Gå til innhold

Vil strengere straffer redusere kriminalitet eller vil det bare gjøre det verre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Hva synes dere?

En må legge kreftene inn i preventive tiltak. En må unngå at folk gjør kriminelle handlinger til å begynne med.

 

Når det er gjort så har en igjen sedelighetsforbrytere, og andre med fysiske feil i hjernen. Disse må sperres inne i hermetiske samfunn.

 

Det er det første, og det siste vi mangler her i landet. rehabilitering er vi verdensledende på.

Lenke til kommentar

 

Statistikken viser at det i liten grad fungerer ihvertfall. Antakelig fordi voldskriminalitet er lite rasjonelt i utgangspunktet, det er mye affekt og rus, da veier ikke folk opp fordeler og ulemper på en rasjonell måte.

 

AtW

 

Ok. Men norske fengsel er jo rehabilitering. Så hvis det ikke går an å rehabilitere dem (de begår flere voldshandlinger), hvorfor skal de få komme ut av fengsel? Er jo mye sikrere å la dem bli der?

 

Innvandrere kunne også fått strengere straff, det kunne ha en preventiv effekt. Avskummet kunne trekkes til land med mildere straff. Innvandringsvennlige burde vel også støtte dette, færre kriminelle innvandrere her er bare godt for deres sak.

 

 

Du går utifra at rehabilitering er umulig. På hvilket grunnlag? At hard straff ikke fungerer? Tilbakefallsraten i norge er langt lavere enn mange land, feks USA. Det er ikke nødvendigvis sånn at vi kan trekke alt ut av en enkelt statistikk, og feks sverige er mye dårligere på det enn norge, men det er ihvertfall noe å tenke på.

 

Å straff innvandrere hardere fordi de er i en gruppe med mer kriminalitet er et total usmakelig forslag, vil du straffe menn vesentlig hardere også?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ja det er hakket bedre, skal innrømme det.

 

Men ei uke eller to på fengselcelle vil derimot svi helt likt for begge.

 

Hvorfor praktiseres ikke det egentlig? Har aldri vært noe politisk valgkampsak heller såvidt jeg kan huske, men burde vel fått bred oppslutning i folket i tilfelle?  :hmm:

 

 

Fordi det koster samfunnet masse, og vanligvis er noe vi prøver å unngå? (å ha folk i fengsel)

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Hva synes dere?

 

Hva med hva forskningen viser? Den viser over det jevne at vold i liten grad minskes av strengere straffer, mens økonomisk vinningskriminalitet gjør det.

 

AtW

Dødsstraff for å stjele eppler, og smekk på fingrene om du dreper noen. ;)

 

Drap skjer ofte i affekt. Da vil ikke streng straff avskrekke.

Lenke til kommentar

Du går utifra at rehabilitering er umulig. På hvilket grunnlag?

 

Som jeg sa: hvis de straffes en gang, er i fengsel (og rehabiliteres), så kommer ut og gjør noe galt igjen. Da har ikke rehabilitering fungert. Så hva er sjansen for at det faktisk vil gå på andre forsøk når det ikke gikk på første.

 

 

 

Å straff innvandrere hardere fordi de er i en gruppe med mer kriminalitet er et total usmakelig forslag, vil du straffe menn vesentlig hardere også?

 

Nå gikk det litt fort i svingene ja.? Jeg sa at innvandrere av søplesorten vil i større grad styre unna landet som innvandringsmål dersom de blir straffet mye hardere her. Vi vet jo at asylsøkerne er ganske gjennomtenkte når de velger seg land. De reiser f.eks. dit med mest gratis penger.

Lenke til kommentar

 

 

Fordi det koster samfunnet masse, og vanligvis er noe vi prøver å unngå? (å ha folk i fengsel)

 

AtW

 

 

Hva med piskestraff da?

 

Professor vil la dømte få velge pisking

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Professor-vil-la-domte-fa-velge-pisking-5314765.html

 

Professor Espen Schaanning får overraskende støtte i fengselsvesenet

 

http://www.dagbladet.no/2010/01/12/nyheter/innenriks/kriminalomsorg/fengsel/soning/9884320/

Lenke til kommentar

 

Du går utifra at rehabilitering er umulig. På hvilket grunnlag?

 

Som jeg sa: hvis de straffes en gang, er i fengsel (og rehabiliteres), så kommer ut og gjør noe galt igjen. Da har ikke rehabilitering fungert. Så hva er sjansen for at det faktisk vil gå på andre forsøk når det ikke gikk på første.

 

 

 

Å straff innvandrere hardere fordi de er i en gruppe med mer kriminalitet er et total usmakelig forslag, vil du straffe menn vesentlig hardere også?

 

Nå gikk det litt fort i svingene ja.? Jeg sa at innvandrere av søplesorten vil i større grad styre unna landet som innvandringsmål dersom de blir straffet mye hardere her. Vi vet jo at asylsøkerne er ganske gjennomtenkte når de velger seg land. De reiser f.eks. dit med mest gratis penger.

 

 

Gjør det? Du sa innvandrere kunne også fått strengere straff, siden du spesifiserer at det er innvandrere som skal få strengere straff, så er det presumtivt strengere straff enn en annen gruppe.

 

Og vet vi det? Vet du at innvandrere flest er opptatt av lave straffer? Er ikke det grunn til å anta at det om noe heller vil trekke flere enn færre?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Fordi det koster samfunnet masse, og vanligvis er noe vi prøver å unngå? (å ha folk i fengsel)

 

AtW

 

 

Hva med piskestraff da?

 

Professor vil la dømte få velge pisking

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Professor-vil-la-domte-fa-velge-pisking-5314765.html

 

Professor Espen Schaanning får overraskende støtte i fengselsvesenet

 

http://www.dagbladet.no/2010/01/12/nyheter/innenriks/kriminalomsorg/fengsel/soning/9884320/

 

 

Høres ut som en dårlig ide. (og helt ærlig, som et forsøk på å få til debatt om fengsel som straff, mer enn noe som er dypest inne seriøst ment)

 

AtW

Lenke til kommentar

Du sa innvandrere kunne også fått strengere straff, siden du spesifiserer at det er innvandrere som skal få strengere straff, så er det presumtivt strengere straff enn en annen gruppe.

 

Ja? Hva er galt? Om vi reduserer kriminalitet på en måte som ikke koster for mye så er det hva som er viktig.

 

 

 

Og vet vi det? Vet du at innvandrere flest er opptatt av lave straffer? Er ikke det grunn til å anta at det om noe heller vil trekke flere enn færre?

 

Høyere straffer skaffer oss flere kriminelle innvandrere?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hva synes dere?

 

Hva med hva forskningen viser? Den viser over det jevne at vold i liten grad minskes av strengere straffer, mens økonomisk vinningskriminalitet gjør det.

 

AtW

Dødsstraff for å stjele eppler, og smekk på fingrene om du dreper noen. ;)
 

Drap skjer ofte i affekt. Da vil ikke streng straff avskrekke.

Stemmer så da, om hensikten med straff er å redusere kriminalitet, burde man ikke gi noe mer enn en smekk på fingrene for drap, mens vinningsforbrytelser som det å stjele eppler selvsagt burde slås hardt ned på.

 

Klart det er jo en viss mulighet for at ordet straff iblandt kun er en eufemisme for hevn, og at hensikten ikke (alltid bare) er å skremme befolkningen til å adlyde.

Lenke til kommentar

 

Du sa innvandrere kunne også fått strengere straff, siden du spesifiserer at det er innvandrere som skal få strengere straff, så er det presumtivt strengere straff enn en annen gruppe.

 

Ja? Hva er galt? Om vi reduserer kriminalitet på en måte som ikke koster for mye så er det hva som er viktig.

 

 

 

Og vet vi det? Vet du at innvandrere flest er opptatt av lave straffer? Er ikke det grunn til å anta at det om noe heller vil trekke flere enn færre?

 

Høyere straffer skaffer oss flere kriminelle innvandrere?

 

 

Du ser ingenting galt med å straffe enkeltindivider hardere på grunnlag av hva en gruppe gjør? Synes du menn bør bli straffet vesentligere hardere enn kvinner for samme lovbrudd?

 

Nei, flere innvandrere, du sa du ville ha færre innvandrere.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Innvandrere kunne også fått strengere straff, det kunne ha en preventiv effekt.

 

 

Hvis du kun er ute etter å ramme "innvandrere", i betydning av velkjente "grumsete" holdninger som ofte gis uttrykk for rundtomkring, så er jeg ikke med.

 

Men er egentlig ikke en ueffen ide at man bør straffes med det nivå man har med seg mental bevissthet om, fra hjemlandet, hvis det gir strengere straff enn norsk straff. Og ordningen begrenses til å gjelde for straffbart forhold begått første og evt. andre året man er her.

 

Jeg ville godtatt det samme for meg selv, hvis jeg befant meg i annet land. Dvs. hvis norsk straffnivå var høyere, enn i det landet jeg befant meg kunne idømme, så døm meg slik.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Hvis du kun er ute etter å ramme "innvandrere", i betydning av velkjente "grumsete" holdninger som ofte gis uttrykk for rundtomkring, så er jeg ikke med.

 

Jeg skrev at det gjaldt "kriminelle innvandrere". Som ATW sa så er vanligvis ikke voldskriminalitet en rasjonell handling, derimot er valg av land man migrerer til gjerne det. Ergo kan det virke preventivt på denne gruppen.

Lenke til kommentar

 

Du går utifra at rehabilitering er umulig. På hvilket grunnlag?

 

Som jeg sa: hvis de straffes en gang, er i fengsel (og rehabiliteres), så kommer ut og gjør noe galt igjen. Da har ikke rehabilitering fungert. Så hva er sjansen for at det faktisk vil gå på andre forsøk når det ikke gikk på første.

 

Det kommer an på hva vedkommende skal rehabiliteres for. Hvis det for eksempel er snakk om rusmisbruk og at dette er koblet til lovbruddene så er dette noe som ikke er noen enkel "av/på"-bryter, men at det kan være en lang prosess, og at det er nærmest utenkelig at det ikke vil være tilbakefall underveis.

Lenke til kommentar

Stemmer så da, om hensikten med straff er å redusere kriminalitet, burde man ikke gi noe mer enn en smekk på fingrene for drap, mens vinningsforbrytelser som det å stjele eppler selvsagt burde slås hardt ned på.

 

Nei, slik fungerer det ikke. Man må se på lovbruddets grovhet fordi det er flere ulike formål ved straff.

Lenke til kommentar

 

Hvis du kun er ute etter å ramme "innvandrere", i betydning av velkjente "grumsete" holdninger som ofte gis uttrykk for rundtomkring, så er jeg ikke med.

 

Jeg skrev at det gjaldt "kriminelle innvandrere". Som ATW sa så er vanligvis ikke voldskriminalitet en rasjonell handling, derimot er valg av land man migrerer til gjerne det. Ergo kan det virke preventivt på denne gruppen.

 

 

ok. Hva synes du om "forslaget" mitt da? (som er seriøst ment) Hvor mye av den tiltaltes hjemlands ulike straffemetoder er du villig til å overføre til Norge i forbindelse med en domfellelse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...