet det. Så hadde det blitt veldig fint.

 

Dette er jo også ganske croppede bilder, og skulle gjerne likt å zoomet 100%, fordi da kommer støyen mye mer til syne, ikke minst på print. Men i små størrelser er jo støyen vanskeligere å se.

 

Prøvde du ISO100? For å gjerne minst mulig støy. Hadde vært forøvrig vært veldig greit å sett bildene i full oppløsning og uredigert.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig lekt meg litt med samboer sin s7 edge i dag.

 

Et par tanker

 

- Veldig god batteritid

- Autofokus i kamera appen er noe av det raskeste jeg har testet. Ekstremt rask til å skifte mellom nær og fjernfokus. Her er ingen i nærheten.

- Veldig godt kamera i lowlight (fleste parten av topmodellene tar gode bilder i god belysning).

- Ikke kjempe lyd i speakers. Slår lyden ned fra der du lader, front firing er veldig nice når man først har hatt det. Dog ikke mange som bryr seg om det.

- Trådløs lading fungerer bra og er overraskende hurtig å lade.

- Telefonen er veldig glatt å holde i uten coveret. Litt som iPhone hvis noen har prøvd det

- Syntes touchwiz ikke er så ille "skinnet" lenger, hvis det makes sense. Touchwiz ser ok ut, selvom jeg foretrekker clean android.

- Ekstremt lett å få fingermerker bak på telefonen. ser fort "greasy ut"

- Vet ikke om det er en bug, men hvis man sorterer appene etter bokstav, og installerer nye apper, så går ikke de nye appene i rekkefølge, de havner bakerst på siste side, uansett hvilken bokstav appen starter med. Weird.

Lenke til kommentar

Man kan ha opptil 10 sekunder lukkertid, ordentlig manuell hvitbalanse (kelvinjustering), manuell ISO og helmanuell fokus.

 

Jeg driver mye med stjernefotografering slik som dette bildet:

 

Så gøy! Jeg har også prøvd meg litt på bilder av nordlys og lignende, men da blir det alltid til at jeg må dra ut det "store" kameraet for å i det hele tatt ha sjanse til å få noe som ligner (jeg er ikke særlig god på dette). Har du noen tips til hva slags innstillinger man bør ha på kameraet (mobilen, altså) for å ta bilder av himmelen? Lang lukkertid ja... noe mer? Og hjelper det med RAW? Jeg har aldri brukt RAW før, men blir det lagret flere detaljer da, eller er det bare mulighetene for etterbehandling som er bedre?

Lenke til kommentar

 

snipp

Fine bilder for all del, men det er ekstremt mye støy i det siste bildet. Nesten alle kameraer klarer jo å produsere fine bilder av stjernehimmelen hvis man cranker kontrast/luminance høyt nok, dog på bekostning av mye støy. Det ser du også forøvrig på det første bildet ditt. Flytter du fokuset langs bakken ser du at bildet er meget kornete i snøen. Dog ikke like kornete som de tatt med telefonen. Kunne masket bilde nederst og påført lum. smoothing/softet det. Så hadde det blitt veldig fint.

 

Dette er jo også ganske croppede bilder, og skulle gjerne likt å zoomet 100%, fordi da kommer støyen mye mer til syne, ikke minst på print. Men i små størrelser er jo støyen vanskeligere å se.

 

Prøvde du ISO100? For å gjerne minst mulig støy. Hadde vært forøvrig vært veldig greit å sett bildene i full oppløsning og uredigert.

 

 

 

Selvfølgelig blir det mye støy.

 

Dette er jo bilder tatt på natten, med høy ISO.

 

Det er ikke til å unngå at mye støy oppstår ved høy ISO, og hadde jeg kjørt lavere ISO blir jo bildet tilsvarende mørkere.

Bildene er ikke croppet, men størrelsesredusert. Sålenge skjermen din kan vise bildet i hel størrelse (1280x960 i dette tilfellet) så får du se den faktiske støyen som er der.

 

Prøv å fotografer på natten selv så ser du hvor vanskelig støy er å unngå om man skal få litt lys på bildet :)

Og nei, jeg er stor motstander av støyreduksjon. Det går ikke an å fjerne støy uten å fjerne detaljer også.

Da vil jeg heller ha skarphet og støy fremfor smørje og lite støy :)

 

Mye av støyen på alle bildene er fotonstøy og ikke sensorstøy.  Selv mange av NASA sine astrobilder er fulle av støy, slik er det bare med astrofoto når man ikke har teleskop og sensorareal på flere kvadratmeter :)

Fotonstøy kan du til og med se med menneskeøyne. Bare gå ut en tur på kvelden, få ordentlig nattsyn og lås blikket på noe som er vanskelig å se så vil du legge merke til at du ser kjempemye støy med dine egne øyne. Det er fotonstøy :)

 

Meningen med bildene var å vise potensialet i kameraet som sagt. Med et hvilket som helst annet mobilkamera ville man få nesten helt mørke bilder uten noen synlige detaljer, mens med S7 sin RAW funksjon kan man faktisk få lysere bilder enn det man klarer å få med eget nattsyn. Hvis ikke det er imponerende fra en mobil vet ikke jeg :)

Lenke til kommentar

 

Man kan ha opptil 10 sekunder lukkertid, ordentlig manuell hvitbalanse (kelvinjustering), manuell ISO og helmanuell fokus.

 

Jeg driver mye med stjernefotografering slik som dette bildet:

 

Så gøy! Jeg har også prøvd meg litt på bilder av nordlys og lignende, men da blir det alltid til at jeg må dra ut det "store" kameraet for å i det hele tatt ha sjanse til å få noe som ligner (jeg er ikke særlig god på dette). Har du noen tips til hva slags innstillinger man bør ha på kameraet (mobilen, altså) for å ta bilder av himmelen? Lang lukkertid ja... noe mer? Og hjelper det med RAW? Jeg har aldri brukt RAW før, men blir det lagret flere detaljer da, eller er det bare mulighetene for etterbehandling som er bedre?

 

 

Hvis du ikke har brukt RAW før, LÆR DEG DET! :) :)

Når du mestrer RAW (og det skal ikke mye til) så vil du kunne produsere enormt mye bedre fotografier.

 

1. Installer Photoshop

2. Sett systemkameraet ditt til RAW

3. Dra RAW-filene inn i Photoshop

4. Photoshop åpner Adobe Camera RAW

5. Masse slidere og brytere for å justere bildet

 

Forskjellen mellom JPEG og RAW er at om du feks har tatt et bilde der alle skyene er overeksponert (utbrent hvitt uten detaljer) kan du redde mye eller alle detaljene ved å dra ned høylys så du kan se alle skyene uten å gjøre selve bildet mørkere. Tar du det samme bildet i JPEG og skyene er overeksponert kan du ikke gjøre noe med det. Det er bare en av mange funksjoner, prøv selv og bare dra i bryterne til du finner ut hva de gjør så vil du ta et kvantesprang i forhold til å lage gode bilder :)

 

Helt samme fremgangsmåte med S7. Sett kamera i PRO modus, gå på instillinger og aktiver RAW.

 

For å ta nordlysbilder velger du ISO 400 eller ISO 800 og maks lukkertid (10 sek) og setter fokus til "uendelig" :)

Men det krevet tripodfeste til mobil. Jeg kjøpte et på ebay til 20 kroner :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Er det bare meg som har fått defekt Gear VR, eller er Gear VR fullstendig ubrukelig?

 

Dette hadde jeg virkelig sett frem til som en artig sak, og responsen på bevegelsene er bare imponerende, men det hjelper så lite når bildet er så uklart!

 

Det er ikke mulig å få klart fokus på begge øynene samtidig. Ved å bevege brillene til høyre eller venstre kan jeg få klart bilde på et og et øye, men ikke begge samtidig. Det virker som om avstanden mellom optikken er for liten, eller at glassene i optikken må være stilt skeivt? 

 

Alt ser ut til å være korrekt med brillene hva gjelder justering, og alt av beskyttelsesplast er fjernet og telefonen er fullstendig fri for kladdemerker. Jeg lot til og med ungene prøve i tilfelle det var mine øyne som rotet det til. Samme resultat, uklart bilde. Bare for å presisere, det er ikke bare _litt_ ute av fokus, men altså slik at det er problematisk å lese teksten på Occulus home.

 

Det er liksom en forutsetning at du må se med begge øynene for at VR skal fungere...

 

Før jeg slakter dette produktet fullstendig, så skal jeg ta en tur innom en butikk for å teste en Gear VR der. Jeg håper i det lengste at det bare er min brille som er defekt.

 

Edit: Bare for å få sagt det, telefonen er det ingenting å utsette på, særdeles fornøyd med S7 Edge så langt.

Endret av byggeren
Lenke til kommentar

Er det bare meg som har fått defekt Gear VR, eller er Gear VR fullstendig ubrukelig?

 

Dette hadde jeg virkelig sett frem til som en artig sak, og responsen på bevegelsene er bare imponerende, men det hjelper så lite når bildet er så uklart!

 

Det er ikke mulig å få klart fokus på begge øynene samtidig. Ved å bevege brillene til høyre eller venstre kan jeg få klart bilde på et og et øye, men ikke begge samtidig. Det virker som om avstanden mellom optikken er for liten, eller at glassene i optikken må være stilt skeivt? 

 

Alt ser ut til å være korrekt med brillene hva gjelder justering, og alt av beskyttelsesplast er fjernet og telefonen er fullstendig fri for kladdemerker. Jeg lot til og med ungene prøve i tilfelle det var mine øyne som rotet det til. Samme resultat, uklart bilde. Bare for å presisere, det er ikke bare _litt_ ute av fokus, men altså slik at det er problematisk å lese teksten på Occulus home.

 

Det er liksom en forutsetning at du må se med begge øynene for at VR skal fungere...

 

Før jeg slakter dette produktet fullstendig, så skal jeg ta en tur innom en butikk for å teste en Gear VR der. Jeg håper i det lengste at det bare er min brille som er defekt.

 

Edit: Bare for å få sagt det, telefonen er det ingenting å utsette på, særdeles fornøyd med S7 Edge så langt.

 

Bra beskrevet. Din opplevelse er identisk med min. Det er ingen justeringsmulighet på distansen senter-senter i H/V optikk, det burde det vært. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...