Gå til innhold

Sitte i fengsel første gang


Makkapower

Anbefalte innlegg

Hei som tittelen sier så skal jeg i fengsel for første gang har fått 2 år og 3 måneder for vold

Jeg vet ikke hvor jeg skal sitte om jeg skal sitte i lukket eller åpent . Men tenkte å lage en tråd her som folk som har erfaring med å sitte i fengsel kan gi meg noen råd om hva som lønner seg å hva som kanskje ikke lønner seg og gjøre . Hvordan er miljøet ? hvordan få tiden til og gå ?

Noen sier å sitte på lukket er best og at du har tv så tida går rimelig fort inne .

 

Kan også legge til at jeg har enn hel del angst problematikk i tilleg til at jeg er svært deprimert 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke erfaring med å sitte inne, men jeg har en i nær familie som sitter inne nå for en skatte sak. Han er ikke typisk kjeltring og på grunn av dette er det tøft. Ingen vill omgås med han da han ikke har "noe" å tilby de. Alle der inne tenker i bunn og grunn bare på seg selv og det eneste som står i hodet på de er penger, alkohol og dop. Det er ingen som sitter der som ikke doper seg, selv om de kom inn "edru". 

 

Han sitter dog på en ganske "åpen" plass, mulig det er andre baller i lukkede avdelinger. Men slik jeg ser det er det å bli satt inn det samme som å bli påtvunget narkotika eller en depresjon. 



Anonymous poster hash: f140b...335
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på om du har reflektert over dine handlinger. Synes du at du fortjener straff?

 

Altså, det er viktigere å fokusere på hva som er gjort og hvordan dette har påvirket andre, enn at man skal i fengsel fordi man har gjort noe galt. "Straff" i seg selv er ikke veldig hensiktsfullt med mindre det endrer negativ adferd og bidrar til lærdom og refleksjon.

 

Hvorfor er det egentlig du skal i fengsel?

 

Hva er du deprimert over?

 

(Jeg dømmer ikke, jeg ønsker bare å forstå.)

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på om du har reflektert over dine handlinger. Synes du at du fortjener straff?

 

Altså, det er viktigere å fokusere på hva som er gjort og hvordan dette har påvirket andre, enn at man skal i fengsel fordi man har gjort noe galt. "Straff" i seg selv er ikke veldig hensiktsfullt med mindre det endrer negativ adferd og bidrar til lærdom og refleksjon.

 

Hvorfor er det egentlig du skal i fengsel?

 

Hva er du deprimert over?

 

(Jeg dømmer ikke, jeg ønsker bare å forstå.)

 

Ja jeg har reflektert mye rundt det som har skjedd

og dette er jo noe jeg kommer til å helt sikkert få god tid til og tenke på innenfor murene , Men denne tråden skal ikke handle om mine moralske verdier ei heller om jeg fortjener straffen eller ikke . Jeg er nysgjerig på de rene sonings forholdene i norske fengsler hvordan værdagen min de 2 neste årene kommer til å se ut.

 

Forstår godt at du har mange spørsmål rundt dette. 

Litt kort info (send meg gjerne en pm om du lurer på noe):

 

Du vil få en innkomstsamtale med kontaktbetjent rimelig kort tid etter at du ankommer fengselet.

I Halden fengsel, der jeg jobber, vil også helseavdelingen v/sykepleier ta samme type samtale.

Da får fengselet kartlagt deg og dine behov, samtidig som du får den informasjonen du behøver. 

 

Innsatte er like forskjellige som alle andre mennesker. Ikke ta alt hva folk mener å vite om fengsel som god fisk.

Ja det er mange som ruser seg og vi gjør det vi kan innenfor lover og regler for å forhindre dette. 

Men alle ruser seg ikke.  :) 

Etter en tid på mottaksavdelingen (som er veldig basic og et kjedelig sted å sone - det vi kaller cellefengsel), vil du få mulighet til å flytte til en basisavdeling med fellesskap og flere goder. 

De innsatte skal alle få tilbud om jobb/skole. Veldig gode muligheter her.

Ved et greit soningsforløp vil du kunne søke deg over til en åpen anstalt.

Kan du oppføre deg rimelig normalt i møte med andre, så har du ikke stort å frykte (ikke ellers heller - vi er faktisk flinke til å ta vare på alle typer mennesker!)

 

Linker:

Kriminalomsorgen

Halden fengsel

 

Takk for svar . har sendt deg pm som jeg håper du vil ta deg tid til å svare på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg har reflektert mye rundt det som har skjedd

og dette er jo noe jeg kommer til å helt sikkert få god tid til og tenke på innenfor murene , Men denne tråden skal ikke handle om mine moralske verdier ei heller om jeg fortjener straffen eller ikke . Jeg er nysgjerig på de rene sonings forholdene i norske fengsler hvordan værdagen min de 2 neste årene kommer til å se ut.

Fair enough. :)
Lenke til kommentar

Natt og dag hadde nylig en slags guide til fengselsopphold. 

 

http://www.nattogdag.no/2015/12/en-informert-guide-til-fengselsopphold/

 

 

Mulig du kan plukke opp noe i den. 

 Det er nok tvilsomt, da det er svært lite i den artikkelen som stemmer med virkeligheten (Jobber og har jobbet i fengsel i 20 år)...

På det beste så inneholder den kanskje noen få elementer av virkelighet.  :no:

Se helt bort ifra den artikkelen, TS! :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har heller ikke sittet i fengsel, men jeg har noen tanker om hva JEG ville gjort hvis jeg måtte.. 

Jeg ville prøvd å videreutdannet meg eller fordypt meg i ting som interesserer meg. 
Kanskje du har en jobb når du kommer ut som du vil utvikle deg i. Jeg ville så absolutt prøvd å gjort mitt eget opphold så lærerikt som mulig, som igjen gjør at jeg får det lettere senere i livet til å gjøre det jeg selv vil. 

 

Men igjen, dette er da bare mine tanker om hva jeg ville gjort. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...