Gå til innhold

Kjøpe skjermkort nå eller vente til ny generasjon?


Session^^

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Siden nåværende arkitektur på skjermkort har vart såpass lenge og ny er rett rundt hjørnet, er det lurt å vente med å kjøpe?

 

Kommer:

 

1. Prisen på dagens kort til å synke.

2. Ytelses forbedringen være vesentlig bedre enn dagens kort?

 

Håper på noen innspill fra noen som følger med i markedet ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer neppe å synke med mindre dollar kursen eller konkuransen bli bedre fra AMD.

 

NR 2 er litt usikker da det kommer også ann på konkuransen og om DX12 får god nok vei på markedet samme med 4k spilling.

Da men helst bør ha GTX 980 TI SLI.

 

Ok, jeg har vel egentlig ikke det store behovet for så mye kraft da det går mest i CS:GO. Mulig et 970 GTX holder til mitt bruk?

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er akutt behov for nytt kort, så ville jeg ha ventet.

 

Normalt så vil du da fra Nvidia får 980 ytelse til 970 pris.

Nvidia kommer med ny arkitektur kalt Pascal, og skal i følge dem gi nokså stort hopp i ytelse.

Ser ut etter ett kjapt søk at de kommer i midten av året en gang.

Behovet er akutt da det er leeeenge siden jeg oppgraderte. Sitter i dag med Core duo E8400 og 9800 GTX. Har handlet 4790K så langt. Jeg er dog nødt til å handle Nvidia da jeg bruker Linux og AMD sine drivere fungerer relativt dårlig. Finnes det noe billig kort som kjører CS:GO ok som jeg kan putte i media center pcen etterpå mens jeg venter på ny generasjon?

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke CS:GO noe særlig, men har skjønt at det ikke er så krevende grafisk. Så ett 960 bør nok holde, eventuelt søk CS:GO mot 950 og see type frame enkelte får på det.

 

Eneste jeg kan anbefaler for fremtidig bruk i media center PCen, er når du har funnet hvilken klasse, er å kjøpe med riktig vifte på (så stille som mulig)

Lenke til kommentar

Bestilte nettopp;

ASUS NVIDIA GeForce GTX 960 4GB DVI, HDMI, 3xDisplayPort Direct CU II Fan STRIX (Game Included: Heroes of the Storm)

 

Ikke store forskjellen på 2 GB og 4 GB versjonene

Nettopp installert vannkjøling og funnet ut at GPU (6950) bråker mye

Skal kjøpe Pascal til sommern/høsten og da blir 960 flyttet til "PC2", som har hatt 5xxx kort installert, som er bra nok for sitt bruk

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er akutt behov for nytt kort, så ville jeg ha ventet.

 

Normalt så vil du da fra Nvidia får 980 ytelse til 970 pris.

Nvidia kommer med ny arkitektur kalt Pascal, og skal i følge dem gi nokså stort hopp i ytelse.

Ser ut etter ett kjapt søk at de kommer i midten av året en gang.

Feil, får nok neppe 980 ytelse for 2k mindre ved neste generasjon. Det ville vært dårlig markedføring. Skal du ha 980 ytelse så må du nok opp mot 5k selv med Pascal. Mulig vi ser sterkere kort enn 980 og 980 ti, men da vil disse bli priset deretter antar jeg.

 

Ta 780 ti, dette kostet 5.5K ved release, og 980 ti som kom etterpå ble ikke akkurat "billigere", men priset tilsvarende.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Jeg har et Gigabyte GTX960 2GB (m-itx versjon) i min htpc (link: http://www.komplett.no/product/835351/datautstyr/skjermkort/pci-express/gigabyte-geforce-gtx-960-2gb

 

Kan bekrefte at det drar CS:GO veldig greit sammen med en i3 3225. Kortet er veldig stille, så ingen plager med at HTPC'en alltid står på og brukes mest til filmer & serier.

Endret av matta1985
Lenke til kommentar

Hvorfor vente hvis du trenger nytt kort? Er det virkelig vært det å sitte å erge seg i rundt 6 måneder til bare fordi noe nytt er rundt hjørnet? Slik blir det alltid når man skal kjøpe seg noe nytt. 

 

Spiller du bare CS:GO er det jo overhodet ikke nødvendig heller. Får rundt 300 fps med mitt r9 390 (tilsvarer ca 970 i ytelse), og sier seg jo selv at dette ikke er nødvendig, da jeg maks kan vise 144 fps med skjermen min.

 

Det du burde gjøre er jo å søke litt etter ytelse til forskjellige kort opp mot CS:GO. 

Lenke til kommentar

Vel se på AMD 300-serien, alle var så hyped på at denne ville få et ytelses hopp på minst 30% og oppover fra forrige 200-serie, noe som ganske enkelt aldri skjedde. Tror neppe dette blir tilfellet med Pascal og Polaris, men poenget mitt er at å vente på rumors som lover gull og grønne skoger har aldri hjulpet noen. 

 

Poenget er, om du ikke trenger nytt utstyr nå så kan man jo vente på Polaris/Pascal så klart, men om du trenger nytt skjermkort i dag så ville jeg nok bare kjøpt noe nå. Blir bare tullete å lide seg gjennom 6 måneder uten å vite hva man venter på. For alt vi vet kan det hende at det kun er entusiast-kortene som blir bedre, og disse har jo steget i pris fra hver generasjon.

680 kostet 4k i sin tid, 780 ti 5.5k og 980 ti er jo over drøye 7k om dagen. Så om vi får en ny toppmodell som slår 980 ti så kan det godt tenkes at denne blir dyrere. Lite optimistisk, men ganske realistisk om vi ser på utviklingen og tidligere markedsføring. Det som er klart er at det eneste du vil spare penger på er nok at forrige generasjon blir billigere, Polaris og Pascal vil nok ha tilsvarende ytelse/pris som det vi ser i dag. Så om du finner et 970 kort på salg eller bruktmarkedet så vil nok det være en god investering om trenger du nytt kort i dag ;)

Lenke til kommentar

Det er priceless å vente denne gangen pga krymping.

 

Det er noen tosker som påstår det aldri er verd å vente fordi det alltid er noe nytt på vei, men man bør gjøre en vurdering for hvert tilfelle. Maskinvare er ferskvare og man har mest igjen i form av bruksverdi ved å kjøpe ved release. Slik jeg ser det er det for sent å kjøpe maskinvare 3 måneder etter release, 4-6 måneder i noen tilfeller.

 

Gjennom årenes løp er det mange ganger folk her på forumet har betalt full pris for forrige generasjon maskinvare dsger eller uker før neste genereasjon ankom butikkene. Det er til og med folk som har kjøpt forrige generasjon til full pris etter ny maskinvare er å finne i butikker.

Lenke til kommentar

 

Hvis det ikke er akutt behov for nytt kort, så ville jeg ha ventet.

 

Normalt så vil du da fra Nvidia får 980 ytelse til 970 pris.

Nvidia kommer med ny arkitektur kalt Pascal, og skal i følge dem gi nokså stort hopp i ytelse.

Ser ut etter ett kjapt søk at de kommer i midten av året en gang.

Feil, får nok neppe 980 ytelse for 2k mindre ved neste generasjon. Det ville vært dårlig markedføring. Skal du ha 980 ytelse så må du nok opp mot 5k selv med Pascal. Mulig vi ser sterkere kort enn 980 og 980 ti, men da vil disse bli priset deretter antar jeg.

 

Ta 780 ti, dette kostet 5.5K ved release, og 980 ti som kom etterpå ble ikke akkurat "billigere", men priset tilsvarende.

 

 

Normalt så blir forrige toppmodells ytelse, neste generasjons nest øverse kort.

 

http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-970-vs-Nvidia-GTX-780/2577vs2164

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...