Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen her som har lyst og hjelpe meg med og snuse på litt hw til et unraid oppsett? 

Driver og leter etter et mini-itx system som skal kjøre unraid hovedsaklig skal dette oppsettet erstatte min Synology DS212j (treg)

 

Oppgavene blir hovedsaklig filserver + SQL for databasen til kodi.

Men ønsker selvfølgelig og prøve ut andre funksjoner slik som docker og VM's

 

Ønsker da hw som passer et Node 304 kabinett. 

Ønsker et hovedkort med 6 eller flere sata porter og at cpu støtter vt-x og vt-d

 

Har det meste utstyr selv men trenger Hovedkort, Cpu og ram.

 

Ting jeg da lurer på er om jeg burde gå for xeon cpu eller en vanlig intel core. 

Og om ram skal støtte ecc eller ikke.

 

Hadde også vært fint med en cpu med lav TDP da jeg ønsker så lite varme/viftestøy som mulig.

 

Budsjett er på ca 6000 (kun hk, cpu og ram)

Men om det er noe annet som er kjempe bang for the buks så kan jeg selfølgelig spytte i mere/mindre.

(driver også og vurderer og kjøpe meg ny pc når intel kommer med ny cpu til LGA2011-V3, Så kanskje min nåværende pc med intel 3930k kan bli unraid server?)

 

Alle forslag mottas med takk

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

Hei,

Denne serveren blir stående i stuen, I rommet ved siden av der jeg har TV og mediacenter så ønsker jo et så lavt strømforbruk som mulig (mest pga støy).

 

Vurdere også og kjøpe ny pc når intel kommer med ny cpu til 2011-v3 socketen (noe jeg regner med kommer i sommer)

Så da har jeg jo et X79 oppsett med intel 3930k til overs. Men syns det hadde vært lekkert og fått alt inn i et lite kabinett som kan ligne litt de ferdig NAS du får kjøpt. 

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

Jeg vurdere hardt unRAID en gang i tiden da jeg virkelig likte konseptet, men det har vel også noen vesentlige bakdeler.

Tar jeg ikke helt feil så kan man f.eks kun miste en disk før data er tapt, uavhengig av hvor mange man har.

Men dere som kjører VM's fra dette, VM-ene vil vel krasje ved den minste nettverksdropp? Kan ikke se for meg at dette er noen god løsning.

 

En bedre løsning vil vel være å kjøre VM-er lokalt på ESXi elns og kjøre noe slags NAS-løsning mot unRAID.

Lenke til kommentar

Tenker kanskje en intel core 6700k, evt en 6700 med 25w mindre tdp (91w vs 65w). En 6700 vil jo være vanskeligere å evt selge, men vet ikke om det har så stor betydning for deg. Begge to støtter vt-d og vt-x. 

 

Dette hovedkortet har 2 intel gigabit nettverkskort, og 6 sata porter. Støtter også vt-d, men finner ikke noe om vt-x.

Søkte på vt-x for flere andre hovedkort også, men fant ikke noe. Står kanskje ikke dette i maualen?

 

Så billigste DDR4 ram på 16GB. 



Jeg vurdere hardt unRAID en gang i tiden da jeg virkelig likte konseptet, men det har vel også noen vesentlige bakdeler.

Tar jeg ikke helt feil så kan man f.eks kun miste en disk før data er tapt, uavhengig av hvor mange man har.

Men dere som kjører VM's fra dette, VM-ene vil vel krasje ved den minste nettverksdropp? Kan ikke se for meg at dette er noen god løsning.

 

En bedre løsning vil vel være å kjøre VM-er lokalt på ESXi elns og kjøre noe slags NAS-løsning mot unRAID.

Stemmer at man kan kun miste en disk før data er tapt, men KUN på de harddiskene som krasjer. I motsetning til RAID.

Det kommer også støtte i 6.2 for dual parity, så 2 harddisker kan krasje uten at du mister data (er på 6.1.8 nå).

 

Aldri hørt noe om det med VM, har du noen linker på dette? Hadde vært greit å lese. 
Brukt ikke VM selv, kjører alt jeg trenger personlig på Dockers som er mye bedre enn VM :)



Endret av Countryman
Lenke til kommentar

 

Jeg vurdere hardt unRAID en gang i tiden da jeg virkelig likte konseptet, men det har vel også noen vesentlige bakdeler.

Tar jeg ikke helt feil så kan man f.eks kun miste en disk før data er tapt, uavhengig av hvor mange man har.

Men dere som kjører VM's fra dette, VM-ene vil vel krasje ved den minste nettverksdropp? Kan ikke se for meg at dette er noen god løsning.

 

En bedre løsning vil vel være å kjøre VM-er lokalt på ESXi elns og kjøre noe slags NAS-løsning mot unRAID.

Stemmer at man kan kun miste en disk før data er tapt, men KUN på de harddiskene som krasjer. I motsetning til RAID.

Det kommer også støtte i 6.2 for dual parity, så 2 harddisker kan krasje uten at du mister data (er på 6.1.8 nå).

 

Aldri hørt noe om det med VM, har du noen linker på dette? Hadde vært greit å lese. 

Brukt ikke VM selv, kjører alt jeg trenger personlig på Dockers som er mye bedre enn VM :)

 

kjenner ikke til Dockers, viser til VM som er skrevet om litt før i tråden.

Lenke til kommentar

Fant ut, via ssh, at unraid ser de 2 andre nettkortene i maskinen min, men går ikke ann å konfigurere de via GUI :(

 

Evelen!: Det er jo ikke noe anneledes med andre raid løsninger heller, stort sett er det raid5 eller raid5 lignende ting som brukes, og ryker 1disk er alt borte.

 

En mer reell ulempe med unraid er at du ikke får lesehastighet raskere enn 1disk, med mindre man setter opp en cashe pool av ssd disker.

Endret av Svar
Lenke til kommentar

 

 

Jeg vurdere hardt unRAID en gang i tiden da jeg virkelig likte konseptet, men det har vel også noen vesentlige bakdeler.

Tar jeg ikke helt feil så kan man f.eks kun miste en disk før data er tapt, uavhengig av hvor mange man har.

Men dere som kjører VM's fra dette, VM-ene vil vel krasje ved den minste nettverksdropp? Kan ikke se for meg at dette er noen god løsning.

 

En bedre løsning vil vel være å kjøre VM-er lokalt på ESXi elns og kjøre noe slags NAS-løsning mot unRAID.

Stemmer at man kan kun miste en disk før data er tapt, men KUN på de harddiskene som krasjer. I motsetning til RAID.

Det kommer også støtte i 6.2 for dual parity, så 2 harddisker kan krasje uten at du mister data (er på 6.1.8 nå).

 

Aldri hørt noe om det med VM, har du noen linker på dette? Hadde vært greit å lese. 

Brukt ikke VM selv, kjører alt jeg trenger personlig på Dockers som er mye bedre enn VM :)

 

kjenner ikke til Dockers, viser til VM som er skrevet om litt før i tråden.

 

Hvis du tenker på VM for Svar, så virker det som han hadde noen større problemer. Ubuntu krasjet jo etter en stund for han. 

Virker som det løste seg med nullstilling av bios? 

 

Ta en titt her så ser du omtrent alle dockers som er konfigurert slik at de fungerer ordentlig med unRAID. 

http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=37958.0

 

Jeg bruker selv delugevpn, sonarr. Crashplan, MineOS, Plex, plex request og teamspeak 3 atm. Sykt enkelt å sette opp også :D

 

Svar: Vet desv ikke helt hvordan man gjør det med unRAID, men tror den tar den første den ser og bruker den. Kan jo teste å disable det som er på hovedkortet.

Lenke til kommentar

ja ser ut som GUI bare viser det første kortet.

Leste en del i dag om hvordan lage bruer for andre fysiske kort, men det ble for mye dill sånn akuratt nå....

Dvs, den guiden jeg fant handlet om å bruke 1fysisk kort med 4 porter og hvordan skille de 4 portene, da unraid standard putter alle portene på multi-nic i samme bru.

 

Fått installert linux mint nå, og fulgte denne for å klare å RDPe med windows remote desktop, fungerer fint :)

 

 

Edit: Men en ting jeg synes er irriterende er at bootUSBen er delt som vid åpen som standar.

Edit2: Fant ut hvordan jeg slo det av :D

Endret av Svar
Lenke til kommentar

Vt-x er vel bare viritualisering generelt

Det er kun cpu som har vt-x ("virtualiseringsinstruksjoner"), og alle nyere cpu'er har dette (muligens unntatt virkelig low-end?)

 

Vt-d (aka. IOMMU) krever støtte av både cpu, HK (brikkesett) og bios/uefi, så det er da ikke gitt at alle hovedkort med et brikkesett som har vt-d støtte faktisk fungerer med vt-d.

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Nå har maskinen vært stabil i over 24timer, så ser ut som det hjalp at CPU ikke var underklokket.

Fant ut at med dette oppsettet jeg har vill det ikke lønne seg med SSD som cache da hovedkortet bare har Sata3.

Ikke lett å finne kontroller kort i Norge heller, men har sett på kompatibilitetslisten og får søke litt på ebay vist det blir til at jeg må ha det.

 

Fant ut at man heller ikke kan ha flere VNC skjermer på VMer :(

Lenke til kommentar

Nå har maskinen vært stabil i over 24timer, så ser ut som det hjalp at CPU ikke var underklokket.

Fant ut at med dette oppsettet jeg har vill det ikke lønne seg med SSD som cache da hovedkortet bare har Sata3.

Ikke lett å finne kontroller kort i Norge heller, men har sett på kompatibilitetslisten og får søke litt på ebay vist det blir til at jeg må ha det.

 

Fant ut at man heller ikke kan ha flere VNC skjermer på VMer :(

Selv om du har sata3 vil det hjelpe, skrivehastighet til unraid er ikke det raskeste og sata3 er langt over gigabit ethernet uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har man nok RAM trenger man nesten ikke cache disk da unraid cacher til RAM først. Så hvis man konfiguerer riktig kan man få gigabit hastigheter på mindre til medium filoverføringer. Jeg har 16GB RAM, og får full gigabit hastighet på overføringer under 30GB, jeg kan få dette litt høyere hvis jeg vil, men dette har jeg ikke testet enda.

Lenke til kommentar

Sant nok :)

Og denne boxen skal ikke brukes til 2PC 1CPU ala Linus heller så da er det jo som du sier strengt talt ikke nødvendig.

 

 

 

Edit: Ting man lærer/note to self: Det fungerer å bruke en 3part vnc program, taste inn IP til serveren og portnummeret til vnc for VM som står under VM tabben uten å måtte installere vnc server på selve VM`en 



post-37554-0-24180000-1455877591_thumb.jpg



Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...