Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC låser seg ganske ofte


Anbefalte innlegg

Har nylig bygd en ny PC. Plutselig og tilfeldig fryser den totalt. Statisk bilde på skjermen, ingen diskaktivitet. Mus og tastatur virker ikke, selv ikke reset-knappen virker.

Den slår seg av når jeg holder power-knappen inne i 5 sekunder. 

Det skjer i gjennomsnitt en gang i timen mens jeg bruker den. Men det er helt forskjellige situsajoner hver gang, kan ikke provosere feilen. Den har dog stått påslått og lite brukt en hel uke uten problem.

Har kjørt MemTest86 i 8 timer OK.

Intel Processor Diagnostic Tool kan få den til å fryse. Men sist gikk den 2 timer (24 runder) før det skjedde.

 

Spec: Asus Z170 PRO GAMING (BIOS oppdatert), i5-6500, Crucial DDR4 Ballistix Sport 16GB, Samsung 950 PRO 256GB M.2, Corsair RM750i, Windows 10 Pro

 

Noen ide om hva dette kan være? Muligens HK eller RAM?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres veldig ut som RAM-feil.

 

Hvis du har 2 eller flere minnemoduler, prøv å bruke én om gangen i noen dager. Da hr du mindre minne selvfølgelig, men det vil knapt merkes i praksis.

Da finner du fort ut hvilken modul som er defekt.

 

EDIT: Grunnen til at det er mest sannsynlig minnefeil, er at hvis det var hovedkortet/prosessor, ville feilen vært tilstede umiddelbart og hele tiden. Mens en feil i RAM ikke slår inn før akkurat den/de defekte cellene tas i bruk.

(Altså etterhvert som minnet fylles opp. Det kan ta litt tid, eller ikke skje i det hele tatt hvis det kun er lett bruk).

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Eller Mosfets på hovedkort som sliter under belastning , da trenger ikke en feil dukke opp på memtest86 da dette ikke belaster minnet  hk nevneverdig.

 

Prøv med en minnemodul i gangen og prime95 i windows , bruk den innstillingen som bruker mest ram.

Så test en og en brikke og se om feilen dukker opp. Er alle brikkene feilfrie kan du øke mengden minne i windows til den krasjer på nytt , så kan du prøve å teste akkurat det minnesporet (der du satte i siste brikke) med kun en brikke igjen og se om det også feiler , gjør det ikke det må du igjen øke minnet og se om det hjelper med økt spenning på minnet eller lavere timings.

 

Fungerer ikke noe av dette er det trolig hovedkortet som er problemet.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Det så lovende ut en stund, men så skjedde det igjen. Uansett, det var på tide jeg lærte om XMP.

Nå har jeg tenkt å bestille Corsair Vengeance. 

 

Har allerede hatt en RMA runde på dette oppsettet. Det stoppet helt opp ved exit fra BIOS, klarte ikke POST. Fikk det i gang igjen med clear RTC, det samme skjedde dog hver gang. Men det fungerte med kun en minne-modul. Det var RAM som var problemet.

Komplett kjørte BurnInTest på HK uten feil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering:

Det ble ingen forskjell med Corsair RAM. Heller ikke med bare en modul.

Har også prøvd annen PSU, disk, og Windows 7. Samme feil.

I går fikk jeg hentet et nytt hovedkort. Men det ga samme feil etter ca en time!  :wallbash:

 

Valgte så å ta en BIOS oppdatering. Kortet kom med 0803 (24.September). Lastet ned direkte fra nett i UEFI.

Pussig nok så fikk jeg da kun tilbud om 0602, som er eldre (13.August). Men feilen ble faktisk borte. 

Nå har IPDT kjørt i ca 24 timer, så da håper jeg problemet er løst.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...