Gå til innhold

En guide til vannkjøling, del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Flere artikler innenfor samme tema vil dukke opp, jeg har jo lovet ett og annet omkring produksjon av både vannblokker, tanker og radiatorer......

 

Heng med! *grin*

Herlig! Har tenkt på å lage egen vannblokk (spare penger (+bedre ytelse?)), og har en blokk nesten ferdig designet inni hodet. Så litt info omkring det ville vært fortreffelig.

Lenke til kommentar
Har hørt om folk som brukte såpe for å få på slangene det var ikke helt bra etterpå da det skummet og ble mye tull. Olivenolje er da heller og anbefale siden det legger seg på toppen i tanken til slutt viss det kommer i systemet, såpa blander seg. Bare en tanke. Sier ikke at såpe ikke funker, men at det kanskje finnes bedre valg :)

hvorfor må man ta seg bryet med å hente ting når man bare kan sutte litt på slangen istede :love:

det skummer vel ikke av spytt gjør det vel?

Lenke til kommentar

Nydelig guide. Muligens litt for "begynner-guide" for meg, men kjempeinterresant lesestoff fortsatt. Kjempeflott! :woot:

 

Stemmer det at mange tror at mer trykk = kaldere temp... ihvertfall meg for et halvt år siden...... Har tusenliters-pumpe...

 

 

 

Noen som vet hvordan jeg kan støydempe en pumpe?

 

Har en 1000ltr/time pumpe. Kjøpt på netconnection, utgått nå. Husker ikke navnet.

Endret av blackninja
Lenke til kommentar

Stemmer det at mange tror at mer trykk = kaldere temp... ihvertfall meg for et halvt år siden...... Har tusenliters-pumpe...

 

 

Mer trykk ja, men i hovedsak mer vanngjennomstrømming.

 

Og ikke løp og kjøp pumpen med flest mulig liter i sek pga man tror det vil gi bedre trykk.

 

Det som teller er at man skal ha mest mulig vann gjennom slangene, og for at det skal gå må man også ha en pumpe som klarer å levere bra med vann selv med mye motstanden i slangene. Pumpene sin rating er etter hvor mye pumpen levere "max" uten motstand. Sette man på noen slanger/blokker osv taper effektiviteten til pumpene seg MEGET raskt.

 

jo fortere vannet går rundt i systemet jo bedre kjøling får man.

 

Beste pumpe i flg P-Q kurvene til produsenten er faktisk Swiftec sin nye pumpe. Slår alt av standar pumper vi er vant med fra Hydor og Eheim.

 

En liten tanke med når man velger slanger. 1/2" vil nesten alltid være bedre en 3/8" siden det blir mindre motstand i systemet. Vannet vil få en friere flyt da.

Seff hvis resten av systemet også er 1/2" :)

 

-P-

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar

Må skrive meg inn i rekkene av de som digget denne artikkelen. Er fantastisk at noen tar seg bryet å skrive om dette, er helt sikkert mange som vil få stor glede av denne artikkelen.

Husker selv da jeg var helt fersk på stort alt med pc.

Da jeg kom hit på overklokking.no, tok interessen virkelig til og jeg begynte å lese de utmerkede guidene deres.

 

Denne artikkelen går inn i rekken som en av de aller beste.

Takk skal dere ha!

 

ps. Sitter på en live radiosending nå, så hvis det er noen gramatiske feil så tenk på en svett stressa gutt som har fått nok musikk for en uke fremover, der har dere meg :grumpy:

Endret av Mira
Lenke til kommentar

mm, flott guide! gir god innsikt.

 

men mens jeg venter på monteringsguiden har jeg et par spørsmål:

 

-trenger jeg å smøre dielektrisk fett rundt cpu hvis jeg ikke har peltier? jeg har et nyinnkjøpt waterchill-sett.

 

-jeg har vurdert å kjøpe en 12V kjøleboks og sette ved siden av kabinettet mitt, med vanntank og radiator oppi. regner med dette vil gi meg noe ekstra effekt.. :) dessuten gir det plass til litt colakjøling!

Men trenger jeg å sette på radiatoren? eller holder det med vanntank i kjøleboks?

(btw: hvis noen selger en slik kjøleboks så PM meg!)

 

hvor hardt skal kjøleblokka monteres? den jeg har festes jo med skruer gjennom hovedkortet.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig å beskytte området rundt CPU mot kondens, med et vanlig vannkjølingsoppsett. Temperaturene vil aldri bli så lave at kondens kan oppstå.

 

Skal du i det hele tatt få noen effekt av "kjøleboksprosjektet" ditt, bør du nok legge kun radiatoren i den.

Men jeg er samtidig redd du bare må glemme å få noen særlig glede av en slik løsning.

Kjøleelementet i en slik boks er gjerne på 30-40watt, og vil slite vettet av seg med varmen fra kjølesystemet ditt. Bruk boksen til Cola i stedet, det er mitt råd! :-)

Lenke til kommentar

og da var bestillingene mine lagt inn, da jeg får delene, og får tid, legger jeg ut info om fremgangen, nesten all bakgrunnsinfo har jeg herifra........

(ser ingen kommende feil i planen/budsjettet mitt iallefall, regnskapet blir noe annet)

 

glimrende guide, går den enda mer innpå selvbygging av systemer i neste del? (blokker)

Lenke til kommentar

I stort sett bra guide, men jag saknar en del svar på frågan "varför".

Jag gillar inte att få/läsa uppmaningar att (inte) göra på ett visst sätt utan att få motiverat varför.

 

I det här fallet uppmanas läsaren utan någon som helst förklaring bland annat att hålla sej borta från billig PVC-slang.

Det vore bättre att redovisa för- och nackdelar med alla alternativ och sedan låta läsaren göra en egen bedömning.

 

/Olle

Lenke til kommentar
I stort sett bra guide, men jag saknar en del svar på frågan "varför".

Jag gillar inte att få/läsa uppmaningar att (inte) göra på ett visst sätt utan att få motiverat varför.

 

I det här fallet uppmanas läsaren utan någon som helst förklaring bland annat att hålla sej borta från billig PVC-slang.

Det vore bättre att redovisa för- och nackdelar med alla alternativ och sedan låta läsaren göra en egen bedömning.

 

/Olle

Joda Olle, det har du for så vidt rett i.

I utgangspunktet var temaet atskillig mer omfattende enn slik det fremstår, men av forskjellige årsaker kortet jeg en god del inn på dette.

 

Men jeg tar gjerne hintet, så vi får se hva det blir plass til i del 2..... :)

Lenke til kommentar
Bra guide :woot:

Gleder meg til fortsettelsen. Vurderer vannkjøling, og det er fint å få guiding i den jungelen det er der ute.. Ferdig sett er bra nok slik jeg forstår deg, men det er vel en fordel å sette seg skikkelig inn i de forskjellige delene og håndplukke det som passer best til ditt formål.. Liker måten du hele tiden vurderer stillhet kontra kjøling..

Keep up the good work! :yes:
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...