Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny type altibox hjemmesentral :)


Anbefalte innlegg

Da var omsider en "TP-Link MC220L" media converter og en "TP-Link TL-SM321B" SFP modul på plass.

 

Var vist så enkelt som å plugge SFP modulen inn i media converter,

og så plugge inn alt av kabler, og vips så fungerer alt som det skal.

 

Ingen ustabiliteter å se så langt.

 

I motsetning til HET-3012 boksen som ikke tåler mer enn et par minutter

med full hastighet på Steam, før den slutter og fungere helt.

 

Ser ut som man trygt kan anbefale og kjøpe dette (i steden for HET-3012 boksen):

http://www.multicom.no/tp-link-network-mc220l-gigabit-ethernet/cat-p/c0/p1998857

http://www.multicom.no/tp-link-network-tl-sm321b-1000base-bx-wdm/cat-p/c0/p2751971

 

Og eventuelt en overgang fra SC til LC kontakt hvis man trenger det:

http://www.fs.com/sc-female-to-lc-male-singlemode-simplex-adapter-converter-p-21106.html

Endret av Nvidia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må som regel endre MAC-adresse også, i tillegg til å sette VLAN.

Funker i alle fall på ASUS routere, usikker på hvordan det funker med en Windows PC, men er jo fullt mulig å endre MAC-adressen der også.

Men du har jo ikke Altibox, så hjelper jo ikke deg?

 

Og ja, det burde funke med slik "TP-Link MC220L" også. Men jeg vet ikke om noen som har testet den mot Altibox.

Endret av TheHaughom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg spør bare etter erfaringer, da jeg ikke kan dra på house of nerd å teste.

Er vel ikke totalt aktuelt med altibox senere, hvis det skulle bli utbygging, men man vet jo aldri.

 

Jeg mener det var noe med mac adresse også ja særlig i enkelt tilfeller egentlig var det mere spørsmål til Nvidia da det høres ut som han har altibox.

Lenke til kommentar

Så det er bare å sette opp vlan 102 så funger det rett etterpå?

 

Får du både ipv4\ipv6?

 

4331790698.png

Får du bedre\ dårligere en dette?

 

Får ca samme hastighet:

4997974722.png

(Vet det står NTE der, men det er altså Altibox)

 

Man trenger ikke gjøre noe med TP-Link MC220L, den fungerte bare rett ut av esken.
Skal man bruke egen ruter (eller pc/switch) så må man sette opp Vlan tagging og slikt der.
 

Og ja, det burde funke med slik "TP-Link MC220L" også. Men jeg vet ikke om noen som har testet den mot Altibox.

 

TP-Link MC220L fungerer helt fint med Altibox her i alle fall.

Endret av Nvidia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du også bekrefte:

 

Du får ikke IPv6 addresse meg bekjent. IPv6RD må confes først.

Eller går ipv6 også greit uten tull med en gang?

 

Privatkunder må sette opp 6rd, bedriftskunder kan ta kontakt med support for å få dualstack.

Det jobbes med å sette opp dualstack også for privatkunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men vet du også peeringavtale vs bedrift\privatperson?

 

Burde f.eks house of nerd i oslo få bedre peering avtale en private på løren i oslo?

For i de tilfellene jeg har vært det er det raskeste jeg har klart å laste ned spill i steam er 24 MB\S.

 

Med samme maskinvare hjemme har jeg klart 36 MB\S som maks generieltsett men ligger ofte mellom 15-21 MB\s eller lavere.

Tilsvarer 300 mbit (36 MB\S.)

 

Eller om det kan være satt opp noe i pfsene serverene der som begrenser nedlasting hastigheten?

 

Men du kan si generielt (IPv6RD) er noe trøblete med fiber?

Da det finnes telenor\canaldigital som ikke gir ipv6 der i heletatt, kun på coax.

 

Bruker altibox (ISP) kun hvis det er bedrift. Viken fiber f.eks heter noe annet på speedtest?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bruker altibox (ISP) kun hvis det er bedrift. Viken fiber f.eks heter noe annet på speedtest?

 

Har Altibox (via en under-leverandør som heter NTE) og det står NTE på Speedtest.net.

Regner med det vil bli det samme med Viken fiber.

Endret av Nvidia
Lenke til kommentar

 

Altibox kommer også med nye priser snart

Håper altibox gjør bredbånd billigere, da det er ganske dyrt, hadde håpet på 1 gigabit til 1000 kr måneden og 2 gigabit til 1500 kr måneden og 500 mbit til 500 kr måneden.

 

Da vil det nok bli lettere for dem å få nye kunder.

Lenke til kommentar

Altibox kommer også med nye priser snart :)

 

etter hva jeg vet.. 500 mbit, tvpakke, pvrtjeneste og tlf for 999.- i mnd. 899 for samme med 300 mbit om jeg ikke tar helt feil.

Hvor har du dette fra?

Vet du sånn ca når?

 

Hvis det stemmer blir det nok 500/500 på meg :D evt 300/300 får se litt.

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Har Altibox via Viken, står Altibox i Speedtest.

 

Det var da merkelige greier  :hmm:

 

Altibox kommer også med nye priser snart :)

 

etter hva jeg vet.. 500 mbit, tvpakke, pvrtjeneste og tlf for 999.- i mnd. 899 for samme med 300 mbit om jeg ikke tar helt feil. 

 

Blir det noen reduksjon av prisen på 1000Mbit?

Betaler 1499 kr pr. måned i dag for dette og hadde ikke hatt noe i mot lavere pris.

Endret av Nvidia
Lenke til kommentar

 

Har Altibox via Viken, står Altibox i Speedtest.

 

Det var da merkelige greier  :hmm:

 

 

Årsaken til at det står NTE hos deg er pga NTE har fått tildelt egne ipadresser fra ripe som brukes. Viken bruker ipadresser som er tildelt AS29695 og da vil det stå Altibox eller Lyse Tele.

Er en håndfull partnere som har egne subnet som brukes.

Lenke til kommentar

Begynner å bli rådløs kjenner jeg.

 

Fikk oppgradert fra 100/100 til 300/300 i sameiet nå i februar. De sier at kontrakten in er oppdatert og at "jeg skal ha den nye hastigheten".  Zyxel hjemmesentral er koblet vekk og jeg kjører RT-AC66U rett fra fiberkonverter. Den er satt iht til guiden på freak. Alt fungerer utmerket. Så kommer problemet. Jeg får ikke hastigheter over 100mbit (94ish da pga tv). Alt er testet kablet med forskjellige kabler (trådløst er bonus).

 

Jeg har:

- Testet Merlin (to siste builds)

- Lagt inn ASUS-wrt igjen, samt kjørt factory defaults

- Verfisert via merlin at linkene negotiater 1gig link

- Koblet kabel rett i ASUS og testet speed

- Alle kabler er CAT6

- Googlet meg ihjel og funnet ut at router by default er god for mer enn 100/100.

- Bootet ASUS med strøm.

- Testet med/uten mac-kloning og med/uten dhcp aggressive/normal mode.

 

Noen andre som har noen tips? Er så standard at jeg må koble opp hjemmesentral igjen hvis jeg ringer altibox. Jeg føler nesten at jeg er cappet på 100mbit på et eller annet vis her. Prøvde forsåvidt å koble opp hjemmesentralen igjen(både i bridged og uten), men fikk bare link-local og ga opp. Var nok kanskje utålmodig. 

 

Mulig jeg har glemt noe her men..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...