Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny type altibox hjemmesentral :)


Anbefalte innlegg

Har kjøpt en Netgear R8000 for å bedre Wifi-rekkevidden. 2. etasje er fiberinntak med FMG. R8000 står koblet til med ethernetkabel i 1. etasje.

FMG-en står ikke i bridge. 

 

Valgte Access Point i innstillingene til Netgearen. Det står at de anbefaler meg å disable Wifi på hjemmesentralen for å ikke skape inteferens, men hjemmesentralen står i 2. etasje. Poenget er at hjemmesentralen sender ut wifi-signaler i 2. etasje, mens Netgearen gjør dette i 1. etasje.

Hvordan bør jeg sette opp dette? Netgearen har 2 separate 5GHz-nett, men disse kan ved hjelp av Smart Connect fikses slik at jeg bare får et nett å forholde meg til når jeg kobler til med PC-en.

 

Bør FMG-wifinettene (2.4 & 5GHz) stå på en annen frekvens enn Netgearen? Bør jeg kun kjøre wifi fra Netgearen? Bor i et trehus med to bad. Avhengig av god wifi ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ha kontroll på hva som er koblet til hvor, ville jeg satt opp med ulike SSIDer for 2,4 og 5 GHz på begge APer, og satt de til ulike kanaler. Litt pes å legge inn alle 4 nett på alle dingser, men det er jo en engangsjobb.

 

Et tilleggstips er å velge en kanal fra 100 og oppover på 5 GHz, da vil sendeeffekten være høyere (1 W fra 100 og oppover, mot 200 mW under 100), så du får bedre dekning.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Et tilleggstips er å velge en kanal fra 100 og oppover på 5 GHz, da vil sendeeffekten være høyere (1 W fra 100 og oppover, mot 200 mW under 100), så du får bedre dekning.

Fint du kan forklare den bedre? Du mener ved kanal over 100 brukes flere antenner? Eller flere bølgelengder?

Lenke til kommentar

 

Et tilleggstips er å velge en kanal fra 100 og oppover på 5 GHz, da vil sendeeffekten være høyere (1 W fra 100 og oppover, mot 200 mW under 100), så du får bedre dekning.

Fint du kan forklare den bedre? Du mener ved kanal over 100 brukes flere antenner? Eller flere bølgelengder?

Hva mer trenger du å vite, utover at effekten er det 5-doble når du velger kanal fra 100 og oppover?

 

Personlig bryr jeg meg ikke om hvordan dette gjøres. men du kan jo google litt, og lese for eksempel denne: http://www.digitalairwireless.com/wireless-blog/recent/quick-guide-to-5ghz-uk-part-1.html

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har kjøpt en Netgear R8000 for å bedre Wifi-rekkevidden. 2. etasje er fiberinntak med FMG. R8000 står koblet til med ethernetkabel i 1. etasje.

 

FMG-en står ikke i bridge. 

 

Valgte Access Point i innstillingene til Netgearen. Det står at de anbefaler meg å disable Wifi på hjemmesentralen for å ikke skape inteferens, men hjemmesentralen står i 2. etasje. Poenget er at hjemmesentralen sender ut wifi-signaler i 2. etasje, mens Netgearen gjør dette i 1. etasje.

 

Hvordan bør jeg sette opp dette? Netgearen har 2 separate 5GHz-nett, men disse kan ved hjelp av Smart Connect fikses slik at jeg bare får et nett å forholde meg til når jeg kobler til med PC-en.

 

Bør FMG-wifinettene (2.4 & 5GHz) stå på en annen frekvens enn Netgearen? Bør jeg kun kjøre wifi fra Netgearen? Bor i et trehus med to bad. Avhengig av god wifi ute.

 

Det du skal eller bør gjøre er å slå av WiFi kanalene på Hjemmesentralen. Har gjort det samme, koblet oppen ASUS AC2900 ruter, satt den opp som Accesspoint (AP) slik at jeg får IP-adresser fra hjemmesentralen.

Lenke til kommentar

Valgte Access Point i innstillingene til Netgearen. Det står at de anbefaler meg å disable Wifi på hjemmesentralen for å ikke skape inteferens, men hjemmesentralen står i 2. etasje. Poenget er at hjemmesentralen sender ut wifi-signaler i 2. etasje, mens Netgearen gjør dette i 1. etasje.

Hvordan bør jeg sette opp dette? Netgearen har 2 separate 5GHz-nett, men disse kan ved hjelp av Smart Connect fikses slik at jeg bare får et nett å forholde meg til når jeg kobler til med PC-en.

 

Bør FMG-wifinettene (2.4 & 5GHz) stå på en annen frekvens enn Netgearen? Bør jeg kun kjøre wifi fra Netgearen? Bor i et trehus med to bad. Avhengig av god wifi ute.

Siden du trenger WiFi fra begge enhetene, må begge stå på. Altiboxboksen har ikke Smart Connect, så her bør du lage 2 separate nett med ulik SSID, og velge kanaler slik at det ikke kræsjer med hverken naboer eller den andre boksen din. Netgear setter du opp som AP, slik at alle enheter får IP-adresse i samme LAN. Sett opp AP med en 3. SSID, og her kan du gjerne bruke Smart Connect hvis du synes det funker bra. Jeg var skeptisk selv, men valgte å sette opp tilsvarende med en Apple Airport Extreme hjemme. Det funker mye bedre enn forventet, bedre enn å sette opp 2 nett, slik jeg hadde på mitt gamle AP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...