Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnparalyser anfall!


ceauses03

Anbefalte innlegg

Verdt å vite:

 

Gutt, 18 år. Jeg har tidligere laget en tråd der jeg skriver hvordan jeg en dag våknet opp med piping i hodet. Det har nå gått to uker, og det har roet seg ned en del. Jeg har hatt perioder der nesten lyden ikke er å høre, og av og til er den til å med helt borte. Men den er fortsatt veldig plagsom. Jeg hører den kun om natta, og er ikke plaget av det på dagtid. Har ikke sovet naturlig (går nå på sovepiller) i to uker, og er alltid redd lyden vil forsterkes eller komme tilbake.

 

De tre siste nettene:

 

I det siste begynner det å skje ting jeg ikke lenger vet hva jeg skal gjøre med. Greia er at jeg våkner midt på natta med et voldsomt trykk i øret sammen med høy lyd, Lyden jeg hører er VELDIG høy, og lyden er akkurat lik kjøleskapen lager når alt er stille. Bare 10 000 ganger sterkere!! Kan umulig beskrive hvor høyt det er. Har du noen gang stått under et helikopter? Vel, lyden er høyere enn det. Og det midt på natta, når alt egentlig burde være stille. Sammen med lyden blir kroppen min helt paralysert. Jeg klarer ikke å bevege meg, og jeg hallusinerer. Dette varer i 10-20 sekunder. Men det stopper ikke her.

 

Etter at lyden forsvinner, og jeg kan endelig kan bevege meg igjen, står jeg opp. Jeg er i dette tidspunket vettskremt. Jeg går til kjøkkenet for å drikke vann, og gjett hva? JEG SER MEG SELV SITTE VED kjøkkenbordet fra et annet perspektiv! Jeg skriker,og våkner opp, IGJEN. Jeg vet ikke lenger hva som er virkelig. Alt virker så ekte ut.

 

Hva i helvete er det som foregår med meg? Er bare 18 år, og jeg er psykisk utslitt av øresusen, og så skjer dette?? Jeg har også i det siste drømt at jeg blir blind. Hva kan dette tyde på?

 

Jeg begynner å miste vettet snart. To uker tilbake var jeg normal 18 åring som gledet seg til russetiden, nå er det like før jeg er like gærn som Van Gogh. Er livredd for å gå til sengs nå. (ikke at jeg får sove uansett....) hjelp?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som du lider av EHS. Det kan oppstå sammen med søvnparalyse. Da kan du oppleve både lyd og visuelle hallusinasjoner. Det er ikke farlig, men hvis du er sterkt plaget så bør du ta deg en tur til din fastlege.

Stress og angst er en av flere faktorer som kan føre til slike problemer.

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Exploding_head_syndrome

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Ved sånne alvorlige problemer må du kontakte lege, ring gjerne i morgen og avtal time. Det kan være det Uderzo sier, men!! det kan også være andre ting med samme symptomer. Så ikke forvent å få et svar herfra eller noe annet sted enn legen din, for vi kan kun tippe oss fram til et svar. Mens legen vil vite hva som plager deg og kanskje finne en løsningen for deg. 

 

Lykke til og håper alt løser seg for deg :)

Lenke til kommentar

Det er mye som kan forårsake slike ting, men farlig er det ikke, ikke utover at man blir redd for å legge seg (eventuelt redd for å bli gal, men det er det ingen grunn til). Tung middag sent på kvelden er en vanlig synder. Sovetabletter også. Vanskelig når trådstarter ikke sier så mye om hvordan han lever.

At dette har skjedd tre netter på rad er ingen grunn til å tenke at "fra nå av er dette livet mitt".

Lenke til kommentar

Skjedde akkurat samme i natt, og jeg tror også sovepiller kan være hovedårsaken. Så jeg kutter ut det nå, men det blir vanskelig å sove uten da jeg som tidligere skrevet har lidet av tinnitus de siste ukene. Får jo ikke lenger sove med eller uten sovepiller nå... Håper øresusen forsvinner snart, det er nok det som skaper stress og angst, som igjen forsaker søvnparalyser og andre ting om natta. Er så deprimert akkurat nå. =/

Lenke til kommentar

Du må dra til legevakten. Hvis du føler det du føler, må du søke hjelp.

 

De har programmer på søvnsentre hvor de overvåker en persons søvn i løpet av en natt for å se hva som skjer med dem i løpet av natten. Alt du trenger å gjøre er å tilbringe en natt i en komfortabel seng mens de undersøker deg. Dette hjelper for folk med søvnforskyving-syndromet (altså at man forskyver når man legger seg til å sove). Det vil hjelpe deg også. 

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

Skjedde akkurat samme i natt, og jeg tror også sovepiller kan være hovedårsaken. Så jeg kutter ut det nå, men det blir vanskelig å sove uten da jeg som tidligere skrevet har lidet av tinnitus de siste ukene. Får jo ikke lenger sove med eller uten sovepiller nå... Håper øresusen forsvinner snart, det er nok det som skaper stress og angst, som igjen forsaker søvnparalyser og andre ting om natta. Er så deprimert akkurat nå. =/

Ja, hvis du går på sovepiller er det all grunn til å tro at de forårsaker dette. Har samme erfaring. Kanskje en ide å skifte type. Men tanken om at du må ha medisiner for å sove må du venne deg av med før eller siden i alle fall. Det går fint an å sove med øresus, men det kommer litt an på. Er man på sitt mest deprimerte og nevrotiske blir det vanskelig å ignorere.

Lenke til kommentar

 

Skjedde akkurat samme i natt, og jeg tror også sovepiller kan være hovedårsaken. Så jeg kutter ut det nå, men det blir vanskelig å sove uten da jeg som tidligere skrevet har lidet av tinnitus de siste ukene. Får jo ikke lenger sove med eller uten sovepiller nå... Håper øresusen forsvinner snart, det er nok det som skaper stress og angst, som igjen forsaker søvnparalyser og andre ting om natta. Er så deprimert akkurat nå. =/

Ja, hvis du går på sovepiller er det all grunn til å tro at de forårsaker dette. Har samme erfaring. Kanskje en ide å skifte type. Men tanken om at du må ha medisiner for å sove må du venne deg av med før eller siden i alle fall. Det går fint an å sove med øresus, men det kommer litt an på. Er man på sitt mest deprimerte og nevrotiske blir det vanskelig å ignorere.

 

 

Skal prøve å sove uten sovepiller i natt. Jeg ventet egentlig på at øresusen skulle forsvinne av seg selv, før jeg kuttet ned bruken av sovepillene. Men jeg får jo ikke sove med sovepillene uansett, så skjønner ikke hva som er vitsen. Fikk beskjed av legen at det kan ta tid før øresusen går vekk, så jeg prøver å være optimistisk.

 

Jeg håper og tror øresusen er vekke i løpet av ferien, da jeg nesten ikke hører susinga mer. Jeg må ligge stille, og lukke øynene før jeg hører ulyden, så jeg tror det har vært en forbedring. Jeg er egentlig ikke redd for at søvnparalysen skal slå til, men heller at øresusen forsterkes i løpet av natten. Jeg er psykisk utslitt etter 2 uker med lite søvn, angst og depresjon, og orker ikke tanken på at den kan komme tilbake. Uansett, får se om jeg endelig får sove i natt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...