Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Barn med utenlandsk mor, hva skjer dersom det blir brudd ?


ElThomasN

Anbefalte innlegg

Dette er muligens litt uoversiktelig, men jeg forsøker så godt jeg kan å fortelle problemstillingen min.

 

Først litt bakgrunnsinformasjon..

 

Jeg har en samboer fra Kina som har visum her på grunnlag av samboerskap med felles barn. Vi har en gutt på litt over 3 år som går i barnehage her i Oslo. Han er født i oslo, norge og har norsk pass og vi har felles foreldreansvar. Nå har det seg slik at denne kineseren har gitt meg en god grunn til å ikke stole på henne (muligens utroskap uten at jeg skal fordype det..) og forholdet står på randen av sammenbrudd.

Vi krangler ofte pga løgner fra hennes side og handlinger som får konsekvenser for meg eller sønnen vår, og da stikker hun bare til jobben og ignorer både meg og sønnen vår. Hun har en deltidsstilling i en barnehage (30 %) men bruker mye av tiden sin der frivillig. Hun snakker også norsk og hun har vært her i norge i  litt over 4 år. Det har vært flere ganger hun opplagt har sviktet i omsorg for sønnen vår, og sønnen vår foretrekker klart pappa framfor mamma. Hun reiser relativt ofte til Kina uten oss også, alt fra 3-5 uker om gangen. Hun har absolutt ikke økonomi for å klare seg selv, og eier ikke nåla i veggen omtrent. Jeg betaler barnehage, bil, hus, mat og alle andre regninger utenom mens hun kjøper litt mat og holder bensinen hun bruker selv. Hun dekker også bompenger. Jeg er også den som kjøper klær og hovedsaklig har med han lille å gjøre.

 

Nå er det på tide å fornye visumet, det hun har går ut i april, men vi må levere inn søknad iallefall 1 mnd før. Saken er den at nå kan hun søke om å få permanent oppholdstillatelse, noe som plager meg litt. Hun ønsker selvfølgelig ikke å gi slipp på lillemann, og vil sloss med nebb og klør det hun er god for bare for at jeg ikke skal få han. Derfor har jeg nå begynt å lure på hva som skjer om jeg ikke går god for henne på denne søknaden siden visumet hennes gå ut i midten av april og grunnlaget for visumet vil nå ikke være samboerskap med felles barn. Det eneste som binder henne til norge da er sønnen vår.

 

Jeg ser at forholdet er i ferd med å briste og har forsøkt det meste for å berge det lille som er igjen, men hun ønsker ikke prøve engang. Alt hun tenker på er å gjøre som hun vil, uten å tenke konsekvenser for meg og vår sønn. Hun planlegger nå å kjøpe en leilighet i kina til 300 000 kroner som hun skal låne av slektninger. Hun sier at hun skal bruke lønnen sin på denne leiligheten og at det ikke får noe innvirkning på meg og vår sønn. Men jeg mener at dersom alle pengene hennes går til den, så må jeg betale alt her hjemme som hun nå betaler. Dermed går det utover meg også.

 

Jeg jobber i butikk og tjener ikke all verden, og lønna mi dekker akkurat utgiftene slik det er nå. Jeg tenker derfor at jeg må undersøke litt hva som skjer dersom vi nå går fra hverandre...

Så til det har jeg en del spørsmål. Alt som kan svares på vil hjelpe meg veldig i den avgjørelsen.

 

Vil hun kunne fortsette å bo her når visumet går ut i april ?
Vil hun kunne kreve å få sønnen vår med seg til Kina ?
Hvis vi ikke blir enige om hvem som skal ha sønnen vår, hva skjer da med tanke på at hun snart ikke har visum i landet lengre ?

 

Noen sier hun må reise hjem uten barnet, og at hun deretter må søke familiegjenforening for å få rett til å være her, men at jeg da har hatt barnet så lenge at det vil være skadelig for barnet om moren plutselig skal få samvær. Andre sier spesielle regler vil gjelde og at hun kan bli fram til visum er avgjort. Men siden hun ikke kan forsørge seg selv, vil hun være avhengig av å få seg jobb på forhånd, eller gå på sosialstøtte.. Har dette noe betydning for visum ?
Er det noen jeg kan snakke med ang dette uten at det koster meg en formue hos advokat f.eks ?

 

Beklager om dette er rotete, men det er litt rotete i huet mitt akkurat nå med alle disse spørsmålene og tankene.

Nes.

Endret av ElThomasN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Barnet skal ha fast bosted og den daglig omsorg hos den forelderen hvor det er best for barnet. Momenter som gjelder i spørsmålet om hvor det er best for barnet er:

 

Risiko ved miljøskifte - det såkalte "status quo"-prinsippet

Å rive barnet løs fra barnehagen og den etablerte "omsorgssirkelen" strider mot prinsippet.

Best samlet foreldrekontakt

Foreldrenes personlige forutsetninger og egenskaper

Stabile, trygge oppvekstvilkår

Barnets ønske (i denne alderen lite relevant)

Splittelse av søsken

 

Avgjørelsen om hvor barnet skal ha fast bosted faller på tingretten – om ikke foreldrene selv blir enige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Sålangt er jeg med.

Jeg føler egentlig jeg har en sterk sak her for å få retten og fast bosted, men lurer veldig på dette med visumet hennes. Dersom hun søker om permanent oppholdstillatelse, må jeg inn på intervju. Jeg kan da forsåvidt si jeg ikke ønsker å gå god for henne, noe som da vil føre til at hun ikke får visum på det grunnlaget. Men da gjenstår det jo bare å få klarhet i hva som skjer da ? Det er jo svært lite sansynlig at hun vil kunne få ta barnet med seg til Kina.. Men vil hun kunne bli igjen her for å søke familiegjenforening eller må hun faktisk reise hjem til Kina ?

Lenke til kommentar

Hun har også et annet grunnlag for å søke oppholdstillatelse i Norge. Nemlig deres felles barn. Så om du ikke går god for henne slik som tidligere vil hun fortsatt få oppholdstillatelse på grunnlag av barnet.

 

Jeg skjønner det ikke går så bra nå. Men dere har tross alt et felles barn. Om det ikke fungerer lengre er kanskje separasjon det beste for dere begge. Men dere kan fortsatt samarbeide når det angår barnet. å ikke gjøre det til en kamp som til slutt vil gå ut over barnet.

 

For at et barn skal kunne få og ha pass kreves det godkjennelse av begge foreldre. Jeg ville levert passet til politistasjonen om du er genuint bekymret for at hun skal ta barnet ditt permanent til Kina.

 

Hun kan fortsatt være i Norge selv om hun må søke oppholdstillatelse på nytt grunnlag i henhold til utlendingsforskriftens §42

https://www.udiregelverk.no/no/arkiv/Sentrale-lover-og-forskrifter/utlendingsforskriften1/kapittel-2-arbeid-opphold-og-bosetting-mm/42-soknad-om-tillatelse-pa-nytt-grunnlag/

 

Det eneste måten hun kan ta barnet med til Kina lovlig, er om hun får foreldreansvar alene for barnet, i et juridisk oppgjør. 

https://www.regjeringen.no/no/sub/barnebortforing/flytting-og-reiser/kan-du-reise-eller-flytte-med-barnet-d-2/id733015/

 

Når det angår om dere ikke blir enige om omsorgen for deres barn blir dere vel først og fremst nødt til å møte i mekling(ifbm separasjon). Om enighet ikke oppnår her må saken bringes videre til en domstol.

http://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/uenighet-om-bosted-og-samvar/

 

disclaimer - jeg er ikke jurist eller rettsviter, så det er mulig at noe jeg skriver er feil. 

Endret av Kron
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei og takk for informative svar!

 

Jeg har passet til sønnen vår, og har dokumentert at det er jeg som har hatt mest med barnet å gjøre og også dokumentert omsorgssvikt med vitner og video fra mobil. Vil tro dette ville være nok til at hun ikke vil få foreldreansvaret?

 

Jeg ser det står på UDI sine sider "Utlending som søker arbeidstillatelse eller oppholdstillatelse må være sikret underhold for den tid søknaden gjelder, jfr. lovens § 8 første ledd nr. 1."

 

og litt lengre nede står det " Ytelser etter lov 13. desember 1991 nr. 81 om sosiale tjenester m.v. anses ikke som underhold. "

 

Uten meg har hun ikke sjangs i havet å klare seg økonomisk, og langt mindre forsørge ett barn i tillegg. For meg er det viktig å dokumentere alt nå etter noen utsagn hun har hatt til felles bekjente av oss, om at dersom det blir slutt så vil hun ikke la meg få sønnen vår fordi hun vet det ville såret meg mer enn noe annet. Det er 3 jenter som hun har jobbet med tidligere og som jeg kjenner fra barndommen. De har forsøkt å snakke fornuft med henne de også, men kinesere er en veldig sta rase!

Lenke til kommentar

Det er jo svært lite sansynlig at hun vil kunne få ta barnet med seg til Kina.

Hva får deg til å tro at hun i verste fall ikke bare vil bestille flybillett, reise til Kina med eget barn, og nekte å reise tilbake?

 

Har du et team med leiesoldater klare i Kina for å kidnappe barnet tilbake til Norge? Eller satser du på å overbevise en kinesisk domstol om at de skal ta barnet fra en kinesisk kvinne og sende det til en eller annen hvit utlending i barbariske Europa?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er jo svært lite sansynlig at hun vil kunne få ta barnet med seg til Kina.

Hva får deg til å tro at hun i verste fall ikke bare vil bestille flybillett, reise til Kina med eget barn, og nekte å reise tilbake?

 

Har du et team med leiesoldater klare i Kina for å kidnappe barnet tilbake til Norge? Eller satser du på å overbevise en kinesisk domstol om at de skal ta barnet fra en kinesisk kvinne og sende det til en eller annen hvit utlending i barbariske Europa?

 

 

Hva får deg til å tro at man kan ta med et barn på et fly uten pass?

 

Eneste scenarioet jeg ser for meg hun kunne tatt med barnet til Kina uten norsk pass, er om hun på et eller annet vis får utstedt en kinesisk nødpass på en kinesisk ambassade. Men jeg tviler sterkt på denne muligheten. Måtte vel også ha reist til et annet land i schengen, da det ikke er sikkert de hadde kommet igjennom norsk sikkerhetskontroll.

 

 

 

Jeg ser det står på UDI sine sider "Utlending som søker arbeidstillatelse eller oppholdstillatelse må være sikret underhold for den tid søknaden gjelder, jfr. lovens § 8 første ledd nr. 1."

 

 

Tror dette bare gjelder for første gangs søknad og ikke fornyelse. 

 

Det er også;

 

Når tillatelse søkes etter bestemmelsene i § 22, jfr. § 23, stilles det ikke krav om sikret underhold når søkeren

b)    faller inn under § 23 første leddbokstav g, h, i eller j, eller

 

Når tillatelse søkes etter bestemmelsene i § 22 annet ledd, jfr. § 23, stilles det som hovedregel ikke krav om sikret underhold.

 

§ 22. Arbeidstillatelse eller oppholdstillatelse til de nærmeste familiemedlemmer i medhold av lovens § 9

 

§ 23. Hvem som er nærmeste familiemedlemmer

 

j) mor eller far til barn, jfr. annet ledd, med opphold i riket sammen med den andre av foreldrene, som har foreldreansvar og som barnet bor fast sammen med. Det er et vilkår at søkeren har oppholdt seg i riket med tillatelse det siste året, dokumenterer samværsrett av et visst omfang og oppfyller denne retten.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

 

 

Det er jo svært lite sansynlig at hun vil kunne få ta barnet med seg til Kina.

Hva får deg til å tro at hun i verste fall ikke bare vil bestille flybillett, reise til Kina med eget barn, og nekte å reise tilbake?

 

Har du et team med leiesoldater klare i Kina for å kidnappe barnet tilbake til Norge? Eller satser du på å overbevise en kinesisk domstol om at de skal ta barnet fra en kinesisk kvinne og sende det til en eller annen hvit utlending i barbariske Europa?

 

 

Hva får deg til å tro at man kan ta med et barn på et fly uten pass?

 

Eneste scenarioet jeg ser for meg hun kunne tatt med barnet til Kina uten norsk pass, er om hun på et eller annet vis får utstedt en kinesisk nødpass på en kinesisk ambassade. Men jeg tviler sterkt på denne muligheten. Måtte vel også ha reist til et annet land i schengen, da det ikke er sikkert de hadde kommet igjennom norsk sikkerhetskontroll.

Kinesisk nødpass fra Sverige, går busser over daglig. Om hun gråter og bærer seg og sier at hun er rømt sexslave fra Norge og bare vil komme seg hjem til familien i Kina, som vil ta hånd om henne der... Jeg tror det funker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at man kan ta med et barn på et fly uten pass?

 

Eneste scenarioet jeg ser for meg hun kunne tatt med barnet til Kina uten norsk pass, er om hun på et eller annet vis får utstedt en kinesisk nødpass på en kinesisk ambassade. Men jeg tviler sterkt på denne muligheten. Måtte vel også ha reist til et annet land i schengen, da det ikke er sikkert de hadde kommet igjennom norsk sikkerhetskontroll.

Ja, hvis barnet ikke har pass blir det vanskeligere.

 

Hun måtte eventuelt søke om norsk pass ved å ta kopi av av din ID og forfalske din underskrift på en fullmakt. 

 

Jeg ville ikke følg meg helt trygg på kinesiske ambassader heller, hvis en kinesisk statsborger som snakker flytende kinesisk dukker opp og vil ha reisedokumenter til eget barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kjenner de på den kinesiske ambasaden personlig, og de er klar over mine bekymringer. Jeg leste om ett child protected by DNA program fra interpol, hvor man kan registrere barnet og hvem som har foreldreretten. Siden både Kina og Norge er medlem av Interpol, vil det nok ikke være det verste stedet å få henne hjem fra i verste fall. Og jeg ser ikke helt hvorfor jeg skulle trenge soldater for å hente henne tilbake?. Jeg snakker selv flytende kinesisk, og har sansynligvis større nettverk (i forbindelse med jobb i kina) enn henne selv om hun har vokst opp der.

Problemet er ikke om hun forsøker å reise ut av landet med sønnen vår, men hva som er mulig utfall av ett brudd og foreldrerett, visum og alt rundt det. Jeg har søkt nettet rundt og jeg ser det er flere som lurer på akkurat dette, uten at det er funnet noe konkret svar.

En politimann som jobber i utenlandsavdelingen mente (han understreket at det var hans tolkning og ikke sikkert) at hun måtte forlate norge under behandlingen av visum på familiegjenforening. Og uten eneforsørger ansvar var det ikke store sjangser å få det innvilget med tanke på at hun ikke kan forsørge seg selv og barnet og ikke har andre forbindelser til Norge enn samvær med ett barn. 

 

Jeg håper det var en jurist eller noen som med sikkerhet kan si noe om dette.

Har selv gått opp og ned på lovdata de siste 3 ukene, og når jeg finner en lov som sier noe til mitt favør, finner jeg alltid 2-3 andre lover som kind of visker ut det som var i mitt favør.  Og det man hører om barnevern og rettspraksis i barnesaker, får meg til å grøsse på tanken å måtte ta dette i retten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke være frekk, men kun et forslag. Kan ikke du leie en privat detektiv for å undersøke om hun er utro mot deg??

Privat detektiver i Norge burde være eksperter på sånt ettersom 99% av sakene de mottar er utroskap.

Gang på gang og år på år leser jeg hele tiden om privat detektiver og utroskap. Så de må jo være veldig flinke disse folka her.http://www.rb.no/lokale-nyheter/knut-51-leies-inn-for-a-avslore-utroskap/s/1-95-6349456

 

Kanskje det er godt med bevis på synsing av utroskap før du gjør noe veldig dumt.

Endret av Finland
Lenke til kommentar

Hvis hun er utro, er det når hun er hjemme i kina alene. Men det er uansett ikke det jeg er ute etter. Jeg ønsker i hovedsak å sørge for det beste for sønnen vår. Og slik situasjonen er nå, hadde både jeg og han kunnet trengt en lengre periode uten henne i livet vårt.

Men en rettsak som koster mye penger og tid, er noe som vil skade oss alle vesentlig, så derfor jeg må vri på alle muligheter her før jeg gjør en besluttning.

Lenke til kommentar

Norge har ikke utleveringsavtale med Kina. Om hun hadde klart å tatt med barnet til Kina ville du fått problemer med å gjøre noe med det. Om en kinesisk rett skal bestemme om barnet skal være hos sin kinesiske mor eller sin norske far er det ikke sikkert du får støtte. Trekker ytterligere ned den dårlige stemningen mellom Norge og Kina siden nobelprisen til den kinesiske kritikeren

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kina har ikke signert Haag-konvensjonen om internasjonal barnebortføring (men pga. UK og Portugal gjelder konvensjonen for Hong Kong og Macao). Drar hun til Kina med barnet vil du bli henvist til kinesiske domstoler.

 

Det du bør være obs på er at barnet har kinesisk statsborgerskap som følge av den kinesiske statsborgerlovens § 4 (barn født i utlandet av kinesisk forelder, når den kinesiske forelderen ikke har permanent oppholdstillatelse i det aktuelle landet). Barnet kan derfor få kinesisk pass.

 

Bryter dere fra hverandre vil hun kunne risikere at oppholdstillatelsen hennes faller bort. Det vil øke konfliktnivået mellom dere, og øke risikoen for at dette går fra å være en nasjonal konflikt mellom dere for norske domstoler til å bli en internasjonal konflikt hvor du risikerer å måtte føre sak for kinesiske domstoler.

 

Bryter dere fra hverandre vil dere måtte forhandle om hvem som skal ha foreldreretten, hvem som barnet skal bo fast hos, og hvem som skal ha samvær og hvor mye. Blir dere ikke enige må domstolene (norske eller kinesiske) ta stilling til spørsmålet. Norske domstoler vil bruke de kriteriene Star Fox har beskrevet ovenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nå bestilt registrering av barnet med dna i Interpol og har snakket med de.  Det stemmer at Kina ikke har signert Haag avtalen, men dersom barnet er registrert som Norsk i Interpol sine databaser, vil en utlevering ikke være ett problem. Jeg fikk snakke med en som jobbet spesielt med dette, og han kunne fortelle at de hadde allerede hatt flere utleveringer fra Kina uten problemer. Det kreves DNAtesting som man må betale selv, og hvis jeg forsto han riktig at jeg må møte på kinesisk jord for gjenforening (for egen regning).
Fikk først svar på epost (lite utdrag) : ...y the agreement of Interpols cooperation with Norwegian police, an extradition from China in such scenario of parental child abduction or custodial interference should not be a problem if the child is registered by our "Child Protected by DNA" program. If this is the case, you may contact..."

 

Og da fikk jeg et navn og kontaktinfo på en som jobber med nettopp dette i Beijing. Jeg ringte han og snakket direkte med de som ville hatt saken om dette ble reelt. Føler iallefall selv nå at dette ikke er ett stort problem.

 

Men det virker nå som fruen ønsker å forandre seg, til fordel for barnet. Hun forstår at jeg er bekymret og at hun har vært tankeløs, samt at hun har fått litt veiledning av gode venner. Håper får vår sønns skyld at hun klarer å forbedre seg.

 

Takk for all respons og hvis det er noen som lurer på dette child protected by DNA programmet, kan dere sende en PM.

Endret av ElThomasN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...