Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Fjerne systemlås og bytte til privatlås - Borettslag


uruha

Anbefalte innlegg

Hei, er det slik at det er lov å bytte til privatlås i borettslag som har systemnøkler? Vet at styret har en universalnøkkel så de kommer inn i de leilighetene som måtte gjelde, men står det noe sted at det ikke er lov å bytte over til egen lås med egen nøkkel? 

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må i utgangspunktet ha tillatelse sidan det ikkje er di dør. Du eig berre retten til å bu der.

 

Men dersom du berre bytter låsesylinderen (slik at døra kan settast tilbake når du flytter) og burettslaget ikkje har behov for å ha adgang til din andel så har det ikkje så mykje å seie.

 

Men du skal eigentleg ha tillatelse frå styret sidan det er burettslaget som i fellesskap eig døra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som andre her allerede har nevnt, du må ha tillatelse fra styret før du gjør en slik endring.

 

I "mitt" borettslag blir nøklene som kan åpne dører inn til leiligheter oppbevart av det lokale boligbyggerlaget, ikke av styret selv. Det er kun noen få tilfeller hvor det er greit å bruke nøklene (andelseier ber om det selv, politi, brann, etc). Jeg synes egentlig det er litt rart at styret hos deg sitter på slike nøkler, men det nok ikke noe i veien for det.

 

Uansett, spør styret før du gjør noe. Og om de motsetter seg det så be om en begrunnelse.

Lenke til kommentar

Jeg vet faktisk ikke om det er regler for dette, og om borettslaget kan bestemme dette selv.

 

Mange steder flyr vaktmesteren rundt med universal i lomma - andre steder er nøkkel innelåst i skap hvor minst to styremedlemer må låse seg seg inn for å få tak i universalnøkkelen. Jeg føler absolutt dette er tryggest. Det er også mange borettslag og sameier som IKKE kjører universal, så...

 

Kanskje man får lov å sette inn ekstralås som man kun selv har nøkkel til?!



Anonymous poster hash: 0db99...6de
Lenke til kommentar

Problemet med å sette inn ekstralås er fyrst og fremst at du øydelegg døra. Ytterdøra er klassifisert med brann og lydisolering. Ved endring av døra så er den ikkje lenger i henhold til krava, noke som fører til at det må monterast ny dør.

 

Ellers er det ingen nøyaktige reglar for korleis masternøkkelen skal oppbevarast og brukast. Men bygningseigaren har eit behov for å kunne skaffe seg adgang til heile bygget i den hensikt å vedlikeholde og forhindre skade.

Eg reknar med at dei fleste burettslag har bestemt seg for korleis nøkklane skal oppbevarast på ei generalforsamling ein gong i tida.

Lenke til kommentar

Det er jo borettslaget som må ha en retthjemmel for å kunne kreve adgang til boligen. 

 

Det står vel ingen ting i "Lov om bustadbyggelag" om dette.

 

Man skulle tro at de prinsipper som gjelder ut i fra husleieloven i dette tilfellet også skulle kunne brukes:

http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§5-6

 

Med andre ord: I utgangspunktet så har den som disponerer boligen som leietaker eller som andelshaver rett til å skifte ut låsen.

Lenke til kommentar

Det er fordi bustadbyggjelagslova primært regulerer forholdet mellom boligbyggelag og deres medlemmer/andelseiere. Burettslagslova regulerer forholdet mellom borettslaget og medlemmene. Relevante bestemmelser her er §§ 5-12 tredje ledd og 5-17 tredje ledd.

 

 

For øvrig vil heller ikke en leietaker etter husleieloven ha rett til å skifte lås uten videre. Husleieloven § 5-6 etablerer ingen slik rett, slik at leietakeren risikerer å måtte bære omkostningene ved å skifte lås enda en gang ved leieforholdets opphør etter § 10-2 annet ledd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...