Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Jeg er 20 år og kjæresten min 21. Vi har vært sammen i ca 1 år, men kjent hverandre i snart 2. Jeg har veldig lyst på barn, og er skikkelig babysyk. Han er også villig til å få barn så ung, men er ganske kristen og mener vi burde vente. Foreldrene og resten av familien hans er veldig kristne, og jeg er redd for de ikke hadde blitt glade hvis vi hadde fortalt hvis jeg hadde blitt gravid så tidlig. Jeg har netopp startet på studier, så egentlig passer det seg å vente noen år, men studier kan utsettes et par år. Hvordan tror dere kristne foreldre vil reagere? Vil at folk skal bli glade hvis vi kan fortelle en slik nyhet, ikke bli skuffet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er 20 år og kjæresten min 21. Vi har vært sammen i ca 1 år, men kjent hverandre i snart 2. Jeg har veldig lyst på barn, og er skikkelig babysyk. Han er også villig til å få barn så ung, men er ganske kristen og mener vi burde vente. Foreldrene og resten av familien hans er veldig kristne, og jeg er redd for de ikke hadde blitt glade hvis vi hadde fortalt hvis jeg hadde blitt gravid så tidlig. Jeg har netopp startet på studier, så egentlig passer det seg å vente noen år, men studier kan utsettes et par år. Hvordan tror dere kristne foreldre vil reagere? Vil at folk skal bli glade hvis vi kan fortelle en slik nyhet, ikke bli skuffet..

 

Tenk på dere selv først og fremst!

Normale mennesker vil nok bli glade uansett hvor kristne de er :-)

Lykke til !

Lenke til kommentar

 

Jeg er 20 år og kjæresten min 21. Vi har vært sammen i ca 1 år, men kjent hverandre i snart 2. Jeg har veldig lyst på barn, og er skikkelig babysyk. Han er også villig til å få barn så ung, men er ganske kristen og mener vi burde vente. Foreldrene og resten av familien hans er veldig kristne, og jeg er redd for de ikke hadde blitt glade hvis vi hadde fortalt hvis jeg hadde blitt gravid så tidlig. Jeg har netopp startet på studier, så egentlig passer det seg å vente noen år, men studier kan utsettes et par år. Hvordan tror dere kristne foreldre vil reagere? Vil at folk skal bli glade hvis vi kan fortelle en slik nyhet, ikke bli skuffet..

 

Tenk på dere selv først og fremst!

Normale mennesker vil nok bli glade uansett hvor kristne de er :-)

Lykke til !

 

 

 

Det går som regel fint å kombinere studier og babylykke.

Kjenner flere som har gjort det , blir litt tøffere og man trenger litt mer hjelp, men for de fleste er det absolutt en grei ting å gjøre.

 

Takk for svar begge!

 

Vi tenker det samme. Men når jeg ser eldre veninner overrakse foreldre og svigerforeldre med at de er gravid og de blir superlykkelig, mens her føler jeg de samtidig blir litt skuffet over det. Jeg kommer til å være kjempeglad, men blir lei meg hvis alle mener det er for ungt og at vi ikke har vært sammen like lenge som anre. 

Lenke til kommentar

Det er veldig mange i dag som overtenker det med å få barn. Å få barn er ikke noe man burde planlegge ihjel og vente med til X og X og X og X er oppfylt, da blir det aldri noe av. Det er bare å slutte med prevansjon og se hva som skjer, har man en god familie så hjelper de til med leker, klær, barnepass osv.

 

Alle snakker om alle uansett, både negativt og positivt, så det er vel noe man ikke må tenke for mye på. De vil forhåpentligvis (antagelig?) bli glade når de ser at du er en god mor og de vil dele din lykke. Det er også bra å få barn i alderen du er i rent fysisk sett, både med tanke på barnets helse og din helse. Jo eldre man er jo større risiko er det for diverse ting som ikke er så bra.

 

Dette er egentlig ikke et argument for å få barn tidlig, bare litt info som er greit å vite om :) Jeg er også litt motstander av å få barn sent siden jeg ikke synes noe om at man er f.eks. 60 år når barnet er f.eks. 17-18 år.

 

Dette er bare mine personlige meninger og jeg vet at mange er uenige. Lykke til TS uansett hva du/ dere bestemmer dere for :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er veldig mange i dag som overtenker det med å få barn. Å få barn er ikke noe man burde planlegge ihjel og vente med til X og X og X og X er oppfylt, da blir det aldri noe av. Det er bare å slutte med prevansjon og se hva som skjer, har man en god familie så hjelper de til med leker, klær, barnepass osv.

 

Alle snakker om alle uansett, både negativt og positivt, så det er vel noe man ikke må tenke for mye på. De vil forhåpentligvis (antagelig?) bli glade når de ser at du er en god mor og de vil dele din lykke. Det er også bra å få barn i alderen du er i rent fysisk sett, både med tanke på barnets helse og din helse. Jo eldre man er jo større risiko er det for diverse ting som ikke er så bra.

 

Dette er egentlig ikke et argument for å få barn tidlig, bare litt info som er greit å vite om :) Jeg er også litt motstander av å få barn sent siden jeg ikke synes noe om at man er f.eks. 60 år når barnet er f.eks. 17-18 år.

 

Dette er bare mine personlige meninger og jeg vet at mange er uenige. Lykke til TS uansett hva du/ dere bestemmer dere for :)

Tusen takk for et flott svar!! Ganske enig i det du skriver. Jeg vil være en ung, sprek mor. Og det vil han også. 

Lenke til kommentar
 

 

du trenger en utdannelse, både for å forsørge barnet og for å slutte å bli babysyk når du innser at det å få barn tidlig er noe bermen gjør. 



Anonymous poster hash: ec47e...e38

 

 

Joda, utdannelse er greit , master er enda bedre og jeg kjenner flere som tror de er nesten adelige og unngår "bermen" som bare det , når det kommer til stykket og de prøver å få barn er det for sent.

 

Noen kvinner har sin fertilitet på topp fra omtrent 14 til 20 og kan fort gå rett til infertil av genetiske årsaker , med andre ord er det lurt å være tidlig ute med fertilitets tester for å vite hva man har å gå på i det minste.

 

Å høre på andre som mener det er feil å få barn i ung alder kan faktisk få katastrofale følger.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Age_and_female_fertility

Lenke til kommentar

 

Hvor er sammenhengen mellom det å være kristen og det å ville vente med barn? Trodde heller det var omvendt.

De er ikke gift, og vi kristne mener det tilhører ekteskap. Der har du sammenhengen ;)

 

Så du tenker det er feil og for tidlig når vi ikke er gift? Synes det er greit å høre deres meninger, selvom jeg ikke tenker for mye over det! Men har hørt om andre der mødre ikke vil ha noe med dem å gjøre siden de bare blir skuffet..

Lenke til kommentar

 

du trenger en utdannelse, både for å forsørge barnet og for å slutte å bli babysyk når du innser at det å få barn tidlig er noe bermen gjør. 

 

Anonymous poster hash: ec47e...e38

 

Hva slags svar er det? 

Jeg og samboeren min fikk barn da vi var 21 begge to, uten noen spesiell utdannelse. Vi klarer oss helt fint!

Endret av 6D-3
Lenke til kommentar

I det siste har jeg tenkt litt på nettopp dette.

Før det i det hele tatt vurderes, burde du kunne ta vare på deg selv ikke bare 100%, men noe mer som 140%. Dette for din egen, samfunnet ellers og ikke minst barnets del. Du er ennå veldig ung, og det vil du fortsatt være etter studier - selv om du bruker over et halvt tiår. Jeg tviler ikke på at du ville blitt glad for en unge nå, men det er veldig dumt om det skal bringe med seg stress i situasjonen du er i.

 

Studietiden er virkelig fantastisk, men som student selv ser jeg for meg mer enn én situasjon hvor det ville vært vanskelig å strekke til med en ekstra å tenke på. I tillegg er dette en tid hvor en gjerne modnes og utvikler seg mer enn ellers. I mangelen på mindre ord kan det være lurt å finne seg selv før en skal oppdra andre.

Det er dumt å tenke for mye på økonomi, men jeg klarer ikke la være å kjenne på at en relativt fast jobb er å foretrekke for alle parter.

 

Med dette i tankene ville jeg nok personlig ha ventet til etter studiene. Men, hva vet vel jeg. Uansett utfall ønsker jeg dere begge lykke til og alt godt. Og husk, kjærlighet er det viktigste!



Anonymous poster hash: a93d2...f9d
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Hvor er sammenhengen mellom det å være kristen og det å ville vente med barn? Trodde heller det var omvendt.

De er ikke gift, og vi kristne mener det tilhører ekteskap. Der har du sammenhengen ;)

Så du tenker det er feil og for tidlig når vi ikke er gift? Synes det er greit å høre deres meninger, selvom jeg ikke tenker for mye over det! Men har hørt om andre der mødre ikke vil ha noe med dem å gjøre siden de bare blir skuffet..

 

Jo forsåvidt. Men tenker mer at det blir litt for tidlig når dere har vært sammen i kun ett (!) år.

Lenke til kommentar

Å høre på andre som mener det er feil å få barn i ung alder kan faktisk få katastrofale følger.

Det å få barn for tidlig kan i hvert fall få katastrofale følger. Det er ikke avgjørende så lenge en er villig til å ta konsekvensene selv, men her kan et barn bli den store taperen. Dette har kanskje vi diskutert tidligere. Jeg har i hvert fall svart i flere liknende tråder som trådstarter sikkert kan finne igjen og lese, for eksempel denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1696474

 

Barn er en stor avgjørelse og noe som betyr veldig mye for folk, så jeg tror at trådstarter og kjæresten hennes kommer til å gjøre som de vil uansett hva vi sier. Likevel håper jeg at de venter litt og tenker godt over hva som er best for barnet. For det er barnets behov som bør være viktigst. Det er kanskje lett å glemme når man tenker mye på fremtiden, ikke har tenkt så mye på utfordringene ennå, er glad i kjæresten sin og gleder seg til å starte familielivet.

Lenke til kommentar

 

Å høre på andre som mener det er feil å få barn i ung alder kan faktisk få katastrofale følger.

Det å få barn for tidlig kan i hvert fall få katastrofale følger. Det er ikke avgjørende så lenge en er villig til å ta konsekvensene selv, men her kan et barn bli den store taperen. Dette har kanskje vi diskutert tidligere. Jeg har i hvert fall svart i flere liknende tråder som trådstarter sikkert kan finne igjen og lese, for eksempel denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1696474

 

Barn er en stor avgjørelse og noe som betyr veldig mye for folk, så jeg tror at trådstarter og kjæresten hennes kommer til å gjøre som de vil uansett hva vi sier. Likevel håper jeg at de venter litt og tenker godt over hva som er best for barnet. For det er barnets behov som bør være viktigst. Det er kanskje lett å glemme når man tenker mye på fremtiden, ikke har tenkt så mye på utfordringene ennå, er glad i kjæresten sin og gleder seg til å starte familielivet.

 

 

Det er ikke noe tvil om at det er viktig å ta de riktige valgene i livet , men hvilket garanti har et barn for at :

 

*En av foreldrene ikke dør i løpet av levetiden sin?

*At foreldrene ikke skilles?

 

Det er utrolig mange foreldre som ikke burde være det og utrolig mange som aldri får være det men som burde være det. Så lenge man er klar over barnets behov ( og her kan man gjerne huske på primærbehovene som er kjærlighet , mat , trygghet og det andre som behøves ) så bør man stille sterkt selv om man ikke kan gi barnet siste iPhone, kjøpe russebil til flere millioner osv osv.

Lenke til kommentar

En av foreldrene ikke dør i løpet av levetiden sin?

 

Man lever, så er man død. Du mente kanskje noe annet?

 

At foreldrene ikke skilles?

 

Det finnes ingen garanti, men sannsynligheten for samlivsbrudd synker når paret blir eldre og har vært sammen i lenger tid.

 

1 : I forhold til oppveksten til barnet.

2 : SSB mener vel noe annet : Skilssmisseratio / alder

 

Et samlivsbrudd kan skje når som helst og årsaken til den kan være så mangt , men det som ofte er på førsteplass er faktisk utroskap fulgt av økonomi. http://www.kk.no/livsstil/derfor-skiller-norske-par-seg-25492

 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...