Gå til innhold

God Jul - Rasisme - Politisk korrekthet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du konkluderer med at det er naturlig for noen at dette kan virke rasistisk, uten å vise til noen som faktisk gjør det eller vise til en forklaring som kan forklare hvorfor de skulle mene dette. Debatten er derfor helt meningsløs. Det du snakker om er utvanning av et begrep, men snakk om å møte seg selv i døra. Å legge til "politisk korrekthet" i tråden så satte du egentlig bare prikken over i'en, og derav et nytt lavmål.

 

Jeg konkluderer ikke med noenting og har heller ikke noen henvisning til at noen mener at "god jul" er rasistisk, men jeg gidder ikke tråle nettet da jeg er interresert i å høre meninger her. Hvorfor skal jeg vise til noen annen forklaring enn hva jeg alerede har gjort? Ja, det er en utvanning, noe så jævlig tynnt, men alikevel så er det en artig ting å ta opp siden det er folk som strekker ting ut i det ekstreme når det gjelder rasisme.

 

At jeg legger til politisk korrekthet er siden dette også har noe å si angående det å si "god jul" til folk. Hvis vi tar bort rasist og sier støtende istedenfor så blir det kanskje bedre. Politisk korrekthet og rasisme går også ofte hånd i hånd. Les linken under så skjønner du hvorfor jeg slang det på.

 

 

Jeg tenkte plutselig på at mitt idiotiske spørsmål kunne utvides og jeg skrev også "hvor langt strekker den politiske korrektheten seg?" før jeg redigerte inn det i tittelen. At denne "debatten" er meningsløs er jeg enig i, men de fleste debatter her på forumet er desverre det. Jeg er her for underholdning og for å høre andres tanker, alt trenger ikke gi mening. At et nytt lavmål ble nådd tar jeg som et kompliment siden du ikke forstår at dette ikke var ment seriøst. Hvis du presterer å tro at jeg synes dette er noe viktig eller en sak som har noe å si i det hele tatt så, ja, ingen kommentar :p

Lenke til kommentar

Jeg konkluderer ikke med noenting og har heller ikke noen henvisning til at noen mener at "god jul" er rasistisk, men jeg gidder ikke tråle nettet da jeg er interresert i å høre meninger her. Hvorfor skal jeg vise til noen annen forklaring enn hva jeg alerede har gjort? Ja, det er en utvanning, noe så jævlig tynnt, men alikevel så er det en artig ting å ta opp siden det er folk som strekker ting ut i det ekstreme når det gjelder rasisme.

 

At jeg legger til politisk korrekthet er siden dette også har noe å si angående det å si "god jul" til folk. Hvis vi tar bort rasist og sier støtende istedenfor så blir det kanskje bedre. Politisk korrekthet og rasisme går også ofte hånd i hånd. Les linken under så skjønner du hvorfor jeg slang det på.

 

Omtrent like interessant som å diskutere hvorvidt blomsterplukking også kan være rasistisk. Folk strekker jo ting ut i det ekstreme når det gjelder rasisme... Du bidrar minst like mye til å strekke ting ut i det ekstreme når det gjelder rasisme.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Jeg synes post #1 er den mest ensidige situasjonen du kunne kommet på. 

 

Kanskje situasjonen du beskriver er mer interessant for personer i maktposisjon. En rektors/lærers melding til elevene, sjef sin beskjed til de ansatte, politiker sin beskjed til sine velgere osv. Kan hende noen blir utstøtt fordi de ikke har noe forhold til det som kommuniseres, enten det er jul eller noe helt annet. 

Lenke til kommentar

Problemstillingen din har jo overhodet ingenting med rasisme å gjøre. Det du spør om er om det kan virke støtende på en person av annen religion å ønske de god jul. Rasisme er ikke ensbetydende med fornærmelser, og dette har ingen ting med rase å gjøre i det hele tatt. (Finnes hvite muslimer som sikkert kunne blitt like fornærmet av dette som din gjennomsnittlige mer mørkhudede muslim)

 

For å svare på det du egentlig spør om: Ja, det er nok dessverre muslimer, jøder, hinduister og buddhister kanskje som vil bli fornærmet av at du ønsker de god jul. Tror og håper at de er i kraftig mindretall likevel. Dette er ikke folk vi bør vie noe oppmerksomhet  til uansett. "God jul" er jo en lykkeønsking, og slikt er ikke betinget av at man tror på nissen mer enn man tror på Allah eller Gud. Som andre påpeker, jeg blir ikke fornærmet av at noen ber for meg f.eks, selv om jeg ikke er det fnugg religiøs.

 

At vi følger USAs eksempel og kanskje endrer litt på navn på høytider og helligdager er egentlig noe helt annet, og handler om religionsfrihet og om vi virkelig ønsker å være et sekulært samfunn. Det blir som at man endret yrkestittelen sykesøster til sykepleier for å inkludere menn. Egentlig ganske harmløst etter min mening.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...