Gå til innhold

Ny drivstoffløsning kan gi dronene mange timers flytid


Anbefalte innlegg

Dette blir jo egentlig ganske så ueffektivt med tanke på at først og fremst vil beholderen med H2 veie for mye i forhold til et annet alternativ for flytende brensel (f.eks. etanol, metanol, bensin, bedre batterier etc). For det andre vil systemet bestå av alt for mange ledd, og dermed være enda mindre effektiv:

brenselcelle > trafo/spenningsøkende krets > frekvensomformer(e) > motorer

Og sist men ikke minst hvis ideen er å ha en drone som har legre flytid, og siden opplegget her vil veie mer og dermed er ikke manøvreringsevnen noe som helst pri-en, så burde man egentlig satset på rotorer med bedre effektivitet (konstant RPM + pitch justering) eller egenlig bare bruke større og mer effektive rotorer, noe a-la en helikopter for å unngå høy rotorbelastning som i tilfellet alle fleste droner er jo selve grunnen til hvorforfor flytiden er så begrenset (den er for høy, noe som er bra for manøvreringsevnen og farten men ikke bra med tanke på effektivitet. Tenk Harrier vs helikopter).

 

Øh. "Bensin"-droner finnes forøvrig, men dette krever også bensinmotorer, som er tyngre, mer komplekse, har høyere feilrate, samt at de ikke er like kjappe og presise i turtallsjusteringen. I tillegg er det ganske så problematisk å bygge små billige droner med bensin.

 

Motortype har forøvrig ikke noe med kontrollmetode å gjøre. Det finnes allerede droner med rotorpitch som kontrollmetode. Igjen, mer kompleksitet og høyere feilrate, men da i bytte mot muligheten for en motor og bedre kontroll. RPM vil imidlertid ikke være ekstremt forskjellig da løfteevne også har sammenheng med hastighet.

 

Harrier vs helikoptersammenligningen ser jeg ikke.

 

Elektrisk drivlinje vil nok være valget i overskuelig fremtid, spørsmålet vil være hvordan man lagrer høyest mulig mengde elektrisk energi til lavest mulig vekt og pris. Batteriene vi har i dag vil ikke kunne tilfredstille i det lange løp. Denne løsningen vil heller ikke være svaret på alle droner og alle størrelser. Jeg ser for meg at dette er mest tenkt de litt større proffdronene, i det minste i starten.

 

Ser de skriver neste år, så da mener de altså 2017?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vekt/effekt forhold på brenselceller er ofte svært dårlig men alt som potensielt kan forbedre teknologien er vel bra. er dem flinke kan dem sikkert selge gammel brenselcelle teknologi til en investor som biter på og tror det er snakk om short time to market som de fleste her også tror 

Endret av Henrik2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

DC spenning har ikke frekvens.

Frekvens er svingninger i sekundet. Kun AC som har det. Måles i Hz.

Nå vet ikke jeg hva som finnes ombord i dronene, men skjønner ikke hvorfor de skal ha en vekselretter ombord når det finnes likestrømsmotorer (?)

Om de bruker vekselsstrømsmotorer må det før til unødvendig mye vekt???

 

En "frekvensomformer" fungerer med det prinsippet at du trenger DC for å få la oss si 60 hz AC.

I industrien har du selvfølgelig AC inn som må omformes til DC og deretter til AC igjen.

 

Hvilke motorer de bruker vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Går ut i fra dronene bruker 3-fase vekselstrømsmotorer som alt annet elektrisk radiostyrt utstyr. Bortsett fra de billigste lekebilene som fremdeles har børstemotorer.

 

Er vel ingen radiostyrte leker som benytter seg av AC motorer.

 

Det som blir brukt er børste og børsteløse motorer, begge to er DC motorer.

Lenke til kommentar

 

Går ut i fra dronene bruker 3-fase vekselstrømsmotorer som alt annet elektrisk radiostyrt utstyr. Bortsett fra de billigste lekebilene som fremdeles har børstemotorer.

Er vel ingen radiostyrte leker som benytter seg av AC motorer.

 

Det som blir brukt er børste og børsteløse motorer, begge to er DC motorer.

 

 

Det heter kanskje børsteløs DC-motor, men tro meg: Det er AC som går inn i motoren og med unntak av mangelen på sakking og reaktiv effekt, så styres den på eksakt samme måte som en induksjonsmotor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 For det andre vil systemet bestå av alt for mange ledd, og dermed være enda mindre effektiv:

brenselcelle > trafo/spenningsøkende krets > frekvensomformer(e) > motorer

 

 

Man benytter ikke trafo i slike applikasjoner, og frekvensomformer er allerede i bruk. En til hver motor faktisk.

 

Jeg vet ikke hvilken cellespenning man får av hydrogenceller, men det er slett ikke utenkelig at de kan designes på samme måte som batterier og lage en ferdig DC-spenning som kan mates rett inn til frekvensomformern uten noen regulering eller step-up overhodet.  (Dt ville iallefall vært mitt mål om jeg skulle designe dette).

 

DC spenning har ikke frekvens.

Frekvens er svingninger i sekundet. Kun AC som har det. Måles i Hz.

Nå vet ikke jeg hva som finnes ombord i dronene, men skjønner ikke hvorfor de skal ha en vekselretter ombord når det finnes likestrømsmotorer (?)

Om de bruker vekselsstrømsmotorer må det før til unødvendig mye vekt???

 

 

Du har rett. Jeg var uklar i ordbruken min.

Det er en DC/AC-omformer, ikke en frekvensomformer.

 

Resten er bare kunnskapsløs synsing fra din side.

BLDC-motorer er veldig lette og varer "evig" i forhold til børstebaserte DC-motorer.

Dessuten slipper man å tilføre effekt for å danne rotorfelt ettersom man faktisk har et permanent felt i magnetene man kan benytte.

På denne måten kan man ned-dimensjonere omformeren og ledningene, i tillegg til motoren selvsagt (mindre jern).

Lenke til kommentar

 

 

 

Du har rett. Jeg var uklar i ordbruken min.

Det er en DC/AC-omformer, ikke en frekvensomformer.

 

Resten er bare kunnskapsløs synsing fra din side.

BLDC-motorer er veldig lette og varer "evig" i forhold til børstebaserte DC-motorer.

Dessuten slipper man å tilføre effekt for å danne rotorfelt ettersom man faktisk har et permanent felt i magnetene man kan benytte.

På denne måten kan man ned-dimensjonere omformeren og ledningene, i tillegg til motoren selvsagt (mindre jern).

 

 

 

Hva er et rotorfelt? Har det noe med magnetisme å gjøre?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Du har rett. Jeg var uklar i ordbruken min.

Det er en DC/AC-omformer, ikke en frekvensomformer.

 

Resten er bare kunnskapsløs synsing fra din side.

BLDC-motorer er veldig lette og varer "evig" i forhold til børstebaserte DC-motorer.

Dessuten slipper man å tilføre effekt for å danne rotorfelt ettersom man faktisk har et permanent felt i magnetene man kan benytte.

På denne måten kan man ned-dimensjonere omformeren og ledningene, i tillegg til motoren selvsagt (mindre jern).

 

Hva er et rotorfelt? Har det noe med magnetisme å gjøre?

Elektriske motorer må ha to magnetfelt for å rotere.

Man har et i stator som jager magnetfeltet fra rotor rundt og rundt. Omtrent som en hund som prøver å få tak i sin egen hale.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Du har rett. Jeg var uklar i ordbruken min.

Det er en DC/AC-omformer, ikke en frekvensomformer.

 

Resten er bare kunnskapsløs synsing fra din side.

BLDC-motorer er veldig lette og varer "evig" i forhold til børstebaserte DC-motorer.

Dessuten slipper man å tilføre effekt for å danne rotorfelt ettersom man faktisk har et permanent felt i magnetene man kan benytte.

På denne måten kan man ned-dimensjonere omformeren og ledningene, i tillegg til motoren selvsagt (mindre jern).

 

Hva er et rotorfelt? Har det noe med magnetisme å gjøre?

Elektriske motorer må ha to magnetfelt for å rotere.

Man har et i stator som jager magnetfeltet fra rotor rundt og rundt. Omtrent som en hund som prøver å få tak i sin egen hale.

 

 

 

Du skrev at man kunne benytte et magnetfelt. Jeg har såvidt hatt om magnetisme på videregående i fysikktimene. Snakker man her om egenskapen ved magnetfelt, at de er konservative (ønsker å bestå), som man da utnytter (som du forklarer med andre ord)? Ellers kan jeg veldig lite om motorers oppbygging, så takk for innføringen.

Endret av GoSuperb
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Du har rett. Jeg var uklar i ordbruken min.

Det er en DC/AC-omformer, ikke en frekvensomformer.

 

Resten er bare kunnskapsløs synsing fra din side.

BLDC-motorer er veldig lette og varer "evig" i forhold til børstebaserte DC-motorer.

Dessuten slipper man å tilføre effekt for å danne rotorfelt ettersom man faktisk har et permanent felt i magnetene man kan benytte.

På denne måten kan man ned-dimensjonere omformeren og ledningene, i tillegg til motoren selvsagt (mindre jern).

Hva er et rotorfelt? Har det noe med magnetisme å gjøre?

Elektriske motorer må ha to magnetfelt for å rotere.

Man har et i stator som jager magnetfeltet fra rotor rundt og rundt. Omtrent som en hund som prøver å få tak i sin egen hale.

 

Du skrev at man kunne benytte et magnetfelt. Jeg har såvidt hatt om magnetisme på videregående i fysikktimene. Snakker man her om egenskapen ved magnetfelt, at de er konservative (ønsker å bestå), som man da utnytter (som du forklarer med andre ord)? Ellers kan jeg veldig lite om motorers oppbygging, så takk for innføringen.

I BLDC benytter man seg av et elektrisk magnetfelt og et "vanlig" magnetfelt fra neodymbaserte magneter.

 

Førstnevnte roterer rundt motorens omfang mens sistnevnte "låser" seg til samme feltet og blir med rundt. Denne motoren er altså synkron siden begge feltene roterer i samme hastighet.

 

Induksjonsmotoren baserer seg på å skape et elektromagnetisk felt i rotor vha induksjon. Dette skapes av statorfeltet og opprettholdes av den relative hastighetsforskjellen mellom de to; Sakkingen.

 

Siden denne motortypen er offtopic mht droner lar jeg videre forklaring ligge.

Om du ønsker en skikkelig utbrodering kan du starte en ny tråd i f.eks leksehjelp, så skal jeg diske opp for deg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror han mener feltspenning.

 

Motorene er heller ikke BLDC-motorer. BLDC har integrert elektronikk som konverterer DC til AC. Motorer i RC-utstyr er rene AC-motorer og er avhengig av ekstern regulator/converter.

Det er i høyeste grad BLDC i f.eks DJi-dronene.

Og elektronikken er ikke bygget inn i motoren.

Den like ekstern som for annet utstyr som krever regulering.

Lenke til kommentar

Dermed blir det jo feil å kalle en AC-motor for BLDC. :p

Enig i at navnet er misvisende.

Årsaken er at en BLDC *må* styres med en omformer, og at denne benytter seg av DC til å syntetisere AC spenningsvektorer.

 

Jeg kan både prinsippene og matematikken bak hele denne styringsformen, så fyr løs om du har flere spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...