Gå til innhold

Har du en Bi-inntekt ?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Av og til er det bare greit å få noen ekstra tusenlapper i måneden for å få betalt ned gjeld/lån eller spare opp til noe.

Så hva gjør dere for å tjene litt ekstra ved siden av hovedjobben? Driver du noe eget? Tatt på deg en ekstrajobb? Produserer og selger noe? Grunder?

Noen forslag?

 

-Ekstrajobb/ringehjelp/bemanningsbyråd

-Utleie av bolig/hybel/rom i leilighet

-AirBNB : kortidsutleie til turister og reisene. Egen bolig, campingvogna en ikke bruker etc etc....

- www.lokalii.no : lignende airbnb bare med opplevelser (lære bort kunster, trening eller ta med på tur etc etc)

- www.leieting.no : lei bort plenklipperen, motorsagen, stigen, stavmikseren og alt annet du ikke bruker hele tiden

- Uber

- finn.no småjobber

- kjøp og salg på finn/ebay/bruktmarked

- nettpoker

- komme opp med ide/produkt/app

- skrive blogg

- kjøp og salg av bolig. Pusse opp

- statist.no

 

- Nettverkmarkedsføring/MLM: bør styres unna ettersom statestikk sier at kun et fåtall tjener penger på det. De fleste bruker mer penger på produktene/kursene/tid enn de får igjen.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jo litt med kva ressursar og forutsettningar du har også. Vanskelig å drive utleige om du ikkje har noke å leige ut, og det er vanskelig å ta seg ein jobb om du ikkje har forutsettningane for å få jobben osv.

 

Men det enklaste og mest universelle rådet for å skaffe seg litt ekstrainntekter er å ta på seg småoppdrag for privatpersonar, enten det er snakk om hagestell, snømåking, vaskehjelp, innkjøpshjelp, støttekontakt/samtalepartner, osv. Det finnes masse folk rundt om kring som er villige til å betale nokon for å hjelpe seg med ting som dei synes er vanskelig/utfordrande å gjere sjølv. Enten det er snakk om fysisk arbeid, eller andre typar oppdrag som å f.eks. få nokon til å ta på seg arbeidet med å reklamere på eit produkt og sitte eit par timar i kundeservicekø for dei som har telefonskrekk, eller liknande.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

"- Uber" Er ulovlig, så her risikerer du mye om du prøver deg!
"
- nettpoker" Med mindre du er god i poker så vil jo denne fort føre til færre tusenlapper hver mnd!
"
- kjøp og salg av bolig. Pusse opp" Var ikke poenget ditt å redusere gjeld? Dette er noe som krever mye kunnskaper, og for at det skal være lønnsomt, mye egen innsats, lokale kunnskaper, og i en tid hvor boligene ikke stiger på tilsvarende måte som de har gjort, også større risiko for at du går ut av salget med mer gjeld enn da du startet. 
"
- skrive blogg" Tar tid å opparbeide seg følgere, men det skader jo ikke å prøve, det verste som kan skje er at du blir flinkere til å skrive tekster :)
For alle de andre så burde jo det gå greit, en husk at de i dag ofte er stor konkurranse om jobbene og at du mest sannsynlig ikke vil få full klaff på første forsøk, og har du ikke kompetanse til å gjøre en småjobb, ikke ta den! 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

"- Uber" Er ulovlig, så her risikerer du mye om du prøver deg!

"- nettpoker" Med mindre du er god i poker så vil jo denne fort føre til færre tusenlapper hver mnd!

"- kjøp og salg av bolig. Pusse opp" Var ikke poenget ditt å redusere gjeld? Dette er noe som krever mye kunnskaper, og for at det skal være lønnsomt, mye egen innsats, lokale kunnskaper, og i en tid hvor boligene ikke stiger på tilsvarende måte som de har gjort, også større risiko for at du går ut av salget med mer gjeld enn da du startet.

"- skrive blogg" Tar tid å opparbeide seg følgere, men det skader jo ikke å prøve, det verste som kan skje er at du blir flinkere til å skrive tekster :)

For alle de andre så burde jo det gå greit, en husk at de i dag ofte er stor konkurranse om jobbene og at du mest sannsynlig ikke vil få full klaff på første forsøk, og har du ikke kompetanse til å gjøre en småjobb, ikke ta den!

Tråden er ment som generelt og ikke nødvendigvis kun for meg ;)

Utleie av bolig er f.eks ikke aktuelt på dette tidspunkt (er leietager selv) , men kan være aktuelt i fremtiden.

Jeg kan ikke se for meg å bli blogger, men det er de som tjener penger på det og.

Jeg er derimot mer på skaper/"Maker"/DIY/grűnder/kreativitet/handy siden og har hatt mange interesser opp gjennom tiden som jeg har fordypet meg i/ tilegnet meg kunnskap og ferdigheter.

Lokalii, finn.no småjobber og leieting.no kunne derimot vært aktuelt som en liten biinntekt i perioder.

 

Men igjen, tråden er vel for å høre hva andre her inne tjener penger på ved siden av jobben.

F.eks bygger pc for venner og bekjente for en liten sum. Etc etc

Er en utrolig eksepsjonelt dyktig pokerspiller, så er det de som tjener penger på det.

Andre har foto, programmering, design eller andre ferdigheter de er dyktige på som biinntekt og tar på seg småoppdrag for det. Jeg tjente selv et par tusenlapper på å lage noen illustrasjoner til en instruksjonsmanual til et kurs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Ah ok, da burde du forandre førstepost og navnet på tråden, for slik den er nå virker det som du etterspør kjappe løsninger, ikke gir opplysninger om hva som kan gjøres. Og i samme rennet burde du da fjerne uber, eventuelt dra den litt lenger og slenge på smugling av ymse varer ^^

Lenke til kommentar

 

 

 

- kjøp og salg på finn/ebay/bruktmarked 

 

Hovedsaklig mekaniske armbåndsur. Kjøper alltid om jeg kommer over gode tilbud slik at jeg går i pluss om de evt selges i fremtiden. 

 

 

Ikke helt dumt det der, men viktig å ikke bli lurt når man kjøper klokker på Finn/eBay/etc, spesielt når man snakker om klokker. Men det er du sikkert nøye på. :)

 

Men helt ærlig, per nå er det vel egentlig kun noen merker med en viss pondus som f.eks Rolex, Tudor, Breitling og Omega, muligens også Grand Seiko, pluss de som ligger på nivået over det igjen ( Blanchpain, Patek, AP, JLC osv... ) hvor man kan kjøpe en klokke, vente en 5-10 år og få mer betalt for den i bruktmarkedet enn da man kjøpte den? Og det er vel ikke alltid at det slår an uansett selv om det f.eks er en Rolex klokke. 

 

Men klart, kjøpte man f.eks en Rolex Submariner på 70-tallet, 80-tallet eller 90-tallet (den gangen var den faktisk ikke spesielt dyr egentlig), og den fortsatt er i noenlunde god stand, kanskje til og med nesten som ny, og man har papirene på den og sånt, så kan man få *svært* god gevinst på den i dag i forhold til prisen man betalte i sin tid. :)

Endret av Dr. Tesla
Lenke til kommentar

 

 

 

 

- kjøp og salg på finn/ebay/bruktmarked 

 

Hovedsaklig mekaniske armbåndsur. Kjøper alltid om jeg kommer over gode tilbud slik at jeg går i pluss om de evt selges i fremtiden. 

 

 

Ikke helt dumt det der, men viktig å ikke bli lurt når man kjøper klokker på Finn/eBay/etc, spesielt når man snakker om klokker. Men det er du sikkert nøye på. :)

 

Men helt ærlig, per nå er det vel egentlig kun noen merker med en viss pondus som f.eks Rolex, Tudor, Breitling og Omega, muligens også Grand Seiko, pluss de som ligger på nivået over det igjen ( Blanchpain, Patek, AP, JLC osv... ) hvor man kan kjøpe en klokke, vente en 5-10 år og få mer betalt for den i bruktmarkedet enn da man kjøpte den? Og det er vel ikke alltid at det slår an uansett selv om det f.eks er en Rolex klokke. 

 

Men klart, kjøpte man f.eks en Rolex Submariner på 70-tallet, 80-tallet eller 90-tallet (den gangen var den faktisk ikke spesielt dyr egentlig), og den fortsatt er i noenlunde god stand, kanskje til og med nesten som ny, og man har papirene på den og sånt, så kan man få *svært* god gevinst på den i dag i forhold til prisen man betalte i sin tid. :)

 

 

Poenget er å handle brukt til en god penge, da er en "safe", da kan en selge i morgen eller når en ønsker. Klart alt kan kollapse, men det skjer ikke over natten. Selv bytter jeg ut hele samlingen hele tiden. Handler ikke om å tjene penger, men igjen har jeg ikke tenkt å bruke penger på denne hobbyen heller :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

- Sender erstatningskrav til redaksjoner som bruker fotografiene mine uten samtykke.

- Selger nevnte fotografier.

- Selger illustrasjoner som jeg tegner selv.

Har selv illustrert på oppdrag fra bekjente☺ var godt betalt for en liten men gøy jobb

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Kom over nimber i en annen tråd her  (fraktebyrå airbnb style)   :) 500 -6000 ekstra en måned hjelper jo mye på økonomien de gangene en sliter med å få endene til å møtes en måned og hvor største delen av lønna har gått til regninger.  Eller en har lyst til å spare opp til noe eller betale bort gjeld.

Spesielt om en har en usikker inntekt. Enten en er selvstendig næringsdrivene, frilanser eller kun har kortere/lengre oppdrag gjennom bemanningsbyråd (som i mitt tilfelle), noe som er bakgrunnen til hvorfor jeg started denne tråden.

God økonomisk styring er selvsagt viktig det og Lord Nuker, men av og til er det slett ikke feil å kunne dra inn 1000 - 15000 eller mer ekstra en måned eller fler. Utleie i egen bolig er kanskje den som er mest utbrett, men jeg har bekjente som tjener ekstra penger på alt fra dronefilming til opptre med bandet sitt i helgene ved siden av hovedjobben sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...