Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny type altibox hjemmesentral :)


Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd:

TP-Link MC200L media converter (kjøpt hos Multicom ~300kr)
- SFP modul TP-Link TL-SM321B (Multicom ~450kr), ergo 1310/1550nm (TX / RX)
- SC - LC fiberpatchesnor ( ~7$)

 

For det sies på freak dette funger istedenfor Het 3012 mediaconverter.

Men usikker på hva forskjellene er, da TP-Link er mye mindre, tar mindre plass.

 

Det kombinert f.eks Med Asus ac 87u eller 88U.

Hadde selv gjort det hvis det hadde fungert like bra på 1 gigabit hastighet.

Synd man maks får 940 mbit hastighet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt utrolig, Het-3012.

Skulle tro arbeiderne på altibox er mere opptatt av å spare penger enn å gjøre ting best mulig.

Virker ut for meg altibox (Viken fiber) er bedre på support en canal digital, men begge er dårlig på utstyr da det finnes nyere og bedre utstyr på markedet.

 

Det værste er om man skal ha 500 mbit\1 gigabit hastighet å kombinere det med elendig utstyr.

Tenk hvor mye billigere det hadde vært å kjøpe utstyr som er beregnet for bruket?

 

Godt mulig 500 mbit hadde kostet 500 kr måneden om det ikke var inkludert Het mediaconverter og Zyxell sentral i prisen.

Lenke til kommentar

Trodde Altibox sendte ut annet utstyr når man bestilte hastigheter fra 150 eller 300mbit og opp?

Uansett sender de nok ut utstyr som fungerer på de hastigheter kunden har bestilt. Ellers hadde de jo fått en shitstorm uten like.

 

Selvfølgelig er Altibox ute etter å spare penger. Da tjener de jo mer penger, som er hele poenget.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Sjekk facebook på vikenfiber angående trådløs ser du veldig mange kunder klager på Zyxel routeren.

 

Rådet til vikenfiber er da:

https://www.facebook.com/VikenFiber/posts/667176673348380

 

https://vikenfiber.altibox.no/privat/kundeservice/tekniskinfo/wifi

 

https://lyse.altibox.no/privat/internett/bedre-wifi

 

På komplett får man kun tilbud som altibox kunde på Asus AC66u eller AC87U som er utdaterte routere:

 

Trådløs er nok

Linksys AC1750Pro det beste man kan ha.

Det får man ikke noe rabatt på gjennom komplett. Der i følge smartnett builder kan klare 504 mbit trådløs på 5 ghz frekvensen ved bruk av 4 MIMO.

 

Asus ac66U klarer vel maks  totalt 164 mbit mens AC87U klarer vel 250 mbit eller noe slik på standard oppsett.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sjekk facebook på vikenfiber angående trådløs ser du veldig mange kunder klager på Zyxel routeren.

 

Rådet til vikenfiber er da:

https://www.facebook.com/VikenFiber/posts/667176673348380

 

https://vikenfiber.altibox.no/privat/kundeservice/tekniskinfo/wifi

 

https://lyse.altibox.no/privat/internett/bedre-wifi

 

På komplett får man kun tilbud som altibox kunde på Asus AC66u eller AC87U som er utdaterte routere:

 

Trådløs er nok

Linksys AC1750Pro det beste man kan ha.

Det får man ikke noe rabatt på gjennom komplett. Der i følge smartnett builder kan klare 504 mbit trådløs på 5 ghz frekvensen ved bruk av 4 MIMO.

 

Asus ac66U klarer vel maks  totalt 164 mbit mens AC87U klarer vel 250 mbit eller noe slik på standard oppsett.

 

har klart bedre enn det på en ac66u

 

http://www.speedtest.net/my-result/3930371229

 

macen jeg testet på hadde bare 802.11n så er nok den som begrenset hastigheten.

Lenke til kommentar

Sjekk facebook på vikenfiber angående trådløs ser du veldig mange kunder klager på Zyxel routeren.

 

Rådet til vikenfiber er da:

https://www.facebook.com/VikenFiber/posts/667176673348380

 

https://vikenfiber.altibox.no/privat/kundeservice/tekniskinfo/wifi

 

https://lyse.altibox.no/privat/internett/bedre-wifi

 

På komplett får man kun tilbud som altibox kunde på Asus AC66u eller AC87U som er utdaterte routere:

 

Trådløs er nok

Linksys AC1750Pro det beste man kan ha.

Det får man ikke noe rabatt på gjennom komplett. Der i følge smartnett builder kan klare 504 mbit trådløs på 5 ghz frekvensen ved bruk av 4 MIMO.

 

Asus ac66U klarer vel maks  totalt 164 mbit mens AC87U klarer vel 250 mbit eller noe slik på standard oppsett.

 

Greit nok at folk klager, men det betyr forøvrig ikke at det er utstyret det er noe i veien med. Og klagene går vel ikke først og fremst på at WiFi ikke klarer flere hundre mbps heller, såvidt jeg kan se.

Spesielt på trådløst som kan være meget ustabilt dersom det er mange trådløse nett i nærheten, avstand, hindringer osv...

 

Er AC87U så veldig utdatert da? Er vel fortsatt en av de beste ruterne til hjemmebruk?

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Sjekk USB 3.0 ytelsen og trådløs hvis man klarer seg med under 100 MB\s ytelse og under 250 mbit over trådløs så er den ok.

 

Men Linksys WRT1900ACS  kommer vel noe bedre ut der.

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2423604,00.asp

 

Så den er ikke helt i toppklassen.

Nå er Asus AC 88U på vei i de fleste butikker men fremdeles ser ut som firmwaren kun er i beta, og lite tyder på den kommer å blir veldig mye bedre vertfall som jeg kan se.

Lenke til kommentar

Jeg har 390 mbps (Speedtest.net) på WiFi med mobilen på min AC87U.

De som trenger voldsomme hastigheter på lagring har vel et NAS eller share på PC/server anyways.

 

Den er fortsatt i toppklassen, det holder ikke å si at én router er bedre. Den er ikke den beste lenger, men fortsatt en av de beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har 390 mbps (Speedtest.net) på WiFi med mobilen på min AC87U.

De som trenger voldsomme hastigheter på lagring har vel et NAS eller share på PC/server anyways.

 

Den er fortsatt i toppklassen, det holder ikke å si at én router er bedre. Den er ikke den beste lenger, men fortsatt en av de beste.

 

Klarer ca 300 mbit på ac87u, faktisk enda bedre på ac68u, opp mot 350 mbit der. 

Men nå har jeg plassert ac68u'en litt nærmere i annekset mitt enn ac87u'en som står som hovedrouter i etasjen over i huset. 

 

Bytter over nå.. kutter ut asusene mine.. 

Venter på de nye ubiquiti ac ap pro som kommer i slutten av måneden. 

Lenke til kommentar

Det er helt utrolig, Het-3012.

Skulle tro arbeiderne på altibox er mere opptatt av å spare penger enn å gjøre ting best mulig.

Virker ut for meg altibox (Viken fiber) er bedre på support en canal digital, men begge er dårlig på utstyr da det finnes nyere og bedre utstyr på markedet.

 

Det værste er om man skal ha 500 mbit\1 gigabit hastighet å kombinere det med elendig utstyr.

Tenk hvor mye billigere det hadde vært å kjøpe utstyr som er beregnet for bruket?

 

Godt mulig 500 mbit hadde kostet 500 kr måneden om det ikke var inkludert Het mediaconverter og Zyxell sentral i prisen.

 

Etter og ha oppgradert til fra 100 til 1000 Mbit fra Altibox

så har jeg oppleved mye ustabilitet med min Het-3012 Media Converter,

den tåler rett og slett ikke full last (får ca 930 Mbit opplevd hastighet)

i mer enn et par minutter, så kutter den ut og går ned for telling.

 

Må da trekke ut strømmen til Media Converteren i mer enn ett minutt

(holder ikke og sette in strømmen med en gang, må vente i minst ett minutt)

og sette den inn igjen, så er alt normalt.

 

Helt til noe blir lastet ned som utnytter linjen fult ut, for eksempel Steam nedlastinger.

Tåler vist heller ikke 10 (eller fler) speedtest.net runder etter hverandre, går ned da også.

 

Fikk vist også rett når jeg sa at det virker som om den har mye tomrom i seg:

 

4nEj3ET.png

 

Der var det ikke mye gitt  :p

 

Sitter og pønsker på og bytte den ut med en TP-Link MC200L + en passende SFP modul.

 

 

Edit: Da var en TP-Link MC200L og en TP-Link SM321B SFP bestilt, får håpe det ordner saken  :dremel:

Endret av Nvidia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Setter selv pris på erfaringer, om det er lett\ vanskelig å bytte, blir vel neppe het mediaconverter i mitt hus hvis jeg noen gang får altibox som levrandør, går vel rett på 10 gigabit utstyr med SFP+ vil jeg tro om jeg først får meg altibox.

 

Så får jeg muligens 1000 mbit på speedtest på nedlasting\opplasting den gang altibox har 10 gigabit utstyr.

Lenke til kommentar

Virker som det stort sett bare er plug & play når det gjelder å bytte Media Converter,

i motsettning til det å sette opp egen ruter i steden for ZyXel hjemmesentral

(noe som krever litt fikling med VLAN tagging osv).

 

Så tror ikke det skal by på noe trøbbel med å sette opp en TP-Link Media Converter med SFP modul.

 

Ser foresten at TP-Link SFP modulen har en teoretisk hastighet på 1.25 Gpbs og ikke 1.00 Gbps,

lurer på om dette kan hjelpe med og opnå full hastighet (1000 Mbit isteden for 930).

 

I sentralen min er det heldigvis brukt 10 Gbps utstyr (sentral er fortsatt under utbygging her jeg bor),

så er bare i min ende (Media Converter osv.) at ting holder igjen litt på hastigheten.

Endret av Nvidia
Lenke til kommentar

 

Det er helt utrolig, Het-3012.

Skulle tro arbeiderne på altibox er mere opptatt av å spare penger enn å gjøre ting best mulig.

Virker ut for meg altibox (Viken fiber) er bedre på support en canal digital, men begge er dårlig på utstyr da det finnes nyere og bedre utstyr på markedet.

 

Det værste er om man skal ha 500 mbit\1 gigabit hastighet å kombinere det med elendig utstyr.

Tenk hvor mye billigere det hadde vært å kjøpe utstyr som er beregnet for bruket?

 

Godt mulig 500 mbit hadde kostet 500 kr måneden om det ikke var inkludert Het mediaconverter og Zyxell sentral i prisen.

 

Etter og ha oppgradert til fra 100 til 1000 Mbit fra Altibox

så har jeg oppleved mye ustabilitet med min Het-3012 Media Converter,

den tåler rett og slett ikke full last (får ca 930 Mbit opplevd hastighet)

i mer enn et par minutter, så kutter den ut og går ned for telling.

 

Må da trekke ut strømmen til Media Converteren i mer enn ett minutt

(holder ikke og sette in strømmen med en gang, må vente i minst ett minutt)

og sette den inn igjen, så er alt normalt.

 

Helt til noe blir lastet ned som utnytter linjen fult ut, for eksempel Steam nedlastinger.

Tåler vist heller ikke 10 (eller fler) speedtest.net runder etter hverandre, går ned da også.

 

Fikk vist også rett når jeg sa at det virker som om den har mye tomrom i seg:

 

4nEj3ET.png

 

Der var det ikke mye gitt  :p

 

Sitter og pønsker på og bytte den ut med en TP-Link MC200L + en passende SFP modul.

 

 

Edit: Da var en TP-Link MC200L og en TP-Link SM321B SFP bestilt, får håpe det ordner saken  :dremel:

 

 

For meg ser det ut som fibersnoren har en SC kontakt, men sfp du har bestillt har LC kontakt.

 

Edit: mediaconverteren du har bestillt har fast opptikk, du kan ikke sette i sfp i den, den har også TX/RX på to forskjellige SC connectorer så skjønner ikke hvordan du har tenkte å koble dette utstyret du har bestillt.

 

Edit2: mediaconverten er for multimode, jeg regner med du trenger singlemode. (multimode går kortere og har synlig lys, singlemode har høyere frekvens og du kan ikke se lyset)

 

Jeg er visst dårlig å google idag, gikk inn på MC200CM i stedet for MC220L, men jeg mener fremdeles du ikke vil få brukt sfp mot den fiberen pga fiberen har SC og sfp har LC

 

post-15757-0-35977500-1452971731.jpg

 

post-15757-0-84541900-1452971791.jpg

 

 

Endret av trrunde
Lenke til kommentar

pluggen på det øverste bilde jeg la ut er en SC connector. pluggen på sfp er LC. Disse passer ikke overens, pluggen din er større en den som er i sfp

 

http://www.tp-link.com/en/products/details/cat-4793_TL-SM321B.html#specifications

 

"Port Type LC/UPC"

 

 

her er databladet på HET 3012 som viser at alle variantene untatt den med SFP inngang har SC plugg

 

http://www.ctsystem.se/filer/Mediakonverter/Frist%E5ende/HET-3012-DR/Datalad/DS-C031-HET-3012_A02_20110415.pdf

Endret av trrunde
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Ser foresten at TP-Link SFP modulen har en teoretisk hastighet på 1.25 Gpbs og ikke 1.00 Gbps,

lurer på om dette kan hjelpe med og opnå full hastighet (1000 Mbit isteden for 930).

 

I sentralen min er det heldigvis brukt 10 Gbps utstyr (sentral er fortsatt under utbygging her jeg bor),

så er bare i min ende (Media Converter osv.) at ting holder igjen litt på hastigheten.

Noen som har sjekket ut dette? Da jeg vil tro man trenger SFP+ for å få 1000 mbit istedenfor 940 som er maks.

Vil anta det er fiberdelen av modulen som klarer 1,25 gpbs men SFP vil gjøre den tregere som flaskehals.

 

Fikk lyst å prøve dette mellom 2 pcer da jeg har SFP+ til PCI-e kort.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt behovet for å maxe gigabiten max ut heller...

Nå har jeg 1000 mbit selv men merkelig hvor lite jeg utnytter den... Nå blir det sikkert litt mer fremover men skal jeg laste ned noe så er jo det fort gjort... Skal jeg streame noe så er det aldri problemer ..

Men klage på at man evt bare får 940 mbit utnyttelse... Jøss... Hvorfor bruke energi på å utnytte det mer? Du bruker det neppe likevel..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...