Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorolje Opel Astra G 1.6 16V 2000


sveibuen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jobber i oljebransjen og hvis du tror at noen leverer kvalitet langt over spesifikasjoner så har jeg dårlige nyheter til deg. Det skal være såvidt innenfor spec og ikke mer. Resten er å regne som penger i dass. For et selskap som Castrol ville det ha vært veldig mange millioner ut vinduet.

Lenke til kommentar

Om man bruker litt tid på å lese oljeanalyser, så ser man fort at det er forskjell på oljer. Om man ønsker å lese seg opp på oljer så er f.eks bobistheoilguy.com ett av de bedre stedene. Her ser man at de litt dyrere oljene fra Castrol, Valvoline og Mobil generelt kommer greit ut. Der ser man også at det faktisk er en trend (altså ingen absolutt, der finnes unntak) at en ved å velge de litt dyrere oljene, med lavt spenn, så er man hakket sikrere på å få en god olje.
Og at det virkelig er forskjell på oljer er det ingen tvil om. Mange oljer er mer eller mindre uegnet til bruk her i Norge, hvor vi har et klima og en kjøring som "fremprovoserer" problemer med kondensering og koksing. Spør bare en mekaniker som har jobbet noen år. En som er mekaniker og ikke bare delebytter. Så tror jeg nok at de fleste slike mekanikere vil være enig i at koksing og tette oljekanaler er skyld i mange havarier av motorer/turboer.
En god olje klarer å holde oljekanaler åpne, og legge dritten i fra seg der den hører hjemme, i filteret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om man bruker litt tid på å lese oljeanalyser, så ser man fort at det er forskjell på oljer. Om man ønsker å lese seg opp på oljer så er f.eks bobistheoilguy.com ett av de bedre stedene. Her ser man at de litt dyrere oljene fra Castrol, Valvoline og Mobil generelt kommer greit ut. Der ser man også at det faktisk er en trend (altså ingen absolutt, der finnes unntak) at en ved å velge de litt dyrere oljene, med lavt spenn, så er man hakket sikrere på å få en god olje.

Og at det virkelig er forskjell på oljer er det ingen tvil om. Mange oljer er mer eller mindre uegnet til bruk her i Norge, hvor vi har et klima og en kjøring som "fremprovoserer" problemer med kondensering og koksing. Spør bare en mekaniker som har jobbet noen år. En som er mekaniker og ikke bare delebytter. Så tror jeg nok at de fleste slike mekanikere vil være enig i at koksing og tette oljekanaler er skyld i mange havarier av motorer/turboer.

En god olje klarer å holde oljekanaler åpne, og legge dritten i fra seg der den hører hjemme, i filteret.

 

Er akkurat dette jeg har forstått og lest meg opp på.

Stor forskjell mellom og billig og dyr olje.

Er jo en stor grunn til at Castrol sin olje er så dyr som den er.

Er jo alle disse tilsetningene som renser motoren samt smører.

 

 

 

Men over til 0W-XX

0-15W vil si hvor tykk den er ihht temperaturen ute. Tallet etterpå er for lenge den klarer å holde samme "tykkelsen" før den blir tynnrennende?

Altså 10W-60 vil si -10*C og opp til 60 grader før den blir tynn? Og blir det kaldere blir den en tjukk seig masse?

Lenke til kommentar

Grei forklaring du kommer med, EC.

Men samtidig så er min ringe erfaring at kaldstart-egenskapene, eller rettere flytegenskapene, er mildt sagt veiledende. Jeg hadde noen skvetter igjen av diverse oljer, ubrukte sådan, men til ymse bruk som MC, traktor og bil. Alle var 10W, og 30 eller 40. Mineralsk, halvsyntet og helsyntet. Teoretisk skal ikke det spille noen rolle. Jeg har fryseskap som går til -32 'C, så jeg la de halvtomme flaskene i skuffe, og lot de ligge der i noen dager. Og resultatet var litt interessant: Valvoline sin MColje, Motul sin MColje og Royal sin diesel motorolje var begge lettflytende, omtrent som om det var i romtemperatur.  En Statoil-oje (-Way-ettellerannet), en Shell bilolje og en billig Biltema bilolje var seig som sirup. Traktoroljen fra Felleskjøpet (er det BP som lager den mon tro?) var sånn midtimellom, mens en Mobil1 (husker ikke utgaven, men helsyntetisk) var forsåvidt greit flytende, men ikke på nivå med de 2 beste. Forskjellen var rett og slett overraskende stor.

Lenke til kommentar

@ E.C

 

Aaaah., lærer litt og litt :)

 

Sistge tallet er driftstemperatur på motor ja.Så om du bruker olje som feks er 15W-60. så vil oljene holde seg i sine form opp til motoren er 60 grader før den blir tynn? :)

 

 

 

@fikse

Veldig greit å vite. Men uansett greit å kjøre 5W eller noe slikt om vinteren og 10W eller 15W om sommeren nesten?

Kjører dog Castrol GTX 10W-40 på min bmw 320dat 2003 modell og har ikke hatt noen problem, ble anbefalt den oljen også pga bilen var kjørt langt (230 000 km) Men leser på de fleste BMW foruma at dem sier 0W-40 eller 5W-30 eller 5W-40 på og forstår ikke hva jeg tenker med når jeg sier 10W-40 og 15W-40.

 

Ang oljen på Felleskjøpet så skal denne 15W-40 være god. En kompis av meg kjører en Mercedes 220E 2000 modell å bruker den oljen.

Lenke til kommentar

@ E.C

 

Aaaah., lærer litt og litt :)

 

Sistge tallet er driftstemperatur på motor ja.Så om du bruker olje som feks er 15W-60. så vil oljene holde seg i sine form opp til motoren er 60 grader før den blir tynn? :)

 

Det siste tallet er ikke driftstemperatur, men angir minimum og maksimumsgrenser for viskositet ved 100 grader, som er akkurat litt varmere enn driftstemperatur for de fleste bilmotorer.

 

Høyere tall vil si at oljen er tykkere enn en olje med lavere verdi, men begge tallene er definert ved 100 grader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...