Gå til innhold

Så mye koster Oculus Rift-brillene


Anbefalte innlegg

 

Riktig, som jeg skrev, du later som noen hevder det at dette er en rett på nivå med menenskerettigheter, noe ingen gjør. "Det er ingen menneskerett" er et rimelig forslitt "argument", jeg gjerne skulle ha sett avgikk med døden.

 

Det er mange som sier de skal kjøpe produktet også, skal de være stille også ifølge deg? Ditt innlegg inneholdt ikke noe faglig om Riften, skulle du spart deg for innlegget ditt?

 

For dyrt betyr gjerne bare en ting, "Ikke verd prisen", og det bør ikke være særlig vanskelig å fantasere seg fram til at noen synes et produkt som dette ikke er verd prisen.

 

AtW

 

 

Høres ut som du har en kamp å kjempe vedrørende bruk av ordet "menneskerett" i sammenheng med overforbruk/sløseri. Det ønsker jeg ikke diskutere i en tråd om VR. Essensen i innlegget mitt burde være forståelig for de fleste, og det finnes sikkert egne fora her for å diskutere semantikk. 

 

Svar på spørsmålene: Nei. 

 

Det er ingen direkte korrelasjon mellom "for dyrt" og "verdt prisen". Enkelt si at en vare er for dyr, men likevel verdt prisen. Kanskje til og med veldig billig om man analyserer R&D-kost og/eller markedspris.

 

Jeg argumenterer for at dette produktet er veldig billig ift. sistnevnte målestokker, men forstår og respekterer at noen ikke har råd, tar seg råd til eller brukt for et slikt produkt. Men da er det lov å si det, også i Norge.  :)

 

 

Det er ikke semantikk, for argumentet er like dårlig om man formulerer det med andre ord. "1st world problem" er et liknende argument, man framstiller det det som motparten mener at et problematisk aspekt ved et produkt er enormt viktig for å diskredditere de.

 

Når folk sier "for dyr" om et konsumentprodukt som dette, så mener de som oftest "Ikke verd prisen", det er lurt å ta innover seg. Uansett hvordan du bruker begrepet. 

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er ikke semantikk, for argumentet er like dårlig om man formulerer det med andre ord. "1st world problem" er et liknende argument, man framstiller det det som motparten mener at et problematisk aspekt ved et produkt er enormt viktig for å diskredditere de.

 

Når folk sier "for dyr" om et konsumentprodukt som dette, så mener de som oftest "Ikke verd prisen", det er lurt å ta innover seg. Uansett hvordan du bruker begrepet. 

 

AtW

 

 

Å måtte velge mellom et VR-sett og nok en spillkonsoll mener jeg er et "1st world problem", og helt legitimt uttrykk for å sette en debatt i perspektiv når man har mistet gangsynet. Bruker det selv for å sette egne "problemer" i perspektiv.

 

Når et masseprodusert produkt blir utsolgt på 13 minutter så er det åpenbart "verdt prisen" rent objektivt. Hva de mener sånn rent subjektivt når de ikke nyanserer mer, er vanskelig å si sikkert. Men når noen sier at en tur til Caribien er for dyrt, så tolker jeg det dithen at de ikke har råd. 

 

Jeg har i alle fall ingen grunnlag for å anta at de lever i illusjon om at en slik reise ikke er verdt prisen. Om så var tilfelle, så hadde de heller ikke tatt turen om de vant i Lotto. 

 

Skal jeg "ta innover meg" en annen mening enn det, så må du nok argumentere bedre. Nå blir det mye repetering/semantikk. Foreslår at vi enes om å være uenige.  :)

Endret av HåkonN
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke semantikk, for argumentet er like dårlig om man formulerer det med andre ord. "1st world problem" er et liknende argument, man framstiller det det som motparten mener at et problematisk aspekt ved et produkt er enormt viktig for å diskredditere de.

 

Når folk sier "for dyr" om et konsumentprodukt som dette, så mener de som oftest "Ikke verd prisen", det er lurt å ta innover seg. Uansett hvordan du bruker begrepet. 

 

AtW

 

 

Å måtte velge mellom et VR-sett og nok en spillkonsoll mener jeg er et "1st world problem", og helt legitimt uttrykk for å sette en debatt i perspektiv når man har mistet gangsynet. Bruker det selv for å sette egne "problemer" i perspektiv.

 

Når et masseprodusert produkt blir utsolgt på 13 minutter så er det åpenbart "verdt prisen" rent objektivt. Hva de mener sånn rent subjektivt når de ikke nyanserer mer, er vanskelig å si sikkert. Men når noen sier at en tur til Caribien er for dyrt, så tolker jeg det dithen at de ikke har råd. 

 

Jeg har i alle fall ingen grunnlag for å anta at de lever i illusjon om at en slik reise ikke er verdt prisen. Om så var tilfelle, så hadde de heller ikke tatt turen om de vant i Lotto. 

 

Skal jeg "ta innover meg" en annen mening enn det, så må du nok argumentere bedre. Nå blir det mye repetering/semantikk. Foreslår at vi enes om å være uenige.  :)

 

 

Alle "1st world products" er "1st world problems", når man selger luksusprodukter må man forholde seg til luksusproblemer. Om du ikke vil diskutere det, så start en tråd om noe som er ordentlig viktg, malaria eller noe.

 

Se på hva folk har skrevet i trådene, så ser du åpenbart at det store flertallet mener det ikke er verd prisen når de sier det  er "for dyrt" eller liknende. Og jo, hadde de vunnet i lotto, så kan det endre seg, om noe er verd prisen spørs på hvor mye penger man har å bruke. Det er nesten ingen enkeltprodukter til denne prisen som folk ikke har råd til i forstanden kunne ikke klart å kjøpe om de måtte, men de synes bare ikke det er verd det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Alle "1st world products" er "1st world problems", når man selger luksusprodukter må man forholde seg til luksusproblemer. Om du ikke vil diskutere det, så start en tråd om noe som er ordentlig viktg, malaria eller noe.

 

Se på hva folk har skrevet i trådene, så ser du åpenbart at det store flertallet mener det ikke er verd prisen når de sier det  er "for dyrt" eller liknende. Og jo, hadde de vunnet i lotto, så kan det endre seg, om noe er verd prisen spørs på hvor mye penger man har å bruke. Det er nesten ingen enkeltprodukter til denne prisen som folk ikke har råd til i forstanden kunne ikke klart å kjøpe om de måtte, men de synes bare ikke det er verd det.

 

AtW

 

 

Dype observasjoner og slutninger her, men noen tråd om malaria må du vente lenge på.

 

Hva resten angår så blir det ikke noe mer korrekt om du repeterer deg selv. Jeg leser mellom linjene at vi er enige om at dette til syvende og sist handler om egen økonomi og behov, og ikke en objektiv og kvantifiserbar vurdering av produktets reelle verdi.

 

Og det var budskapet mitt ift. til mange av utbruddene på Oculus Rift-prisen, så får du nok heller håpe på at noen andre gidder å diskutere lingvistikk/semantikk med deg.... :)

Endret av HåkonN
Lenke til kommentar

Eg trur dei fleste hadde måtte strekke seg langt for å kjøpe eit produkt med så labert innhald og usikker framtid sjølv om det hadde kosta halvparten, altså nettopp den prisen mange trudde at Oculus skulle få. Mange her inne vurderer at det er verdt det sikkert fordi dei har trua på at Oculus faktisk vil gje dei valuta for pengane, men ein kan fint ha god økonomi samtidig som ein tenker at dette er alt for dyrt, at den samla underhaldningsverdien ikkje er verdt 7000+.

 

Det er ikkje sutring å påpeike at ein er skuffa over prisen når dette skulle vere produktet som endeleg skulle bringe skikkeleg VR til massene, men ender opp som eit entusiastprodukt.

Endret av LMH
Lenke til kommentar

Jeg har trodd og håpet på at dette skulle være et banebrytende entusiast-produkt - og det er det. Heller det enn noe meh konsumentprodukt for massene som ikke er skikkelig godt.

Har de lagt på de ekstra tingene som gir den skikkelig fete VR-opplevelsen, og det koster litt ekstra for å få den skikkelig fet - så gjerne det. Hvis det gir det siste lille ekstra i lav forsinkelse og god respons - verdt det.

 

Om det kommer bedre og billigere produkter senere? Helt sikkert. Men nå er dette uten sammenligning det feteste innen VR som finnes i handelen - og jeg gleder meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg kommer nok til å vente et par generasjoner før jeg kjøper ett eksemplar, helst til oppløsningen er høy nok til å matche 1440p i pikseltetthet i skarpdelen av synsfeltet. Om noen år skal jeg nok bygge meg en liten cockpit som den skal brukes i...

Kan du forklare litt mer hva du mener her? 1440p er ikke en enhet for pixeltetthet i seg selv.

 

Beklager, det var dårlig forklart i nattetimene i går.

Med 1080x1200 per øye og noe under ~60% av dette arealet innenfor den skarpeste delen av synsfeltet vil oppløsningen føles lav. Jeg gleder meg til denne delen blir sammenlignbar med skjermer på 2560x1440, dvs. det blir over 4K-oppløsning per øye totalt.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke tror mange av dere er klar over er at vi nordmenn er i en spesiell dårlig situasjon siden oljepengene våre har stupt i verdi pengene våre er faktisk verd 40% mindre nå enn for et par år siden. Hadde Oculus kommet i 2012 ville prisen vært 3900kr med kursen som var da.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kommer nok til å vente et par generasjoner før jeg kjøper ett eksemplar, helst til oppløsningen er høy nok til å matche 1440p i pikseltetthet i skarpdelen av synsfeltet. Om noen år skal jeg nok bygge meg en liten cockpit som den skal brukes i...

Kan du forklare litt mer hva du mener her? 1440p er ikke en enhet for pixeltetthet i seg selv.

 

Beklager, det var dårlig forklart i nattetimene i går.

Med 1080x1200 per øye og noe under ~60% av dette arealet innenfor den skarpeste delen av synsfeltet vil oppløsningen føles lav. Jeg gleder meg til denne delen blir sammenlignbar med skjermer på 2560x1440, dvs. det blir over 4K-oppløsning per øye totalt.

Klapp klapp. Imponerende at noen velger å vente en del generasjoner. ja vi kan bare innse det nå alle sammen, disse skibrillene er dårlige greier. og når vi tenker etter, 4K blir jo ikke det store det heller.. Og 8K blir jo fort litt daft det også, det lureste er nok å holde ut til 16K, noe skal en jo ha å glede seg til som pensjonist også :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det jeg ikke tror mange av dere er klar over er at vi nordmenn er i en spesiell dårlig situasjon siden oljepengene våre har stupt i verdi pengene våre er faktisk verd 40% mindre nå enn for et par år siden. Hadde Oculus kommet i 2012 ville prisen vært 3900kr med kursen som var da.

750 euro var ikke 3900 i 2012.AtW
Lenke til kommentar

EO_Train_bar.jpg

 

De av oss som fremdeles er om bord på "the hype train". Det er deilig og luftig her nå, eller hva mine herrer?

Har dere forresten lagt merke til alle de skitne bøndene som står langs skinnegangen og finner på unnskyldninger bare fordi de ikke har rikdom som oss?

 

 

 

(Før noen får analprolaps av sinne vil jeg informere om at dette er et forsøk på humor.)

Lenke til kommentar

EO_Train_bar.jpg

 

De av oss som fremdeles er om bord på "the hype train". Det er deilig og luftig her nå, eller hva mine herrer?

Har dere forresten lagt merke til alle de skitne bøndene som står langs skinnegangen og finner på unnskyldninger bare fordi de ikke har rikdom som oss?

 

 

 

(Før noen får analprolaps av sinne vil jeg informere om at dette er et forsøk på humor.)

 

 

Jeg føler det er trangere på toget enn noensinne ;)

Utsolgt på 14 minutter, og nå er ventetiden helt ute i juni/juli.

 

Heldigvis får jeg min i april :D

Lenke til kommentar

 

Det jeg ikke tror mange av dere er klar over er at vi nordmenn er i en spesiell dårlig situasjon siden oljepengene våre har stupt i verdi pengene våre er faktisk verd 40% mindre nå enn for et par år siden. Hadde Oculus kommet i 2012 ville prisen vært 3900kr med kursen som var da.

750 euro var ikke 3900 i 2012.AtW
Prisen er $599 +25% omvekslet til € og rundet av. Hadde kursen vært en annen hadde det ikke blitt 699€.
Lenke til kommentar

Det er feil at Oculus kan legge på moms for Norge når det selges i EU, ja, de kan gjøre det når de selger fra et EU land til et annet EU land - men vi er ikke med i EU.

 

Prisen til Norge skulle vært uten EU momsen slik at vi kan innberette momsen til Norge når den krysser grensa istedenfor.

 

Det er hvertfall normal praksis.

Lenke til kommentar

 

Det jeg ikke tror mange av dere er klar over er at vi nordmenn er i en spesiell dårlig situasjon siden oljepengene våre har stupt i verdi pengene våre er faktisk verd 40% mindre nå enn for et par år siden. Hadde Oculus kommet i 2012 ville prisen vært 3900kr med kursen som var da.

750 euro var ikke 3900 i 2012.AtW

 

Januar 2013 lå kursen på 5,48. 750 euro blir da 4110 kr. Er ikke så veldig langt unna spør du meg

Lenke til kommentar

 

 

Det jeg ikke tror mange av dere er klar over er at vi nordmenn er i en spesiell dårlig situasjon siden oljepengene våre har stupt i verdi pengene våre er faktisk verd 40% mindre nå enn for et par år siden. Hadde Oculus kommet i 2012 ville prisen vært 3900kr med kursen som var da.

750 euro var ikke 3900 i 2012.AtW

 

Januar 2013 lå kursen på 5,48. 750 euro blir da 4110 kr. Er ikke så veldig langt unna spør du meg

 

 

I januar 2013 lå kursen på euro på ca 7.5

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Det jeg ikke tror mange av dere er klar over er at vi nordmenn er i en spesiell dårlig situasjon siden oljepengene våre har stupt i verdi pengene våre er faktisk verd 40% mindre nå enn for et par år siden. Hadde Oculus kommet i 2012 ville prisen vært 3900kr med kursen som var da.

750 euro var ikke 3900 i 2012.AtW

 

Januar 2013 lå kursen på 5,48. 750 euro blir da 4110 kr. Er ikke så veldig langt unna spør du meg

 

 

I januar 2013 lå kursen på euro på ca 7.5

 

AtW

 

Du har selvfølgelig rett :) Så på dollar jeg

Endret av Demonickon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Det er feil at Oculus kan legge på moms for Norge når det selges i EU, ja, de kan gjøre det når de selger fra et EU land til et annet EU land - men vi er ikke med i EU.

 

Prisen til Norge skulle vært uten EU momsen slik at vi kan innberette momsen til Norge når den krysser grensa istedenfor.

 

Det er hvertfall normal praksis.

 

jeg tror man må legge til momsen som er i et land i EU eller Norge når varen rettes mot det landet, for å få lov å selge det som rettet mot det landet. Oculus selger nettop rift som rettet mot Norge og EU. er ikke slik i USA.

 

hvis du forstår hva jeg mener da

Lenke til kommentar

Jeg har ingen tro på at moms er inkludert i summen. Så man må nok betale 25% når varen kommer inn i landet er jeg redd. Hvis mva var inkludert i summen så ville det jo for eksempel vært forskjellig pris i euro for Spania og Norge da vi har forskjellige mva satser.

 

Blir overrasket om Oculus har bestemt seg for å inkludere Norge i første release runde uten å sjekke opp hvordan momsreglene fungerer her. Er mange større utenlandske selskaper som forhåndsbetaler norsk moms rett til den norske staten når du bestiller varene, for eksempel Amazon. Oculus har med vilje begrenset salgsområdet til 20 land, noe som indikerer at de på forhånd har ordnet med MVA og fikset avtaler slik at de bare kan sende pakken direkte til sluttbruker.

 

Oculus har sikkert ansatte advokater som passer på at alt er på plass i forhold til distribusjon. Tviler sterkt på at disse ansvarlige har glemt å sjekke norske MVA regler og enda mindre sannsynlig at de har "glemt" at vi ikke er med i EU.

Endret av Galen Absalom
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...