Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fun fact, den ene disken jeg har i serveren, en samsung 750GB, har en driftstid på 4år og 7mnd med 1 reallocated sector.

Den andre er en WD green 2TB med en driftstid på litt over 3år og 0 feil så langt.

Har et par gamle disker selv som støver ned i en desktop pc jeg pensjonerte for noen år siden. I den sitter det bla en seagate 250 GB som har vært i bruk i nærmere 10 år eller noe. Har ikke sjekket smart dataene på den da vel og merke... Har vel 4-5 slike små disker liggende å støve ned. De funket sist jeg brukte de, men tror ikke jeg gidder å putte de inn i noen av serverne mine med mindre jeg får akutt plass behov..

 

 

Noen som vet om et godt norsk ord for å "mounte" en harddisk?

Godt spørsmål, jeg ville brukt "legge til" evt "gjøre en harddisk tilgjengelig". Liker "legge til" best. Men direkte oversatt så betyr det vel å gjøre en disk tilgjengelig for operativsystemet slik at den kan brukes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

-Snip-

Takk, la til Unassigned Devices og Dynamix i førstepost. De andre la der allerede fra før av ;)

 

Noen som vet om et godt norsk ord for å "mounte" en harddisk?

 

 

Jeg har hørt "montere", som både er lett nok å forstå om man bare har hørt engelsken og har en viss visuell sjarm (man skrur fast disken et sted i filsystemet a la et ikea-skap).

Lenke til kommentar

 

Noen som vet om et godt norsk ord for å "mounte" en harddisk?

Godt spørsmål, jeg ville brukt "legge til" evt "gjøre en harddisk tilgjengelig". Liker "legge til" best. Men direkte oversatt så betyr det vel å gjøre en disk tilgjengelig for operativsystemet slik at den kan brukes.

 

bruker "legge til", syns det høres best ut. 

 

 

 

-Snip-

Takk, la til Unassigned Devices og Dynamix i førstepost. De andre la der allerede fra før av ;)

 

Noen som vet om et godt norsk ord for å "mounte" en harddisk?

 

 

Jeg har hørt "montere", som både er lett nok å forstå om man bare har hørt engelsken og har en viss visuell sjarm (man skrur fast disken et sted i filsystemet a la et ikea-skap).

 

Tenkte på det selv, men virker veldig rart å montere en harddisk/ssd i software. Føler selv at ordet montere er fysisk, som å montere en harddisk til en brønn i pcen. 

Lenke til kommentar

6.1.9 er her, med en veldig viktig sikkerhets update, go get it! Snart 6.2... Det ryktes at den er veldig nær.. Om det er en RC release eller en final gjenstår å se.
 

I have been going through final upgrade testing this past week to make sure folks won't have any rude surprises and this weekend will be spent writing up upgrade instructions. That's a pretty good sign that we are close.

 
Jeg sier bare.. What a tease! Everybody's all like:

NeighboringAmpleBlacklab.gif

Lenke til kommentar

VENT MED 6.1.9 UPDATE. Volume mappings på dockers fungerer ikke hvis det er en space der.
Kommer sikkert en hotfix snart, hvis noen allerede har oppgradert så kan dere gjøre dette.

 

 

 

6.1.9 er her, med en veldig viktig sikkerhets update, go get it! Snart 6.2... Det ryktes at den er veldig nær.. Om det er en RC release eller en final gjenstår å se.
 

I have been going through final upgrade testing this past week to make sure folks won't have any rude surprises and this weekend will be spent writing up upgrade instructions. That's a pretty good sign that we are close.

 
Jeg sier bare.. What a tease! Everybody's all like:

Kan du legge med kilder? Har lyst til å lese selv :D



Det problemet med dockers er fikset nå, er bare å oppdatere "Dynamix webGui" fra plugins menyen :) 



Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Kan du legge med kilder? Har lyst til å lese selv :D

Det var bare et lite sitat fra jonp i en tråd som forsåvidt er ganske interessant i seg selv, for de med Haswell og Broadwell cpu'er med IGD og vt-d støtte som i fremtiden ikke vil trenge en dedikert GPU for passthrough til en VM,men kan isteden bruke IGD'n. https://lime-technology.com/forum/index.php?topic=47088.0

 

Endret av strike_84
Lenke til kommentar

 

Kan du legge med kilder? Har lyst til å lese selv :D

 

Det var bare et lite sitat fra jonp i en tråd som forsåvidt er ganske interessant i seg selv, for de med Haswell og Broadwell cpu'er med IGD og vt-d støtte som i fremtiden ikke vil trenge en dedikert GPU for passthrough til en VM,men kan isteden bruke IGD'n. https://lime-technology.com/forum/index.php?topic=47088.0

Takk for linken :D
Lenke til kommentar

Noen her som har peiling på docker??

Prøver å sette opp binhex-delugevpn dockeren.. men får ikke tilgang til web-ui.. Aner ikke hva jeg gjør feil?

I chrome får jeg noe sånt som "error connection refused"

Prøvde også needo deluge docker, og der fikk jeg tilgang uten problemer.

Lenke til kommentar

Noen her som har peiling på docker??

 

Prøver å sette opp binhex-delugevpn dockeren.. men får ikke tilgang til web-ui.. Aner ikke hva jeg gjør feil?

I chrome får jeg noe sånt som "error connection refused"

Prøvde også needo deluge docker, og der fikk jeg tilgang uten problemer.

Har du lagt inn en vpn som fungerer da? Hvis du ikke har det så tror jeg ikke det fungerer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen her som har peiling på docker??

 

Prøver å sette opp binhex-delugevpn dockeren.. men får ikke tilgang til web-ui.. Aner ikke hva jeg gjør feil?

I chrome får jeg noe sånt som "error connection refused"

Prøvde også needo deluge docker, og der fikk jeg tilgang uten problemer.

Har du lagt inn en vpn som fungerer da? Hvis du ikke har det så tror jeg ikke det fungerer. 

 

Sendte deg PM, men bare se bort fra den ;)

Det var ei linje som var feil i config :p

 

Jeg hadde satt den til PIA som VPN.. mens jeg skulle brukt Custom :p

Så.. nå ser det ut til å fungere :)

Da kan jeg vel spare en del ressurser.. for jeg har kjørt en virtuell maskin bare for å få til dette.. Da med XP før (Windows 10 nå), med OpenVPN og Vuze.

Lenke til kommentar

Sparer nok en del ressurser på det ja... Tidligere kjørte jeg en VM for ts3, en for torrent og en minecraft server. Nå kan jeg kjøre alt på docker, mye bedre!  :woot:

Binhex skal vel lage en docker for rutorrent med vpn også, hvis noen er interesserte i det.
Var selv litt skeptisk til dockers før, men jeg elsker det nå. Skjønner ikke hvordan jeg har klart meg uten det  :rofl: Går aldri tilbake!

Lenke til kommentar

 

HGST har allerede 8 TB disker, men de koster over 6000,-. WD skal nå også komme med egne 8 TB disker med helium og disse skal visstnok bare legge seg ca 70$ over Seagate sin Archive i pris.

 

http://www.anandtech.com/show/10106/western-digital-introduces-its-consumer-helium-drives

Interessant! Spessielt interessant var det at "may include components and technologies originally designed by HGST", kansje det betyr at de blir like feil tolerante som HGST's egne disker. I såfall blir det å vente på disse, med mindre den 8 TB disken blir billigere..

 

Edit: Selv om det var mye plass for pengene for SG sin da, jeg får diskutere litt med meg selv. Billig vs mer feil tolerant...

 

Fikk min Seagate Archive 8tb igår, og kan ikke si at jeg merker nevneverdig forskjell på denne i vanlig NAS\backup bruk kontra WD green som sto der. 

 

Flyttet Crashplan backup arkivet, og overføringen lå stabilt under hele overføringen på i overkant av 150megabyte pr sekund. Kjør på! :)

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...