Gå til innhold

Fjern arveretten!


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Ok, Olav Thon dør. Hvordan ser du for deg at hotellkjeden, hvordan ser du for deg at hotellkjeden skal drives videre?

 

*SNIPP*

Det virker som om mange mennesker har en overdrevent stort tro på at politikerne er bedre til å forvalte rike mennesker sine verdier enn det de rike menneskene selv er, hvilket selvsagt bare er tull. Det er ingen plasser sløseriet er større enn i det offentlige. Så hvorfor skal man stole på at verdiene som rike mennesker har klart å spare opp i løpet av et langt liv, og som så tilfaller staten når de engang dør, ikke ender opp med å bli sløst på dyre kulturhus som ingen bruker eller busskur til mangfoldige millioner?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror at arveretten kan ha sine problemer, men tror det blir all verdens helvete om det blir kastet ut. Ikke bare for de rike, men for folk flest. Å arve bolig eller penger er jo ofte grunnlaget til at en får spart opp til å kjøpe egen bolig.

 

Tror fokuset er å faktiskt gå etter de rike og slutte være pinglete om at "de kommer til å forlate oss!", etc. Hva så? Med hvor mye de snylter er det nesten like greit slik jeg ser det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vi trenger ikke avskaffe arv, vi trenger bare et tak på arv, eller maksimumarv.

 

Det er urimelig at folk skal arve mer enn de trenger for en livstid. Som du sier, kommer dagens arverett med en hel del samfunnsproblemer.

Ok, Olav Thon dør. Hvordan ser du for deg at hotellkjeden, hvordan ser du for deg at hotellkjeden skal drives videre?

La arvingene selv velge ett hotell og legge ned/selge resten til inntekt for staten? Hvem tror du da kjøper opp hotellene?

 

Om Norge innførte en slik regel ville samtlige bedrifter av litt størrelse flagge ut raskest mulig og flytte så mye verdier de kunne utenlands, ett enormt tap for Norge.

 

 

Jeg kjenner ikke så godt til Olav Thon sin virksomhet, men hotellene er vel et aksjeselskap? Hvis ikke, kan det ved Olav Thon sin død bli et aksjeselskap. Da blir det i offentlig eie.

Lenke til kommentar

Finnes det i hele tatt land som praktiserer å legge beslag på (all) arv?

 

Eneste scenario jeg kan forestille meg at slikt evt. skjer, er hos "primitive" stammesamfunn som lever utenfor sivilisasjon (i den grad slike finnes lengre) og der all verdi/gjenstander/redskap etter avdød person tilfaller kollektivet, for overlevelsens skyld.

Lenke til kommentar

Jeg tror at arveretten kan ha sine problemer, men tror det blir all verdens helvete om det blir kastet ut. Ikke bare for de rike, men for folk flest. Å arve bolig eller penger er jo ofte grunnlaget til at en får spart opp til å kjøpe egen bolig.

 

Tror fokuset er å faktiskt gå etter de rike og slutte være pinglete om at "de kommer til å forlate oss!", etc. Hva så? Med hvor mye de snylter er det nesten like greit slik jeg ser det.

 

Dersom har likt utgangspunkt vil prisene på bla. boliger gå ned og tilpasse seg det nye nivået.

Lenke til kommentar

Opphamstring av verdier i få hender som går i arv i generasjoner er som parasitter for samfunnet. Alle andre må jobbe mer for å opprettholde det systemet.

 

Kapitalen som ikke brukes, men hamstres av de få rike i verden.

 

Helt riktig. Og deres disipler.

Endret av nilssonn
Lenke til kommentar

På hvilken måte snylter de rike?

 

Enkelt forklart: Se for deg at du hopper inn i spillet Monopol lenge etter de andre spillerne har etablert seg. Du vil bli ranet.

 

https://www.ted.com/talks/thomas_piketty_new_thoughts_on_capital_in_the_twenty_first_century

 

I foredraget over forklarer Thomas Piketty hvorfor mesteparten av den økonomiske veksten tilfaller de rikeste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det i hele tatt land som praktiserer å legge beslag på (all) arv?

 

Eneste scenario jeg kan forestille meg at slikt evt. skjer, er hos "primitive" stammesamfunn som lever utenfor sivilisasjon (i den grad slike finnes lengre) og der all verdi/gjenstander/redskap etter avdød person tilfaller kollektivet, for overlevelsens skyld.

 

Norge er et av få land som ikke har arveavgift. I andre vestlige land ligger den på 30-50%. Problemet er at de rike som regel klarer å lure seg unna fordi kapitalen er mobil (på samme måte som de klarer å lure seg unna skatt).

Endret av nilssonn
Lenke til kommentar

 

På hvilken måte snylter de rike?

 

Enkelt forklart: Se for deg at du hopper inn i spillet Monopol lenge etter de andre spillerne har etablert seg. Du vil bli ranet.

 

https://www.ted.com/talks/thomas_piketty_new_thoughts_on_capital_in_the_twenty_first_century

 

I foredraget over forklarer Thomas Piketty hvorfor mesteparten av den økonomiske veksten tilfaller de rikeste.

 

 

Ikke bare det. Men selskapet du jobber i gir nok mer i utbytte til aksjonærer enn de gir i lønn til sine arbeidere. Denne kapitalen som ikke brukes, kommer ikke økonomien til gode. Hadde disse pengene gått til vanlige produktive arbeidere i større grad enn idag, så hadde økonomien vokst.

 

Idag hamstres kapital av en lite gruppe mennesker som tar mer og mer eierskap over hele verdensøkonomien. Arbeiderne blir fattigere mens de rike blir rikere. Se bare på statistikk. Forskjellen mellom rik og fattig blir bare større, middelklassen blir fattigere, og milliardærene rikere. Idag har vi mer sosialisme til selskaper og de rike enn vi har til befolkningen. Det kan på mange måter betegnes som fascisme.

 

 

Problemet med å leve av å ta penger fra andre, er at de andre misliker det og derfor vil prøve å unngå å bli ranet.

 

Problemet med å leve av andres penger er at de som gjør det ikke deltar på en produktiv måte i økonomien. Noen unntak gjelder selvsagt.

 

 

 

Norge er et av få land som ikke har arveavgift. I andre vestlige land ligger den på 30-50%. Problemet er at de rike som regel klarer å lure seg unna fordi kapitalen er mobil (på samme måte som de klarer å lure seg unna skatt).

 

 

Det er merkelig at de rike (og selskaper) enkelt kan lure seg unna skatt, mens den øvrige befolkningen ikke har samme mulighet.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Staten må ha sine grenser. At det må være en privat atfære av åndelige og materielle verdier. Som individer har eiendomsrett til. Og som politiske makthavere ikke har lov til å trampe inn i. Det er bare når makten er delt. At menneske er fritt.

Frihet ruller over Europa. Også vi har kjempet for vår frihet. Det tok 5 år før vi gjenvunnet landet igjen. Vi er øyenvitne til det som skjer, men vi er også vitner. Dette er også vår sak. Står det om våre begreper som er våre begreper. Om rett og galt, godt og ondt.

 

Statsminister tale 1990

https://tv.nrk.no/serie/statsministerens-nyttaarstale/FNYH70000090/01-01-1990

Endret av Finland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...