Gå til innhold

Alkoholprosent og infeksjon


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har prøvd å google litt uten hell og håper noen kan svare meg :-)

 

Jeg liker å brygge øl og legge vin. Har laget begge flere ganger uten infeksjon.

 

Selv om det er viktig å rengjøre og desinfisere alt både ved brygging og legging ser jeg det er mye viktigere når det kommer til øl som trolig har med lavere alkoholprosent å gjøre? Men det jeg da lurer på er hvor går grensen der infeksjonsfaren synker og hvor er den borte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du skal ha en ganske så høy alkoholprosent før bakteriene slutter å trives - langt høyere enn både vin og øl.

Gjær er jo også en type bakterier, og den overlever fint i relativt sterk alkohol. Jeg ser mer på det som at gjær-bakteriene og uønskede bakterier "slåss" mot hverandre. Hvis kulturen av uønskede bakterier er så stor at den bryter ned gjærbakteriene, blir resultatet et dårlig brygg. Dette er grunnen til at renslighet er så viktig - man ønsker at gjærbakteriene skal få jobbe fritt med å bryte ned sukkeret og danne alkohol, ut andre bakterielle forstyrrelser.

Lenke til kommentar

Gjær er på ingen måte bakterier, uansett hvordan man velger å tolker begrepet. Når det gjelder problemstillingen vil en høyere alkoholprosent hemme veksen av mikrooranismer, men i øl og vin er den aldri så høy at renslighet kan settes til sides. Om en batch blir infisert tidlig, f.eks ved tapping til gjæringskar, blir bakteriene ofte utkonkurrert av gjæren, men det trenger ikke å bety at bakteriene dør, og det er også ofte slik at en bakterieinfeksjon utvikler seg sakte etter at gjæringen har stoppet opp, da noen bakterier kan bryte ned stoffer som gjæren ikke kan. :)

Endret av Kontorstol
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...