Gå til innhold

Dumt å kjøpe en leilighet med gammelt bad?


gaffel1

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kjøpe en leilighet som har et bad av eldre ukjent dato. Det er ikke noe galt med det, ikke noe fukt og lignende, men det har fått tilstandsgrad 2 fordi man ikke vet når det ble pusset opp. I følge takstrapporten bør badet pusses opp innen ti år. Hvis jeg kjøper leiligheten og bor der i noen år, vil jeg risikere at badet får tilstandsgrad 3 når jeg skal selge da, og at jeg vil få mye mindre igjen for leiligheten enn det jeg betaler nå siden det da vil bli et oppussingsobjekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe som tilsier at tilstanden skal forverre seg under ditt eie, men som alt annet har også våtromsplater belegg, fliser,  membran etc. en  viss levetid. Mitt inntrykk er at et gammelt bad som oftest gjenspeiles i kjøpesummen da det er et relativt dyrt rom å pusse opp. En kompis av meg betalte ca 180 000 kr for å totalrenovere et bad på 12 kvadrat. Så lenge det ikke er ytterligere problemer med fukt og lignende hadde jeg ikke sett problemet :)

Endret av spøkelset
Lenke til kommentar

Nå er det vel blitt sånn at ethvert bad som ikke har dokumentasjon på at det er pusset opp av fagfolk for under fem år siden skal ha tilstandsgrad 2? Og nye bad har forventet levetid på 10 år, eller maks 10 års garanti dersom får garanti på det. Etter 10 år anbefales det at man setter inn dusjkabinett i stedet for å dusje rett på flislagte membranvegger. Gjør man det tidsnok, kan badet godt vare i 50 år.

 

Terskelen for å få bedre TG enn 2 er ganske høy - et nyoppusset bad med dokumentasjon kan nok trekke opp verdien/prisen noe, men TG 2 bør ikke være avskrekkende. Bad er uansett en av flere ting som bør vurderes individuelt i hvert tilfelle ved boligkjøp.

Lenke til kommentar

En kompis av meg betalte ca 180 000 kr for å totalrenovere et bad på 12 kvadrat.

Ut av kuriositet. Hva legger du i ordet totalrenovere?

 

Hvis det er snakk om å rive bort gamle fliser etc, legge ny membran, legge varme i gulvet (elektrisk), mulig nytt elektrisk i vegg/tak? legge nye fliser etc, pluss da at ting som dusj/vask/møbler/toalett/etc er inkludert, samt innkjøp og bortkjøring/henting av nevnte ting tilsammen (inkludert arbeid) kom på 180.000 ink mva hvit vil jeg veldig veldig gjerne ha nummeret til det firmaet som utførte arbeidet. De er da milevis billigere enn noe annet på markedet.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe som tilsier at tilstanden skal forverre seg under ditt eie, men som alt annet har også våtromsplater belegg, fliser,  membran etc. en  viss levetid. Mitt inntrykk er at et gammelt bad som oftest gjenspeiles i kjøpesummen da det er et relativt dyrt rom å pusse opp. En kompis av meg betalte ca 180 000 kr for å totalrenovere et bad på 12 kvadrat. Så lenge det ikke er ytterligere problemer med fukt og lignende hadde jeg ikke sett problemet :)

En kjenning av meg pusset opp 5 kvadrat for 250k. All inclusive med moms, hvitt, godkjenning, riving osv.

Så det koster jammen litt.

Lenke til kommentar

Svært dyrt å pusse opp bad når man betaler hvitt.

 

Ved oppussing kan det være lønnsomt med endel egeninnsats og heller sette inn dusjkabinett for å unngå uønsket fukt og søl på vegger og gulv.

 

Er leiligheten i en betongblokk og slukarbeid er utført skikkelig, og i tillegg dusjkabinett så ville ikke jeg vært bekymret om jeg skulle kjøpe din leilighet etter oppussing.

 

Ved å pusse opp badet får du sannsyligvis ikke igjen pengene du legger i det ved salg - særlig ikke om du betaler norske håndtverkere fullpris.



Anonymous poster hash: 1993c...fef
Lenke til kommentar

 

Svært dyrt å pusse opp bad når man betaler hvitt.

 

Ved oppussing kan det være lønnsomt med endel egeninnsats og heller sette inn dusjkabinett for å unngå uønsket fukt og søl på vegger og gulv.

 

 

Ved å pusse opp badet får du sannsyligvis ikke igjen pengene du legger i det ved salg - særlig ikke om du betaler norske håndtverkere fullpris.

 

Anonymous poster hash: 1993c...fef

 

 

Det kommer vel helt ann i hva man ga og hvordan badet så ut før..?

Lenke til kommentar

 

 

Svært dyrt å pusse opp bad når man betaler hvitt.

 

Ved oppussing kan det være lønnsomt med endel egeninnsats og heller sette inn dusjkabinett for å unngå uønsket fukt og søl på vegger og gulv.

 

 

Ved å pusse opp badet får du sannsyligvis ikke igjen pengene du legger i det ved salg - særlig ikke om du betaler norske håndtverkere fullpris.

 

Anonymous poster hash: 1993c...fef

 

 

Det kommer vel helt ann i hva man ga og hvordan badet så ut før..?

 

derfor ordet "sannsyligvis".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Personlig ville jeg pusset opp selv, eller tilsvarende.... og satt inn dusjkabinett.

 

Så lenge det SER bra ut selger det, og hva skal man med membran så lange man holder vannsølet på innsiden av dusjkabinettet?

Sluk osv. ville jeg hatt en fagmann til.

 

Når det gjelder tilstandsgrad og takstrapporter så forstår alle at det meste av det som står bare er tull. Man trekker i gradene fordi badet er gammelt - men det kan være i perfekt stand osv. Jeg tror ikke du får noe dårligere tilstandsgrad enn i dag om du bor der noen år og sørger for at det ikke oppstår fuktskader i  denne tiden.

Lenke til kommentar

Må huske på at en stor andel av kostnaden går på arbeidstimer, firmaer tar brått 1.000,- pr time pr mann. Gjør man en del ting selv så blir det mye billigere. Man kan for eksempel ta all opprydding selv og utføre det meste av rivingsarbeidet. Jeg vil anta at man sparer bortimot 50% av arbeidstimene man må betale for ved å gjøre de tingene selv. Da får du utført jobben av proffe så det blir godkjent og skikkelig samtidig som du sparer masse penger.

 

Før noen sier noe så er det noen firmaer som "nekter" å utføre ting hvis de ikke får lov å gjøre alt pga garanti og diverse, men jeg regner med at det bør gå bra på et bad hvis man bare tar seg av diverse riving. Snakker man med representanten fra firmaet når de er og gir anbud så kan man ta det opp da.

Lenke til kommentar

Før noen sier noe så er det noen firmaer som "nekter" å utføre ting hvis de ikke får lov å gjøre alt pga garanti og diverse, men jeg regner med at det bør gå bra på et bad hvis man bare tar seg av diverse riving. 

 

Dette er firmaer man burde holde seg langt unna. Det finnes heldigvis mange som ikke har den holdningen/innstillingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Her er det mange som har brukt masse penger! Er man litt nevenyttig kan man gjøre rivearbeid selv. Trenger man ikke nye rør, er det kun å sette opp membranplater (fordi det er våtsoner der), dokumentere godt og grundig hva man gjør, og få en gulvlegger til å avrette og legge godkjent våtromsbelegg. Avhengig av størrelse på bad koster det 5-10.000,- for den jobben - helt hvitt. Skal man friske opp rørene blir det straks mye dyrere, selvsagt. Et tett og brukbart utseende bad kan man få mye rimeligere om ikke rør må byttes. Tror svigermor kom opp i 20.000,- totalt for 15 kvadrat, hvitt som snø. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...