Gå til innhold

En guide til vannkjøling, del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et lite spørsmål i forbinnelse med slange valg. Silikon eller Tygon anbefales framfor PVC. Etter som jeg har forstått er hovedargumentet for dette at PVC blir fortere stivt og man har økt risiko vor lekasje dersom man får vridd litt på slangen når man ved en senere anledning skal montere noe i kabinettet. Spørsmålet mitt er; dersom man sikrer med slangeklemmer burde man vel ha minsket risikoen for lekasje ganske kraftig, selv med PVC? Grunnen til at jeg spør er at jeg var innom TESS forrige dagen og det han bladde opp i katalogen, som var bra silikonslanger, var sinnsykt dyrt (150kr+/m avhengig av dimmensjon). Og på microplex er de jo "alltid" utsolgt for riktig dimensjon. Det jeg lurer på er vel egentlig; er jeg (vannkjølinga mi) dødsdømt dersom jeg kjøper så kalt "drikkevannsslange" på biltema?

Lenke til kommentar
Jeg har et lite spørsmål i forbinnelse med slange valg. Silikon eller Tygon anbefales framfor PVC. Etter som jeg har forstått er hovedargumentet for dette at PVC blir fortere stivt og man har økt risiko vor lekasje dersom man får vridd litt på slangen når man ved en senere anledning skal montere noe i kabinettet. Spørsmålet mitt er; dersom man sikrer med slangeklemmer burde man vel ha minsket risikoen for lekasje ganske kraftig, selv med PVC? Grunnen til at jeg spør er at jeg var innom TESS forrige dagen og det han bladde opp i katalogen, som var bra silikonslanger, var sinnsykt dyrt (150kr+/m avhengig av dimmensjon). Og på microplex er de jo "alltid" utsolgt for riktig dimensjon. Det jeg lurer på er vel egentlig; er jeg (vannkjølinga mi) dødsdømt dersom jeg kjøper så kalt "drikkevannsslange" på biltema?

nå har jeg både tygon og clas olson pvc.Kan ikke se den helt store forskjellen.

Seff er tygon mykere,men disse sklei faktisk av pumpa når jeg vridde litt på den.(det er riktig dimmensjog og waterchill pumpe)Mens pvc slangen hang som støpt,trengte ikke klemmer eller noe.dette gjalt kunn koblingene på pumpa da,tygonslangen hang godt på de andre 1/2" koblingene.

 

Nb slangene var mykere og lengere på clas olsen en på biltema,160 kr for 5-10 meter myk og fin pvc slange,litt matolje på før en presser de på og vips :thumbs:

Lenke til kommentar
vel biltema har 10m drikkevannslange til 60 kr :) (eller pvc til 40)

som sagt,det var stor forskjell på slangene til biltema og clas olson,jeg ville absolutt valg å betale litt for den beste,og jeg mener clasern hadde den beste.Men det er ditt valg.De drikkevann slangene var stive som papp i forhold,eg sjekka dette i går.

 

Edit:Angående pris kostet faktisk mine 5 meter 22 kr

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

guttorm: Matolje er fy på vannkjøling! Den vil alltid fungere som "glidemiddel", og du kan risikere at slangene faller av. Vanlig såpe vil tørke etterhvert og heller fungere i positiv retning.

 

En annen mye brukt løsning, dog ikke innen vannkjøling (jeg har i alle fall ikke hørt om det), er hårspray. Den gjør det lett å skli på slangene, men når den tørker fungerer den som et slags lim. Den er likevel såpass sprø at det går lett å vri av slangen.

Lenke til kommentar
guttorm: Matolje er fy på vannkjøling! Den vil alltid fungere som "glidemiddel", og du kan risikere at slangene faller av. Vanlig såpe vil tørke etterhvert og heller fungere i positiv retning.

Jeg ser hva du mener novec,i tillegg er jeg noob på dette med vannkjøling.

 

Men jeg kan ikke se hvorda litt matojle som blir påført med en q-tips og legges bare inn 2-3 mm på insiden skal gi fare for at slangen skal komme av.Selv med olje på er slangen(pvc) tung å få på.

 

Mulig noen har tatt og dyppet hele slangen i matolje-flaska og senere har den løsnet,så blir det noe annet.

 

Slangene mine sitter ivertfall FAST.

 

men jeg skal huske å bruke såpe neste gang da,takk for tipset.

 

Den hårspray skaen hørtes litt interesang ut,eneste er vell at en må huske å rengjøre nipplene vist en har hatt av slangene.

 

Kansje dette kan gjøre at en slipper helt klemmer.

Bruker alle klemmer på vannkjølinga sin,eller er det bare noen?

 

Jeg lurer også på om en eventell lekasje begrenser seg til bare sikringsbrudd og død pc,eller kan det utvikle seg brann(dette er vell lite sansynelig,men jeg lurer bare)?

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

Enda et spørsmål.Når dere har hatt en slange av,bytter dere denne da?den har jo fått en nippel for,eg vil ikke henge like godt som en ny,altså ID har økt.

 

Edit:Flere spørsmål jeg ;) .Jeg har pumpa utefør tanken,merker at pumpa blir litt varm,dette vil jo være med å Øke tempen på vatne vist den ligger oppi tanken,og da lage jobben til radiatoren større.

 

Vist den er ekstern vil tempen i kabinettet bli litt høyere,men ikke påvirke vanntempen mer,da jeg har montert radiator slik at denne suger kald luft fra utsiden og gjennom radiator,inn til kabinettet.

 

Kan men jeg kan absolutt se fordelen med to slanger mindre i kabinettet :thumbup:

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
... merker at pumpa blir litt varm, dette vil jo være med å Øke tempen på vatne...

Jag tror att vattnet bidrar mer till att värma pumpen än tvärtom.

Så länge pumpen inte sitter inuti tanken, vilket är en inte helt ovanlig placering, så kyls den huvudsakligen av luften runt omkring. Värmen genereras ju i motor och lager mer än i den del där vattnet rör sej.

 

/Olle

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det har dessverre oppstått forsinkelser utover hva vi i Overklokking.no råder over, men vi vil komme med oppdatering så fort det er praktisk mulig. Ja, jeg gleder meg også til del 2!

 

Off-topic: Artig skrivefeil i signaturen din, pertm:

 

is winning: vinner

is wining: klager/sutrer

 

Jeg vet ikke hva som er mest korrekt, jeg :-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjempeguide for meg som er newbi med vannkjøling. men en ting jeg lurer på som egentlig bestemmer om jeg skal ha vannkjøling eller ikke...

Må man isolere med gummi rundt cpu ell det som skal kjøles? Får man kjøpt slike isåfall? Hvis man må forsikre seg om at det blir tett mellom kjøler og gummi tror jeg at jeg velger bort slik kjøling for med mine praktiske evner og usikkerhet gjør at jeg ikke riskikerer min dyrebare data på slik "øyemål". Håper noen kan svare meg på dette

Lenke til kommentar
Kjempeguide for meg som er newbi med vannkjøling. men en ting jeg lurer på som egentlig bestemmer om jeg skal ha vannkjøling eller ikke...

Må man isolere med gummi rundt cpu ell det som skal kjøles? Får man kjøpt slike isåfall? Hvis man må forsikre seg om at det blir tett mellom kjøler og gummi tror jeg at jeg velger bort slik kjøling for med mine praktiske evner og usikkerhet gjør at jeg ikke riskikerer min dyrebare data på slik "øyemål". Håper noen kan svare meg på dette

Om det er mellom CPU-en og blokken du mener, så nei.

 

Dette trengs kun om kondens skulle oppstå, noe som ikke skjer så lenge temperaturen på vannet/blokken ikke er under rom temperaturen.

 

Bruker man peltier elementer eller har radiatoren ute av vinudet på en kald vinters dag, da kan slike problemer oppstå.

 

-P-

Lenke til kommentar
Kjempeguide for meg som er newbi med vannkjøling. men en ting jeg lurer på som egentlig bestemmer om jeg skal ha vannkjøling eller ikke...

Må man isolere med gummi rundt cpu ell det som skal kjøles? Får man kjøpt slike isåfall? Hvis man må forsikre seg om at det blir tett mellom kjøler og gummi tror jeg at jeg velger bort slik kjøling for med mine praktiske evner og usikkerhet gjør at jeg ikke riskikerer min dyrebare data på slik "øyemål". Håper noen kan svare meg på dette

Om det er mellom CPU-en og blokken du mener, så nei.

 

Dette trengs kun om kondens skulle oppstå, noe som ikke skjer så lenge temperaturen på vannet/blokken ikke er under rom temperaturen.

 

Bruker man peltier elementer eller har radiatoren ute av vinudet på en kald vinters dag, da kan slike problemer oppstå.

 

-P-

Du skal selv ikke med peltier eller til og med freonkjøling montere isolasjon mellom cpu og blokk, men rundt blokken der det er kaldt.

Endret av Fragletrollet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...