Gå til innhold

Smeltet skjøteledninger det kunne vært ungått hvis utstyret tåler 20 amp


Anbefalte innlegg

Har noen opplevd smeltet skjøteledinger noen gang?

 

Slik unngår du at skjøteledningskrøll starter brann

 

Eller gjelder det gammelt kina piratkopi utstyr, de man kjøper på biltema\Clasohlson eller eletroimportøren skal tåle 16 amper, for har prøvd å ha varmevifte 2000 watt og pc samtidig uten problemer med dette, er litt rart hvorfor det skal finnes 10 amper utstyr eller lavere, så lurer på  om noen kjenner til det, koster så lite ekstra for 16\20 amper utstyr men er ikke lett å finne ofte.

 

Eller er slik utstyr Klikk.no referer til kjøpt på ebay? dealextreme.com.

Heldigvis har jeg ikke opplevd det så langt, men har opplevet brudd i kabelen enten på grunn av overbelasing eller bøying kabelen ser fint ut på utsiden.

 

iStock_000001319569Large%5BNews%5D_smelt

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desverre så leier jeg, huseier vil ikke betale for det så da er det ikke mitt problem.

 

Ser i følge: dinside:

http://www.dinside.no/907453/nye-elforskrifter-regulerer-stikkontaktene-dine

 

NEK 400:2010 (må du ha hele seks stikkontakter tilgjengelig for nye hus eller om man pusser opp.

 

Men vet ikke om det gjelder per rom (Soverom) for noen har datautstyr også der.

 

Et stikk per 4m2 I denne forskriften er det også regulert hvor mange stikkontakter du minimum må ha per kvadratmeter gulv. Du må ha minst to stikkontakter per fire kvadratmeter gulv i alle oppholdsrom, forteller Hansen. Pusser du opp kjøkkenet, kreves det også at du har ett stikk til hver hvitevare (ovn, kjøleskap, frys, oppvaskmaskin, et cetera) og minimum to stikkontakter per løpemeter benkeplate.

– Grunnen til at man stiller krav i normen om flere uttak har med at man ser at en god del bruker skjøteledninger til mer enn det de er tiltenkt for. I stedet for at man setter opp nye stikkontakter eller nye ledninger fra sikringsskapet, bruker folk skjøteledning. Dette har ført til en god del branner, sier Terje Hansen, teknisk direktør i Foreningen for EL og IT- bedriftene (Nelfo) til DinSide

Men stiller det noen krav at det må være delt på 10 amper kurs\16 amper?

 

Bare nevner jeg har 4x  6x veis forgreningkontakt med skjøteleding og EU plugger,

 

Forgreningskontakt 416 400V m/1,5m kabel

Er vel beregnet utendørs for hytter\ diskotek eller som tilkobling til sikringskapet.

Så forstår hvorfor ikke de langer tryggere strømkabeler som tåler høy last.

 

Ut i fra sidene jeg har lest er det egentlig kun miderligtid med skjøtelending men da er poenget borte.

 

Heldigvis har det ikke blitt brann ennå, men er egentlig enig at det burde vært inført fra år 2000 disse regelene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Krav om antall kontakter gjelder ved oppussing og nyanlegg, er dessuten NEK 400:2014 som er gjeldende i dag.

Fint at du er interessert i normene, men det er opp til elektrikeren hvordan det skal praktiseres der du er.

 

Uttakene skal være dimmensjonert slik at rommet skal kunne brukes etter den funksjon som er tenkt, uten å være til fare for skade på personer, dyr og materielle verdier. Det var de sikkert den gang leiligheten din var ny, men ikke nå lenger.

 

Det morsomme her er:

 

Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg - § 9.

 

Ansvar: Hvem forskriften retter seg mot

 

Eier og bruker av anlegg som omfattes av denne forskrift skal sørge for at det blir foretatt nødvendig ettersyn og vedlikehold slik at anlegg til enhver tid tilfredsstiller sikkerhetskravene i kapittel V. Ved bruk og tilkobling av elektrisk utstyr til anlegg skal det vises aktsomhet slik at det ikke oppstår fare for liv eller eiendom.

 

Ergo, få huseier til å skjønne hvorfor du er urolig, og legg gjerne harde fakta på bordet dersom han ikke er enig.

 

For å si det sånn, jeg kommer aldri til å ha en eneste skjøteledning/fordeler på vesentlige laster etter det jeg har sett som elektriker.

Lykke til med å overbevise huseier!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Krav om antall kontakter gjelder ved oppussing og nyanlegg, er dessuten NEK 400:2014 som er gjeldende i dag.

Fint at du er interessert i normene, men det er opp til elektrikeren hvordan det skal praktiseres der du er.

 

Uttakene skal være dimmensjonert slik at rommet skal kunne brukes etter den funksjon som er tenkt, uten å være til fare for skade på personer, dyr og materielle verdier. Det var de sikkert den gang leiligheten din var ny, men ikke nå lenger.

 

 

Muligens på 2000 tallet hadde man vel kanskje ikke 5 pcer (Stasjonære) xbox one\Xbox 360, PS3, 2 ovner (Varmevifte) plus vanlig varmeovn på et soverom på 5 kvadratmeter eller noe slik.

 

Kan du si hvorfor det ikke lager skjøteledinger for ekstremt bruk? 16\20 amp eller mere?

 

For ser kostnadene TN nett vs IT nett, sistnevnte er gammeldags.

Beste vil være å ha 10 amper på 6 stikkontakter eller 16 amper på fordelt på 8 kontakter.

Da har jeg mere nok strøm for en stund. For IT nett deler man muligens også en stikkontakt på 2-3 soverom på samme kurs i verstefall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Grunnen til at det ikke lages skjøteledinger for "ekstremt" bruk er at det er en stor risiko å bruke dette, og vanlig utførelse er fastmonterte stikkontakter montert av en elektriker.

 

Liste over gjøremål:

  1. Slutt å tull
  2. Konfronter huseier
  3. Kontakt elektriker
  4. La elektriker bestemme hva du trenger i forhold til ditt behov
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med:

 

Eller hadde dere som er utdannet elektrikkere ikke brukt dette en gang?

Må vel være bedre en utstyr beregnet for 10 amper.

Men kabelen er kanskje litt stivere en vanlig kjøtekabel.

Er ikke elektriker, men ville aldri i livet brukt PR som skjøteledning. Om du absolutt er gira på å bruke installasjonskabel så er isåfall PFXP et bedre valg da den er mye mere fleksibel. 

 

Det beste å bruke er flertrådet kabel da den tåler mere bøying. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med:

 

Eller hadde dere som er utdannet elektrikkere ikke brukt dette en gang?

Må vel være bedre en utstyr beregnet for 10 amper.

Men kabelen er kanskje litt stivere en vanlig kjøtekabel.

 

Nei, ingen oppegående elektriker hadde laget til noe sånt.

 

Er ikke for å være frekk eller høy på pæra, men for din egen og huseier sin del vil jeg anbefale å følge lista jeg lagde til deg.

 

 

Liste over gjøremål:

  1. Slutt å tull
  2. Konfronter huseier
  3. Kontakt elektriker
  4. La elektriker bestemme hva du trenger i forhold til ditt behov
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Muligens på 2000 tallet hadde man vel kanskje ikke 5 pcer (Stasjonære) xbox one\Xbox 360, PS3, 2 ovner (Varmevifte) plus vanlig varmeovn på et soverom på 5 kvadratmeter eller noe slik.

Nå er det vel ikke vanlig med 5 stasjonære PC-er på soverommet nå om dagen heller. Og jeg tror aldri at det vil bli vanlig.

Hva skal du med alle varmeovnene? Hvis rommet bare er på 5 kvadratmeter, så avgir 5 stasjonære PC-er nesten nok varme for å holde rommet varmt hvis de står på 24/7. Og 2 vifteovner + veggovn er da helt unødvendig. For å holde et rom på 5 kvadratmeter trenger man en ovn på ca 300W hvis det er godt isolert eller ca 500W hvis det er dårlig isolert. Dvs at en grei veggovn er mer enn nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis ikke pc-en(e) klarer å varme opp rommet får man starte noe som belaster litt ekstra  ;-)

 

Når det gjelder Clas O. sitter jeg med inntrykket av at de tar dette ganske alvorlig og gjør en del undersøkelser i egen "lab" også for en del av produktene de velger å selge. Ellers er det vel en ide å styre unna det aller billigste. 

 

Brennenstuhl-produktene de selger har jeg et godt inntrykk av. Når det ellers gjelder forgrenere som smelter slik som på bildet til OP, kan det også skyldes skade, produksjonsfeil (hos produsent av forgrener eller underleverandør) på ellers godt produkt, feil på produktet som har vært tilkoblet osv. Ja - også støpselet på produktet som er tilkoblet kan ha feil som fører til at forgreneren/kontakten det sitter i får skader. Det kan være skade som oppstår da, eller det kan føre til skade som utarter seg ved senere bruk.

 

Selv om en forgrener står merket 10A, ville jeg ikke ha belastet den så mye - i hvert fall ikke over tid. At man har noe som i noen minutter krever mye strøm, før man så kobler det bort/slår av, blir noe annet enn noe som står over lengre tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

original.jpg

Men slike er de tryggere hvis man belastet f.eks 2x 2000 watt varmevifte?

Da det koster ikke mye for: Sikring ø 5x20 mm 16A 250V eller automatsikring i i kabelsplitteren.

 

Værste man risikerer er:

For det er vel slik ved overbelasting burde kabelene ryke først, bli smeltet, slik bilde under viser.

Så eventuelt plasten rundt støpselet: (Vil anta bilde under er typisk produksjonfeil).

iStock_000001319569Large%5BNews%5D_smelt

 

DSC_0004_193.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...