Gå til innhold

Så mye koster Oculus Rift-brillene


Anbefalte innlegg

Makan til mange som tydeligvis ikke har handlet mye fra utlandet her...!

Det er NULL problem for selger å ordne med moms/skatt/mva på forhånd.

Se bare på ebay med "international shipping program" , eller Amazon, osv. 

Jeg vil tro Oculus nå er såpass profesjonelle at det er null problem å ordne dette på forhånd og jeg har full tillit til at moms, frakt, osv er inkludert i kjøpesummen.

 

Til de som mener dette er for dyrt - kan jeg spørre åssen telefon du sitter med i hånden? Gjetter jeg riktig hvis den koster mer enn 5 000,- ?

Tenk da over at telefonen din er masseprodusert og ett sykt stort marked.

Dette er ett produkt for de som er lidenskapelige i feltet og stort sett bare mennesker i de rikeste land har allerede PC som kan dra denne. Jeg synes dette er en helt grei pris for ett slikt produkt.

Tenk litt over hva alt mulig annet koster - hvis du har livserfaring nok - så ser man at dette slettes ikke er ille.

Enkelt eksempel - en manifold til en VW Transporter T5 koster 12 000 kr hos VW. Det er en enkel klump med støpejern, og en kjent svakhet på de bilene. Da vil jeg si man får mye mer for pengene for en Oculus..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Makan til mange som tydeligvis ikke har handlet mye fra utlandet her...!

Det er NULL problem for selger å ordne med moms/skatt/mva på forhånd.

Se bare på ebay med "international shipping program" , eller Amazon, osv. 

Jeg vil tro Oculus nå er såpass profesjonelle at det er null problem å ordne dette på forhånd og jeg har full tillit til at moms, frakt, osv er inkludert i kjøpesummen.

 

Til de som mener dette er for dyrt - kan jeg spørre åssen telefon du sitter med i hånden? Gjetter jeg riktig hvis den koster mer enn 5 000,- ?

Tenk da over at telefonen din er masseprodusert og ett sykt stort marked.

Dette er ett produkt for de som er lidenskapelige i feltet og stort sett bare mennesker i de rikeste land har allerede PC som kan dra denne. Jeg synes dette er en helt grei pris for ett slikt produkt.

Tenk litt over hva alt mulig annet koster - hvis du har livserfaring nok - så ser man at dette slettes ikke er ille.

Enkelt eksempel - en manifold til en VW Transporter T5 koster 12 000 kr hos VW. Det er en enkel klump med støpejern, og en kjent svakhet på de bilene. Da vil jeg si man får mye mer for pengene for en Oculus..

Jeg reagerte med avsky når jeg først så prisen. Litt pga. av det var veldig dårlig forklart i starten at mva. var medregnet. Trodde det var snakk om nesten 9k totalt. Men det jeg tror gjorde det mest for de fleste er at Oculus har gått ut tidligere å snakket om 350-500. Da forventer man kanskje en pris på 499 og håper på 350. Når de da slenger 599 i trynet ditt + skatt + frakt så reagerer man. Hadde de vært ute tidlig og sagt at man må regne med å bruke et sted mellom 600-800 dollar hadde ingen reagert. Det er kanskje vanskelig å vite prisen på forhånd, men da bør de ihvertfall ikke uttale seg om noe pris i det hele tatt! Tror de fleste har fått roet seg (meg inkludert) og forstått at dette er et produkt som koster. I likhet med all annen teknologi som er helt ny. Det er jo bare å ta en titt på GPU, mobiler, TV osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oculus founderen sier selv at moms er inkludert slik jeg ser det:

 

https://twitter.com/PalmerLuckey/status/684774327007358976

 

 

 

@PalmerLuckey

International Rift prices are not artificially bloated - we have to cover the required taxes, sales tax in USA works differently.

 

 

@PalmerLuckey

All the international prices are essentially the converted US price+required taxes, customs fees, etc.

Endret av Spectre
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nesten 7000 kroner når man i tillegg må ha en sterk pc blir for drøyt. Lukter nisjeprdukt lang vei. Og dessverre et dårlig spillutvalg.

Lukter nisje? Det ER jo det.

Men for å bli den revolusjonen vi alle ønsker det skal bli må det ikke forbli en nisje. Da vil det ikke bli laget nok gode spill til brillene, og de vil ikke bli en suksess på lang sikt. Vi er avhengig av at noen millioner kjøper disse headsettene. 

 

(Og Facebook hadde aldri kjøpt Occulus hvis de trodde teknologien alltid ville være for spesielt interesserte)

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Jeg har ingen tro på at moms er inkludert i summen. Så man må nok betale 25% når varen kommer inn i landet er jeg redd. Hvis mva var inkludert i summen så ville det jo for eksempel vært forskjellig pris i euro for Spania og Norge da vi har forskjellige mva satser.

 

ingen tro? det står jo svart på hvitt, også nevnt i posten over deg.

Endret av Smurfn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har ingen tro på at moms er inkludert i summen. Så man må nok betale 25% når varen kommer inn i landet er jeg redd. Hvis mva var inkludert i summen så ville det jo for eksempel vært forskjellig pris i euro for Spania og Norge da vi har forskjellige mva satser.

 

ingen tro? det står jo svart på hvitt, nevnt i posten over deg.

 

 

Jeg synes bare det virker veldig rart, for når Oculus sender dette, så må det jo følge med en proforma faktura med varens verdi og frakt, og utifra dette så beregnes 25% mva som vel vanligvis får rgening på fra speditøren? Uansett, jeg har bestilt og fått levering i Juni, så innen den tid er nok dette avklart med de som får det levert i mai. Så får jeg eventuelt bare avbestille.

 

En annen ting som er litt utydelig med dette er at i handlekurven så står det riktignok You'll be charged when your order ships. Tax is included in order total.

 

Men i ordrebekreftelsen står det: Taxes, Surcharges and Fees: Applicable shipping, taxes and duties will be added to and charged in your payment upon shipment of the unit.

 

Så jeg frykter at det kommer en regning på 25% mva ett eller annet sted fra når forsendelsen kommer, men jeg håper selvsagt at jeg tar helt feil, og at dere som sier at alt dette er inkludert har rett, ingenting vil glede meg mer.

Lenke til kommentar

Men for å bli det store vi alle ønsker det skal bli kan det ikke forbli en nisje. Da vil det ikke bli laget nok gode spill til brillene, og de vil ikke bli en suksess.

I ein Reddit-AMA i dag diskuterer grunnleggeren av Oculus litt dette med prisen, og korleis dei bevist tok eit val om å lage eit dyrare kvalitetsprodukt etter at fleire aktørar kom på bana. Tanken er vel at det vil vere fleire VR-sett tilgjengeleg, men at Oculus ynskjer å tilby det beste.

 

Dersom kun eit veldig dyrt Oculus var det som var tilgjengeleg i marknaden hadde eg også vore bekymra, men det vil etter alt å døme kome fleire som er rimelegare. Forhåpentlegvis vil dette vere med på å gjere VR-marknaden større og då også auke produksjonen av VR-innhald.

 

Det som blir veldig spennande er korleis spel og anna innhald vil fungere på tvers av ulike VR-platformar. Er vi på veg inn i ein ny "konsollkrig" på PC kanskje? Med ekslusivt innhald til ulike VR-sett? Eg tenker berre høgt, men det er vel ikkje utenkeleg.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke prisen er så gal. Man må tenke se litt på hva man får etc og kan ikke sammenligne alt med prisen på en pc-skjerm.

 

Men det jeg ikke forstår er:

-Den koster 599 USD (excl avgifter)

-Men 699 EUR (excl avgifter)

 

Det betyr at om man kan handle i USD så vil den koste i NOK 5353 (+MVA, frakt etc) Men om man må handle i EUR så koster den 6776kr (+MVA, frakt etc) 

 

Nei, 699 euro er inkl moms :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg synes ikke prisen er så gal. Man må tenke se litt på hva man får etc og kan ikke sammenligne alt med prisen på en pc-skjerm.

 

Men det jeg ikke forstår er:

-Den koster 599 USD (excl avgifter)

-Men 699 EUR (excl avgifter)

 

Det betyr at om man kan handle i USD så vil den koste i NOK 5353 (+MVA, frakt etc) Men om man må handle i EUR så koster den 6776kr (+MVA, frakt etc) 

 

Nei, 699 euro er inkl moms :)

 

Ah ja! forstod det nå. Da ble den bestilt her også.

 

Levering i juli på meg ser det ut som....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg synes ikke prisen er så gal. Man må tenke se litt på hva man får etc og kan ikke sammenligne alt med prisen på en pc-skjerm.

 

Men det jeg ikke forstår er:

-Den koster 599 USD (excl avgifter)

-Men 699 EUR (excl avgifter)

 

Det betyr at om man kan handle i USD så vil den koste i NOK 5353 (+MVA, frakt etc) Men om man må handle i EUR så koster den 6776kr (+MVA, frakt etc) 

 

Nei, 699 euro er inkl moms :)

 

Ah ja! forstod det nå. Da ble den bestilt her også.

 

Levering i juli på meg ser det ut som....

 

 

Synd med leveringstiden, men venter man på noe godt... :D

 

Gøy å se at så mange her inne har bestilt.

Vi som har bestilt skulle ha opprettet en gruppechat/kanal på teamspeak eller andre kommunikasjonsplattformer.

Hadde vært gøy å dele erfaringer etterhvert som vi får riftene våre :)

Lenke til kommentar

Har lyst å bestille selv, men er redd at det blir et av de andre headsettene som vinner "krigen", og da er 6-7000 kr et litt for stort tap å svelge. Kunne gamblet med 3-4000, men ikke 6-7. 
 

Er heller ikke fan av at Occulus skal ha sin egen proprietære Steam-løsning. Enda en launcher å forhold seg til. Hvis Vive bli bra og får støtte fra utviklere vil jeg heller ha det, liker meg i Valves økosystem.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Jeg regner med at den prisen er uten moms, så dette vil koste kanskje nærmere 8000?

Jeg har vel lyst på dette, men jeg vil ikke stå først i køen med dette utgangspunktet. Da kan jeg vente et par måneder til for å se om Oculus Rift holder vann.

Det var snakk om halvparten av prisen i utgangpunktet, så litt mer lunk ble det på min entusiasme.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at den prisen er uten moms, så dette vil koste kanskje nærmere 8000?

Jeg har vel lyst på dette, men jeg vil ikke stå først i køen med dette utgangspunktet. Da kan jeg vente et par måneder til for å se om Oculus Rift holder vann.

Det var snakk om halvparten av prisen i utgangpunktet, så litt mer lunk ble det på min entusiasme.

 

Ifølge noen i denne tråden, og en del i andre forum, så skal prisen være inkludert MVA i de europeiske landene, jeg har stilt meg tvilende til dette, men er fullstendig åpen for at jeg tar feil og de har rett. Noe jeg inderlig håper da jeg har bestilt ett sett.

 

Edit: Jeg har stilt spørsmålet til Oculus support, om jeg får svar så kan jeg poste det her

Endret av ohkaasa77
Lenke til kommentar

6700kr før MVA? Hahaha. Oculus trenger nok ikke slå an med en gang gitt kapitalen de har i ryggen, men kjøper ikke dette før prisen har sunket betraktelig. 599dollar US, 699 EUR. Helt drøy pris.

 

Hvis dette faktisk er inkludert mva blir ihvertfall prisen ikke helt opp i 10000 kroner, men fortsatt alt for dyrt gitt maskinvarekravene. VR skal kjøpes en gang i fremtiden, definitivt.

Lenke til kommentar

Jeg for min del er mer happy med å betale mer for ett bedre produkt, så får alle dere som skriker om at 1 1/2 iphone er for dyrt, kjøpe de billige alternativene etterhvert som de kommer! Så skal jeg kose meg vel vitende om at jeg har den hvor det ikke er ofret kvalitet for å få den så billig som mulig.

 

Jeg synes ikke 7500kr er dyrt for ett produkt jeg har ventet på i 3 år så lenge det faktisk er bra og fungerer som jeg forventer (noe jeg er rimelig sikker på at det gjør). 

 

Men, jeg var ikke klar over at de skal ha sin egen "Store" / proprietær Steam??

Det er jeg veldig lite happy med ....  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...