Gå til innhold

Win7 bruker mye større plass en den skal


Anbefalte innlegg

For en tid tilbake da SSD var dyrt kjøpte jeg en  Corsair CSSD registrert som ATA device på 60 GB, denne er dedikert til kun OS.

 

Problemet er at en Clean Win 7 install bruker hele 50 GB så noe må være registrert galt, har vært i Bios å satt på noe som gjør at den skal registeres som SSD men det hjalp ikke (husker ikke hva den settingen het i farten nå).

 

Det er virkelig en clean install, alt unødvendig er fjernet, null backup, null gamle oppdaterings filer, så det er ikke noe slikt (har holdt på en stund med dette, googlet mye, så null poeng i å svare:google it for det hjelper meg ikke).

 

Det må være at SSD ikke er riktig configurert i Bios slik at Win7 bruker mer plass en den skal på hardisken, noen som har hørt om noe slikt?, som kan hjelpe meg med forslag her?.

 

Den skal å burde ligge på rundt 20 til 30 GB ... 

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke Windows sin sikkerhetskopiering som tar plass? (Kontrollpanel -> System og sikkerhet -> Sikkerhetskopiering og gjenoppretting -> Administrer plass)

Kan også være masse midlertidige filer, men pleier ikke å ta så mye plass. Sjekk og eventuelt slett med f.eks. Ccleaner.

Lenke til kommentar

Hibernate (det Rade0n foreslår å skru av) og pagefile tar mye plass, spesielt hvis du har mye minne. Trenger du plassen sårt (mer enn ytelsen du får ved å ha den på SSD) kan du heller ha pagefile på en annen disk.

 

Usikker på om Windows sletter hibernate-fila (hiberfil.sys) automatisk når du skrur av hibernation. Den ligger skjult og beskyttet på systemdisken (f.eks. C:\hiberfil.sys).

Lenke til kommentar

Høres ut som du ikke formaterer partisjonen når du tar clean install, da vil du få en windows.old-mappe som nevnt. Dvs. at den gamle installasjonen ligger i denne mappen. Kan slettes via Disk Cleanup >> System files.

 

Etter at alle oppdateringer er installert, tar alle backupene av disse stor plass. Det er så du skal ha mulighet til å avinstallere en oppdatering / rulle tilbake. Kan slettes via Disk Cleanup >> System files.

 

Ser at System Restore, Pagefile og Hiberfile allerede er nevnt.

 

WinDirStat og CCleaner er gode verktøy. De er nevnt i denne guiden.

Lenke til kommentar

Takk for svar\Forslag.

 

Det er som nevnt Clean install, jeg formaterer selvsagt partisjonene\disk OS skal på før ny OS intsall. Men denne SSD er som nevnt på 60 GB så den er dedikert til OS. 

 

Alle cleaner pogrammer foreslått er brukt, jeg har også fjernet gamle OS filer også windows.old (men det er ikke et issue denne gangen da det nå er clean install, derfor er jeg helt clueless nå). Ja -Clean up system files- er også kjørt utallige ganger, jeg er rimelig sikker på at det ikke ligger noen gamle, backup eller nye windows filer på den.

 

Eneste er det som nevnes med minne, det er 16gb minne, så jeg får se nærmere på dette med hibernation (ikke vært borti før). 

 

Takk igjen for forslag... 

 

Edit: Flyttet pagefile.sys under Virtuall minne til en annen SSD disk jeg hadde, sparte 20 GB på OS disken.

 

Takk for all hjelp!. 

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

man bruker da ikke pagefile    når man har  ssd disk.

Det er ingen logikk i en slik påstand.

Pagefile er noe Windows har bruk for, uavhengig av om man har SSD eller HDD. 

Har man en liten SSD så kan man flytte filen til en HDD for å spare plass, men ellers lar man den være på SSD for å utnytte hastigheten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...