Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lav spenning på strømnettet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har den siste uken hatt problemer med en del pærer som bruker lang tid på å tenne eller ikke tenner i det hele tatt. Dette gjelder sparepærer.

 

Jeg målte akkurat spenningen inn i sikringsskapet til 200-205V noe som er under de 10% nettleverandøren tillater seg å avvike. Hvilke krav har jeg her? Forsøkte å ringe de men fikk ikke noe svar.

 

Spenningen ble målt av elektriker i august til 232V så det har vel med kulden/økt last på nettet å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har den siste uken hatt problemer med en del pærer som bruker lang tid på å tenne eller ikke tenner i det hele tatt. Dette gjelder sparepærer.

 

Jeg målte akkurat spenningen inn i sikringsskapet til 200-205V noe som er under de 10% nettleverandøren tillater seg å avvike. Hvilke krav har jeg her? Forsøkte å ringe de men fikk ikke noe svar.

 

Spenningen ble målt av elektriker i august til 232V så det har vel med kulden/økt last på nettet å gjøre.

legg inn en klage på elklagenemnda. er det slik ved tven og kjøleskap - dette er nemlig ikke sunt over lengre tid.

Lenke til kommentar

Fikk snakket med en person hos Hafslund som var helt fullstendig på jordet. Ble heldigvis satt over til en som sa at dette måtte registreres som spenningsklage og at det da vil komme en som kan sette opp måleutstyr hos oss og etter det se om noe kunne gjøres. For å få registrert dette måtte jeg bli satt over en gang til, men da kom jeg bare til personsvar på en privattelefon.

 

EDIT: Ringte feilmeldingen istedenfor kundesenteret, og da ble det avtalt at det skulle komme noen om en halvtimes tid. 3 forskjellige svar etter 3 samtaler om samme feil der altså.

 

EDIT2: I mellomtiden har spenningen økt til rundt 215V, så vi får se hva han sier.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Vi hadde det samme problemet på en leir i militæret når jeg jobbet der, det tekniske utstyret var ikke veldig fornøyd med for lav spenning. Dette var også under de +/-10% som de garanterer. Vi kjørte flere saker mot de over flere måneder og flere jobbet aktivt med saken. Tror vi hadde problemet over ett år før jeg byttet jobb. Aner ikke hva som skjedde til slutt, men forbered deg på at de ikke akkurat er velvillige til å løse problemet.

 

Tror det er slik enda, ville bare advare deg om at det ikke nødvendigvis bare er å klage så løser de problemet...

Lenke til kommentar

Glemte å svare her.. Fikk besøk av to hyggelige karer som tok saken ganske seriløst. De hadde målt strømmen ut fra trafo til 234V, og valgte å "trinne opp" denne til 241V. Det hjalp ikke stort hos meg, og noe høyere ville vært problematisk for de som ligger nærmest trafo (jeg er blandt de som er lengst unna).

 

Deretter koblet de huset vårt over på en annen fase i masten, det hjalp en del. Har nå over 215V ganske stabilt, så det bør i alle fall være "innafor".

Lenke til kommentar

Jeg vil gjette ca 500-700m, hvor langt dette er må nesten noen andre uttale seg om. Jeg lå blant de 3 siste husene som forsynes av denne trafoen. 

 

Fikk forøvrig høre at de hadde målt i masten ved huset mitt til rundt 230V, og at det var gode kabeldimensjoner fra trafoen.De menste jeg derfor burde sjekke inntakssikringen på loftet etter varmgang/sot. Bare det at jeg ikke kommer inn på loftet slik det ser ut hjemme nå ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...