Gå til innhold

Fotoapparat med WiFi sending av bilder


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er på utkikk etter ett fotoapparat som kan ta bilder, og sende disse direkte til en server eller epost via WiFi. Jeg vet det finnes kameraer som benytter seg av innebygget WiFi som kobles direkte mot smarttelefon, men jeg er altså på utkikk etter ett kamera som kobler seg på mitt eksisterende trådløse nettverk, og på en eller annen måte overfører bilder direkte dit (alle måter fungerer, server-share, epost m.v.).

 

Noen idéer til kamera (om det finnes)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og takk for kjapt svar.

 

Men for meg ser du ut som om dette blir det samme som kameraene jeg har funnet så langt, hvor det er en innebygget WiFi AP i kamera/Eye-Fi. Jeg er på utkikk etter det motsatt: Innebygget WiFi klient i kameraet (eller minnekortet). Jeg har lest igjennom spec'en, og ifølge spec så må PC ha ett WiFi client card/adapter for at dette skal fungere og jeg tolker det dithen at det er Eye-Fi kortet som er AP'et mens PC blir klienten.

 

Rett meg gjerne om jeg tar feil her.

 

Kan også nevne for de som leser: Jeg skal overføre ett bilde av gangen, så hastighet er det minste problemet her.

 

For å forklare litt nærmere: På min arbeidsplass sender vi en del kolli ut. "Problemet" nå er at vi benytter de ansattes mobiltelefoner til å ta bilder, og sender disse via epost klient på mobiltelefon til vår fraktansvarlig som arkiverer disse. Vi ønsker ikke å benytte mobiltelefoner til å ta bildene da ikke alle ansatte har telefon dekket av arbeidsgiver (de benytter sine private telefoner). Med andre ord taes det ett bilde, og dette skal da overføres/sendes umiddelbart (delay er ikke problem).

 

Så min idé er å kjøpe inn kamera (eller minnekort eller noe annet) som støtter en eller annen form for overføring via WiFi direkte til epost eller direkte til en server share. Det spiller ingen rolle hvordan bildet kommer inn til fraktansvarlig, så lenge vi slipper å benytte de ansattes mobiltelefoner.

 

Takk igjen, og rett meg gjerne om jeg har tatt feil i min(e) post(er).

Lenke til kommentar

Samsung NX500 har en funksjon for å koble seg på WiFi og overføre bildene, men det er nok overkill til ditt bruk.

 

Mitt forslag er å kjøpe inn en mobiltelefon (eller flere) uten SIM-kort og sette denne opp til å automatisk laste opp backup av bildene via nettverket på jobb.

 

Har ikke testet dette med Windows mobil (backup til OneDrive-konto som fraktansvarlig kan administrere), men Lumia 640 har bra kamera og koster rundt kr 1500 inkludert moms. Man kan også spandere på et originalt deksel med flapp til et par hundrelapper for å beskytte den.

Lenke til kommentar

Tror en tilfeldig Android- eller Windows-mobil med automatisk backup til Onedrive/Dropbox/Google drive er den enkleste og billigste løsningen.

 

Et annet alternativ kan være å bruke appen "IFTTT" (If This Then That). Den fungerer ved at hvis X skjer (du tar et bilde), vil appen automatisk gjøre noe du har spesifisert (sende bildet til en mail-adresse med timestamp i emnetittelen). 

Lenke til kommentar

Ser ut som Jørgen Sørheim har ett genialt bra svar som fungerer. 

 

Olympusen jeg bruker har WiFi men er avhengig av en App som de aller fleste og ser ingen mulighet til å automatisk sende noe videre, jeg må inn å velge bilde® og hvor de skal videre feks FB og Instagram.

Lenke til kommentar

"Problemet" nå er at vi benytter de ansattes mobiltelefoner til å ta bilder, og sender disse via epost klient på mobiltelefon til vår fraktansvarlig som arkiverer disse. Vi ønsker ikke å benytte mobiltelefoner til å ta bildene da ikke alle ansatte har telefon dekket av arbeidsgiver (de benytter sine private telefoner).

Ser ikke "problemet"....det er vel ingen som vil ha telefon dekket av arbeidsgiver med de kostnadene det innebærer?

Lenke til kommentar

Ser ikke "problemet"....det er vel ingen som vil ha telefon dekket av arbeidsgiver med de kostnadene det innebærer?

Så lenge arbeidsgiver dekker både telefon og internet, og jeg får den telefon jeg ønsker, så er det klart rimeligere å la arbeidsgiver stille med telefon.

Jeg mistenker at det også lønner seg om arbeidsgiveren dekker kun telefonen ...

 

Hvis det er en løsning at filene automatisk havner i DropBox så bør vel Eye-fi og kameraer med wifi fungere?

Lenke til kommentar

 

"Problemet" nå er at vi benytter de ansattes mobiltelefoner til å ta bilder, og sender disse via epost klient på mobiltelefon til vår fraktansvarlig som arkiverer disse. Vi ønsker ikke å benytte mobiltelefoner til å ta bildene da ikke alle ansatte har telefon dekket av arbeidsgiver (de benytter sine private telefoner).

Ser ikke "problemet"....det er vel ingen som vil ha telefon dekket av arbeidsgiver med de kostnadene det innebærer?

 

Du vet det ikke er mer enn skatten for 4329,- det faktisk koster å ha PC og telefon dekket av arbeidsgiver? Det er vanskelig å klare det billigere selv.

Lenke til kommentar

Du vet det ikke er mer enn skatten for 4329,- det faktisk koster å ha PC og telefon dekket av arbeidsgiver? Det er vanskelig å klare det billigere selv.

Hva blir skatten?

 

Betaler arbeidsgiver telefonregningen, eller dersom arbeidstakeren ved refusjon av regningen har et forbruk som overstiger sjablongbeløpet, skal vedkommende i 2014 betale 35,2 prosent skatt av 4392 kroner. Dette utgjør 1546 kroner i skatt.

 

Selvstendig næringsdrivende betaler 38,4 prosent skatt av 4392 kroner. Dette blir kr 1686,50 i skatt.

Lenke til kommentar

 

Du vet det ikke er mer enn skatten for 4329,- det faktisk koster å ha PC og telefon dekket av arbeidsgiver? Det er vanskelig å klare det billigere selv.

Hva blir skatten?

 

Betaler arbeidsgiver telefonregningen, eller dersom arbeidstakeren ved refusjon av regningen har et forbruk som overstiger sjablongbeløpet, skal vedkommende i 2014 betale 35,2 prosent skatt av 4392 kroner. Dette utgjør 1546 kroner i skatt.

 

Selvstendig næringsdrivende betaler 38,4 prosent skatt av 4392 kroner. Dette blir kr 1686,50 i skatt.

 

Nettopp. Prøv å dekke telefon med 15-1700,- kroner.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver: vi prøvde å ringe deg i hele går kveld men du svarte ikke?

Ansatt: ahh, eg var ikke på jobb i går kveld.

Arbeidsgiver: men du må jo ta telefonen når vi må få tak i deg pga jobb?

Ansatt: da får dere og dekke kostnadene mine med å ha en telefon å være tilgjengelig på....

 

Sånn fikser man det. Har man en jobb hvor det er ett reelt behov for å kunne få tak i en ansatt utenfor arbeidstid for å være tilgjengelig for arbeidsgiver så mener eg det er rett og rimelig at arbeidsgiver også dekker kostnadene med dette - dvs mobiltelefon og abonnementskostnader som ett minumum, gjerne også forbruk innen rimelighetens grenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...