Gå til innhold

Et lite tips til arbeidsløse nyutdannede ingeniører


Anbefalte innlegg

For øyeblikket er det masse ingeniører som har blitt arbeidsløse, og for nyutdannede så er det håpløst å konkurrere med dem. Er du veldig flink så kommer du til andre intervju, men de vil forsatt velge han med 5 års erfaring.

 

Jeg hadde også dette problemet da jeg ble ferdig utdannet, men jeg fikk en midlertidig jobb som webutvikler for et firma. Jeg fullførte et prosjekt med dem, og gjorde 2 andre prosjekter for 2 andre firmaer. Nå vil jeg ha en jobb som betaler en lønn jeg kan leve på og startet å søke jobber på torsdag. Denne gangen er det en helt annen opplevelse. Jeg blir oppringt av bemanningsbyråer ofte, og har 3 intervjuer denne uken.

 

Ergo, mitt tips til ingeniører som sliter med å få seg en jobb, og som liker programmering, er å bytte til IT. Det kan du enten gjøre ved å ta en master i IT, eller ved å gjøre prosjekter for et firma. Det trenger ikke nødvendigvis å være webutvikling, det kan også være i .NET, eller i Java. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Ingeniører har mulighet til å jobbe mange andre plasser enn oljen uten å drive med IT. Problemet med din "måte" er jo at du har tatt på deg jobber for å bygge erfaring, og har derfor fått lite betalt om jeg har forstått deg rett. 

 

Dette er jo mulig for ingeniører også, blir praksiskandidater og lignende innenfor selskaper som ikke driver med olje for så å søke "skikkelige" jobber når de har bygget opp erfaring. Problemet til de fleste er nok at de gjerne har jobbet ett par år i oljen allerede og har kjøpt seg hus/leilighet, denne er nå tungsolgt pga krisen slik at de er helt avhengig av at penger kommer inn, siden NAV kutter støtten så snart en jobber mer en 50% av perioden, er det for mange veldig vanskelig å drive med slikt arbeid i den situasjonen vi nå er oppe i. 

 

Så hovedproblemet her er NAV slik jeg ser det, de burde heller sørge for at personer får "minstelønn" og ikke se på antall timer de jobber. På denne måten ville vi fått produktivitet. Nå sitter folk hjemme og vegrer seg for å arbeide i tilfelle de får 60% jobb en eller flere måneder, da sliter de økonomisk ;/ 

 

Systemet er helt feil bygd opp og trengs snarlige endringer for å få produktiviteten i gang. 

Lenke til kommentar

Dette er jo mulig for ingeniører også, blir praksiskandidater og lignende innenfor selskaper som ikke driver med olje for så å søke "skikkelige" jobber når de har bygget opp erfaring. Problemet til de fleste er nok at de gjerne har jobbet ett par år i oljen allerede og har kjøpt seg hus/leilighet, denne er nå tungsolgt pga krisen slik at de er helt avhengig av at penger kommer inn, siden NAV kutter støtten så snart en jobber mer en 50% av perioden, er det for mange veldig vanskelig å drive med slikt arbeid i den situasjonen vi nå er oppe i.

Det burde gå greit. Nå gadd jeg ikke å registrere meg som arbeidsledig hos NAV, men det eneste du trenger å gjøre er å ikke rapportere at du arbeider. Eller du kan rapportere at du jobber færre timer enn du egentlig arbeider.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det kan man, Camlon. Haken er at det er ulovlig og hvis man blir tatt, får man smekk på pungen og blir skyldig ytelsene man ikke hadde rett på.

Det er litt avhengig av hva du gjør. Har du en formell stilling med timesbetaling, så må du absolutt ikke lyve eller late som du jobber mindre. Men har du en uformell jobb, hvor du jobber så mye som det kreves, så er det ingen risiko. Når ikke en gang arbeidsgiver vet hvor mye du jobber, så vet ihvertfall ikke NAV hvor mye du jobber.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det kan man, Camlon. Haken er at det er ulovlig og hvis man blir tatt, får man smekk på pungen og blir skyldig ytelsene man ikke hadde rett på.

Det er litt avhengig av hva du gjør. Har du en formell stilling med timesbetaling, så må du absolutt ikke lyve eller late som du jobber mindre. Men har du en uformell jobb, hvor du jobber så mye som det kreves, så er det ingen risiko. Når ikke en gang arbeidsgiver vet hvor mye du jobber, så vet ihvertfall ikke NAV hvor mye du jobber.

 

Huff for en holdning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff for en holdning.

Problemet er systemet, de som mangler erfaring burde kunne ta praksisarbeid eller lavtlønnede prosjekter uten å miste sine ytelser.

 

Hvis systemet er idiotisk, og det finnes et alternativ, hvorfor ikke ta muligheten? Det er ingen som kommer til å takke deg, for at du følger systemet til punkt og prikke.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...